Retkikeitin nokeaa

parappa

Retkeilempä kesällä!

Ostin tässä taannoin retkikeittimen. Mutta ongelmana minulla on sen käyttäminen.

Retkikeitin nimittäin nokeaa kattiloiden ja pannujen pohjat ihan mustiksi, vaikka ihan etanolia siinä käytän.

Onko tämä normaalia? Vai pitäskö säätölevyn avulla pitää pienellä niitä? Mutta sitten taas ei mikään kiehu.

Tässä ajattelin että puhdistaa niitä pitää vain sen verran että irtonokea ei irtoa. Kun kirkkaaksi hinkkaamalla osat kuluu ennenpitkää puhki.

4

1634

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noitanokinenä

Kyllä se on ihan normaalia että sinoli nokeaa kattilat, sille ei voi mitään. Trangiaan saa myös kaasupolttimon eli se toimii kuin perinteinen priimuskeitin. Se ei nokea juuri lainkaan, ja se on muutenkin kätevämpi. Kaasuliekkiä saa isommalle ja pienemmälle portaattomasti. Kaasupullo on rinkassakin kivempi kuin sinolipullo, ei tarvitse pelätä että vuotaa. Eikä tarvitse sammutella, jäähdytellä ja kaadella takaisin ylimääräistä ainetta.

• keittimissä

Suomalainen Sinol nokeaa enemmän kuin Marinol. Molempien nokimäärä vähenee vähän kun polttoaineen joukkoon laittaa tilkan vettä. Tietysti keittoaika pitenee myös saman verran.

Ruotsista saa huoltoasemilta polttoainetta nimellä T-röd. Se on niin puhdasta, että se myydään tiskin alta. Kysymällä kuitenkin saa. Nokihan tulee denaturointiaineesta, jonka tehtävä on olla niin pahan makuista ettei litkua juotaisi. Sitä ei tässä aineessa ole, joten nokeaminen on selkeästi pientä.

Poltinta vaihtamatta ei oikein muuta keinoa ole.

• retkeilijä etelästä

Vettä puolikorkillista polttoaineen sekaan vähentää oleellisesti noen määrää.
      Noki sinällään paha asiana koska se irtoaa joenvarren hiekassa hyvin ja siten paras "tiskata" muutenkin trangian kattilat että hieroo hienossa hiekassa ja vettä sekaan siis vedenalla koko juttu.
      Geelimäiset polttoaineet tukkivat trangian polttimen joten en suosittele kokemuksen pohjalta.

Ruotsalainen trangian pesukone on sellainen, että laittaa kattilat puroon seisomaan kivi kattilassa jotta ei karkaa. Vesi huuhtelee purossa kovankin lian pois alta puolentunnin, kätevää.

• perusjamppa

ja nokeaa ja tummuu, mutta kotona kun peset noet pois hyvin niin kaikki ok. Kauan saat hinkata että puhki kuluu, vaan kait sekin on mahdollista. Metsässä itellä ei aina ole sientä tai harjaa vaan vaikka karhunsammaleella hinkkaan niin ihan ok. 30 % lämmönhukkaa tuottaa noki kattilan pohjassa, eli kannattaa aina tiskata.. Oma filosofia on että vaikka Marinol on hitaampi kuin kaasu, ja nokeaa niin ei mulla niin kiire ole metsässä, etten vesiä kerkiä sulattaa tai tiskejä tiskata. Sitten hyvä vaihtoehto on pakki tai nokikattila, jonka voi huoletta uhrata avotulella vedenlämmitykseen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      118
      4359
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      151
      3704
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      101
      3478
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2839
    5. Mitä ajattelit kun näit

kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      132
      1758
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      37
      1575
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      15
      1217
    8. Sulla on avaimet ja keinot

Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1194
    9. Meitä ei tule

Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1154
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1140
    Aihe