Hyvät tavat ruokapöytäkeskustelussa.

Ateriakeskustelija

Ehkä tämä ei ole oikea palsta tälle keskustelulle, mutta paremman puutteessa kirjoitan tänne. Ja varmasti löytyy myös hyviä vastauksia!

Ruokapöytäkeskustelu, sen aiheet ja "keskustelukäyttäytyminen".

Minun puolisoni ajattelee, että hänestä on kohteliasta tarjota muille seurassaolijoille hiukan vastusta keskustelussa, kammoksuen sitä, että joku voi olla aina samaa mieltä ja myötäillä muita. Sinänsä hyvä asia, että on mielipiteitä ja näin saadaan aikaan vilkasta keskustelua, mutta:

välillä minusta tuntuu että hän ikäänkuin nauttii riitelystä ja pyrkii sellaiseen tilanteeseen että syntyy kovankin luokan väittely. Hänellä on hiukan jonkinlaista tarvetta saada olla erilainen, ja usein hän on eri mieltä asioista kuin muut. Se on ok, mutta esitystapa hänellä on kovin kiivas ja hänen äänensä kiristyy kovin nopeasti sellaiseksi, että muista kuulostaa siltä kuin hän olisi jonkinlaisessa hyökkäystilassa. hyvin usein olen saanut kuulla muilta että heistä on kovin outoa että hän pyrkii kääntämään asiat aina riidaksi.

Eli: Mikä on arvon lukijoista sellainen kohtelias linjaus näiden asioiden välillä

- toisten esittämä mielipide ja vastaaminen omalla mielipiteellä
- keskusteluvastuksen tarjoaminen riidanhaasto
- oman mielipiteen julkituominen kiivaasti
- keskustelun vieminen suuntaan jossa todennäköisesti tulee mielipide-eroja ja hyvin todennäköistä riitaa (politiikka, uskonto yms)

Kuuluuko jollakin tavalla hyviin käytöstapoihin, että vaikka on eri mieltä jostakin asiasta, osaa kohteliaasti esittää sen loukkamatta muita tai jopa se, että olisi sitten hiljaa.

En tunne tähän liittyvää hyvätapaisuutta, mutta minusta ei ole kovin hyvätapaista kääntää keskustelua, vaikka se mielipiteitä ja eriäviäkin sellaisia sisältääkin aina riidan puolelle.

Puolisoni tuntee hyvin etiketin ja käytöstavat, mutta miksi hän tällaisessa tilanteessa tuntuu käyttäytyvän niin...niin päinvastoin? Eikö hyvätapaisuus voisi ulottua myös tähän?

13

1172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkkkkkkkkkkk.

      Puolisosi kärsii /kärsinee narsistisesta käytöshäiriöstä.


      Narsistiselle persoonallisuudelle ovat tyypillistä monet piirteet. Näitä ovat mm. yksilön ikään nähden kohtuuttoman voimakkaat reaktiot häneen itseensä kohdistuvaan asialliseenkin arvosteluun, liian voimakas grandiositeetti eli kaikkivoipaisuuden tunne. Narsistisella persoonallisuudella on myös ikään nähden puutteellinen kyky ottaa huomioon muita ihmisiä ja heidän tarpeitaan.


      Narsistinen persoonallisuushäiriö alkaa yleensä kehittyä varhaisaikuisuudessa.[1] Kyseessä on yksilön sopeutumista haittaava, jäykkä ja pysyvä patologinen persoonallisuuden muoto, joka voi aiheuttaa huomattavaa kärsimystä ympäristössä ja ongelmia ihmissuhteissa. ICD-10:stä puuttuu tämä häiriö, ja se luokitellaan muuksi persoonallisuushäiriöksi.

      Narsistinen häiriö ei ilmene älyllisinä tai suoritusongelmina eikä myöskään mielenterveysongelmina. Se ilmenee sosiaalisessa käyttäytymisessä, ja kun ihmiseltä puuttuvat tietyt hillitsevät mekanismit, esimerkiksi syyllisyyden- ja häpeäntunteet, hän voi suoriutua älyllisesti keskimääräistä paremmin. Hän ei kykene myöntämään epäonnistumista, mikä voi antaa harhaanjohtavasti kuvan vahvasta itsetunnosta.

      • Ateriakeskustelija

        Olen miettinyt hiukan samaa.

        Loogisesti ajatellen, hän tiedostaa kyllä sen, että kärsin pahasti kun seuraan sivusta keskustelua jossa hän (varmaankin nyt sitten haluamattaan, jos kerran kärsii jonkinlaisesta häiriöstä) yrittää väkisin saada riidan aikaan.

        Hän on tehnyt jonkinlaisen älykkyystestin, jonka tulos on ollut huippuluokkaa. Sen perusteella olen ajatellut, että hän myöskin osaisi nähdä tilanteen järkevästi, ja yhdistää osaamansa hyvät tavat ja kohteliaisuuden keskusteluun.

        On minusta epäloogista, että hän tietää että minä kärsin, mutta kuitenkin hän laittaa minut kärsimään näin vierellään (hän tietää erittäin hyvin että en pidä hänen ja muun piirin välisestä riitelystä mutta ei pysty olemaan riitelemättä).

        Mitä minä voisin tehdä? Onko minulla muita vaihtoehtoja kuin lähteä tilanteesta? Voiko häntä saada millään parannettua?


      • sanoitkin
        Ateriakeskustelija kirjoitti:

        Olen miettinyt hiukan samaa.

        Loogisesti ajatellen, hän tiedostaa kyllä sen, että kärsin pahasti kun seuraan sivusta keskustelua jossa hän (varmaankin nyt sitten haluamattaan, jos kerran kärsii jonkinlaisesta häiriöstä) yrittää väkisin saada riidan aikaan.

        Hän on tehnyt jonkinlaisen älykkyystestin, jonka tulos on ollut huippuluokkaa. Sen perusteella olen ajatellut, että hän myöskin osaisi nähdä tilanteen järkevästi, ja yhdistää osaamansa hyvät tavat ja kohteliaisuuden keskusteluun.

        On minusta epäloogista, että hän tietää että minä kärsin, mutta kuitenkin hän laittaa minut kärsimään näin vierellään (hän tietää erittäin hyvin että en pidä hänen ja muun piirin välisestä riitelystä mutta ei pysty olemaan riitelemättä).

        Mitä minä voisin tehdä? Onko minulla muita vaihtoehtoja kuin lähteä tilanteesta? Voiko häntä saada millään parannettua?

        Huolimatta siitä, että huomaa toisten olevan asiasta vaivautuneita, haluaa 'leikkiä' toisilla omaksi huvituksekseen. Varmaan pystyisi käyttäytymään toisin, eli tietää kuinka käyttäytyä, ei vaan halua.

        Tuskin tuollaista miksikään muuttaa, kaiketi olet asiasta keskustellutkin ja nähnyt tämän vaikutuksen käyttäytymiseensä. Loogisuudella ei ole asian kanssa oikeastaan mitään tekemistä, äly ja hyväntahtoisuus kun eivät ole synonyymejä, käyttäytymisellään jokainen osoittaa suhtautumistaan muihin.


      • kkkkkkkkkkkkkkk.
        Ateriakeskustelija kirjoitti:

        Olen miettinyt hiukan samaa.

        Loogisesti ajatellen, hän tiedostaa kyllä sen, että kärsin pahasti kun seuraan sivusta keskustelua jossa hän (varmaankin nyt sitten haluamattaan, jos kerran kärsii jonkinlaisesta häiriöstä) yrittää väkisin saada riidan aikaan.

        Hän on tehnyt jonkinlaisen älykkyystestin, jonka tulos on ollut huippuluokkaa. Sen perusteella olen ajatellut, että hän myöskin osaisi nähdä tilanteen järkevästi, ja yhdistää osaamansa hyvät tavat ja kohteliaisuuden keskusteluun.

        On minusta epäloogista, että hän tietää että minä kärsin, mutta kuitenkin hän laittaa minut kärsimään näin vierellään (hän tietää erittäin hyvin että en pidä hänen ja muun piirin välisestä riitelystä mutta ei pysty olemaan riitelemättä).

        Mitä minä voisin tehdä? Onko minulla muita vaihtoehtoja kuin lähteä tilanteesta? Voiko häntä saada millään parannettua?

        .. ellei kumpanisi myönnä ongelmaa ja hakeudu hoitoon, on sinun tehtävä asiasta omat johtopäätöksesi - jatka ja kärsit tai lähdet .
        Tilanne ei itsestään parane VAAN PAHENEE, kuten yleensäkin luonteenpiirteet ihmisen ikääntyessä - puolisosi saattaa ajan myötä jopa äityä väkivaltaiseksi "alempiaan" kohtaan.


    • Tapani K

      Ilman muuta hyvien tapojen hallintaan kuuluu myös se, että osaa pitää hermonsa aisoissa huolimatta siitä minkälaisia mielipiteitä muut esittävät. Arkipäivän kaikki tilanteet sisältävät enemmän tai vähemmän muiden suustaan päästämiä mielipiteitä, lauseita ja aivoituksia. On todella hankalaa selvitä arjessa jos oma mieli järkkyy jokaisesta ns epäkohdasta.

      On todella huonotapaista esittää räikeä mielipiteensä jostakin asiasta ennekuin on kuullut mitä muut aiheesta ajattelevat. Oman mielipiteen voi esittää, mutta on syytä olla varovainen, varsinkin jos ei tunne kaikkia paikallaolijoita ja heidän mielipiteitään. Se on kuin tunnustelemsta, että "löytyisikö joku joka riitelisi kanssani". Voi olla että selitän hiukan huonosi asiani tässä...mutta tarkoitan vain, että on hyvätapaista olla hienotunteinen mielipiteitään esittäessä.

      "Keskusteluvastus" on varmasti ok, mutta sellaisen kanssa pitää olla todella varovainen ja tarjota vastusta vain silloin jos voi olla varma siitä että vastapuoli ja muut paikallolijat arvostavat sitä, eli käytännössä vain omassa pereessä jonka on tuntenut lapsuudesta asti. Muuten se kuulostaa lähinnä siltä että "pitää olla kaikesta eri mieltä".

      Minunkin vaimoni on ollut tämän suhteen hiukan hankala; luulin aluksi että hän pitää väittelyistä, mutta viime aikoina olen enemmän ja enemmän huomannut sen, että pikemminkin hän tuntuu vain hakeutuvan ihmisten kanssa riitaan. Vaikea ajatella, että kukaan haluaisi tiedostaen hankkiutua tarkoituksella kenekään kanssa riitaan, joten ehkä hän tekee sen tahtomattaan, syystä että kärisisi tästä häiriöstä mitä edellinen vastaaja kirjoitti. Kärsin pahasti tästä vaimoni riidanhalukkuudesta, varsinkin siten että olen menettänyt sen myötä osan lähipiiristäni. Tämän kanssa on vaikea elää, mutta toistaiseksi olensitä mieltä että haluan vaimoni kanssa jakaa elämääni, joten olen ollut valmis joitakin asioita uhraamaan.

      • tapaus:

        tää on semmottis narskumaani. Niin röyhkee vielä, ettei jaksa mielistellä puupää-"ystäviäsi", joiden myötätuulessa pyrit antamaan itsestäsi kuvan ihmisenä, jonkalainen vähiten olet.

        Onnea sulle, pyrkyri. Toivottavasti hoitosi löytää miehen, joka arvostaa händägin. Koita lyödä, jos se tottelis äkäsemmin.


      • muille.
        tapaus: kirjoitti:

        tää on semmottis narskumaani. Niin röyhkee vielä, ettei jaksa mielistellä puupää-"ystäviäsi", joiden myötätuulessa pyrit antamaan itsestäsi kuvan ihmisenä, jonkalainen vähiten olet.

        Onnea sulle, pyrkyri. Toivottavasti hoitosi löytää miehen, joka arvostaa händägin. Koita lyödä, jos se tottelis äkäsemmin.

        Nimimerkki Tapauksen solvaukset ja esitystapa ovat erinomainen esimerkki siitä, millaista pöytäkeskustelu ei missään tapauksessa saa olla. Kun käyttäydytään täysin päinvastaisesti, niin hyvin menee.


    • jjjjjjjj

      Eikös hyviin keksutelutapoihin juuri kuulu se, että ei heti aleta puhumaan aiheista, joista voi tulla helposti erimielisyyksiä: politiikka, uskonto, palkat (?) jne. Huonotapaista taitaa olla myös näiden aiheiden sivuaminen näin, että: ..niin, tästä aiheesta puhunminen voi johtaa myös tähän aiheeseen, mutta ei puhuta nyt siitä".

      Ehkä tämä narsistien tapa keskustella on sitten juuri sitä että tämän kaiken tietää ja hyvine tapojen mukaan loogisesti voisi olla näistäasioista puhumatta/väittelemättä, mutta ei sitä tee koska ei halua. Sama varmaan pätee myös siihenkin, että tietää että joku porukassa olevista ei halua jostakin aiheesta puhuttavan, mutta puhuu siitä kuitenkin (kuten oman perheen yksityisasiat, murheet, ongelmat jne).

    • Isäntänä..

      Me pidämme usein illanistujaisia ja juhlia kotona, ja luulen että tiedän mistä puhut. Kerran pyysimme vieraaksemme tuttuja, joista erään seuralaisena tuli juuri tällainen tapaus; hän vaikutti ensin siltä että pystyy jutteleen asiallisesti isäntäväen kanssa, ja olemaan kohteliaasti eri mieltä asoista joista oli. Mutta illan edetessä hän kävi yhä vain kiivaammaksi ja hyökkäävämmän oloiseksi, ja huomasin että muidenkin kuin minun, joka isäntänä olin, olo oli kovin tukala. Tuntui että muut halusivat säilyttää sovun ja kohteliaasti yrittivät joko olla hiljaa tai vaihtaa puheenaihetta, mutta tämä yksi vieraista vain jatkoi kiivasta esiintymistään. Ja vaikka puheenaihe vaihtui, hän yritti lähes jokaiseen aiheeseen saaad itselleen jonkun kanssa jonkinlaisen vastakkainasettelun. Emme pyytäneet häntä toista kertaa.

    • Käsitykseni

      Käsittääkseni väittely ja riitely on eri asia. Väittelyyn kuuluu oman kantansa esittäminen ja perustelu, mutta myös vasta puolen kuuntelu ja sen hyväksyminen, että on muitakin näkökulmia kuin omansa. Väittely voi olla antoisaakin, mutta ehkä ruokapöytä ei ole kaikille aiheille otollinen paikka.

      Riitelyssä ei toinen mielestäni edes halua kuunnella toisen perusteluja eikä muiden näkökulmien hyväksymistä.

    • hyvään...

      ...keskusteluun/väittelyyn kuuluu juuri se, että ollaan eri mieltä ja esitetään perusteluja ja hypoteeseja erilaisten näkökulmien puolesta ja niitä vastaan. Tietenkään liiallisuuksiin ei pidä mennä, eikä tahallaan loukata toisia, mutta keskustelu, jossa toinen sanoo että "tehostettu ylinopeusvalvonta on kyllä hyvä juttu" ja toinen vastaa "niinpäs onkin", ei myöskään ole kovin viihdyttävää ajanvietettä.

      Minun ystäväpiirissäni on tapana keskustella/väitellä kaikenlaisista asioista ihan vaan keskustelun/väittelyn vuoksi. Jos olen ystäväni kanssa samaa mieltä jostain asiasta, niin silti voin esittää jonkin toisen näkökulman ihan vaan siksi, että sellainenkin näkökulma on olemassa, vaikken itse olisikaan juuri sillä kannalla. Tämä saattaa joskus johtaa siihen, että olen esimerkiksi väittelyssä maapallon ulkopuolisesta elämästä kiivaasti avaruusolioiden olemassaolon kannalla, vaikkei minulla todellisuudessa ole aiheesta oikein minkäänlaista henkilökohtaista mielipidettä. Siitä ei mielestäni kenenkään pidä loukkaantua, jos toinen "tarjoaa muille seurassaolijoille hiukan vastusta keskustelussa", kuten mainitsit.

      Ehkä sinä (ja mahdollisesti muut paikallaolijat tai osa heistä) tulkitset meneillään olevan sananvaihdon riitelyksi, kun taas miehesi tulkitsee sen vain keskusteluksi tai väittelyksi. Kyse on siis vain tilanteen tulkinnasta. Oletko jo keskustellut aiheesta miehesi kanssa, ja esittänyt näkökantasi hänen käytöstavoistaan, vai oletko pitänyt suusi kiinni kohteliaisuussyistä? ;)

      • Itseasiassa.....

        ymmärrän, mutta tässä meidän tilanteessamme käy kuitenkin niin, että ehkä mennään juuri niihin liiallisuuksiin, ja kyllä tuloksena on riita, uskallan sen kyllä sanoa. Voi tietysti olla että minun on hankala erottaa keskustelua/väittelyä riidasta, koska olen nykyään jo varpaillani jo heti kun keskustelu alkaa (koska mieleni tekee yrittää välttää todennäköisesti syntyvä riita/sotatila), mutta liian monesti tilanne on päättynyt siihen että samana iltana normaali kanssakäyminen ei enää onnistu, emmekä saa kutsua enää toista kertaa.

        Kyllä normaalin keskusteluvastuksen ja eri näkökohtine tarjoamisen ymmärrän, mutta että äänen pitää kiristyä ja alkaa sellainen "sättiminen" ja ikävään sävyyn puhuminen, minusta se on jo hiukan huonoa käytöstä.

        Keskustelu/väittely väittelyn vuoksi on ihan oikein, minustakin, mutta selkeä riidan hakeminen, esimerkiksi että yrittää vääntää keskustelua aiheeseen politiikasta ja uskonnosta tuntematta kunnolla muita on minusta kyseenalaista.


    • vieraana ollen

      Omien vahvojen tunteiden ja egon kytkeminen keskusteluaiheisiiin niin että se aiheuttaa epämukavaa oloa on tietenkin huonoa seurustelutaitoa ja käytöstä. Saarnaus ja opetustilaisuudet ovat sitten erikseen. Tavoitehan on ystävällinen kanssakäyminen. Tietenkin vieraansa voi karkottaa tai sulkea itsensä piirien ulkopuolelle...

    Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      219
      1733
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      33
      1654
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      322
      1301
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      138
      1219
    5. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      126
      1207
    6. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      94
      1155
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1115
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      244
      1039
    9. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      94
      1016
    10. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      63
      1003
    Aihe