Riski saada kaksoset?

-Minä-vain-

Mulla on ollut koko tämän alkuraskauden ajan tunne, että mahassa olisikin kaksi.
Oireita siihen ei ole, (no, rinnat särkee mikä kait kuuluu tähän raskauteen muutenkin) vaan kyseeessä on ns. "mututuntuma"
Tunnen itseni jopa jotenkin tyhmäksi kun tuollainen ajatus pyörii päässä.
Pieni vuoto tuli tuossa rv 6-7, mutta kipuja ei ollut, ja vuoto tuli kerran.. sen jälkeen ei mitään..
Toistuvasti olen nähnyt unta kaksosista, kyse toki todennäköisesti on alitajuntaisista peloista (?)

Suvussa kaksosia on, erimunaisia. Lähisuvussa mm. äidilläni ja äitini serkulla on molemmilla kaksoset (erimunaiset).

Onko monella "fiilis" pitänyt kutinsa, tai kaksosraskauden alkuun liittynyt pieni vuoto?
tämä on neljäs raskauteni, ja ensimmäinen, jossa ilmennyt ns. tuhruvuotoa.
kaiken kaikkiaan, raskauden alku on hyvin erilainen kuin kolmessa aikaisemmassa (tyttöjä kaikki).

noh, näitä kysymyksiä varmasti tänne satelee, mutta kiitollinen olen jos jaksatte vastata, vaikka näin naurettavalta kuullostankin (tai ainakin lukiessani tätä uudelleen tunnen itseni taas tosi tyhmäksi 8-) )

7

3460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      minusta kovin tyhmältä kuulosta. :) Tietenkin vasta uä-tutkimus kertoo, montaako vauvaa odotat, mutta ellet ole yksityiselle puolelle menossa, siihen voi olla vielä aikaa (et maininnut, millä viikolla olet nyt). Ihan syystäkin mietit asiaa. Onhan oma äitisikin synnyttänyt kaksoset, joten ainakin tilastollisesti "riskisi" saada monikot on ihan merkittävä.

      Olen siis itse synnyttänyt kaksoset. Alkuraskaudessa minulla ei vuotoa ollut. Vasta keskiraskaudessa oli yhtenä päivänä pientä tiputtelua, ilmeisesti kohdunsuulta. Vuoto on kyllä kaksosraskaudessa tavallista yleisempää. Tietenkin se voi - valitettavasti - olla myös merkki toisen sikiön (noilla mainitsemillasi viikoilla tietenkin vielä alkion) menehtymisestä, mikä onneksi ei alkuraskaudessa yleensä vaaranna toista sikiötä tai äitiä. Moni äiti synnyttääkin terveen "yksösen" autuaan tietämättömänä siitä, että odotti aluksi kaksosia. Sen kummempia oireita kun ei aina tule, ja menehtynyt sikiö "katoaa" äidin ja kaksoissisaruksensa elimistöön ja istukkaan . Vaikka siis ensimmäisessä ultrassassi näkyisikin vain yksi sikiö, on silti mahdollista, että aavistuksesi pitää paikkansa, ja raskautesi alkoi kaksosraskautena. Toisaalta noilla viikoilla tuhruvuoto on yksösraskaudessakin suht. tavallista, vaikka sikiöiden määrä olisikin sama eikä aiemmissa raskauksissa olisi vuotoa ollut.

      Mutta koska suvussasi on ditsygoottisia kaksosia, joista yhdet on synnyttänyt äitisi, on kaksosraskauden todennäköisyys kohdallasi parhaassa (pahimmassa) tapauksessa moninkertainen keskimääräiseen verrattuna. Varaudu siis siihen, että perheenne kasvaa pian kahdella yhden sijaan. Koska minulla on jo kaksoset, ja myös kahden isovanhempani suvussa paljon kaksosia, on kynnys lähteä yrittämään uutta raskautta aika korkea. Kahden vauvan kanssa olemme kyllä pärjänneet yllättävänkin hyvin, mutta miten mahtaisi käydä kahden taapero- tai leikki-ikäisen ja kaksosvauvojen kanssa? Asunto ja auto ainakin menisivät vaihtoon, ja itse ajokortittomana saisin sitten pärjätä koko katraan kanssa apostolinkyydillä ja julkisilla. Huh! :) Tunnen kyllä monikkoyhdistyksen kautta myös pari perhettä, joissa on kahdet pienet kaksoset, ja kyllä hekin pärjäävät. Oikea asenne ja rakkaus lapsiin riittävät pitkälle.

      Itse epäilin jo ennen ensimmäistä ultraa odottavani kaksosia, mutta lähinnä järkisyin. Ei minulla ollut mitään erityistä kaksosoloa, enkä nähnyt kaksosunia. Juttelinkin vatsalleni yksikön toisessa persoonassa ja puhuin miehen kanssa aina tulevasta vauvasta, kunnes kaksosraskaus np-ultrassa todettiin. Raskausoireita minulla oli niin vähän, että olin asiasta suorastaan huolissani. Hieman ennen np-ultraa kokeilin huvikseni, joko kohdun pohja tuntuisi vatsan päältä, ja olinkin sen tuntevani, epäilyttävän korkealla. En kuitenkaan halunnut nuolaista ennen kuin tipahtaa, koska olin jo pitkään toivonut kaksosia, enkä halunnut pettyä ultrassa. Raskauteni sujui melko hyvin, eikä vauva-arkikaan ole ollut läheskään niin rankkaa kuin etukäteen kuvittelin.

      Onnea odotukseen, oli vauvoja sitten kuinka monta tahansa! :)

    • Täti

      Ensimmäisen kerran ollessani raskaana minullakin oli hiukan vuotoa noilla viikoilla,
      ja sitten enemmän viikolla 10-11.
      Ultrassa todettiin kaksi sikiöpussia, mutta ei yhtään sikiötä. Kyseessä oli tuulimunaraskaus ja minulle tehtiin kaavinta saman tien.

      Siitä viiden vuoden kuluttua minulla oli kolme lasta, ja kaikkien odotus meni ihan mukavasti.
      Kun nuorin oli juuri täyttänyt kaksi vuotta, saimme kaksoset. Mitään dramatiikkaa ei tähänkään raskauteen liittynyt.
      Ainoa erilainen piirre muihin raskauksiin oli se, että vatsa kasvoi nopeammin ja tunsin raskausoireet selvästi jo ennen kuin menkkojen edes olisi pitänyt alkaa.
      Vatsan nopean kasvun oletin johtuvan siitä, että minulla oli kolme (neljä?) raskautta takanapäin.

      Olin mielessäni toivonut kaksosia, koska ensimmäisessä raskaudessani oli kaksi sikiöpussia, vaikka sikiöt puuttuivatkin.
      Yllätys oi melkoinen, kun sain ultrassa kuulla, että vauvoja oli kaksi.

      Kaksosten synnyttyä vanhin oli kuusivuotias, keskimmäinen neljä, ja nuorin kaksi.
      Hyvin silti pärjättiin, vaikka olin päivisin yksin lasten kanssa, kun mies oli töissä.

      Onnea odotukseen :)

    • sikuriina70

      Mulla ei oikeastaan ollut minkäänlaista tunnetta siitä, että tulossa olisi ollut kaksoset. Jossain raskausviikkon 8 tietämissä minulla oli senverran tuhruvuotoa, että vessassa käydessä paperiin jäi muutaman kerran vähän ruskeaa, mutta en itse pitänyt sitä edes vuotona, kun sitä tuli niin vähän.

      Niskapoimu-ultrassa todettiin elävän sikiön lisäksi ruskuaispussi, jossa oli tapahtunut keskenmeno heti alkuviikoilla. Ruskuaispussia seurattiin ylimääräisellä ultralla, ja rv 28 se oli jo hävinnyt.

      Meillä suvussa kaksossisarukset miehen äidillä.

    • Mollamaija100

      Yleensä jos neuvolassa epäilään kaksosia niin pistävät ultraan. Ja silloin viimestään kun potkuja mahassa moneen suuntaan kanttaa epäillä. Itsellänikin oli vuotoa ja kaksoset nyt 22v. Ihanat sellaiset.

      • -Minä vain-

        Kiitos vastauksista!

        Ultrassa selvisi syy vuoteluun, ja tällä kertaa se ei ollut kovinkaan iloinen:
        Raskaus meni kesken :'(
        yksi matkustaja siis masussa asusteli, muttei jaksanut alkuraskautta pidemmälle :(


      • Nonna-84
        -Minä vain- kirjoitti:

        Kiitos vastauksista!

        Ultrassa selvisi syy vuoteluun, ja tällä kertaa se ei ollut kovinkaan iloinen:
        Raskaus meni kesken :'(
        yksi matkustaja siis masussa asusteli, muttei jaksanut alkuraskautta pidemmälle :(

        Voi, olen pahoillani puolestasi!
        Itselläni oli myös keskenmeno 6. rv:lla.. Kysyin lääkäriltä koska voi yrittää uudestaan lasta ja lääkäri sanoi, että vaikka heti. No, pian tulin uudestaan raskaaksi ja aloin odottaa kaksosia. Nyt minulla ihanat, vajaan puolentoista vuoden ikäiset pojat! Toivottavasti teilläkin yhtä hyvä tuuri!


    • poisongirl

      kaksoset ...mulla kohta 4 v kaksoset mulla ei kylläkään ollu minkäänlaisia vuotoja tein raskaustestin kun oli 4 pv kuukautiset myöhässä plussaa oli. Ekassa ultrassa sitten nakyi kaksi sikiötä jotka liikkuivat eri aikaan omissa pusseissaan rv 9. tyttö ja poika tuli rv 38 5 sektiolla herra A oli perätilassa 50cm/3250g , neiti B 50cm/3010g

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1690
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1329
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1268
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      183
      1132
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      161
      1044
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1033
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      892
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      876
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      826
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      794
    Aihe