Mikähän on tämän hetken paras kaukolämpö-keskus 2009?
Minulle riitäisi 2-piirinen eli normaali lämpöpatteri käyttövesi ilman lattialämmitystä. Edelliset jutut tästä aiheesta on olleet ilmeisesti pari vuotta vanhoja ja nyt näyttäis tulleen jotain uusi paketteja markkinoille? Ainakin tällaisia merkkejä/paketteja on mainittu:
Alfa Laval Cetetherm CB 52-20H, säätö: RVD1
Danfoss Hertta 100, säätö: ?
Gebwell G-Power, säätö: Ouman
GST Unis 100-2R, säätö: ?
Jäspi Kauko 20/60, säätö: Siemens
WTT Onda, säätö: Siemens
Onko tullut lisää kokemuksia, hintatietoja ja mitä noista uusista lämmönvaihtimista tiedetään? Entäs noi säätimet, joitain lämmönvaihtimia saa eri valmistajan säätimillä, mutta mikä paras?
Kaukolämpö-keskukset 2009
56
10493
Vastaukset
- Keskustasta
Keskuksissa olleellisia eroja ole niillehän ei tarvitse tehdä mitään sen jälkeen kuin ammattimies on käyntiin laittanut kojeen.
- tärkein kriteeri
eli etsit sopivan luotettavan putkarin, sovitte urakan. putkari asentaa laitteet, säätää ne ja tarkistaa että ne on sääntöjen mukaiset. putkari kyl pitää huolen siitä et kaikki on kunnossa. sen jälkeen sun ei tarvii siihen pahemmin koskea.
eli hinta määrää
- GST
Itse ottaisin noista GST Uniksen.
WTT:tä en tunne, mutta sehän on saksalainen? Saattaa olla hyväkin.
Danfosseissa on muuten tietenkin Danfossiilin säädöt. (Mitkä on perseestä, älä ota mitään Danfossiileja)
Ouman on muuten hyvä, mutta käyttövesipuoli saattaa olla hieman huojuva säädöiltään.
Paras ja kestävin on kait Siemensin säädöt.
GST:n valitsisin siksi, että se on fiksusti suunniteltu. Vedot on selkeita ja mietittyjä. Putket saa kytkettyä joko alhaalta tai ylhäältä, lisää selkeyttä monessa tiukassa kohteessa selvästi.
GST putket on rosteria, kestää paremmin virtausta muut materiaalit.
Lopuksi, nykyään GST kiertovesipumput on itsesäätyviä Grundfosin Alpha2 taajuusmuuttajamalleja. Säästää sähköä. Iso merkitys silläkin vaihtimen koko käyttöiän aikana. - kannattaisi
ottaa. On suomenkielinen ja todella helppo käyttää. koska joudut sitä varmasti käyttämään vaikka se "putkari" sen töpselin seinään laitaakin ja varmasti ainakin puheiden perusteella "säätää" sitä laitteistoa niin perkuleesti.(putket kiinni ja pumput päälle ja kiitos ja näkemiin). Eli ottaisin Oumannin säätimen ja oumannin venttiilit omilla toimilaitteillaan. pumput matalaenergiapumppuja joita pidät sitte jatkuvasti päällä. käyttöveteen rakentaisin kierron mielellään kauimmaiseen vesipisteeseen saakka, niin se käyttöveden sätö toimii paremmin. oumannin käyttöveden "huojunta johtuu" yleensä puutteellisesta kierrosta ja siitä että ouman päivittää lämpötilaa säätimen näyttöön useammin kuin muut säätimet(1sek.)
- joten harkitsisin
kaksi kertaa ainakin sen kohdalla. Danfossin tai Gst:n keskus Oumannin automatiikalla olisi oma valintani.
- Ou-jee-mann
Oumannin käyttövedensäädön huojunta johtuu kyllä siitä, että siinä säätömoottorissa on vain 10 eri pykälää (ts. vain 10 eri asentoa)
Siksi säätö ei meinaa juuri koskaan osua kohdilleen vaan se "runkkaa" noiden eri asentojen välillä joka asteissa usein on 3-4 celsiustakin (riippuu veden juoksutustahdista, vaihtimen koosta, kaukolämpöveden paineesta ja lämpötilasta jne)
Mutta tajuat varmaan, että jos säätöyksikössä on vain 10 eri asentoa, niin säädöstä tulee väkisinkin karkea. - säätölaitteista?
Ou-jee-mann kirjoitti:
Oumannin käyttövedensäädön huojunta johtuu kyllä siitä, että siinä säätömoottorissa on vain 10 eri pykälää (ts. vain 10 eri asentoa)
Siksi säätö ei meinaa juuri koskaan osua kohdilleen vaan se "runkkaa" noiden eri asentojen välillä joka asteissa usein on 3-4 celsiustakin (riippuu veden juoksutustahdista, vaihtimen koosta, kaukolämpöveden paineesta ja lämpötilasta jne)
Mutta tajuat varmaan, että jos säätöyksikössä on vain 10 eri asentoa, niin säädöstä tulee väkisinkin karkea.Danfossin keskuksissa näköjään käytetään Danfossin omia venttiileitä ja moottoreita Oumannin säätimen kanssa. Kuuluvat pelaavan niinkin .
Tuohon käyttöveden säätöönhän vaikuttaa myös kv-arvo ja kaukolämmön käyttöpisteen paine-ero tulon ja paluun välillä. Mitä isompi sitä enemmän ongelmia suuremmalla arvolla olevan venttiilin kanssa... - danfossi
säätölaitteista? kirjoitti:
Danfossin keskuksissa näköjään käytetään Danfossin omia venttiileitä ja moottoreita Oumannin säätimen kanssa. Kuuluvat pelaavan niinkin .
Tuohon käyttöveden säätöönhän vaikuttaa myös kv-arvo ja kaukolämmön käyttöpisteen paine-ero tulon ja paluun välillä. Mitä isompi sitä enemmän ongelmia suuremmalla arvolla olevan venttiilin kanssa...Mulla on danfoss pientalo paketti pkl-jotain? 110neliöö uus talo, hyvät eristeet.
Kaukolämpö ja käyttöveden venttiilin kv 2,5 putkari sano että isommalla venttiilillä ei tuu ongelmia, hyvä et edes joku osaa puuttua noiden venttiilien säätämiseen!
Nyt ihmetyttää kun käy suihkussa, niin tulee ensin melkeen puol minuuttia melkeen kylmää vettä ja tosi pienellä paineella. ja pesualtaasta kanssa!
sit tulee höyryävän kuumaa. sen 3 vuotta noi on ollu. olisko likaa jo kertyny siihen kaukolämpölauduttimeen ? hoitaatko hesan energia itte niiden putsaamisen, koska niiden vesihän siellä kiertää?
Lattialattitys toimii ihan hyvin. Eli danfoss on hyvä, vaikka maksokin. - sinua onnelliseksi
danfossi kirjoitti:
Mulla on danfoss pientalo paketti pkl-jotain? 110neliöö uus talo, hyvät eristeet.
Kaukolämpö ja käyttöveden venttiilin kv 2,5 putkari sano että isommalla venttiilillä ei tuu ongelmia, hyvä et edes joku osaa puuttua noiden venttiilien säätämiseen!
Nyt ihmetyttää kun käy suihkussa, niin tulee ensin melkeen puol minuuttia melkeen kylmää vettä ja tosi pienellä paineella. ja pesualtaasta kanssa!
sit tulee höyryävän kuumaa. sen 3 vuotta noi on ollu. olisko likaa jo kertyny siihen kaukolämpölauduttimeen ? hoitaatko hesan energia itte niiden putsaamisen, koska niiden vesihän siellä kiertää?
Lattialattitys toimii ihan hyvin. Eli danfoss on hyvä, vaikka maksokin.pkl 212 omistajaksi. Onko naapureilla samoja ongelmia? Onko vedessä kalkkia ym epäpuhtauksia, joista johtuen talon kaikki hanat tukossa? Ei taida olla kiertojohtoa lämpimälle käyttövedelle kun noin kauan saa odotella tai sitten on vain heitety pannuhuoneessa lenkki lämpimästä vedestä kierron pumpulle? Mikäs on kaukolämmön paine-ero tulon ja paluun välillä? Tuleeko sen kuuman veden jälkeen taas hetki kylmää? Mites muut veden käyttöpisteet ,juokseeko vesi normaalisi? Mutta sanoisin melko varmasti että kyseessä on useampia vikoja kiinteistössä...
- ööööman
Ou-jee-mann kirjoitti:
Mutta tajuat varmaan, että jos säätöyksikössä on vain 10 eri asentoa, niin säädöstä tulee väkisinkin karkea.eri asentoa ja haista vitt........idiootti
- sdfghjklö
ööööman kirjoitti:
eri asentoa ja haista vitt........idiootti
että tiedoksi vaan
- varmaankin
Itse valitsisin säädöistä Oumanin tai TAC:n. Paketeista Danfoss on maineeltaan varma tapaus, mutta ehkä myös kallein, en tiedä??? GST ja Alfakin on jotenkin tutun tuntuisia, joten ehkä itse ottaisin jonkin noista kolmesta. Kuitenkin luulen, että eiköhän kaikki ole ihan pelittäviä vehkeitä. Silti hinta ratkaisisi itselleni aika paljon, kunhan takuut ja muut seikat olisivat ok.
- laitteita.
Itse valitsisin Siemensin automatiikan, voi olla hyvä. Oumannissa voi olla jotain ongelmia säädössä. Danfossilla on hyvä maine, varmaan koska on kokonaan Suomainen yritys. Gebwellin pketit tehdään jossain itä-euroopassa, kai?
GST:in kuulostaa helsinkiläiseltä yritykseltä.
Alfasta en ole kuullutkaan, ilmeisesti joku uusi?
Ottasin itse WTT:n paketin Alfan säätimellä ja Danfossin automatiikalla ja 3-piirisen, ilmastoinnille oma tottakai. - 203
laitteita. kirjoitti:
Itse valitsisin Siemensin automatiikan, voi olla hyvä. Oumannissa voi olla jotain ongelmia säädössä. Danfossilla on hyvä maine, varmaan koska on kokonaan Suomainen yritys. Gebwellin pketit tehdään jossain itä-euroopassa, kai?
GST:in kuulostaa helsinkiläiseltä yritykseltä.
Alfasta en ole kuullutkaan, ilmeisesti joku uusi?
Ottasin itse WTT:n paketin Alfan säätimellä ja Danfossin automatiikalla ja 3-piirisen, ilmastoinnille oma tottakai.gst tehdään samalla paikkakunnalla kun danfossikin, entisiä lpm:n tekijöitä.
gst ja ouman 203 muuta et tarvitse,
monellako on ilmastointi talossa ?
ilmastointi (tarkoittaa jäähdytystä) ja ilmanvaihto on kaksi eri asiaa.
älkää sekoittako.
siemensin säätölaite on hyvä jos tykkää opetella 180sivuisen manuaalin ulkoa.
oumannia osaa apinakin käyttää ,joka näytölle on ohje itse laitteessa. eikä anna tehdä vääriä asetuksia ilman vahvistusta. - Cetethermin nimellä
203 kirjoitti:
gst tehdään samalla paikkakunnalla kun danfossikin, entisiä lpm:n tekijöitä.
älkää sekoittako.
oumannia osaa apinakin käyttää ,joka näytölle on ohje itse laitteessa. eikä anna tehdä vääriä asetuksia ilman vahvistusta.Tuusulassa. Välillä niitä tehtiin myös Romaniassa kustannussäästöjen toivossa mutta homma kusi ja palattiin häntä koipien välissä takaisin Suomeen.
WTT:n keskukset tehtiin yhdessä vaiheessa Varkaudessa. Nykytilannetta en tiedä mutta aiemmin niissä esiintyi vuotoja. - enemmän
203 kirjoitti:
älkää sekoittako.
oumannia osaa apinakin käyttää ,joka näytölle on ohje itse laitteessa. eikä anna tehdä vääriä asetuksia ilman vahvistusta.Ilmastointi-tai ilmanvaihtomiehiä ,poika ,poika
- siinä
enemmän kirjoitti:
Ilmastointi-tai ilmanvaihtomiehiä ,poika ,poika
6krt/vuodessa vahatussa 1.6 vm 88 passatissa ilmanvaihto vai ilmastointi, luultavasti vaan se ilmanvaihto.
- OFFTOPIC
siinä kirjoitti:
6krt/vuodessa vahatussa 1.6 vm 88 passatissa ilmanvaihto vai ilmastointi, luultavasti vaan se ilmanvaihto.
mul on ´97 1,6 Passat ja siinä on automaatti-ilmastointi. Se on tosi hieno TÄ?
- Stirling Moss
203 kirjoitti:
älkää sekoittako.
oumannia osaa apinakin käyttää ,joka näytölle on ohje itse laitteessa. eikä anna tehdä vääriä asetuksia ilman vahvistusta.Mielestäni GST on toimintavarmin ja innovatiivisin, eikä yritys ole leppävirta sisäsiittoinen, uusia näkemyksiä tekniikasta, tuottesta ja tuotannosta. tanskanpoijjat ja hulikopterit saa tehdä mitä haluaan, gst toimii. Hyvä kello soi kauas ja muuten, jos katsotaan kehitystä, niin jos tuote olissi huono, eihän sitä ostettaiai.
- varma tieto
Stirling Moss kirjoitti:
Mielestäni GST on toimintavarmin ja innovatiivisin, eikä yritys ole leppävirta sisäsiittoinen, uusia näkemyksiä tekniikasta, tuottesta ja tuotannosta. tanskanpoijjat ja hulikopterit saa tehdä mitä haluaan, gst toimii. Hyvä kello soi kauas ja muuten, jos katsotaan kehitystä, niin jos tuote olissi huono, eihän sitä ostettaiai.
enää keskuksia tee .Loppukin tuotanto siirtyy Puolaan muutaman vuoden sisään,kun koneitakin jo sinne pikkuhiljaa haalaavat.
- Hanurista2kertaa
GST UNIS 100 SÄÄTÖ SIEMENS En suosittele lämpimän käyttöveden lämpötila vaeltaa ei pysy stabiilina jo yli vuoden wittuillut. En ymmärrä miksei paskaa saada kuntoon. Laiskoja huoltomiehiä ja olematon takuu...?
- Näin turkkuses
Hei!
Eikö lämpölaitoksen tarkastaja puuttu tarkastuksessa käyttöveden säätöön?
Urakoitsijan olisi pitänyt saada se kuntoon, joudut muuten itse maksamaan kun venttiilin jossain vaiheessa antaa periksi. - klmies23
Paljonko on paine-ero k-lämmön tulon ja paluun välillä? Entä minkä kokoinen venttiili kvs -arvoltaan?
Entä onko lv-kierto kytketty?
Tuo Siemens on yleensä ihan hyvä purkki ,mutta maanantaimallejahan on kaikilla.
Mutta soita ihmeessä suoraan sinne GST:lle . Sieltä saa parhaiten apua. Pakkohan niitten vehkeitten on toimia jos ne on testeistä läpi saatu - prklll.
klmies23 kirjoitti:
Paljonko on paine-ero k-lämmön tulon ja paluun välillä? Entä minkä kokoinen venttiili kvs -arvoltaan?
Entä onko lv-kierto kytketty?
Tuo Siemens on yleensä ihan hyvä purkki ,mutta maanantaimallejahan on kaikilla.
Mutta soita ihmeessä suoraan sinne GST:lle . Sieltä saa parhaiten apua. Pakkohan niitten vehkeitten on toimia jos ne on testeistä läpi saatuAsentaja vastaa asentamastaan kl-paketista. Myös virityksestä !!
- sillä rauhoittuu
vähän isommalle
- Hommasit ?
Kiinostaa tietää ?... Itse hankkimassa Danfoss Hertta 100:sta... Säätö vielä kysymysmerkki
- enska.
Ei tarvii miettiä!
Leppävirran pojat on päättäneet KAIKKI sun puolesta.
En suosittele ko. pakettia, mihinkään et pääse vaikuttamaan ja huoltaminenkin on vaikeaa. - säädin on
enska. kirjoitti:
Ei tarvii miettiä!
Leppävirran pojat on päättäneet KAIKKI sun puolesta.
En suosittele ko. pakettia, mihinkään et pääse vaikuttamaan ja huoltaminenkin on vaikeaa.ihan perseestä käyttää ja muutenkin tosi karvalakki ominaisuuksiltaan ja muulla säätimellähän Herttaa ei saa.
- mamukas
säädin on kirjoitti:
ihan perseestä käyttää ja muutenkin tosi karvalakki ominaisuuksiltaan ja muulla säätimellähän Herttaa ei saa.
Miten vaihdat vikaantuneen käyttöveden säätöventtiilin? tai paisunta-astian?
- pööpöö
säädin on kirjoitti:
ihan perseestä käyttää ja muutenkin tosi karvalakki ominaisuuksiltaan ja muulla säätimellähän Herttaa ei saa.
Ei sillä ole tarkoitus kuuhun mennäkkään. Sen tehtävä on lämmittäminen ja sen se kyllä tekeekin. Ja laita ihan rauhassa Ouman ja ECL Säätämisessä viivalle, ECL toimii tarkimmin. Käyttöliittymä on P:stä mutta mulla on muutakin tekemistä kuin LJK:n räplääminen. Turha bling bling on turhaa.
- koko kombiventtili
pööpöö kirjoitti:
Ei sillä ole tarkoitus kuuhun mennäkkään. Sen tehtävä on lämmittäminen ja sen se kyllä tekeekin. Ja laita ihan rauhassa Ouman ja ECL Säätämisessä viivalle, ECL toimii tarkimmin. Käyttöliittymä on P:stä mutta mulla on muutakin tekemistä kuin LJK:n räplääminen. Turha bling bling on turhaa.
kerralla tai sitten välimallin ollessa kyseessä laitetaan hampulla uusi vena kiinni. paisari on kahden ruuvin ja letkun irroituksen takana. suurin vaiva on päästää vedet pois paketista.onnistuu vaikka insinööriltäkin.
- toteaisin
koko kombiventtili kirjoitti:
kerralla tai sitten välimallin ollessa kyseessä laitetaan hampulla uusi vena kiinni. paisari on kahden ruuvin ja letkun irroituksen takana. suurin vaiva on päästää vedet pois paketista.onnistuu vaikka insinööriltäkin.
että ,tultiinhan aikoinaan toimeen omavoimaisillakin venttiileillä kun ei tiedetty paremmasta.
ECL ei tue esim vesimittaria,energiamittaria, gsm modeemia yms . Oumanniin saat nuo kaikki. - mamukas
miten saat paisunta-astian pois paikoiltaan kun joka suuntaan lähtee putkia?
alapuolella kaukolämpö, ylhäällä lämmitys ja sivuilla käyttövesi. lämppärin seinä on metrin leveä, eli tilaa ei ole kun suoraan edessä??? - simppa71
paljos toi kombiventtiili maksaa? mulla olis tarvi vaan lämmityksen vikaantuneella säätöventtiilillä.. lämmityksen venttiiliä en halua vaihtaa.
- Talvitulossa
simppa71 kirjoitti:
paljos toi kombiventtiili maksaa? mulla olis tarvi vaan lämmityksen vikaantuneella säätöventtiilillä.. lämmityksen venttiiliä en halua vaihtaa.
Mikähän on tämän hetken paras kaukolämpö-keskus 2010 - pitkän 2009 talven kokemusksesta?
- HannuliL
Talvitulossa kirjoitti:
Mikähän on tämän hetken paras kaukolämpö-keskus 2010 - pitkän 2009 talven kokemusksesta?
Gebwell Oumanin automatiikalla. Toimii!
Myös Wtt:n Onda(?) on kelpo paketti. - paketeissa ei ole
HannuliL kirjoitti:
Gebwell Oumanin automatiikalla. Toimii!
Myös Wtt:n Onda(?) on kelpo paketti.muuta eroa kuin hinta, taattua laatua molemmat . Tosin Gehwelliltä melkein tyrkytetään Siemensin automatiikkaa kun niillä on sitä varastot täynnä.
- Jeppesis
paketeissa ei ole kirjoitti:
muuta eroa kuin hinta, taattua laatua molemmat . Tosin Gehwelliltä melkein tyrkytetään Siemensin automatiikkaa kun niillä on sitä varastot täynnä.
reklamaatioita hoitavat äärimmäisen huonosti. Ainakin minun kokemuksellani.
- Danfossii
Mulla on joku danfossin laite, enkä ole siihen puuttunut ollenkaan. Reilun puoli vuotta sitten tää torppa valmistui, mutta ei ole kaikkeen vielä perehdytty.
Mitä noille vaihtimille pitää tehdä, säätöä, huoltoa...? - Danfoss hertta
Danfossii kirjoitti:
Mulla on joku danfossin laite, enkä ole siihen puuttunut ollenkaan. Reilun puoli vuotta sitten tää torppa valmistui, mutta ei ole kaikkeen vielä perehdytty.
Mitä noille vaihtimille pitää tehdä, säätöä, huoltoa...?Onko näissä vaihtimissa jotain kesä-/talviasentoa? En ole muuttanut mitään, pitääkö jotain kääntää/säätää?
- DANFOSS=SEKUNDA
Älkää hyvät ihmiset ostako Danfossilta enää yhtään mitään...kaikki tuotteet tehdään nykyään Sloveniassa sekä puolassa->SEKUNDAA!!!Kun jotain hajoaa,niin kuin 100%varmasti tapahtuu niin takuutuotteita saakin sitten odotella kuukausitolkulla!
- ex -danfossilainen
Olen ollut tekemässä noita Danfossin lämmönjakokeskuksia ja voin sanoa että siirtimet ovat aika huonoja . Takuusiirtimien postitus työllisti yhden miehen . Jos joku ei usko, niin käykää katsomassa Puijon romun rosterilaareja , joka oli suurin yksittäinen asiakas kierrättäessään susisiirtimet :)
- hinta?
Mihin hintaan olette saaneet ko. vehkeitä? Onko hintaan sisältynyt paine-erosäädin ja asennus?
- kakekas
Mihin sä tarviit paine-erosäädintä?"?!?!?!??!?!?!?!
- se vaan on näin
siitähän se danfoss jatkoi mihin lpm tai nykyään osaksi gebwelljäi. otan osaa. ainut ero on, että uudella omistajalla liikevaihto on monta miljardia, kepukalla reilu 10 miljoonaa...
- Gebwell
Danfoss on Tanskalainen eikä Suomalainen, tuotanto missä lie.
- KaukoL
Onko Jäspistä kokemuksia, oumannin säätimellä?
- toni57
Itselläni erittäin huonoja kokemuksia Gebwellistä! Huolto ei toimi ja muutenkin ollaan melko välinpitämätöntä porukkaa! Ei Gebwelliä missään tapauksessa. Pumppu vienyt jo useamman vuoden sähköä yli 20000 kwh. Reklamaatio tehty useita kertoja, mutta mitään ei ole tapahtunut. No jospa lakimies sais nyt jotain vipinää. leppävirran suunnalla!
- Toni66
Jepjep, itselläni Ci9 vuodesta 2006, eikä mitään ongelmia. Kerran vuoteen olen lianeroittimen putsannut ja pitänyt nestepinnan kohdillaan paisunta-astiassa. Onko sulla erillistä mittausta pumpulle vai onko se vaan sun jääkaappi-pakastinmörköyhdistelmä, joka syö sähköä...
- josse3
Nostanpa tätä vanhaa ketjua ja kysyn minäkin, että onko kokemusta Jäspistä Oumanin tekniikalla? Sitä joskus joku suositteli ja nyt pitäis alkaa laittaa kaukolämpöä taloon ja taas saa miettiä mikä vekotin olis hyvä.. ;(
- dfrtgyhjk
Tulee mieleen palstaa lukiessa et kannattaskohan miettiä eniten sitä et onkohan paras paikka mistä halvimmalla saadaan laitteet ja asennus,vai se et maksaa hiukan enemmän ja saa parempaa käyttöönotto neuvontaa ja paremmat yhteydet asentajan ja samalla huoltoonkin.Ei mun mielestä ainakaan köyhällä ole varaa halpaan :)
- ML ei KL
unohhda se kaukolämpö ja ota mieluummin maalämpö lähimmältä jälleenmyyjältä saat avaimet käteen pakettina koko lämmitysjärjestelmän kaikkine tarvikkeineen paikoilleen asennettuna. siitä alkaa sitten huoleton, erittäin halpa lämmitys jatkuen läpi vuosikymmenten ilman huollon tarvetta.
kaukolämpöputkiin kun tulee vuoto maan alle niin olet ilman lämpöä parhaimmillaan useita vuorokausia paukkupakkasella tai jos kaupungin lämpökeskukset pysähtyy. maalämpö sen sijaan pitää talon lämpimänä näinäkin aikoina, ja todella paljon edullisemmin. - Anonyymi
ML ei KL kirjoitti:
unohhda se kaukolämpö ja ota mieluummin maalämpö lähimmältä jälleenmyyjältä saat avaimet käteen pakettina koko lämmitysjärjestelmän kaikkine tarvikkeineen paikoilleen asennettuna. siitä alkaa sitten huoleton, erittäin halpa lämmitys jatkuen läpi vuosikymmenten ilman huollon tarvetta.
kaukolämpöputkiin kun tulee vuoto maan alle niin olet ilman lämpöä parhaimmillaan useita vuorokausia paukkupakkasella tai jos kaupungin lämpökeskukset pysähtyy. maalämpö sen sijaan pitää talon lämpimänä näinäkin aikoina, ja todella paljon edullisemmin.Löysin tämän vanhan keskustelun ja vähän hymyilyttää.
Maalämpövehkeiden kohdalla kun takuu on ummessa alkavat yleensä kompressorit paukkua ja ainakin etelässä huoltokäynti saattaa järjestyä vasta viikkojen päästä jos et ole valmis maksamaan extraa hälykäynnistä.
Kaikkiin lämpöpumppuihin ei tahdo enää saada edes osia ja menee koko paska vaihtoon
- Maalämpöinen
On hyvä sillä edellytyksellä ,että reiät ovat tarpeeksi syviä ja vehkeet oikein säädetty tai tulee helvetin kallis sähkölämmitys.
Mutta takaisin näihin kaukolämpökeskuksiin ,niin kyllä Leppävirran pojat osaa sen (Gebwell& GST ) homman ja asiakaspalvelu tekee molemmilla parhaansa vikojen selvittämiseksi ja välillä vinkkaavat esim mistä nettikaupoista kannattaa kysellä kulutusosia keskuksiin takuun päätyttyä. - Anonyymi
Näiltä mulkuilta kyllä epäilyttää hankkia mitään.
- Anonyymi
Mahtava Onda Welle taajareilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3107221Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662126- 1751817
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151337- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie81203Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541136Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901009