Lainaus 1:
Siis tunkioiden tonkiminen ei ole uskovan työtä. Ei Jeesus kehottanut seuraajiaan tällaiseen."
” Sen tiedän, jos herätyksen siemen olisi kätkettynä tunkioon, koko Suomi olisi herätetty jo ainakin viiteen kertaan.”
Lainaus 2:
Siitä syystä tahdomme ensin valita tähän joitakin otteita Tegnérin kirkkopuheista, joita Aftonbladet on julkaissut numerossa 206, 6.9.1851.
Tegnér on nyt vajonnut siihen pimeään kuoppaan, jota kutsutaan haudaksi, pohjattomuudeksi ja helvetiksi , mutta hänen kirjoituksensa kummittelevat yhä Aftonbladetin palstoilla.
Näin siis Laestadius 2 vuotta myöhemmin arkkipiispa Tegneristä. Huutavan Ääni Korvessa. Pieksämäki 1994
Lainaus 3 Gal 2: 14
mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja
sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja, etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja
tunkioiden kaivamisesta
63
350
Vastaukset
- ! huomautus
Arvioippa rehellisesti mitä vaikutusta Tekneerin 1800 luvulla pitämillä kirkkopuheilla
on sinun sielusi pelastukseen?
Käytä mieluummin tämä vähäinen viipymisesi aika Kristuksen todistamiseen ja lähimmäistesi auttamiseen. Jeesuksessa on iankaikkinen elämä, ei Lestadiuksessa eikä Tekneerissä!! Jeesus elää hallelujaa!!- ahdas portti
taas vähä rauhottuu!!
- ! huomautus
ahdas portti kirjoitti:
taas vähä rauhottuu!!
En ole saanut vastausta tähän. Historiatietona tietenkin, mutta eiköhän meille ole kuitenkin tärkeintä tällä sivulla että perimme iankaikkisen elämän.
Puutun näihin sen tähden, kun tämä ihmispalvonta on turvonnut es.lestadiolaisuudessa jo hyvin vaarallisiin mittoihin evankeliumin ymmärtämisen kannalta.
Historian tutkijoille tilanne on erilainen, heillä on eri näkökulma näihin menneisyyden henkilökysymyksiin. - ja laita hattuusi
! huomautus kirjoitti:
En ole saanut vastausta tähän. Historiatietona tietenkin, mutta eiköhän meille ole kuitenkin tärkeintä tällä sivulla että perimme iankaikkisen elämän.
Puutun näihin sen tähden, kun tämä ihmispalvonta on turvonnut es.lestadiolaisuudessa jo hyvin vaarallisiin mittoihin evankeliumin ymmärtämisen kannalta.
Historian tutkijoille tilanne on erilainen, heillä on eri näkökulma näihin menneisyyden henkilökysymyksiin.Mitä se oikeastaan sinulle kuuluu, mitä joku tekee historialla?
Joku jolla on älliä, voi tehdä asialla paljonkin.
Ihan hyvin voimme kysyä, mitä me teemme sinun jutuillasi?
Moni voi sanoa, ettemme tee niillä yhtään mitään! - ! huomautus
ja laita hattuusi kirjoitti:
Mitä se oikeastaan sinulle kuuluu, mitä joku tekee historialla?
Joku jolla on älliä, voi tehdä asialla paljonkin.
Ihan hyvin voimme kysyä, mitä me teemme sinun jutuillasi?
Moni voi sanoa, ettemme tee niillä yhtään mitään!Pitää tulla tyhjäksi saadakseen sen vanhurskauden jonka Jumala lahjoittaa.
Lestadiolaisuuden historiasta jokainen vähänkään älliä omaava tietää että sellaiset ihmisopit ja muista kristityistä eristäytyminen pitää hylätä mieluummin jo tänään, huomenna se voi olla jo myöhäistä. - kiva kiva
! huomautus kirjoitti:
Pitää tulla tyhjäksi saadakseen sen vanhurskauden jonka Jumala lahjoittaa.
Lestadiolaisuuden historiasta jokainen vähänkään älliä omaava tietää että sellaiset ihmisopit ja muista kristityistä eristäytyminen pitää hylätä mieluummin jo tänään, huomenna se voi olla jo myöhäistä.ymmärrän hyvin, ettet sinä mielelläsi siitä ällistä puhele!
- hyvin viisas
kiva kiva kirjoitti:
ymmärrän hyvin, ettet sinä mielelläsi siitä ällistä puhele!
Lainaus toiselta palstalta:
"Jaakob 3:13. Kuka viisas ja taitava on teidän seassanne, se osoittakaan hyvällä menollansa työnsä viisauden siveydessä.
14. Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riita sydämessänne, niin älkäät kerskatko ja älkäät valehdelko totuutta vastaan;
15. Sillä ei se ole viisaus, joka ylhäältä tullut on, vaan maallinen, inhimillinen ja perkeleellinen.""
-------------
Monta kertaa 2000 vuoden aikana on haluttu tukahduttaa avoin
keskustelu opista.
Paljon pitää Raamattua muuttaa, jos tämän tekstipätkän avulla pystyy
tekemään r i i d a k s i sen, että seurakunnassa käydään avointa keskustelua
väärän evankeliumin synnistä.
Paavi aikoinaan käytti tätä samaa kikkaa kirjoittaessaaan
kirousbullansa otsikoksi
Exsurge Domine: Nouse Herra puolustamaan asiaasi. Ketut ovat tunkeutumassa viinitarhaasi kaataaksen sen kuurnan, jota sinä yksin olit sotkemassa.
Ongelma on vanhurskauttamisopissa.
Kun se on hakusessa, on kaikki muukin haparointia.
Paavikin syytti Lutheria siitä, että tämä on kaatamassa viinikuurnan, siis
hylkäämässä sen sovintotyön, jota juuri Luther tahtoi kaiken romun alta
kaivaa esiin!!
Ihan varmasti paavi oli tosissaan:
Hän katsoi asioita oman valtapelinsä näkökulmasta. Kun
Saatana on viisas. Mutta, Herra on hänet jo voittanut! - ! huomautus
kiva kiva kirjoitti:
ymmärrän hyvin, ettet sinä mielelläsi siitä ällistä puhele!
Se on sitä sinun älliäsi.
- seurakunnalla
! huomautus kirjoitti:
Se on sitä sinun älliäsi.
>>>He ovat "isäntiä" siinä seurakunnassa, joka suostuu heidän auktoriteettinsa alaiseksi. Raamatussa on lueteltu seurakunnan virat, joiden haltijoille on annettu a u k t o r i te e t ti johtaa seurakuntaa. Se on raamatullinen malli. Jos ei pysty asettumaan sen auktoriteetin alaisuuteen, on lähdettävä pois.>>>
--------------
Seurakunnalle ei mielestäni ole annettu tällaista ehdottoman alistumisen
ja poistlähtemisen mallia ollenkaan.
Kun lukee Apostolien tekoja ja ja Paavalin kirjeitä, ohje on täysin päinvastainen.
Tuntuu, ettei tällaista alistamisen auktoriteettiakaan ei ole annettu.
Saarnaajalla ei ole mitään jumalallista alistamisen auktoriteettia, vaan
kuulemisen ja virkaan asettamisen valta on seurakunnalla. Se voi siis erottaa saarnaajansa, pappinsa ja piispansa, jos nämä eivät opeta oikein.
Poislähtemisen ratkaisut tulevat näkyviin lähinnä harhaopettajien kohdalla, jotka
itse hakeutuvat pois perustaakseen uuden ja paremman seurakunnan mukanaan lähteneistä "paremmista" kristityistä.
Apostolien ratkaisu oli vastakkainen; pysyä siinä mihin on kutsuttu, ja tuoda totuus valheen rinnalle.
Apostolien teoista luemme, miten kristityt kokoontuivat joka päivä temppelissä. Paavali meni lähetysmatkoillaan ensimmäiseksi synagogaan. seurakunnalla kirjoitti:
>>>He ovat "isäntiä" siinä seurakunnassa, joka suostuu heidän auktoriteettinsa alaiseksi. Raamatussa on lueteltu seurakunnan virat, joiden haltijoille on annettu a u k t o r i te e t ti johtaa seurakuntaa. Se on raamatullinen malli. Jos ei pysty asettumaan sen auktoriteetin alaisuuteen, on lähdettävä pois.>>>
--------------
Seurakunnalle ei mielestäni ole annettu tällaista ehdottoman alistumisen
ja poistlähtemisen mallia ollenkaan.
Kun lukee Apostolien tekoja ja ja Paavalin kirjeitä, ohje on täysin päinvastainen.
Tuntuu, ettei tällaista alistamisen auktoriteettiakaan ei ole annettu.
Saarnaajalla ei ole mitään jumalallista alistamisen auktoriteettia, vaan
kuulemisen ja virkaan asettamisen valta on seurakunnalla. Se voi siis erottaa saarnaajansa, pappinsa ja piispansa, jos nämä eivät opeta oikein.
Poislähtemisen ratkaisut tulevat näkyviin lähinnä harhaopettajien kohdalla, jotka
itse hakeutuvat pois perustaakseen uuden ja paremman seurakunnan mukanaan lähteneistä "paremmista" kristityistä.
Apostolien ratkaisu oli vastakkainen; pysyä siinä mihin on kutsuttu, ja tuoda totuus valheen rinnalle.
Apostolien teoista luemme, miten kristityt kokoontuivat joka päivä temppelissä. Paavali meni lähetysmatkoillaan ensimmäiseksi synagogaan.Jos Paavaliin vedotaan, on katsottava miten hän toimi.
Hän meni paikkakunnalle ja puhutteli ihmisiä, ensin juutalaisia jos ottivat vastaan.
Kun sitten muodostui ryhmä uskolle kuuliaisista, hän asetti vanhimmat hoitamaan syntynyttä seurakuntaa.
Hän hoiti niitä kirjeenvaihdon kautta ja kävi joskus katsomassa, jos matkaan sopi.
Hän antoi neuvoja , tunnustusta ja nuhdetta. Hänen arvovaltansa ei ollut ihmisiltä, vaan Jumalalta. Jos häntä ei otettu vastaan, hän meni muualle.
Näin yksinkertaista se on. Eikä missään kohdassa kerrota, että seurakunnat olisivat miettineet otetanko Paavali vastaan vai ei.vihne kirjoitti:
Jos Paavaliin vedotaan, on katsottava miten hän toimi.
Hän meni paikkakunnalle ja puhutteli ihmisiä, ensin juutalaisia jos ottivat vastaan.
Kun sitten muodostui ryhmä uskolle kuuliaisista, hän asetti vanhimmat hoitamaan syntynyttä seurakuntaa.
Hän hoiti niitä kirjeenvaihdon kautta ja kävi joskus katsomassa, jos matkaan sopi.
Hän antoi neuvoja , tunnustusta ja nuhdetta. Hänen arvovaltansa ei ollut ihmisiltä, vaan Jumalalta. Jos häntä ei otettu vastaan, hän meni muualle.
Näin yksinkertaista se on. Eikä missään kohdassa kerrota, että seurakunnat olisivat miettineet otetanko Paavali vastaan vai ei.Kun osui silmääni Keefaan nuhtelu, niin siinäkin kannattaa katsoa kuka sen suoritti.
Ei suinkaan Keefasta pantu piiriin ja siinä huutoäänestyksellä ratkaistu, van toinen apostoli esitti asian.
Nämä saattavat olla ihmisen oikeustajun vastaisia asioita, uskonasiat usein ovat. Meillä jokaisella pitäisi olla sellainen tunto, että lain ja oikeuden mukaan olemme kadotettuja, mutta armon ja Jumalan rakkauden mukaan pelastettuja Kristuksen tähden.- emmämittäntiärä
vihne kirjoitti:
Kun osui silmääni Keefaan nuhtelu, niin siinäkin kannattaa katsoa kuka sen suoritti.
Ei suinkaan Keefasta pantu piiriin ja siinä huutoäänestyksellä ratkaistu, van toinen apostoli esitti asian.
Nämä saattavat olla ihmisen oikeustajun vastaisia asioita, uskonasiat usein ovat. Meillä jokaisella pitäisi olla sellainen tunto, että lain ja oikeuden mukaan olemme kadotettuja, mutta armon ja Jumalan rakkauden mukaan pelastettuja Kristuksen tähden.Paavali on kuollut. Jumalan sanaa ei ole kirjoitettu Paavalille yksin.
Mutta Jumalan seurakunta voi edelleenkin vaikka huutoäänestyksellä valita
puhumaan jostakin tärkeästä asiasta.
Voi valita myös vaikka arvalla. Seurakunta valitsee saarnaajat ja seurakunta voi heidät myös erottaa, huutoäänestykselläkin.
- "Yksi profetoikoon ja muut arvostelkoot" ei edellytä mitään virallista asemaa.
Arvostella voi kuka tahansa sanankuulija.
- "Koetelkaa kaikki" e i todellakaan tarkoita, että Paavali koettelee, vaan sekin
koskee aivan kaikkia.
- " minun lampaani kuulevat.. eivät he vierasta..", sekään ei koske Paavalia
ja apostoleja, vaan k a i k k i a Jeesuksen omia.
Vieraan äänen kuuluessa he e i v ä t pakene korpeen, vaan p y s y v ä t
lammashuoneessa, j a hengessä pakenevat / eivät luota.
Uuden testamentin mukaan ei lähdetty ovet paukkuen luomaan uutta seurakuntaa, vaan tuomaan tottuutta valheen rinnalle. Aina se synnyttää riitaa, sanoohan Jeesus itsekin: "en minä tullut rauhaa tuomaan maan päälle, vaan miekan...".
Omanvanhurskauden ja vallan palvelijat eivät voi suvaita sitä, että heidän asemansa horjuu.
Vihneellä on hyviä lahjoja, mutta nyt hän näkyy puhuvan täysin Jumalan sanaa
ja omaa henkilökohtaista historiaansa vastaan. Teot ja teoriat ovat nyt ristiriidassa. - ! huomautus
vihne kirjoitti:
Jos Paavaliin vedotaan, on katsottava miten hän toimi.
Hän meni paikkakunnalle ja puhutteli ihmisiä, ensin juutalaisia jos ottivat vastaan.
Kun sitten muodostui ryhmä uskolle kuuliaisista, hän asetti vanhimmat hoitamaan syntynyttä seurakuntaa.
Hän hoiti niitä kirjeenvaihdon kautta ja kävi joskus katsomassa, jos matkaan sopi.
Hän antoi neuvoja , tunnustusta ja nuhdetta. Hänen arvovaltansa ei ollut ihmisiltä, vaan Jumalalta. Jos häntä ei otettu vastaan, hän meni muualle.
Näin yksinkertaista se on. Eikä missään kohdassa kerrota, että seurakunnat olisivat miettineet otetanko Paavali vastaan vai ei.Olethan sinäkin Paavalia lukenut sen verran, että tiedät keneen hän kehoitti aina uskomaan ja luottamaan. Paavali koki sellaisen jysäyksen matkalla Damaskokseen, kun Jeesus ilmestyi hänelle, ettei hänelle tullut mieleenkään julistaa että luottakaa nyt herran tähden minuun!!!
! huomautus kirjoitti:
Olethan sinäkin Paavalia lukenut sen verran, että tiedät keneen hän kehoitti aina uskomaan ja luottamaan. Paavali koki sellaisen jysäyksen matkalla Damaskokseen, kun Jeesus ilmestyi hänelle, ettei hänelle tullut mieleenkään julistaa että luottakaa nyt herran tähden minuun!!!
että ongelma on Kaikkivaltiaalle ylivoimainen?
Enempi rukousta pitäisi harjoittaa niin saattaisi syntyä enempi tulosta.- ! huomautus
vihne kirjoitti:
Kun osui silmääni Keefaan nuhtelu, niin siinäkin kannattaa katsoa kuka sen suoritti.
Ei suinkaan Keefasta pantu piiriin ja siinä huutoäänestyksellä ratkaistu, van toinen apostoli esitti asian.
Nämä saattavat olla ihmisen oikeustajun vastaisia asioita, uskonasiat usein ovat. Meillä jokaisella pitäisi olla sellainen tunto, että lain ja oikeuden mukaan olemme kadotettuja, mutta armon ja Jumalan rakkauden mukaan pelastettuja Kristuksen tähden....onko valinta ollut oikea! Alkuseurakunnan vanhimmista on syntiä puhua samana päivänäkään, kun tästä lestadiolaisesta sekoilusta. Me olemme huutaneet kurkut suorina, Jeesus Kristus Jumalan Poika Vapahtaja, hänessä on iankaikkinen elämä vaikka lestadiolaisia ei olisi ikinä ollutkaan. Aletaanko täällä nyt puolustelemaan pietististä herrnhutilaisuutta monine kommervenkkeineen, vetoamalla alkuseurakunnan vanhimpiin. JOkainen Jeesukseen uskova on ääntään korottaen huutanut USKOKAA JEESUKSEEN, Jeesukseen lestadiuskin uskoi. Pankaa Lestadiuksesta rakentamanne patsaat vihdoinkin jo mullan alle ja ottakaa Jeesus vastaan USKON JA KASTEEN kautta. Jeesuksessa Kristuksessa on iankaikkinen elämä ja kaikki siihen elämään tarvittava ravinto. Ihmisiin luottaminen on Raamatussa kielletty!!
emmämittäntiärä kirjoitti:
Paavali on kuollut. Jumalan sanaa ei ole kirjoitettu Paavalille yksin.
Mutta Jumalan seurakunta voi edelleenkin vaikka huutoäänestyksellä valita
puhumaan jostakin tärkeästä asiasta.
Voi valita myös vaikka arvalla. Seurakunta valitsee saarnaajat ja seurakunta voi heidät myös erottaa, huutoäänestykselläkin.
- "Yksi profetoikoon ja muut arvostelkoot" ei edellytä mitään virallista asemaa.
Arvostella voi kuka tahansa sanankuulija.
- "Koetelkaa kaikki" e i todellakaan tarkoita, että Paavali koettelee, vaan sekin
koskee aivan kaikkia.
- " minun lampaani kuulevat.. eivät he vierasta..", sekään ei koske Paavalia
ja apostoleja, vaan k a i k k i a Jeesuksen omia.
Vieraan äänen kuuluessa he e i v ä t pakene korpeen, vaan p y s y v ä t
lammashuoneessa, j a hengessä pakenevat / eivät luota.
Uuden testamentin mukaan ei lähdetty ovet paukkuen luomaan uutta seurakuntaa, vaan tuomaan tottuutta valheen rinnalle. Aina se synnyttää riitaa, sanoohan Jeesus itsekin: "en minä tullut rauhaa tuomaan maan päälle, vaan miekan...".
Omanvanhurskauden ja vallan palvelijat eivät voi suvaita sitä, että heidän asemansa horjuu.
Vihneellä on hyviä lahjoja, mutta nyt hän näkyy puhuvan täysin Jumalan sanaa
ja omaa henkilökohtaista historiaansa vastaan. Teot ja teoriat ovat nyt ristiriidassa.Olen sanonut, että pitää paeta, jos orjuus malkaa rasittaa.
Ikäänkuin egyptistä lähtien.- ! huomautus
vihne kirjoitti:
että ongelma on Kaikkivaltiaalle ylivoimainen?
Enempi rukousta pitäisi harjoittaa niin saattaisi syntyä enempi tulosta.Uskon että juuri KAIKKIVALTIAS on johdattanut itsetyytyväysyydessä uinuvan ja muista kristityistä eristäytyvän liikkeen tähän tilaan, muuttaakeen liikkeen suunnan Kristus- keskeiseksi. Niin että me lestadiolaisetkin tulisimme JOKAINEN riippuvaisiksi Pyhästä Kolmiyhteisestä Jumalasta, itse rakennetun "kolmen kyynärän" mittaisen (ihmisoppi) Jumalan asemesta.
- ! huomautus
vihne kirjoitti:
Olen sanonut, että pitää paeta, jos orjuus malkaa rasittaa.
Ikäänkuin egyptistä lähtien.Ilman muuta kannattaa ottaa jonkun verran etäisyyttä jos kokee ettei ravintoa saa.
Mutta jos lähtee kokonaan pois, niin liikkeen johto katsoo sen voitokseen, "sinnehän menivät maailmaan, kun usko meni"!
Tosiasiassa he kokevat olonsa helpottuvan kun on yksi Jeesuksesta puhuva "vänkylä" vähemmän liikkeessä. Näin oma valta ja kunnia nousevat.
Ihminen on omassa vanhurskaudessaan aikamoinen kieroilija, ei hän itsekään tiedä TODELLISTA syytä siihen, miksi hän toimii niin kuin toimii. ! huomautus kirjoitti:
Ilman muuta kannattaa ottaa jonkun verran etäisyyttä jos kokee ettei ravintoa saa.
Mutta jos lähtee kokonaan pois, niin liikkeen johto katsoo sen voitokseen, "sinnehän menivät maailmaan, kun usko meni"!
Tosiasiassa he kokevat olonsa helpottuvan kun on yksi Jeesuksesta puhuva "vänkylä" vähemmän liikkeessä. Näin oma valta ja kunnia nousevat.
Ihminen on omassa vanhurskaudessaan aikamoinen kieroilija, ei hän itsekään tiedä TODELLISTA syytä siihen, miksi hän toimii niin kuin toimii.Jos kokee olevansa egyptin orjuudessa, sieltä pitää lähteä kokonaan pois. Luvattu maa ei tule egyptiin, sinne pitää matkustaa.
- emmämittäntiärä
vihne kirjoitti:
Olen sanonut, että pitää paeta, jos orjuus malkaa rasittaa.
Ikäänkuin egyptistä lähtien.Pidä aivan vapaasti mielipiteesi, Vihne!! Se on hieno teoria.
Siinä on 1 epäkohta:
Se ei ole Jumalan sanan ohjeen mukainen!
Kirkkohistoria osoittaa, että juuri sinun neuvomallasi tavalla kaikki eriseurat ja lahkot ovat kirkossa syntyneet.
Toiseksi kirkkohistoria osoittaa, että näin kaikki harhaopit ovat saaneet vapaasti rehoittaa ja repiä Herran laumaa.
Kolmanneksi Uusi testamentti ja kirkkohistoria opettavat, että sinun neuvomallasi tavalla ei ole koskaan tehty.
On pysytty siinä missä ollaan ja tuotu totuus valheen rinnalle
Paavali
Augustinus
Wyckliffe
Huss
Luther
Achrenius
Hedberg
Lagus
Brandel
Wieselgrenl
Rosenius
Laestadius
Jumalan sanan neuvo on 1 ja ainoa: Totuus valheen rinnalle. - BBBBBBBBBBBBB
! huomautus kirjoitti:
Uskon että juuri KAIKKIVALTIAS on johdattanut itsetyytyväysyydessä uinuvan ja muista kristityistä eristäytyvän liikkeen tähän tilaan, muuttaakeen liikkeen suunnan Kristus- keskeiseksi. Niin että me lestadiolaisetkin tulisimme JOKAINEN riippuvaisiksi Pyhästä Kolmiyhteisestä Jumalasta, itse rakennetun "kolmen kyynärän" mittaisen (ihmisoppi) Jumalan asemesta.
Köyhä renki voi liipata ruosteenkin pilalle syömän viikatteen,
mutta tekeekö niin isäntä, jolla on hallussaan kaikki maailman työkalut
ja rautakaupat? En oikein jaksa uskoa. Hän tekee ahjossaan uusiakin. - teuta
! huomautus kirjoitti:
Uskon että juuri KAIKKIVALTIAS on johdattanut itsetyytyväysyydessä uinuvan ja muista kristityistä eristäytyvän liikkeen tähän tilaan, muuttaakeen liikkeen suunnan Kristus- keskeiseksi. Niin että me lestadiolaisetkin tulisimme JOKAINEN riippuvaisiksi Pyhästä Kolmiyhteisestä Jumalasta, itse rakennetun "kolmen kyynärän" mittaisen (ihmisoppi) Jumalan asemesta.
"Että me lestaadiolaisetkin TULISIMME jokainen riippuvaiseksi Pyhästä
Kolmiyhteisestä Jumalasta "
Juuri niin nämä rakentavat istse sitä "kolmen kyynärän" mittaista (ihmisoppia)
Ja juuri JUMALAN ASEMESTA . Ja Jeesuksen unhotten , niinhän taas kävi.
Teemmekö siis lain mitättömäksi USKON kautta ? Emme suinkaan, vaan vahvistamme lain". Room. 3:31.
Kysymme: teemmekö nyt lain mitättömäksi uskon kautta eli kumoammeko sillä pyhityksen ja hyvät teot ? " Emme suinkaan, vaan me vahvistamme lain". emmämittäntiärä kirjoitti:
Pidä aivan vapaasti mielipiteesi, Vihne!! Se on hieno teoria.
Siinä on 1 epäkohta:
Se ei ole Jumalan sanan ohjeen mukainen!
Kirkkohistoria osoittaa, että juuri sinun neuvomallasi tavalla kaikki eriseurat ja lahkot ovat kirkossa syntyneet.
Toiseksi kirkkohistoria osoittaa, että näin kaikki harhaopit ovat saaneet vapaasti rehoittaa ja repiä Herran laumaa.
Kolmanneksi Uusi testamentti ja kirkkohistoria opettavat, että sinun neuvomallasi tavalla ei ole koskaan tehty.
On pysytty siinä missä ollaan ja tuotu totuus valheen rinnalle
Paavali
Augustinus
Wyckliffe
Huss
Luther
Achrenius
Hedberg
Lagus
Brandel
Wieselgrenl
Rosenius
Laestadius
Jumalan sanan neuvo on 1 ja ainoa: Totuus valheen rinnalle.Kaikki olemme Benediktuksen kuuliaisia lapsia?
Hedberg oli herännäisyyteen kuuluva,jotain tolokkua todistelussakin saisi olla.
Toistan, jos kokee olevansa orjuudessa, sieltä on lähdettävä tai mutinat pois.- kaikki Valta
BBBBBBBBBBBBB kirjoitti:
Köyhä renki voi liipata ruosteenkin pilalle syömän viikatteen,
mutta tekeekö niin isäntä, jolla on hallussaan kaikki maailman työkalut
ja rautakaupat? En oikein jaksa uskoa. Hän tekee ahjossaan uusiakin.tehdä miten Hän oikein katsoo,koetella meitä,ojentaa,aina rakastaa,katsoa mikä milloinkin on otollista.Hänellä on KAIKKI VIISAUS,YMMÄRRYS!Tähän minä uskon ja luotan.Silti RUKOUKSESSA ON VOIMAA,siis rukoillaan edelleen et kaikki hyvin,Hänen tahtonsa mukaan menisi.rak.peppiina
- ! huomautus
BBBBBBBBBBBBB kirjoitti:
Köyhä renki voi liipata ruosteenkin pilalle syömän viikatteen,
mutta tekeekö niin isäntä, jolla on hallussaan kaikki maailman työkalut
ja rautakaupat? En oikein jaksa uskoa. Hän tekee ahjossaan uusiakin.Renki saa palkan työstään, mutta ei ikinä peri isäntää. Poika sen sijaan ei saa palkkaa TYÖSTÄÄN, mutta hän perii isännän valtakunnan. Hallelujaa kiitos Jeesus!!
- ! huomautus
kaikki Valta kirjoitti:
tehdä miten Hän oikein katsoo,koetella meitä,ojentaa,aina rakastaa,katsoa mikä milloinkin on otollista.Hänellä on KAIKKI VIISAUS,YMMÄRRYS!Tähän minä uskon ja luotan.Silti RUKOUKSESSA ON VOIMAA,siis rukoillaan edelleen et kaikki hyvin,Hänen tahtonsa mukaan menisi.rak.peppiina
Meitä on monta rakas peppiina, (uskon että sinäkin) jotka ylistämme Jeesusta pääsinpäivän johdosta. Meitä eivät sido ihmisopit, eivätkä ihmisten pykäämät käskyt, eikä saatanalla ole valtaa tuomita meitä. Hallelujaa kiitos Jeesus. Rakas Eero veljemme aloitti ihmisoppien purkutyön, Jumala armosta ja hänen voimallaan.
Työ etenee voimalla, ja mainittu veli ylistää Jumalaa taivaan valtakunnassa.
Ei paremmin olisi Jumala voinut johdattaa. Kipua se toki tuo monen sydämeen, mutta... olkaa kaikki ystävät hyvässä turvassa Jeesuksen verihaavojen turvissa.
Kivun kautta Jumala luo uutta. Hallelujaa!! - ! huomautus
vihne kirjoitti:
Jos kokee olevansa egyptin orjuudessa, sieltä pitää lähteä kokonaan pois. Luvattu maa ei tule egyptiin, sinne pitää matkustaa.
Matka luvattuun maahan on HENGELLINEN matka, sen veljeni kyllä hyvin tietää itsekin. Eikö vain?
- ! huomautus
vihne kirjoitti:
Kaikki olemme Benediktuksen kuuliaisia lapsia?
Hedberg oli herännäisyyteen kuuluva,jotain tolokkua todistelussakin saisi olla.
Toistan, jos kokee olevansa orjuudessa, sieltä on lähdettävä tai mutinat pois.Etelliin veli ol oikias. Herännäisyys jonka (Hedberg) mainitsit on kirkon piirissä toimiva herätysliike sekin.
- emmämittäntiärä
teuta kirjoitti:
"Että me lestaadiolaisetkin TULISIMME jokainen riippuvaiseksi Pyhästä
Kolmiyhteisestä Jumalasta "
Juuri niin nämä rakentavat istse sitä "kolmen kyynärän" mittaista (ihmisoppia)
Ja juuri JUMALAN ASEMESTA . Ja Jeesuksen unhotten , niinhän taas kävi.
Teemmekö siis lain mitättömäksi USKON kautta ? Emme suinkaan, vaan vahvistamme lain". Room. 3:31.
Kysymme: teemmekö nyt lain mitättömäksi uskon kautta eli kumoammeko sillä pyhityksen ja hyvät teot ? " Emme suinkaan, vaan me vahvistamme lain".Kuten sanoin, Vihnen ehdotus on hieno, mutta sitä ei ole koskaan
noudatettu Kristuksen kirkossa. On toimittu päinvastoin!
J o s, olisi noudatettu, olisi Laestadius toiminut väärin ja johtanut
koko seurakuntansa harhaan.
M i t ä s a n o i Laestadius:
- hän "tuomitsee" ne, jotka tahtovat lähteä ulos kirkosta
- hän asettuu auktoriteetteja vastaan, saarnaten kirkon u u d i s t u s t a.
K u t k a ovat jättäneet kirkon?
Lutherin aikana oli myös auktoriteettikriisi.
- Luther ei lähtenyt kirkosta, vaan saarnasi kirkon uudistusta
- Hurmahenkiset lähtivät, samoin uudestikastajat
- 1000 v. aikaisemmin Donatus johti omat pyhänsä pyhempään kirkkoon.
Kaikille näille oli yhteistä se, että vanhurskautumiskäsitykseen oli tullut vika;
pelkkä Kristus ei riitänyt, vaan tarvittiin myös omaa tukevaa panosta pelastukseen.
Ihan samalla tavalla on käynyt leeviläisten kanssa 1970-luvulla, on rakennettu pyhempää yhteisöä. Mikä on tulos, voi jokainen nähdä: enstistä syvempi omavanhurskaus. Mitään tietoa ei ole asianomaisilla ollut, mikä on Laestadiuksen sanaa ja mikä Jumalan sanaa kun asioita on punnittu. emmämittäntiärä kirjoitti:
Kuten sanoin, Vihnen ehdotus on hieno, mutta sitä ei ole koskaan
noudatettu Kristuksen kirkossa. On toimittu päinvastoin!
J o s, olisi noudatettu, olisi Laestadius toiminut väärin ja johtanut
koko seurakuntansa harhaan.
M i t ä s a n o i Laestadius:
- hän "tuomitsee" ne, jotka tahtovat lähteä ulos kirkosta
- hän asettuu auktoriteetteja vastaan, saarnaten kirkon u u d i s t u s t a.
K u t k a ovat jättäneet kirkon?
Lutherin aikana oli myös auktoriteettikriisi.
- Luther ei lähtenyt kirkosta, vaan saarnasi kirkon uudistusta
- Hurmahenkiset lähtivät, samoin uudestikastajat
- 1000 v. aikaisemmin Donatus johti omat pyhänsä pyhempään kirkkoon.
Kaikille näille oli yhteistä se, että vanhurskautumiskäsitykseen oli tullut vika;
pelkkä Kristus ei riitänyt, vaan tarvittiin myös omaa tukevaa panosta pelastukseen.
Ihan samalla tavalla on käynyt leeviläisten kanssa 1970-luvulla, on rakennettu pyhempää yhteisöä. Mikä on tulos, voi jokainen nähdä: enstistä syvempi omavanhurskaus. Mitään tietoa ei ole asianomaisilla ollut, mikä on Laestadiuksen sanaa ja mikä Jumalan sanaa kun asioita on punnittu.M i t ä s a n o i Laestadius:
- hän "tuomitsee" ne, jotka tahtovat lähteä ulos kirkosta
- hän asettuu auktoriteetteja vastaan, saarnaten kirkon u u d i s t u s t a.
Lainaus.
Minähän olen sanonut, että sisäpuolella on auktoriteetti, jonka alamaisuuteen on taivuttava. Ulkopuolella on vapaus olla sitä mitä on.
Siitä voi valita elää orjuudessa ja napista tai elää vapaana.
Minä tiedän, ettei esikoisuutta voi uudistaa, niin monta yritystä olen nähnyt. Vain Herra voi ja sitä on syytä rukoilla.- emmämittäntiärä
vihne kirjoitti:
Kaikki olemme Benediktuksen kuuliaisia lapsia?
Hedberg oli herännäisyyteen kuuluva,jotain tolokkua todistelussakin saisi olla.
Toistan, jos kokee olevansa orjuudessa, sieltä on lähdettävä tai mutinat pois.Tuomitseeko Vihne Hedbergin helvettiin, kun hänen nimensä mainitseminen noin aiheuttaa närkästystä?
Jos tämän nimen ottaisikin pois, löytyy sata nimeä tilalle kertomaan siitä,.
että Kristuksen kirkossa ovat seurakuntalaiset ja saarnaajat tuoneet
aina totuutta valheen rinnalle. Separatisteiksi he eivät ole ruvenneet. - emmämittäntiärä
vihne kirjoitti:
Kaikki olemme Benediktuksen kuuliaisia lapsia?
Hedberg oli herännäisyyteen kuuluva,jotain tolokkua todistelussakin saisi olla.
Toistan, jos kokee olevansa orjuudessa, sieltä on lähdettävä tai mutinat pois.Me olemme katolisten kirkkoisien kanssa samassa kirkossa siinä kuin katolisetkin.
Me olemme edelleen niitä katol. seurakuntia, joista keskiajan uutuudet ja harhaopit on poistettu.
Itse asiassa Roomalaiskatol, kirkko ei sitä enää ole
y h t ä ä n enempää, koska se on v- 1576
Trenton konsiilissa sitoutunut uuteen tunnustukseen ja muodostunut tunnustuskirkoksi.
Siihen kirkkoon kuuluu Polykarpos, Irenaeus, Augustinus, Anselm Canterburyläinen, Benedictus, Franciscus ja moni muu. Heidän oppiaan tarkastellaan "e i k r i s t i l l i s y y d e n y m m ä r r y k s e n ä"
vaan Jumalan sanan rinnalla. Hyväksyen ja hyläten.
Tie on siis johdonmukainen Jeesuksesta asti: totuus valheen rinnalle. - emmämittäntiärä
vihne kirjoitti:
M i t ä s a n o i Laestadius:
- hän "tuomitsee" ne, jotka tahtovat lähteä ulos kirkosta
- hän asettuu auktoriteetteja vastaan, saarnaten kirkon u u d i s t u s t a.
Lainaus.
Minähän olen sanonut, että sisäpuolella on auktoriteetti, jonka alamaisuuteen on taivuttava. Ulkopuolella on vapaus olla sitä mitä on.
Siitä voi valita elää orjuudessa ja napista tai elää vapaana.
Minä tiedän, ettei esikoisuutta voi uudistaa, niin monta yritystä olen nähnyt. Vain Herra voi ja sitä on syytä rukoilla.Laestadius ei ole sinun neuvoasi noudattanut, tarkoitin.
J o s sinun neuvosi olisi Jumalasta, olisi Laestadius tehnyt väärin!
(ynnä se suurin todistajien pilvi, josta mainitsin muutaman nimen).
Laestadius siis päinvastoin tuomitsee separatismin.
Ruotsalaisia pappeja hän moittii siitä, etteivät nämä kohdelleet heränneitä lempeämmin, ottaneet herätyksiä johtoonsa ja estäneet niitä kehittymästä sepratismiin.
Seurakunta ei ole Suomen armeija.
Yleensä auktoriteetti-sanan tuominen tähän teemaan tuo esiin
sellaisia valtarakenteita, jotka ovat maailmasta.
Seurakunnalla ei ole mitään muuta auktoriteettia kuin Kristus ja Jumalan sana.
Ihmiset eivät ole auktoriteetteja millään muulla tavalla kuin palvelemalla
toisia.
Jos he eivät palvele, voidaan valita tilalle se joka palvelee. emmämittäntiärä kirjoitti:
Laestadius ei ole sinun neuvoasi noudattanut, tarkoitin.
J o s sinun neuvosi olisi Jumalasta, olisi Laestadius tehnyt väärin!
(ynnä se suurin todistajien pilvi, josta mainitsin muutaman nimen).
Laestadius siis päinvastoin tuomitsee separatismin.
Ruotsalaisia pappeja hän moittii siitä, etteivät nämä kohdelleet heränneitä lempeämmin, ottaneet herätyksiä johtoonsa ja estäneet niitä kehittymästä sepratismiin.
Seurakunta ei ole Suomen armeija.
Yleensä auktoriteetti-sanan tuominen tähän teemaan tuo esiin
sellaisia valtarakenteita, jotka ovat maailmasta.
Seurakunnalla ei ole mitään muuta auktoriteettia kuin Kristus ja Jumalan sana.
Ihmiset eivät ole auktoriteetteja millään muulla tavalla kuin palvelemalla
toisia.
Jos he eivät palvele, voidaan valita tilalle se joka palvelee.17. Olkaat teidän opettajillenne kuuliaiset ja seuratkaat heitä; sillä he valvovat teidän sieluanne niinkuin ne, jotka luvun niistä tekemän pitää; että he sen ilolla tekisivät ja ei huokauksella; sillä ei se ole teille hyödyllinen.
Jos aiot nauttia autuutta raamatun mukaan niin et voi valita, sinun täytyy alistua tai paeta.emmämittäntiärä kirjoitti:
Tuomitseeko Vihne Hedbergin helvettiin, kun hänen nimensä mainitseminen noin aiheuttaa närkästystä?
Jos tämän nimen ottaisikin pois, löytyy sata nimeä tilalle kertomaan siitä,.
että Kristuksen kirkossa ovat seurakuntalaiset ja saarnaajat tuoneet
aina totuutta valheen rinnalle. Separatisteiksi he eivät ole ruvenneet.Hedberg irtautui herännäisyydestä, kun siellä ei ollut sellaiselle evankeliumille tilaa. Molemmat liikkeet ovat ainakin toistaiseksi kuitenkin kirkon piirissä.
- emmämittäntiärä
vihne kirjoitti:
17. Olkaat teidän opettajillenne kuuliaiset ja seuratkaat heitä; sillä he valvovat teidän sieluanne niinkuin ne, jotka luvun niistä tekemän pitää; että he sen ilolla tekisivät ja ei huokauksella; sillä ei se ole teille hyödyllinen.
Jos aiot nauttia autuutta raamatun mukaan niin et voi valita, sinun täytyy alistua tai paeta.Hebr 13: 17
Onko niin ettei Vihne välitä jonkun Jeesuksen sanoista yhtään mitään?
Toiseksi, et ole itsekään tuota kuuliaisuutta noudattanut.
Kolmanneksi, mikään kuuliaisuus ei mene ohi Jumalan sanan.
kuulaisuutta ei ole, jos opettajat eivät noudata Jumalan sanaa.
Aivan turhaa todistelua, kun se ei kerran perustu mihinkään muuhun kuin järkeen. emmämittäntiärä kirjoitti:
Hebr 13: 17
Onko niin ettei Vihne välitä jonkun Jeesuksen sanoista yhtään mitään?
Toiseksi, et ole itsekään tuota kuuliaisuutta noudattanut.
Kolmanneksi, mikään kuuliaisuus ei mene ohi Jumalan sanan.
kuulaisuutta ei ole, jos opettajat eivät noudata Jumalan sanaa.
Aivan turhaa todistelua, kun se ei kerran perustu mihinkään muuhun kuin järkeen.pakenin. Se on näin yksinkertaista.
- ihmeessä
vihne kirjoitti:
pakenin. Se on näin yksinkertaista.
Miksi ihmeessä haluat muiden seuraavan samaan soppaan. Meidän pitää olla valona siellä, missä olemme, ja Kristuksen todistajina.
Kuulostat koko ajan siltä kuin olisit itsestäsi todidtamassa ja haluaisit muiden seuraavan sinua.
Helpoottaisiko se omaatuntoasi raukkamaisesta pakenemisesta? - ! huomautus
vihne kirjoitti:
M i t ä s a n o i Laestadius:
- hän "tuomitsee" ne, jotka tahtovat lähteä ulos kirkosta
- hän asettuu auktoriteetteja vastaan, saarnaten kirkon u u d i s t u s t a.
Lainaus.
Minähän olen sanonut, että sisäpuolella on auktoriteetti, jonka alamaisuuteen on taivuttava. Ulkopuolella on vapaus olla sitä mitä on.
Siitä voi valita elää orjuudessa ja napista tai elää vapaana.
Minä tiedän, ettei esikoisuutta voi uudistaa, niin monta yritystä olen nähnyt. Vain Herra voi ja sitä on syytä rukoilla."...sisäpuolella on auktoriteetti, jonka alamaisuuteen on taivuttava."
Tämä oppi on ofolta saatu. Kristus on seurakunnan pää, ja häntä on toteltava kaikken jhtajasta seurakuntalaiseen asti. Muita auktoriteetteja ei Kristuksen seurakunnassa ole, eikä tule. Jos joku ihminen pyrkii auktoriteetiksi, siis Kristuksen rinnalle taikka ohitse, niin hänet on erotettava sanapalvelijan tehtävästä välittömästi. - ! huomautus
vihne kirjoitti:
17. Olkaat teidän opettajillenne kuuliaiset ja seuratkaat heitä; sillä he valvovat teidän sieluanne niinkuin ne, jotka luvun niistä tekemän pitää; että he sen ilolla tekisivät ja ei huokauksella; sillä ei se ole teille hyödyllinen.
Jos aiot nauttia autuutta raamatun mukaan niin et voi valita, sinun täytyy alistua tai paeta.Niihin miehiin jotka olivat Jeesuksen kuoleman ja kuolleista yläsnousemisen todistajia näillä luonnollisilla silmillään. Ethän sinäkään sahatusta laudasta joka kerta uudelleen mittaa ota, vaan se ensimmäinen sahattu lauta pidetään JOKA KERTA mittana uutta lautaa sahattaessa. Muuten ollaan siinä tilanteessa ettei viimeksi sahattu lauta ole alkuunkaan samoissa mitoissa kun ensimmäinen lauta oli.
Pikkusen sais käyttää maalaisjärkeäkin näissä hengellisssä asioissa. Jeesuskin puhui usein kansalle heille tutuilla vertauksilla, kuten lampaanhoidosta ja niin edelleen. - ! huomautus
vihne kirjoitti:
pakenin. Se on näin yksinkertaista.
...Jeesuksen syliin sentään paennu. Et kai yritä selittää ettei Jeesus olisikaan enää lestadiolaisten ihmisten keskellä? Kiitos Jeesuksen, hän rakastaa myöskin lestadiolaisia!!
No joo... Kuten jokin aika sitten kirjoitin, jos henkilö kärsii hengellisessä kodissaan nälkää ja hengellistä väkivaltaa, niin en ole estämässä häntä lähtemästä. Enkä lähteneitä tuomitsemassa. Herran rauha olkoon kanssasi. - emmämittäymmärrä
vihne kirjoitti:
pakenin. Se on näin yksinkertaista.
Hyvä Vihne.
Ilman muuta olet ollut monessa hyvässä toimessa mukana.
Jokainen meistä tekee henkkoht ratkaisunsa, enkä halua osoittaa sormella.
Kun hyvää tarkoittava ihminen joutuu yksin kylmän ringin keskelle, ei tilanne ole helppo. Sivullisen on helppo neuvoa.
Nyt oli ymmärtääkseni kumminkin kysymys yleisestä periaattesta tänään ja nyt, ei sinusta niinkään.
Jumalan sanan ja monien hurskaiden antaman esimerkin mukaan
näyttää siltä, että
kysymys on hengellisestä lähtemisestä.
Usein tuntuu siltä, että kohdallasi on kuitenkin toisinpäin. Jalat ovat vieneet irti, mutta korvat tahtovat silti pysyä paikallaan ja pitää kiinni siitä, mitä perinteen ääni - ei Jumalan sanan ääni - sanoo. Tämä tulee usein esille kun puhumme vanhurskautumisesta tai pyhityksen merkityksestä vanhurskautumisessa.
Tämä asia kannattaisi rehdisti ja ilman ennakkoasenteita ottaa tutkintaan, koska siitä näyttää kasvavan moni karvas juuri edistämään vastahakoisuutta. - ennen sinua
! huomautus kirjoitti:
Renki saa palkan työstään, mutta ei ikinä peri isäntää. Poika sen sijaan ei saa palkkaa TYÖSTÄÄN, mutta hän perii isännän valtakunnan. Hallelujaa kiitos Jeesus!!
Olen huomannut, että sinulle kuvallinen kieli on täyttä hepreaa. Et lainkaan näe sanojen taakse.
Samoin, jos ottaa esimerkiksi jonkun asian historiasta.
Alat surkean ja vihamielisen natkutuksesi, vaikka et tajua itse asiasta
sanaakaan. Se, mitä sinä et ymmärrä, on mielestäsi täysin turhaa.
On kirjoittajia, jotka eivät viitsi kirjoittaa selkokieltä, vaikka se saattaisikin olla joskus tarpeen. Rollaa ohi. - PUAVALI TARSOLAINEN
! huomautus kirjoitti:
Olethan sinäkin Paavalia lukenut sen verran, että tiedät keneen hän kehoitti aina uskomaan ja luottamaan. Paavali koki sellaisen jysäyksen matkalla Damaskokseen, kun Jeesus ilmestyi hänelle, ettei hänelle tullut mieleenkään julistaa että luottakaa nyt herran tähden minuun!!!
JOO HÄNET PITI OHJATA ANANIAAN LUOKSE, JOSSA SAI SYNNIT ANTEEKSI.
- riteetti
! huomautus kirjoitti:
"...sisäpuolella on auktoriteetti, jonka alamaisuuteen on taivuttava."
Tämä oppi on ofolta saatu. Kristus on seurakunnan pää, ja häntä on toteltava kaikken jhtajasta seurakuntalaiseen asti. Muita auktoriteetteja ei Kristuksen seurakunnassa ole, eikä tule. Jos joku ihminen pyrkii auktoriteetiksi, siis Kristuksen rinnalle taikka ohitse, niin hänet on erotettava sanapalvelijan tehtävästä välittömästi.Muita auktoriteetteja ei Kristuksen seurakunnassa ole, eikä tule.
Juuri sen tähden eräs pastorimme hiljennettiin, tästä kertoi eräs puhuja puheessaan. emmämittäymmärrä kirjoitti:
Hyvä Vihne.
Ilman muuta olet ollut monessa hyvässä toimessa mukana.
Jokainen meistä tekee henkkoht ratkaisunsa, enkä halua osoittaa sormella.
Kun hyvää tarkoittava ihminen joutuu yksin kylmän ringin keskelle, ei tilanne ole helppo. Sivullisen on helppo neuvoa.
Nyt oli ymmärtääkseni kumminkin kysymys yleisestä periaattesta tänään ja nyt, ei sinusta niinkään.
Jumalan sanan ja monien hurskaiden antaman esimerkin mukaan
näyttää siltä, että
kysymys on hengellisestä lähtemisestä.
Usein tuntuu siltä, että kohdallasi on kuitenkin toisinpäin. Jalat ovat vieneet irti, mutta korvat tahtovat silti pysyä paikallaan ja pitää kiinni siitä, mitä perinteen ääni - ei Jumalan sanan ääni - sanoo. Tämä tulee usein esille kun puhumme vanhurskautumisesta tai pyhityksen merkityksestä vanhurskautumisessa.
Tämä asia kannattaisi rehdisti ja ilman ennakkoasenteita ottaa tutkintaan, koska siitä näyttää kasvavan moni karvas juuri edistämään vastahakoisuutta.ole tullut muuta esille kuin kaksi asiaa.
Jos on sisällä kannattaa osoittaa alamaisuutta, jos ei pysty onn viisasta väistyä.
Tämä on kitkan minimoimista, miksi polttaa itseään turhaan?- Kuuliaisuus parempi kuin
! huomautus kirjoitti:
Niihin miehiin jotka olivat Jeesuksen kuoleman ja kuolleista yläsnousemisen todistajia näillä luonnollisilla silmillään. Ethän sinäkään sahatusta laudasta joka kerta uudelleen mittaa ota, vaan se ensimmäinen sahattu lauta pidetään JOKA KERTA mittana uutta lautaa sahattaessa. Muuten ollaan siinä tilanteessa ettei viimeksi sahattu lauta ole alkuunkaan samoissa mitoissa kun ensimmäinen lauta oli.
Pikkusen sais käyttää maalaisjärkeäkin näissä hengellisssä asioissa. Jeesuskin puhui usein kansalle heille tutuilla vertauksilla, kuten lampaanhoidosta ja niin edelleen.Koskee tätäkin päivää ja niitä Jumalasanan julistajille tulee olla kuuliainen, koska jos he meitä kuulee niin he Jeesusta kuulevat. Ei pidä unohtaa etteikö Jeesus Pyhän Henkensä kautta puhuisi sitä mikä on tarpeellista sillä kerralla.
Aidan seipäät oli huono vertaus, vain järjellä sotkettua mössöä. - cccccccccc
PUAVALI TARSOLAINEN kirjoitti:
JOO HÄNET PITI OHJATA ANANIAAN LUOKSE, JOSSA SAI SYNNIT ANTEEKSI.
Eikö Galatalaiskirje merkitse mitään?
- vararaus
Kuuliaisuus parempi kuin kirjoitti:
Koskee tätäkin päivää ja niitä Jumalasanan julistajille tulee olla kuuliainen, koska jos he meitä kuulee niin he Jeesusta kuulevat. Ei pidä unohtaa etteikö Jeesus Pyhän Henkensä kautta puhuisi sitä mikä on tarpeellista sillä kerralla.
Aidan seipäät oli huono vertaus, vain järjellä sotkettua mössöä."Joka teitä kuulee, se minua kuulee", ei tarkoita lappiuskon julistamista, vaan Jumalan sanaa-
- ! huomautus
Kuuliaisuus parempi kuin kirjoitti:
Koskee tätäkin päivää ja niitä Jumalasanan julistajille tulee olla kuuliainen, koska jos he meitä kuulee niin he Jeesusta kuulevat. Ei pidä unohtaa etteikö Jeesus Pyhän Henkensä kautta puhuisi sitä mikä on tarpeellista sillä kerralla.
Aidan seipäät oli huono vertaus, vain järjellä sotkettua mössöä.Älä tuollaisia valheita päästä suustasi. Alkukirkon opetus on ainoa opetus josta me kristityt pidämme kiinni. Porua pierua ja eksytystä tuovat vääristä raamatun tulkinnoista johtuvat ihmisopit vaikka kuinka paljon kristittyjen keskuuteen.
- ! huomautus
ennen sinua kirjoitti:
Olen huomannut, että sinulle kuvallinen kieli on täyttä hepreaa. Et lainkaan näe sanojen taakse.
Samoin, jos ottaa esimerkiksi jonkun asian historiasta.
Alat surkean ja vihamielisen natkutuksesi, vaikka et tajua itse asiasta
sanaakaan. Se, mitä sinä et ymmärrä, on mielestäsi täysin turhaa.
On kirjoittajia, jotka eivät viitsi kirjoittaa selkokieltä, vaikka se saattaisikin olla joskus tarpeen. Rollaa ohi.Sinulla on harhainen persoonallisuuden laajentuma. Luulet tietäväsi toisten asiayt paremmin kuin he itse. Minä kyllä ymmärrän mitä sinä et ymmärrä. Senkin etteivät rengit ole perillisiä. Jumala poijjaat ja tyttäret ovat perillisiä, ja he kyllä ymmärtävät jo puolesta sanastakin mitä minä kirjoitan.
- ! huomautus
vihne kirjoitti:
ole tullut muuta esille kuin kaksi asiaa.
Jos on sisällä kannattaa osoittaa alamaisuutta, jos ei pysty onn viisasta väistyä.
Tämä on kitkan minimoimista, miksi polttaa itseään turhaan?Meillä kristityillä EI SAA olla muita herroja joita seurakunnassa alettaisiin kumartamaan. Tästä on kysymys. Kun nyt esikoislestadiolaisuudessa on käynyt sillä tavalla että on alettu vaatiaan joidenkin ihmisten kumartamista, se tarkoittaa sitä että emme tottele tällaisia vatimuksia. Mutta se ei tarkoita sitä että lähtisimme liikkeestä lätkimään, vaan Jumalan sanan mukaisesti rukoilemme, että Jumala Pikansa Jeesuksen nimessä poistaa parhaaksi katsomallaan tavalla tällaiset ihmisoppien kiroukset liikkeestä.
- ! huomautus
riteetti kirjoitti:
Muita auktoriteetteja ei Kristuksen seurakunnassa ole, eikä tule.
Juuri sen tähden eräs pastorimme hiljennettiin, tästä kertoi eräs puhuja puheessaan.Kirjoituksessasi on sovittamaton ristiriita. Minä nimiättäin tunsin miehen hyvin ja Kristus valo loisti hänestä kirkkaana. Hän toi esiin muun muassa tämän kamalan liikettämme vaivaavan taudin nimestä syntikeskeisyys. Omavanhurskaus on hirvittävässä voimassaan hyt esikoislestadiolaisuudessa.
Hän opetti että kristittyjen tulee olla KRISTUSKESKEISIÄ. Kuten jokainen lukutaitoinen voi Raamatustaan todeta niin Kristus on synnin hauta ja lain loppu NIILLE JOTKA USKOVAT.
Isiltä peritty saatainen vaate siis OMAVANHURSKAUS tahtoo peittää ja tappaa Kristuksen liikkeessämme ja nostaa ihmisiä Jumalan asemaan toteltaviksi ja palvottavaksi. Ette tule enää onnistumaan pelottelunnne, se tie on loppuun käyty ja Jeesus tulee murtautumaan ihmisoppien lävitse, ja vapauttaa oman vanhurskauden vangit kahleistaan. Se on vain ajan kysymys kun näin tapahtuu. - lues Raamatust
PUAVALI TARSOLAINEN kirjoitti:
JOO HÄNET PITI OHJATA ANANIAAN LUOKSE, JOSSA SAI SYNNIT ANTEEKSI.
Ottaisit nyt edes kerran Raamatun käteesi ja lukisit, niin ei tarvitsisi tällaista valehtelua jatkaa enempää.
Meillä on Raamatussa Paavalin oma kertomus siitä kuinka kaikki tapahtui.
Ap. t. 22:12 Ja eräs mies, hurskas lain mukaan, nimeltä Ananias, josta kaikki siellä asuvat juutalaiset todistivat hyvää,
Ap. t. 22:13 tuli minun tyköni, astui eteeni ja sanoi minulle: 'Saul, veljeni, saa näkösi jälleen.' Ja sillä hetkellä...
...***minä sain näköni ja katsoin häneen....
Ap. t. 22:14 Niin hän sanoi:...
...'Meidän isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan hänen tahtonsa ja näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen suunsa äänen;
Ap. t. 22:15 sillä sinä olet oleva hänen todistajansa kaikkien ihmisten edessä, sen todistaja, mitä olet nähnyt ja kuullut.
_______________
***) Ap. t. 22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
Miten tuollaistakin suoraa valhetta Sauluksen syntien anteeksiannosta on voitu viljellä liikkeessä yli 100 vuotta. Suurin syy on varmaan siinä, että liike on ollut lähes koko historiansa ajan kasteen halveksjahurmahenkien johdettavana. Ei mene enää valheet lävitse kun ryhdytte rakkaat veljet ja sisaret lupemaan Jumalan sanaa ihmisoppien sijaan. Silloin teille kirkastuu myöskin Pyhän Kasteen salaisuus jossa ihminen liitetään Kristukseen ja hän saa syntinsä anteeksi sekä matkaoppaakseen pyhän Hengen niinkuin Pietari ja Paavali meitä opettavat.
Ap. t. 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Ap. t. 2:39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Gal. 3:25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
Gal. 3:26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
Gal. 3:27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet. - ! huomautus
cccccccccc kirjoitti:
Eikö Galatalaiskirje merkitse mitään?
Siinähän se on monen lastadiolaisen perusvika. Ei lueta Jumalan sanaa Raamatusta, vaan annetaan hurmahenkien opettaa ja tulkita Raamattua, ja aletaan uskomaan VASTOIN JUMALAN SANAA, - ristiriitaisiin ihmisoppeihin!!
- huuhhuuuu
lues Raamatust kirjoitti:
Ottaisit nyt edes kerran Raamatun käteesi ja lukisit, niin ei tarvitsisi tällaista valehtelua jatkaa enempää.
Meillä on Raamatussa Paavalin oma kertomus siitä kuinka kaikki tapahtui.
Ap. t. 22:12 Ja eräs mies, hurskas lain mukaan, nimeltä Ananias, josta kaikki siellä asuvat juutalaiset todistivat hyvää,
Ap. t. 22:13 tuli minun tyköni, astui eteeni ja sanoi minulle: 'Saul, veljeni, saa näkösi jälleen.' Ja sillä hetkellä...
...***minä sain näköni ja katsoin häneen....
Ap. t. 22:14 Niin hän sanoi:...
...'Meidän isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan hänen tahtonsa ja näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen suunsa äänen;
Ap. t. 22:15 sillä sinä olet oleva hänen todistajansa kaikkien ihmisten edessä, sen todistaja, mitä olet nähnyt ja kuullut.
_______________
***) Ap. t. 22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
Miten tuollaistakin suoraa valhetta Sauluksen syntien anteeksiannosta on voitu viljellä liikkeessä yli 100 vuotta. Suurin syy on varmaan siinä, että liike on ollut lähes koko historiansa ajan kasteen halveksjahurmahenkien johdettavana. Ei mene enää valheet lävitse kun ryhdytte rakkaat veljet ja sisaret lupemaan Jumalan sanaa ihmisoppien sijaan. Silloin teille kirkastuu myöskin Pyhän Kasteen salaisuus jossa ihminen liitetään Kristukseen ja hän saa syntinsä anteeksi sekä matkaoppaakseen pyhän Hengen niinkuin Pietari ja Paavali meitä opettavat.
Ap. t. 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Ap. t. 2:39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Gal. 3:25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
Gal. 3:26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
Gal. 3:27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.Kiva, eikä Paavalin oma kertomus Galatalaiskirjeessä merkitse mithään Lapisa?
- jo tietää
! huomautus kirjoitti:
Sinulla on harhainen persoonallisuuden laajentuma. Luulet tietäväsi toisten asiayt paremmin kuin he itse. Minä kyllä ymmärrän mitä sinä et ymmärrä. Senkin etteivät rengit ole perillisiä. Jumala poijjaat ja tyttäret ovat perillisiä, ja he kyllä ymmärtävät jo puolesta sanastakin mitä minä kirjoitan.
Se on monet kerrat nähty, että vajaaksi se jää.
- edelliseen
! huomautus kirjoitti:
Sinulla on harhainen persoonallisuuden laajentuma. Luulet tietäväsi toisten asiayt paremmin kuin he itse. Minä kyllä ymmärrän mitä sinä et ymmärrä. Senkin etteivät rengit ole perillisiä. Jumala poijjaat ja tyttäret ovat perillisiä, ja he kyllä ymmärtävät jo puolesta sanastakin mitä minä kirjoitan.
Niin tuo renki-asia, vahvistaa havainnon. Hyvää jatkoa.
- ! huomautus
jo tietää kirjoitti:
Se on monet kerrat nähty, että vajaaksi se jää.
Sitähän me Jeesukseen uskovat olemme surren huoksailleet kun niin moni esikoislestadiolainen veli ja sisar on vielä vailla Kristuksen vanhurskautta.
Niin kauan pysyykin valla, kun lahjaksi alkaa kelpaamaan. Sanon suoraan, lakatkaa pelleimästä omavanhurskaus perkeleen kanssa, se on vakava synti. - ! huomautus
edelliseen kirjoitti:
Niin tuo renki-asia, vahvistaa havainnon. Hyvää jatkoa.
...renkipojan osassa! Ja sitten vihaa ja kadehtii vapaasta Kristus vaimosta syntyneitä Jumalan lapsia, joilla on Kristuksen lahjavanhurskaus ja kaikki synnit iankaikkisesti anteeksi annetut. Älä enää pelleile vaan rukoile parannuksen armoa itsellesi Jeesukselta.
- ! huomautus
huuhhuuuu kirjoitti:
Kiva, eikä Paavalin oma kertomus Galatalaiskirjeessä merkitse mithään Lapisa?
Vääriä opetuksia on paljon muitakin. Mutta pahinta kaikessa on tuo Kristuksen vanhurskauden ja tekojenvanhurskauden saarnaaminen ristiin ja rastiin. Se on vakava synti. Se on hengellistä huoruutta, jos Kristuksessa vanhurskautettu alkaa vielä uudelleen pelehtimään lainvanhurskaudessa, (älä koske, älä maista, hommaa oma uimaranta ettei naisten perseet vilku kiihottavasti sun silmääs ym ym).
- teuta
! huomautus kirjoitti:
Vääriä opetuksia on paljon muitakin. Mutta pahinta kaikessa on tuo Kristuksen vanhurskauden ja tekojenvanhurskauden saarnaaminen ristiin ja rastiin. Se on vakava synti. Se on hengellistä huoruutta, jos Kristuksessa vanhurskautettu alkaa vielä uudelleen pelehtimään lainvanhurskaudessa, (älä koske, älä maista, hommaa oma uimaranta ettei naisten perseet vilku kiihottavasti sun silmääs ym ym).
Ei naisen näkeminen saa vaikuttaa kuin spitalin, voisivatko
vain yksinkertaisesti tehdä parannusta, niinhän he saarnaavat
meillekin . Tekojenvanhurskauden saarnaaminen erisuuntiin
se saa pahaa aikaiseksi ja on vakava rikkomus, se pitää titäää
Mutta se saarna jossa GP. sanoi kasteesta että siinä on IHMISTEKOJA SE
OLI HARKITSEMATON LAUSAHDUS , VAIKKA SE PAATOKSELLA TULIKIN.
SITÄ EI OLISI PITÄNYT ANTAA TULLA, tästä olen pahillani . kyllä muitakin oli. - EI Raamatusta
! huomautus kirjoitti:
Vääriä opetuksia on paljon muitakin. Mutta pahinta kaikessa on tuo Kristuksen vanhurskauden ja tekojenvanhurskauden saarnaaminen ristiin ja rastiin. Se on vakava synti. Se on hengellistä huoruutta, jos Kristuksessa vanhurskautettu alkaa vielä uudelleen pelehtimään lainvanhurskaudessa, (älä koske, älä maista, hommaa oma uimaranta ettei naisten perseet vilku kiihottavasti sun silmääs ym ym).
Vanhinten mukaan synnintuntoon tulleen kristityn on mentävä toisen kristityn luo tai seuroihin kuulemaan "Jeesuksen nimessä ja veressä". Yksin kotona ei saa
puhelinkuuntelussa tms. uskoa. Vielä vähemmän saa uskoa lukemaansa
Jumalan sanaa.
Ei tällainen vanhurskaus perustu uskoon, vaan tekemiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1212198Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1891807Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j561432Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1681222- 551198
Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä751016Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62912Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36887- 52874
- 56831