Vuoden odotuksen jälkeen pakkasin tavarat autoon ja suunnistin jälleen kerran markkinoille.
Toiveissa oli, kuten joka vuosi tähänkin asti, syödä kiertelyn lomassa herkullinen sika-annos.
Mutta mutta, ei sikaa missään. Klöntti läskiä ilmeisesti sähkögrillissä lämmittelemässä.
Miksi ihmeessä ei samoja myyjiä otettu tänäkin vuonna? Pettymys oli suuri, jäi possut
syömättä... Eipä tarvitse muinakaan päivinä lähteä. Jospa ensi vuodeksi järjestäjät tajuaisivat
ottaa Latomäen porukan jälleen markkinaväkeä muonitsemaan.
Keskiaikamarkkinat
41
2269
Vastaukset
- keskiaikamarkkinoilla
Itse menin tänään nimenomaan syömään keskiaikamarkkinoille, mutta syömättä jäi. Niissä putiikeissa jotka jotain syötävää tarjosi, ruoka annosteltiin olemattoman kokoisiin ja silti sikahintaisiin suupaloihin. Monessa paikassa valmiit ruokatuotteet paistattelikin päivää 25 asteen helteessä ilman että kukaan niitä osti. Mielenkiintoinen kysymys jopa elintarvikehygienian kannalta. Silti ihmettelen miksei markkinoiden järjestäjä ole valinnut ruokapalvelujen tarjoajiksi sellaisia toimijoita jotka todella pystyvät ruokkimaan markkinaväkeä.
Miten olisi ensi vuonna kunnon keskiaikaiset pidot, 12 euroa, noutopöydästä maaseudun antimia possusta pontikkaan niin paljon kuin syödä jaksaa. Olisi reilu meininki eikä tarvisi tyhjän mahan kanssa kierrellä turuja ja toreja!- Hampurilaisannoksenhinta
Sanotaan että 36€, niin sitten alkaisi kiinnostaa myyjiäkin...
- mai-tai
Minä löysin kyllä riittävästi syötävää, vaikken ravintola-annosta syönytkään, bratwurstia kaalinlehdellä, lohivoileipää, suppilokastikeleipää....vesipullo kulki matkassani, minulle riittävää, mitään sikaa en olisi ruvennut ahmimaan siinä 30 asteen helteessä. Minulle tärkeintä oli tuo tunnelma, näytelmät, Kivisaunan esitykset olivat todella hyvin tehtyjä, torimyynnistä löysin kaikkea mukavaa. Kaikkinensa hyvä päivä! Ensi vuonna uudelleen ja oikein isolla porukalla! Suosittelen!
- Keskajapäevad
Vietetäänkö Turun "keskiaikapäiviä" keskiaikaisessa miljöössä Tallinnan tapaan?
Turussa on keskiaikaista vain tusinatavaraa edustavat tuomiokirkko ja linna. Tuskin "tapahtuma" niiden sisällä tapahtuu.- täällä taas
valitetaan!!! Suomi on vapaa maa ja voitte ensi vuonna mennä itse paikalle tekemään hyvää ruokaa. Ruokaa, joka kelpaa kaikille eikä kukaan marise. Suurin osa marisijoista taitaa olla kyllä pienyrittäjyyteen sopimattomia.
Meinaan, kun on taas kirjoiteltu keskellä yötä, kun yrittäjät nukkuvat.... - muun muassa
täällä taas kirjoitti:
valitetaan!!! Suomi on vapaa maa ja voitte ensi vuonna mennä itse paikalle tekemään hyvää ruokaa. Ruokaa, joka kelpaa kaikille eikä kukaan marise. Suurin osa marisijoista taitaa olla kyllä pienyrittäjyyteen sopimattomia.
Meinaan, kun on taas kirjoiteltu keskellä yötä, kun yrittäjät nukkuvat....Eiköhän kuule nimenomaan ravintolayrittäjät tee töitä yölläkin.
Kyllä on tapahtuman järjestäjien asia hommata paikalle ammattilaiset jotka pystyy tarjoamaan asiakkaiden odottamia ja riittäviä ruokapalveluja. Ei sinne kukaan noin vain "mene".
Nyt tarjolla on vain pieniä maistiaisia jotka on silti täyden aterian hintaisia. Huono homma. - että ravintolatyö
muun muassa kirjoitti:
Eiköhän kuule nimenomaan ravintolayrittäjät tee töitä yölläkin.
Kyllä on tapahtuman järjestäjien asia hommata paikalle ammattilaiset jotka pystyy tarjoamaan asiakkaiden odottamia ja riittäviä ruokapalveluja. Ei sinne kukaan noin vain "mene".
Nyt tarjolla on vain pieniä maistiaisia jotka on silti täyden aterian hintaisia. Huono homma.on senverran lepsua, että on yötyössä aikaa kirjoitella tyhmiä muiden ravintolayrittäjien työstä....
- eihän nyt
muun muassa kirjoitti:
Eiköhän kuule nimenomaan ravintolayrittäjät tee töitä yölläkin.
Nyt tarjolla on vain pieniä maistiaisia jotka on silti täyden aterian hintaisia. Huono homma.järjestäjät mene ehdottamaan työtä jollekin, vaan kyllä sitä haetaan! Yritä joskus itse, niin näet. Ja jos ei rahat riitä syödä siellä mitään, mene markkinoille ilmaiseksi ja syö muualla. Eihän nyt kukaan tarjoile ruokaa alle kannattavuusrajan.
- on eri asiat
eihän nyt kirjoitti:
järjestäjät mene ehdottamaan työtä jollekin, vaan kyllä sitä haetaan! Yritä joskus itse, niin näet. Ja jos ei rahat riitä syödä siellä mitään, mene markkinoille ilmaiseksi ja syö muualla. Eihän nyt kukaan tarjoile ruokaa alle kannattavuusrajan.
Mikäli järjestäjä haluaa että markkinat on vetovoimaiset, hänen tulee huolehtia siitä että tarjonta vastaa odotuksia. Ei sitä tarjontaa mikään yritys lähde tyrkyttämään ellei järjestäjä osoita kysyntää.
Bisnes on bisnestä ja se mitä asiakkaat odottaa, sitä järjestäjän pitää tilata. - Aura Aaltonen
noissa mainitsemissasi paikoissa oli myös monenlaisia konsertteja ja tapahtumia, linnassa tosin en tänä vuonna käynyt, mutta digi-ohjelmasta luin niistä.
Enpä menisi merta edemmäs kalaan, tunnelman voisivat Tallinnassa pilata nykyajan rosmot.
- ranta suljettu
Enpä edes yritä keskustaan päin asioimaan taikka ostoksille kesäaikana. Keskustaan johtavat pyörätiet kun ovat tavantakaa suljettu ties minkä hulabaloobibbalon takia. Asiasta ei tiedoiteta etukäteen. Asiasta ei kerrota liikenneopastein. Vaihtoehtoista tietä ei ole osoitettu pyöräilijöille!
Minä fillaroin vaikka Skanssiin taikka Myllyyn asioille, ennen kuin tulen mieleni pahoittamaan keskustaan.
Onneksi ei enää tarvitse työmatkan takia keskustassa ajella. Aina saisi varata vartin ylimääräistä aikaa, jottei myöhästyisi, kun ei koskaan tiedä joutuuku kiertämään ylimääräisen kilometrin perille päästäkseen.- aina käyttää
samoja kiertoteitä, mitä autotkin. Mutta jos asia on Sinulle noin vaikea, onkin parempi, että pyöräilet Skanssiin. Pahoittaisit kuitenkin jonkun mielen täällä keskustassa.
- pyörällä raskaampaa
aina käyttää kirjoitti:
samoja kiertoteitä, mitä autotkin. Mutta jos asia on Sinulle noin vaikea, onkin parempi, että pyöräilet Skanssiin. Pahoittaisit kuitenkin jonkun mielen täällä keskustassa.
Pyörän kanssa ei viitsisi ihan huvikseen ajella montaa kilometriä vikasuuntaan, varsinkaan jos on joku aikataulu, vapaalla on ihan eri asia, kun ei ole kiire mihinkään.
- on ei muuta
Markkinat on pelkkää bisnestä. Ne jotka osaa pukea tuotteensa riittävän vanhanaikaiseksi, pääsee myymään niitä ylihintaan mukamas keskiajan tuotteina.
Se keskiajan vaatteisiin sonnustautuminen ja myyntipaikan ulkoasu on yrittäjille muutamien satasien kustannus. Mutta tuotteiden hintoihin lätkäistään helposti 50% lisää jolloin esimerkiksi ruokamyynnissä voitto on kevyesti viisi tonnia parempi kuin tavallisina toripäivinä. - sikaa
eikä paljon muutakaan,mitä vertaa muutamien edellisten vuosien markkinameininkiin.Hyvät esitykset puuttuivat lähes täysin.Eipä paljon muuta ollut kuin myyntikojuja toisensa perään.
- ja Turku lamaa
Ei tässä kylässä ihmisten ostovoima enää riitä tuoreeseen possuun. Nekin joilla rahaa olisi, hakee vaan halpamarketista makaroonia ja hernesoppaa. Turkulainen on pirun ahne ja äärettömän nuuka. Jos joku sanoo että on lama niin kulutus loppuu kokonaan. Ei osteta eikä myydä yhtikäs mitään. Eli lama on loppujen lopuksi aivan omaa syytä.
- sorolla1
ja Turku lamaa kirjoitti:
Ei tässä kylässä ihmisten ostovoima enää riitä tuoreeseen possuun. Nekin joilla rahaa olisi, hakee vaan halpamarketista makaroonia ja hernesoppaa. Turkulainen on pirun ahne ja äärettömän nuuka. Jos joku sanoo että on lama niin kulutus loppuu kokonaan. Ei osteta eikä myydä yhtikäs mitään. Eli lama on loppujen lopuksi aivan omaa syytä.
vaan pahenee nuukailulla.Olen joka päivä markkinoilla pyörinyt ja ihan mukavaa on ollut ja syöminen on sivuseikka.Olen pienituloinen mutta joka sentin kulutan markkinoilla ja jos jää jotain niin istun terassille oluelle.Niin,että eurot kiertoon vaan mitä niitä taskuissa pyörittelee!!
- kantaan
sorolla1 kirjoitti:
vaan pahenee nuukailulla.Olen joka päivä markkinoilla pyörinyt ja ihan mukavaa on ollut ja syöminen on sivuseikka.Olen pienituloinen mutta joka sentin kulutan markkinoilla ja jos jää jotain niin istun terassille oluelle.Niin,että eurot kiertoon vaan mitä niitä taskuissa pyörittelee!!
Minäkin kävin keskiaikamarkkinoilla, ekaa kertaa elämässäni. Oli kivaa, ostin muutamia tuliaisia ja ihastuin paahdettuihin manteleihin. Sikaa en syönyt, en edes kaivannut, mutta suloisia villisianporsaita (eläviä) kyllä ihastelin!
Kiitos kaikille, jotka jaksavat järjestää tällaisia tapahtumia ja hatunnosto myyjille, joiden käsityötaitoa liian harva osaa arvostaa!! :) Ne, jotka aina valittavat kaikesta, eivät saisi itse varmaan aikaiseksi edes puolta tuosta tapahtumasta. - myyjänä
kantaan kirjoitti:
Minäkin kävin keskiaikamarkkinoilla, ekaa kertaa elämässäni. Oli kivaa, ostin muutamia tuliaisia ja ihastuin paahdettuihin manteleihin. Sikaa en syönyt, en edes kaivannut, mutta suloisia villisianporsaita (eläviä) kyllä ihastelin!
Kiitos kaikille, jotka jaksavat järjestää tällaisia tapahtumia ja hatunnosto myyjille, joiden käsityötaitoa liian harva osaa arvostaa!! :) Ne, jotka aina valittavat kaikesta, eivät saisi itse varmaan aikaiseksi edes puolta tuosta tapahtumasta.Kiinalainen halpatuotanto ja saksalaiset ruokakaupat ovat selkeästi vääristäneet suomalaisten käsityksen yrittäjän tuntihinnasta. Tuotteitteni hinnat markkinoilla ovat samat kuin koko vuoden ympäri liikkeessäni. Ei niihin tule mitään markkinalisää, jolloin joudun tuottamaan monelle tinkijälle taasen pahaa mieltä, kun hinnoissa ei ole yhtään ns. ilmaa.
Turun keskiaikaisille markkinoille tuotteet ja tarjoajat raaditetaan eli ei oteta myyntiin kuin suomalaista teemaan sopivaa hyvin tehtyä käsityötä, jonka hinta muodostuu materiaalikustannuksista, veroista sekä työn tekijän tuntihinnasta. Tulijoita on aina enemmän kuin mahtuu ja näitä joudutaan siksi myös karsimaan kovalla kädellä. Ensi sijaisina ovat täysin suomalaista tuotantoa olevat mahdollisimman keskiaikaiset tuotteet. Pienenä erikoisuutena ovat ulkomaalaiset myyjät, jotka tuovat markkinoille oman tunnelmansa.
Sopii kysyä, mikä on oma työtuntihintasi ja tekisitkö itse saman samalla hinnalla, kuin käsityöläinen, tietäen, että siitä ei koskaan tule jäämään laskujen, eläkemaksun ja verojen jälkeen mitään säästöön? Varsinkin, kun ensin käytät aikasi tuotteen valmistamiseen ja sen jälkeen myyt sitä 12h/ pvä /4 päivän ajan markkinoilla = 48h. Tätäkään en ole lisännyt tuotteen hintaan, vaan teen sen yrittämisen pakottamana täysin palkatta. Samoin olin kuumeessa koko tapahtuman ajan, koska työtä on tehtävä silloin kun sitä on. Apulaista ei ole varaa palkata, kun ei itsekään voi ottaa itselleen paikallaan seisomisesta palkkaa. Lisäksi paikan hinta, 240 €, olisi mennyt hukkaan.
Itselleni pisti lähes vihaksi asiakas, joka ihmetteli käsin valmistetun hopeaketjutyö-korvisten hintaa, kun oli viime vuonna ostanut Unkarilaisilta myyjiltä Kulttuurijokitapahtumasta omat nahkapunotut seitsemällä eurolla. Siinä on hyvä ihmetellä, kun Unkarin liiketilavuokrat tuskin ovat niin korkeita kuin Turun keskustassa tai työn verotus niin korkeaa kuin Suomessa. Suomalaisen käsityön verot sentään pysyvät suomessa ja tukevat suomalaista kulttuuria. Ainahan haukutaan, kun Turussakaan ei ole kunnon keskiaikaa tai sellaisia pieniä putiikkeja kuin vanhassa Tukholmassa tai Tallinnassa. Ei käsityöläisellä ole sellaisen putiikin ylläpitämiseen varaa, koska suomalaiset eivät sitä ostokäyttäytymisellään tue. Näin myös saataisiin turisteja paremmin kulkemaan kaupungilla, kun putiikki ei ole vain kesän tuottojen varassa.
Lyhyesti: Turun keskiaikaisilla markkinoilla ei valitettavasti ole tarjolla halpatuotettuja kiinalaisia tuotteita, joita voit ostaa tiimarista, vaan laadukasta suomalaista käsityötä, jonka hinnasta on paha tinkiä. Käsityöläinen kun ei voi itse tinkiä vuokrastaan tai pakollisista vakuutuksista tai eläkkeestään. Ei voi tinkiä kuin ruuastaan. Mielelläni käyttäisin ruokarahani vaikka hallin putiikeissa tai kävisin joskus syömässä ravintolassa, mutta ei. Ostan ruokani Lildistä, koska muuhun ei ole varaa. Näin itsekin ruokin lamaa, koska rahani eivät palaudu kokonaisuudessaan Suomeen.
Raha kiertämään Suomessa Suomalaisille!! - mai-tai
kantaan kirjoitti:
Kiitos kaikille, jotka jaksavat järjestää tällaisia tapahtumia ja hatunnosto myyjille, joiden käsityötaitoa liian harva osaa arvostaa!! :) Ne, jotka aina valittavat kaikesta, eivät saisi itse varmaan aikaiseksi edes puolta tuosta tapahtumasta.Olen kanssasi samaa mieltä, markkinat olivat kaikkinensa todella hyvin järjestetty. Ostin aivan ihanan pellavaisen hartiahuivin torikojusta.
- mai-tai
Etkö löytänyt esityksiä? Harmi, niitä oli pitkin päivää kuten esitteessä olikin karttoineen päivineen. Mm. Sahtitupa ja Kivisauna.
- ...keskiaikamarkkinoilla
Olin käymässä nyt ensimmäistä kertaa vaikka asunkin melko lähellä. Oli mukava tapahtuma, en syönyt possua vaan leipää joka oli todella hyvää tuoretta. Hinnat oli kyllä aika kovat mutta niin se on aina tapahtumissa...
- Türkülainen
Pukkinen on antanut käskyn Turunkaupungin komentokeskuksesta: Vähemmän kojuja, paikkavuokrat pilviin ja EI sikaa! Kulttuuripääkaupunki 2011!
- titta76
Kyllä huomaa näistä markkinoista että järjestävän tahon työntekijät on vaihtunut...
- Linkin antaja
Tssä linkissä hyvä kesäinen kysmys:
http://p1.foorumi.info/ristinvalossa/viewtopic.php?t=832
Koskee Turkua. - Tähän
Linkin antaja kirjoitti:
Koskee Turkua...aiheeseen ??
Kyllä te uskovaiset olette rasittavia! - haisee
Tähän kirjoitti:
..aiheeseen ??
Kyllä te uskovaiset olette rasittavia!pahalle ja on taatusti joutunut
"kärsimään".
Olen joutunut aiempina vuosina tulemaan
paikalle sukellusmaski päässä.
Ja nyt kun sitä sikaa ei enää myyty niin
arvatkaa nolottiko!!!
Toivon ensi vuodeksi perusteellista infoa
tapahtumasta. - mai-tai
Kuulin sivukorvalla, kuinka vanhemmat henkilöt puhuivat, että tyyli muuttunut, mutta hienoahan se on, että muotti uudistuu, vaikka periaate säilyykin samana.
Uudet näyttelijät ja uudet näkökulmat tuovat aina piristystä ! Ohjaajat olivat tehneet hyvää työtä ja näyttelijät olivat paneutuneet rooleihinsa antaumuksella!
Mm. Kivisaunan Katariina Lempiä oli aivan helmi osassaan, hänen nimensä Nina Tienhaara. - hortonomi Glad
Linkin antaja kirjoitti:
Koskee Turkua.Tuo cannapenkki on istuttamani ja hoidan niitä pitkälle syksyyn,mutta ei niillä ole markkinoiden kanssa mitään tekemistä!!!!!?
- sei-sei
Okei, kokonaista sikaa ei tänä vuonna ollut, Latomäen väki oli muualla.
Hyvä niin, sillä itse ostin paikalla olevilta yrittäjiltä ruoka-annoksen ja se oli paljon PAREMPAA tänä vuonna! Oikeasti. Siinä oli kunnolla mausteita ja taidolla maustettu. Liha oli mehevää ja suolaista, ei epämääräistä läskinmakua. Vihanneksissa oli joku tosi hyvä yrtti- tms. mauste. Leipäkin oli ehtaa saaristolaistyyppistä, ei mitään lättänää ruisleipää. Kanatikut olivat tulisia.
Arvostan Latomäen yrittäjiä, mutta ei heidän vettä valuva annoksensa ole kyllä tämän tämänvuotisen väärti.
Ihan vesi kielellä odottelen, josko ensi vuonna olisi samat yrittäjät taas myymässä herkkuruokaa! - entulenää
Missä olivat kivisaunan räväkät tytöt? Nyt lavalla pääasiassa perheitä lapsineen keikkumassa altaan reunalla, välillä jotain poikkitaiteellista lätinää? Miksi nuoria naisia maskeerattuina esittämässä miehiä, missä vanhat karvanaamat? Missä vanhat, vuosien mittaan tutuiksi tulleet näyttelijä kasvot; vain kourallinen oikeita keskiaikahahmoja markkinoilla. Oluttuvalla sentään muutama näytelmän pätkä, pääasiassa musiikkia sielläkin. Alasajo 2011 alkanut markkinoiden suhteen?
- mai-tai
Tottakai kaikki vaatii uudistusta, hei haloo! Se, miksi vanhemmat päästivät lapsiaan näytelmälavalle oli tosi outoa, samoin olivat outoja aikuiset, jotka istuivat lavan reunalla kaljamukiensa kanssa. Outoa käytöstä. Näyttelijäsuorituksiin olin todella tyytyväinen, kuulin siinä sivussa minkälaisia ovat perinteisesti olleet, siksi vaikuttikin hyvältä!
- lehmän häntä?
Turku menee alaspäin niin että suhina käy. Kohta siltä väkikin lähtee lopullisesti.
Piiri pieni pyörii, sisäpiiri pyörii. Raha kulkee outoja teitä.- puuttuu
"Aito tunnelma", se karmea haju, joka keskiaikaisissa kaupungeissa vallitsi. Historia kertoo, että esimerkiksi Tukholmaan löysi yököttävän hajun perusteella jo kymmenen kilometrin etäisyydeltä kaupungista!
- onneksi....
lähde kuin sinunlaisesi valittajat, koska keskusta-asuntojen hinta nousee koko ajan.
Keskustaan muuttaa koko ajan yhä enemmin iäkkäitä ihmisiä omakotitaloistaan, laitakaupungilta ja maaseudulta.
Ns. paluumuutto on hyvin voimakasta tällä hetkellä. Samoin hyvintoimeentulevat sinkut ovat löytämässä Turun keskustan. - Lisää sinkkuja!
onneksi.... kirjoitti:
lähde kuin sinunlaisesi valittajat, koska keskusta-asuntojen hinta nousee koko ajan.
Keskustaan muuttaa koko ajan yhä enemmin iäkkäitä ihmisiä omakotitaloistaan, laitakaupungilta ja maaseudulta.
Ns. paluumuutto on hyvin voimakasta tällä hetkellä. Samoin hyvintoimeentulevat sinkut ovat löytämässä Turun keskustan.ei tarvita päiväkoteja eikä muitakaan palveluja. Vanhat sinkut tapailevat torilla. Se on sitä turkulaista kulttuuria!
- aivan oikeat havainnot.
Lisää sinkkuja! kirjoitti:
ei tarvita päiväkoteja eikä muitakaan palveluja. Vanhat sinkut tapailevat torilla. Se on sitä turkulaista kulttuuria!
Sitäpaitsi sinkut ovat yleensä hyviä veronmaksajia ja nk nettomaksajia myös vero/sosiaalituki-laskelmissa.
Kulttuurista en nyt tiedä, mutta rahaahan tämä kaupunki tarvitsee, eikä sosiaalitukien hakijoita.
- Ester30
Kokonaisesta siasta on luovuttu elintarvikehygienian takia. Vaikka sika kuumassa onkin, alkaa koko päivän ulkosalla oleva ruho pilaantua. Söisitkö itse 8 tuntia grillissä ollutta lihaa?
Vaikka hienon näköinen se onkin, niin mielestäni parempi näin.- Miss Piggy
...en kaivannutkaan, kasvissyöjä kun olen. Jälkikasvulle ostin niitä makkaroita kaalinlehdellä ja muuta välipalaa, itse lähdin matkaan täysinäisellä vatsalla (säästääkseni) ja mehupullo eväänäni. Mukavaa oli koko porukalla, varmasti menen taas ensi kesänä, juhlavuonna 2010.
- mai-tai
Miss Piggy kirjoitti:
...en kaivannutkaan, kasvissyöjä kun olen. Jälkikasvulle ostin niitä makkaroita kaalinlehdellä ja muuta välipalaa, itse lähdin matkaan täysinäisellä vatsalla (säästääkseni) ja mehupullo eväänäni. Mukavaa oli koko porukalla, varmasti menen taas ensi kesänä, juhlavuonna 2010.
Totta, ensi vuonna uudelleen ja olen niin paljon mainostanut tapahtumaa omassa kaupungissani, että luulenpa, että porukkaa lähtee todella paljon seuraamaan upeaa tapahtumaa!
- Ramiina
Tuosta edellisvuosien grillatusta siasta nousi myös aivan mieletön savu, joka omalta osaltaan tietenkin toi lisää keskiaikaista markkinatunnelmaa, mutta joka taas oli muiden myyjien kiusana, sillä he joutuivat parhaimmillaan seisomaan neljä päivää savun keskellä. Siitä tietenkin seuraa päänsärkyä, savulta haisevia tuotteita (ajatelkaa vaikkapa pellavapaitoja!) ja kaupanpäälle vielä huono myynti näkyvyyden peittävän savumuurin takia! Siinä vieressä myyneenä sanoisin, että vaikka kuinka hyvältä tuo possu maistuikin on parempi meidän myyjien kannalta näin. Voisiko muutenkin tuo muiden myyjien valitus olla syynä sian puuttumiselle?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793214
- 492410
- 322137
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311822- 311755
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101599Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51350Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61274