moro
olen netistä yrittänyt etsiä tietoa rihlannoususta ja olenkin siitä jonkun verran löytänyt tietoa, mutta se on esitetty niin etten itse ole siitä ymmärtänyt en ole juuri tarvitsemaani asiaan vastausta löytänyt, eli jos joku voisi minulle muutaman asian selventää niin että itsekin ymmärtäisin.
Elikkäs minulla on nimimerkin mukainen 9,3 cal. kivääri (Malli ja merkki Tikka T3) ja siinä on ilmeisesti rihlannousu 14" tämähän on ilmeisesti loiva rihlannousu?
Toinen kysymys on että minkälaiset ammukset ko. rihlannousulla toimivat hyvin?(no kyllähän kaikki ammukset piipusta ulos tulee mutta se osuminen onkin jo eri juttu)
Olen ampunut nyt 18,5g painoisia ammuksia kohtalaisella menestyksellä. Mutta miten esim 12,5g kuula vakautuu ko. aseessa tuolla rihlannousulla? tai vaikkapa 21g kuula?
pituushan ammuksella kasvaa painon noustessa, esim woodleightin 16,2g ammus on 27,5mm pitkä,
18,5g on 30,7mm pitkä ja 20,7g on 33,6mm pitkä, kun olen sen ymmärtänyt että myös tuo luodin pituus vaikuttaa asiaan?
kiitokset asiallisille vastaajille!
rihlannousu
4
2065
Vastaukset
- Ei mikhää jänkhäläine
Mitä painavampi/pitempi luoti, sitä nopeampi/jyrkempi rihlannousu tarvitaan.
Eli kevyt 12,5g vakautuu samoin kuin 21g luotikin. Nimittäin 14" nousu on sopivimpia 9,3 kiväriin. Se on sinunkin Tikassasi. - kylläkylläjoojoo
Vakautuu kun pysyt lataus-arvojen sisäpuolella.
- jänkhäläene
paenava luoti ja alnoppeus, ee vakkaannu, mutta ylnoppeevulla vakkaatuup.
- löytyy aina
ei kait tuo oikean rihlan nousun löytäminen ole mikään ongelma ole? WEB maailma on täynnä ohjelmia, joista löytyy sinnepäin vastaus; rihlan nousu, kaliiberi ja luodin paino, jne jne... tai jostain ohjelmista voi joutua jotain maksamaankin... ihan vaan esim. kortilla...
Oikea ja tarkka aseeseesi käyvä luoti/lataus/yms. löytyy empiiristen testin perusteella... ei täältä kyselemällä.
Termiologiaa:
Ammus lienee krh:n, ilmatorjunnan, maavoimien tykistyön ja pst:n granaatteja tms...
Luoti tai yleensä piipun suusta lentävä projektiili lienee lähempänä kysyjän tarkoittamaa möykkyä, joka erkanee ruutikaasun purkautuessa piipun suusta...
Patruuna on kokonaisuus, joho kuuluu luoti, hylsy, nalli ja panos. Panos on usein miten ruutiannos, joka on nykyisin hylsyn sisällä olevaa savutonta ruutia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen412799Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .452767Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631232578Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3241641- 711064
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101041Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101752Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26750Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.191724- 97667