Poika on jauhanut jo muutaman vuoden motocrossin aloittamisesta, mutta olen aina joutunut sanomaan että meillä ei ole tiloja sen vaatimukseen, ei peräkärryä yms..
Nyt kuitenkin poika alkaa täyttämään 16 ikävuotta ja on kovasti jauhanut tuosta enduron piikkiluokasta. Sanoin pojalle että sen aloittaminen olisi mahdollista jos itse korjaan vehkeensä/ huoltaa ja virittää vaatimusten mukaan. Kuitenkin aloin miettimään että onko 16-vuotiaalla pojalla mitään mahdollisuuksia edes menestyä valkokilpisellä endurolla kisoissa? Vai onko 16 liian myöhäinen ikä aloittaa kilpaileminen?
Meillä on kuitenkin ollut mökillä vaikka mitä vehkeitä 50cc mönkijästä 80cc Suzuki RM:n joten ajokokemusta liikkuvista peleistä on jonkin verran.
Pojalle olen luvannut että tämä saa käyttää omat rahansa, n. 6000e lajin aloittamiseen, mutta onko tämä budjetti liian pieni?
125cc luokka.
24
1328
Vastaukset
- vaan
Ensinnäkin tuo 6000 varmasti riittää aloittamiseen,jos ei kalusto tarvitse olla ens vuoden mallia. Valkokilpinen on kalliimpi hankinta,osta punakilpinen niin rahaa jää vielä peräkärryynkin. Tosin paku on parempi,kun joutuu ajamaan huoltopaikasta toiseen. Ajokamoja saa käytettynäkin mukavasti,mutta turvallisuudesta ei kannata tinkiä.
16 vuotias voi ihan hyvin alottaa kilpailemisen,treeniä vaan ja vielä kerran treeniä.
Itse pojan onkin opittava huoltamaan laitteensa,renkaanvaihdot ym pitää kuitenkin kisoissa kuskin itsensä tehdä,ulkopuolinen ei taida saada tehdä muuta kuin ojentaa työkaluja.
Valkokilpisellä kyllä muuten pärjää,samoja laitteitahan ne on kuin punakilpisetkin,mutta se kisapaikalle meno ei oikein ajamalla ole kivaa. Kuljetus-
kalustoa tarvitaan. Kyydin tosin voi saada joltain kaverilta tai pyytää joku kaveri/ tuttu kellä paku on huoltojoukkoihin ;)
Ei muuta kuin rohkeesti mukaan!- ????
Kannattaa aloittaa kilpaura vaikka seuran harjoituksilla(lue sarjakisoilla)jos vaan mitenkään mahdollista,kuitenkin joku sm enduro on kokemattomalle aika kova haaste vaikka nyt c luokassa aloitetaankin,ettei into lajiin lopu sen vuoksi.
Ja siitähän sitten kaikki lähtee liikkeelle että liitytään kerhoon ja ajetaan vaan luvallisilla ajopaikoilla ja muutenkin muilta harrastajilta saa tietoja kisoihin liittyen mm.siirtymäajat on kuskin laskettava itse ja ettei eka kisa lopu katsastukseen - mjoof
???? kirjoitti:
Kannattaa aloittaa kilpaura vaikka seuran harjoituksilla(lue sarjakisoilla)jos vaan mitenkään mahdollista,kuitenkin joku sm enduro on kokemattomalle aika kova haaste vaikka nyt c luokassa aloitetaankin,ettei into lajiin lopu sen vuoksi.
Ja siitähän sitten kaikki lähtee liikkeelle että liitytään kerhoon ja ajetaan vaan luvallisilla ajopaikoilla ja muutenkin muilta harrastajilta saa tietoja kisoihin liittyen mm.siirtymäajat on kuskin laskettava itse ja ettei eka kisa lopu katsastukseenKuinka paljon tämmösenn harrastukseen kuluu vaikka vuoden sisällä rahaa :O
Itse olisin kiinnostunut alottamaan, mutta aina tullut mietittyä tuota rahapuolta..kun jotkut sanoo, että mäntää tarvii vaihdella tiuhaan tahtia.. onko tämä totta, että osat poksahtelee usein kilpaurheilussa? kun katsoin tätä threadin alottajaa, mietin jo, että onko se äitini :D kun ihan samanlaista pohjaa itseltäni löytyy. PK-seudulla asun ja kärrypuoli tai pakupuoli olisi hommassa, mutta mietin tuota rahastusta edelleen, että kuinka kallista puuhaa tuo ylipäätään on. Ja olen itse myös 16-vuotias. - tietysti
mjoof kirjoitti:
Kuinka paljon tämmösenn harrastukseen kuluu vaikka vuoden sisällä rahaa :O
Itse olisin kiinnostunut alottamaan, mutta aina tullut mietittyä tuota rahapuolta..kun jotkut sanoo, että mäntää tarvii vaihdella tiuhaan tahtia.. onko tämä totta, että osat poksahtelee usein kilpaurheilussa? kun katsoin tätä threadin alottajaa, mietin jo, että onko se äitini :D kun ihan samanlaista pohjaa itseltäni löytyy. PK-seudulla asun ja kärrypuoli tai pakupuoli olisi hommassa, mutta mietin tuota rahastusta edelleen, että kuinka kallista puuhaa tuo ylipäätään on. Ja olen itse myös 16-vuotias.miten aktiivisesti treenaat/ajat kisoja.Lisenssi maksaa,mutta alkuun kannattaa ajaa kertalisenssillä. Pyörää pitää huoltaa tietysti säännöllisesti,ettei jätä maastokokeelle... En nyt osaa vuositasolla sanoa,että paljonko kuluu rahaa,mutta
meneehän sitä jonkun verran. Crossi on kalliimpaa,ainakin jos kilpaa ajaa,kaiken aikaa kisoja ympäri suomen. Matkat,osallistumismaksut yms.
Tietysti kuluvia osia saa olla vaihtelemassa,öljyjen kanssa läträtä yms. Mutta mitä enemmän pystyt itse huoltamaan,sen halvemmaksi tulee.
Eikä sitä mäntääkään tarvitse alvariinsa vaihdella,kunhan vaihtaa ennen kuin hel-
mat tippuu ;) Putsari kannattaa pitää puhtaana,se säästää pyttyä ja mäntää.
Kerhoon vaan mukaan,sieltä saat hyviä ajokavereita sekä neuvoja. - Pääsisikö
tietysti kirjoitti:
miten aktiivisesti treenaat/ajat kisoja.Lisenssi maksaa,mutta alkuun kannattaa ajaa kertalisenssillä. Pyörää pitää huoltaa tietysti säännöllisesti,ettei jätä maastokokeelle... En nyt osaa vuositasolla sanoa,että paljonko kuluu rahaa,mutta
meneehän sitä jonkun verran. Crossi on kalliimpaa,ainakin jos kilpaa ajaa,kaiken aikaa kisoja ympäri suomen. Matkat,osallistumismaksut yms.
Tietysti kuluvia osia saa olla vaihtelemassa,öljyjen kanssa läträtä yms. Mutta mitä enemmän pystyt itse huoltamaan,sen halvemmaksi tulee.
Eikä sitä mäntääkään tarvitse alvariinsa vaihdella,kunhan vaihtaa ennen kuin hel-
mat tippuu ;) Putsari kannattaa pitää puhtaana,se säästää pyttyä ja mäntää.
Kerhoon vaan mukaan,sieltä saat hyviä ajokavereita sekä neuvoja.Pääsisikö alle 1000e vuodessa jos käy ajelee vaikka 10-15 kisaa vuodessa?
Heti tuon harrastuksen alottaisin jos pääsee suht pienellä hinnalla :)... mutta jos vuodessa menee joku 3000e niin rahapuoli kyllä tulee pikkuhiljaa esiin :S
Perkele kun kaikki kiva maksaa ;) - CR250
Pääsisikö kirjoitti:
Pääsisikö alle 1000e vuodessa jos käy ajelee vaikka 10-15 kisaa vuodessa?
Heti tuon harrastuksen alottaisin jos pääsee suht pienellä hinnalla :)... mutta jos vuodessa menee joku 3000e niin rahapuoli kyllä tulee pikkuhiljaa esiin :S
Perkele kun kaikki kiva maksaa ;)...hankkia pyörä ja harjoitella. Katselee niitä kisoja, kun ajovarmuus on hyvä ja samalla pääsee vähän hajulle kuluistakin. Rahaa saa kyllä menemään, mutta tähän vaikuttaa paljolti ajomäärät ja miten itse pystyy pyörää huoltamaan.
Jotain kuluinfoa omasta "harrasteajosta"..
- Liikennevakuutus n. 200€ sis. palo-/varkausvakuutuksen
- Renkaat 2 paria/kesä n. 250€
- Mäntiä 2 kpl n. 200€
- Ketjuja rattaita n. 250€
- Ilmansuodattimia 2kpl öljyt pesuaineet n. 70€
- Iskarien huollot 200€
- Vaihteistoöljyt vaihto n. 5h välein
- Sytytystulppia vaihto n. 9h välein 9-23€/kpl
- Bensaa ja Öljyä
Tonni on menee aika huvassa. Lisäksi tulee hankittavaksi mm. suuttimia eri keleille, pukkia, katteita, tankoja, pyörän-, moottorin- ja linkun laakereita, vaijereita, kahvakumeja, .... - näistä
CR250 kirjoitti:
...hankkia pyörä ja harjoitella. Katselee niitä kisoja, kun ajovarmuus on hyvä ja samalla pääsee vähän hajulle kuluistakin. Rahaa saa kyllä menemään, mutta tähän vaikuttaa paljolti ajomäärät ja miten itse pystyy pyörää huoltamaan.
Jotain kuluinfoa omasta "harrasteajosta"..
- Liikennevakuutus n. 200€ sis. palo-/varkausvakuutuksen
- Renkaat 2 paria/kesä n. 250€
- Mäntiä 2 kpl n. 200€
- Ketjuja rattaita n. 250€
- Ilmansuodattimia 2kpl öljyt pesuaineet n. 70€
- Iskarien huollot 200€
- Vaihteistoöljyt vaihto n. 5h välein
- Sytytystulppia vaihto n. 9h välein 9-23€/kpl
- Bensaa ja Öljyä
Tonni on menee aika huvassa. Lisäksi tulee hankittavaksi mm. suuttimia eri keleille, pukkia, katteita, tankoja, pyörän-, moottorin- ja linkun laakereita, vaijereita, kahvakumeja, ....Tämä viimeinen viesti antoi osviittaa jo aikas paljon :)
Eli kallistahan tuo on, mutta voisi kukkaro venyäkin tuollaiseen ja jos ekaksi vain harjoittelee..niin eipä siinä noin paljon pala rahaa! - lopetin lajin
CR250 kirjoitti:
...hankkia pyörä ja harjoitella. Katselee niitä kisoja, kun ajovarmuus on hyvä ja samalla pääsee vähän hajulle kuluistakin. Rahaa saa kyllä menemään, mutta tähän vaikuttaa paljolti ajomäärät ja miten itse pystyy pyörää huoltamaan.
Jotain kuluinfoa omasta "harrasteajosta"..
- Liikennevakuutus n. 200€ sis. palo-/varkausvakuutuksen
- Renkaat 2 paria/kesä n. 250€
- Mäntiä 2 kpl n. 200€
- Ketjuja rattaita n. 250€
- Ilmansuodattimia 2kpl öljyt pesuaineet n. 70€
- Iskarien huollot 200€
- Vaihteistoöljyt vaihto n. 5h välein
- Sytytystulppia vaihto n. 9h välein 9-23€/kpl
- Bensaa ja Öljyä
Tonni on menee aika huvassa. Lisäksi tulee hankittavaksi mm. suuttimia eri keleille, pukkia, katteita, tankoja, pyörän-, moottorin- ja linkun laakereita, vaijereita, kahvakumeja, ....Noihin hintoihin voisin sanoa....
-Renkaat saa alle 200e
-Aloittelija ei aja 2 mäntää vuodessa
-Kukaan ei käytä niin huonoja öljyjä, että ne pitäisi vaihtaa 5h välein
-Sytytystulppia ei tartte vaihtaa ennen vikaantumista. 100h ajaa tulpalla kevyesti, jos on kaasuttimen säädöt kohdallaan - jaahasss
lopetin lajin kirjoitti:
Noihin hintoihin voisin sanoa....
-Renkaat saa alle 200e
-Aloittelija ei aja 2 mäntää vuodessa
-Kukaan ei käytä niin huonoja öljyjä, että ne pitäisi vaihtaa 5h välein
-Sytytystulppia ei tartte vaihtaa ennen vikaantumista. 100h ajaa tulpalla kevyesti, jos on kaasuttimen säädöt kohdallaanParemmalta kuulostaa.
Hyvä kun Vantaalla asuu, niin tuossa on ihan lähellä tuo vantaan vauhtikeskus..lentokentän toisella puolen.. eli matkakin olisi lyhyt harjoittelemaan :) - CR250
lopetin lajin kirjoitti:
Noihin hintoihin voisin sanoa....
-Renkaat saa alle 200e
-Aloittelija ei aja 2 mäntää vuodessa
-Kukaan ei käytä niin huonoja öljyjä, että ne pitäisi vaihtaa 5h välein
-Sytytystulppia ei tartte vaihtaa ennen vikaantumista. 100h ajaa tulpalla kevyesti, jos on kaasuttimen säädöt kohdallaan...öljyt kannattaa kyllä vaihdella 5-8h välein, riippuu tietysti ajosta. Sunnuntaikuskilla voi mennä 10 tuntiakin öljyjen vaihdossa, mutta kyllä ne kovemmassa ajossa menee tuohon viiteen tuntiin aika "luiruksi".
En ole kyllä nähnyt kenenkään ajavan 100h/tulppa. Tuohon tuntimäärään menee jo mäntiäkin vähintään kaksi kipaletta.
CR CRF Honda taulukko pitelee aika hyvin paikkansa ja tuon mukaan olen itse tehnyt huollot, eikä ole tarvinnut jättää harjoituksia/kisoja kesken.
http://www.honda.brandt.fi/mp/ohjekirjat/CR CRF 2004.pdf - kisaaja
CR250 kirjoitti:
...öljyt kannattaa kyllä vaihdella 5-8h välein, riippuu tietysti ajosta. Sunnuntaikuskilla voi mennä 10 tuntiakin öljyjen vaihdossa, mutta kyllä ne kovemmassa ajossa menee tuohon viiteen tuntiin aika "luiruksi".
En ole kyllä nähnyt kenenkään ajavan 100h/tulppa. Tuohon tuntimäärään menee jo mäntiäkin vähintään kaksi kipaletta.
CR CRF Honda taulukko pitelee aika hyvin paikkansa ja tuon mukaan olen itse tehnyt huollot, eikä ole tarvinnut jättää harjoituksia/kisoja kesken.
http://www.honda.brandt.fi/mp/ohjekirjat/CR CRF 2004.pdfJeps, edelleen hieman harhaanjohtavasti puhutaan tunneista. Pitäisi puhua bensalitroista. Jos ajattelet asian näin; kokenut crossikuski vetää pari erää kaasu pohjassa VS aloittelija vetää saman ajan osakaasulla. Tuntimittari näyttää samaa, eikö totta? Bensan kulutus on parempi "mittari" osien kulumiseen.
Minulla ei riitä resurssit todistamaan sitä, että osien valmistajat ja jälleenmyyjät mielellään luovat illuusion, että mäntiä ja öljyjä pitää vaihtaa (liian) usein, että kone kestää. Jos taas joku jaksaa lukea öljynvalmistajien testejä tai muita käyttötestejä, niin ero on aika suuri tuloksissa.
Ensimmäisissä pyörissä noudatin orjallisesti suosituksia, mutta myöhemmässä vaiheessa alettiin laskeskelemaan kustannuksia ja alettiin mittaamaan osien kulumista. Todettiin, että todennäköisesti suositukset on tehny niin, että koneen hajoamisesta ei millään pysty syyttämään valmistajan suosituksia... ja toisaalta tuli mieleen raha. Kuinkas muutenkaan.
Moottoripyörän vaihdelaatikossa öljyt ei ole kovinkaan kovassa rasituksessa, ja hyviä öljyjä käyttäessä "pilkkoutumista", eli puristuskestävyyden laskua ei voi mitenkään havaita 5-8 tunnin jälkeen. Referenssinä voisin heittää vaikka autojen vaihdelaatikko ja peräöljyt, jotka ovat kovemmassa rasituksessa.
Tuossa oli pajassa 250 KTM, jossa tulppa oli vaihdettu lämpöarvoltaan pykälää lämpimämmäksi, johtuen ajotyylistä (suomi enduro). Ajotunteja oli takana mittarin osoittamat 100 tuntia ja tulppa oli väriltään hieman rusehtava, eli varsin passeli. Kuski oli toiminut ohjeiden mukaan, eli ei ollut käyttänyt pyörää tyhjäkäynnillä (joka nokeaa ja "tuhoaa" tulpan", vaan antanut reilusti kierrosta. Tulppa vaihdettiin varmuudenvälttämiseksi, mikä sinänsä ei olisi ollut vielä tarpeellista.
Ääriesimerkkinä joskus näkee varikolla kavereita, jotka laitta 2T-pyörän käymään tyhjäkäynnillä siksi aikaa, että on varusteet päällä. Sitten lähdetään polulle ja ihmetellään, että mikäs on kun ei ota kierroksia ja lopulta pyörä sammuu.
Ulkoa en nyt muista paljonko sytytystulpan lämpötila pitäisi olla, että se pysyisi puhtaana, mutta kumminkin yli 400 astetta celsiusta. Valmistajan ohjeisiin ei sokeasti kannata luottaa, vaan kokeilemalla löytyy paras lämpöarvo. Liian lämpimällä aiheuttaa sen, että tulppa käy liian kuumana ja seon syttyy liian aikaisin, joka aiheuttaa pahimmillaan reiän tulppaan. Liian kylmä taas ei pysy puhtaana, joka aiheuttaa tulpan "tuhoutumisen". No, eihän se oikeasti tuhoudu. Se on puhdistettavissa vaikka hiekkapuhaltamalla (ennen aikaan näin joskus tehtiin, jos joku muistaa).
Sopivaa tulppaa voi lähteä miettimään siten, että omasta ajovauhdista sammutusnappi pohjaan ja katsotaan tulpan väri. Jos se on valkoinen, ja kierteen päässä on valkoinen hyhmä, niin liian lämpimässä ollaan, jos taas tulpaa on nokinen ollaan liian kylmässä. Jos ajo muuttuu esim pitkien siirtymien myötä "huudattamiseksi" pitää muistaa, että tulpaa alkaa käymään helposti liian kuumana.
Ja tuo edellä mainittu, edellyttäen että kaasuttimen säädöt on kohdallaan! - omia kirjoituksiani
kisaaja kirjoitti:
Jeps, edelleen hieman harhaanjohtavasti puhutaan tunneista. Pitäisi puhua bensalitroista. Jos ajattelet asian näin; kokenut crossikuski vetää pari erää kaasu pohjassa VS aloittelija vetää saman ajan osakaasulla. Tuntimittari näyttää samaa, eikö totta? Bensan kulutus on parempi "mittari" osien kulumiseen.
Minulla ei riitä resurssit todistamaan sitä, että osien valmistajat ja jälleenmyyjät mielellään luovat illuusion, että mäntiä ja öljyjä pitää vaihtaa (liian) usein, että kone kestää. Jos taas joku jaksaa lukea öljynvalmistajien testejä tai muita käyttötestejä, niin ero on aika suuri tuloksissa.
Ensimmäisissä pyörissä noudatin orjallisesti suosituksia, mutta myöhemmässä vaiheessa alettiin laskeskelemaan kustannuksia ja alettiin mittaamaan osien kulumista. Todettiin, että todennäköisesti suositukset on tehny niin, että koneen hajoamisesta ei millään pysty syyttämään valmistajan suosituksia... ja toisaalta tuli mieleen raha. Kuinkas muutenkaan.
Moottoripyörän vaihdelaatikossa öljyt ei ole kovinkaan kovassa rasituksessa, ja hyviä öljyjä käyttäessä "pilkkoutumista", eli puristuskestävyyden laskua ei voi mitenkään havaita 5-8 tunnin jälkeen. Referenssinä voisin heittää vaikka autojen vaihdelaatikko ja peräöljyt, jotka ovat kovemmassa rasituksessa.
Tuossa oli pajassa 250 KTM, jossa tulppa oli vaihdettu lämpöarvoltaan pykälää lämpimämmäksi, johtuen ajotyylistä (suomi enduro). Ajotunteja oli takana mittarin osoittamat 100 tuntia ja tulppa oli väriltään hieman rusehtava, eli varsin passeli. Kuski oli toiminut ohjeiden mukaan, eli ei ollut käyttänyt pyörää tyhjäkäynnillä (joka nokeaa ja "tuhoaa" tulpan", vaan antanut reilusti kierrosta. Tulppa vaihdettiin varmuudenvälttämiseksi, mikä sinänsä ei olisi ollut vielä tarpeellista.
Ääriesimerkkinä joskus näkee varikolla kavereita, jotka laitta 2T-pyörän käymään tyhjäkäynnillä siksi aikaa, että on varusteet päällä. Sitten lähdetään polulle ja ihmetellään, että mikäs on kun ei ota kierroksia ja lopulta pyörä sammuu.
Ulkoa en nyt muista paljonko sytytystulpan lämpötila pitäisi olla, että se pysyisi puhtaana, mutta kumminkin yli 400 astetta celsiusta. Valmistajan ohjeisiin ei sokeasti kannata luottaa, vaan kokeilemalla löytyy paras lämpöarvo. Liian lämpimällä aiheuttaa sen, että tulppa käy liian kuumana ja seon syttyy liian aikaisin, joka aiheuttaa pahimmillaan reiän tulppaan. Liian kylmä taas ei pysy puhtaana, joka aiheuttaa tulpan "tuhoutumisen". No, eihän se oikeasti tuhoudu. Se on puhdistettavissa vaikka hiekkapuhaltamalla (ennen aikaan näin joskus tehtiin, jos joku muistaa).
Sopivaa tulppaa voi lähteä miettimään siten, että omasta ajovauhdista sammutusnappi pohjaan ja katsotaan tulpan väri. Jos se on valkoinen, ja kierteen päässä on valkoinen hyhmä, niin liian lämpimässä ollaan, jos taas tulpaa on nokinen ollaan liian kylmässä. Jos ajo muuttuu esim pitkien siirtymien myötä "huudattamiseksi" pitää muistaa, että tulpaa alkaa käymään helposti liian kuumana.
Ja tuo edellä mainittu, edellyttäen että kaasuttimen säädöt on kohdallaan!"pahimmillaan reiän tulppaan" - siis reiäin mäntään.
Muitakin kirjohtusvirneitä voi olla, mutta korjaikoon joku muu niitä. - CR250
kisaaja kirjoitti:
Jeps, edelleen hieman harhaanjohtavasti puhutaan tunneista. Pitäisi puhua bensalitroista. Jos ajattelet asian näin; kokenut crossikuski vetää pari erää kaasu pohjassa VS aloittelija vetää saman ajan osakaasulla. Tuntimittari näyttää samaa, eikö totta? Bensan kulutus on parempi "mittari" osien kulumiseen.
Minulla ei riitä resurssit todistamaan sitä, että osien valmistajat ja jälleenmyyjät mielellään luovat illuusion, että mäntiä ja öljyjä pitää vaihtaa (liian) usein, että kone kestää. Jos taas joku jaksaa lukea öljynvalmistajien testejä tai muita käyttötestejä, niin ero on aika suuri tuloksissa.
Ensimmäisissä pyörissä noudatin orjallisesti suosituksia, mutta myöhemmässä vaiheessa alettiin laskeskelemaan kustannuksia ja alettiin mittaamaan osien kulumista. Todettiin, että todennäköisesti suositukset on tehny niin, että koneen hajoamisesta ei millään pysty syyttämään valmistajan suosituksia... ja toisaalta tuli mieleen raha. Kuinkas muutenkaan.
Moottoripyörän vaihdelaatikossa öljyt ei ole kovinkaan kovassa rasituksessa, ja hyviä öljyjä käyttäessä "pilkkoutumista", eli puristuskestävyyden laskua ei voi mitenkään havaita 5-8 tunnin jälkeen. Referenssinä voisin heittää vaikka autojen vaihdelaatikko ja peräöljyt, jotka ovat kovemmassa rasituksessa.
Tuossa oli pajassa 250 KTM, jossa tulppa oli vaihdettu lämpöarvoltaan pykälää lämpimämmäksi, johtuen ajotyylistä (suomi enduro). Ajotunteja oli takana mittarin osoittamat 100 tuntia ja tulppa oli väriltään hieman rusehtava, eli varsin passeli. Kuski oli toiminut ohjeiden mukaan, eli ei ollut käyttänyt pyörää tyhjäkäynnillä (joka nokeaa ja "tuhoaa" tulpan", vaan antanut reilusti kierrosta. Tulppa vaihdettiin varmuudenvälttämiseksi, mikä sinänsä ei olisi ollut vielä tarpeellista.
Ääriesimerkkinä joskus näkee varikolla kavereita, jotka laitta 2T-pyörän käymään tyhjäkäynnillä siksi aikaa, että on varusteet päällä. Sitten lähdetään polulle ja ihmetellään, että mikäs on kun ei ota kierroksia ja lopulta pyörä sammuu.
Ulkoa en nyt muista paljonko sytytystulpan lämpötila pitäisi olla, että se pysyisi puhtaana, mutta kumminkin yli 400 astetta celsiusta. Valmistajan ohjeisiin ei sokeasti kannata luottaa, vaan kokeilemalla löytyy paras lämpöarvo. Liian lämpimällä aiheuttaa sen, että tulppa käy liian kuumana ja seon syttyy liian aikaisin, joka aiheuttaa pahimmillaan reiän tulppaan. Liian kylmä taas ei pysy puhtaana, joka aiheuttaa tulpan "tuhoutumisen". No, eihän se oikeasti tuhoudu. Se on puhdistettavissa vaikka hiekkapuhaltamalla (ennen aikaan näin joskus tehtiin, jos joku muistaa).
Sopivaa tulppaa voi lähteä miettimään siten, että omasta ajovauhdista sammutusnappi pohjaan ja katsotaan tulpan väri. Jos se on valkoinen, ja kierteen päässä on valkoinen hyhmä, niin liian lämpimässä ollaan, jos taas tulpaa on nokinen ollaan liian kylmässä. Jos ajo muuttuu esim pitkien siirtymien myötä "huudattamiseksi" pitää muistaa, että tulpaa alkaa käymään helposti liian kuumana.
Ja tuo edellä mainittu, edellyttäen että kaasuttimen säädöt on kohdallaan!..riippuu ajosta.
Yhtään tulppaa ei ole itselläni ollut, joka olisi 20 tuntia pidempään säilyttänyt ominaisuutensa. Säätöjä/suuttimia joutuu vaihtelemaan kelin/lämpötilojen mukaan, siksipä sen tuolla mainitsinkin. Itse olen käyttänyt Endurossa numeroa pienempää tulppaa lämpöarvoltaan, kun ajo tahtoo olla köröttelyä.
Muistan itsekin aikoinaan aloittelin n. 20-vuotta sitten ajamaan, niin vauhti ei ollut kova, mutta kierrokset oli korkealla ja bensaa paloi enemmän kuin kokeneemmilla. Piikillä ajaessa alavääntö oli mitä oli ja kun taito ei riittänyt ajaa kovempaa, mentiin pienemmällä vaihteella kierrokset korkealla. Mielestäni on aivan sama kummin laskee tunteja vaiko polttoaineen kulutusta. Aloitetellakin kierroksia otetaan koneesta, mutta eri vaihteilla mitä kokemuksen karttuessa.
En tiedä sanovat mitä sanovat, mutta kyllä se öljy joutaa vaihtaa, kun menee luiruksi ja pikimustaksi ja kyllä se tahtoo olla sen 5-8 tuntia kesäaikaan, talvella menee pidemmänkin aikaa.
Mutta huolla sinä pyöräsi miten huollat, minä pidän kiinni omista tottumuksistani ja hyviksi toteamistani tavoista 20-vuoden ajalta.
Kaikkea ei pidä ottaa kirjaimellisesti ja esittämäni kulut osista on omalta kohdaltani. Parhaillaan ajossa meni 3-4 mäntää vuoteen, kun tuli harjoiteltua ja ajettua muutakin kuin navetan lantakasoja. Se on harjoittelu innokkuudesta ja mahdollisuuksista kiinni, miten osia menee. - kysymyksiä
CR250 kirjoitti:
..riippuu ajosta.
Yhtään tulppaa ei ole itselläni ollut, joka olisi 20 tuntia pidempään säilyttänyt ominaisuutensa. Säätöjä/suuttimia joutuu vaihtelemaan kelin/lämpötilojen mukaan, siksipä sen tuolla mainitsinkin. Itse olen käyttänyt Endurossa numeroa pienempää tulppaa lämpöarvoltaan, kun ajo tahtoo olla köröttelyä.
Muistan itsekin aikoinaan aloittelin n. 20-vuotta sitten ajamaan, niin vauhti ei ollut kova, mutta kierrokset oli korkealla ja bensaa paloi enemmän kuin kokeneemmilla. Piikillä ajaessa alavääntö oli mitä oli ja kun taito ei riittänyt ajaa kovempaa, mentiin pienemmällä vaihteella kierrokset korkealla. Mielestäni on aivan sama kummin laskee tunteja vaiko polttoaineen kulutusta. Aloitetellakin kierroksia otetaan koneesta, mutta eri vaihteilla mitä kokemuksen karttuessa.
En tiedä sanovat mitä sanovat, mutta kyllä se öljy joutaa vaihtaa, kun menee luiruksi ja pikimustaksi ja kyllä se tahtoo olla sen 5-8 tuntia kesäaikaan, talvella menee pidemmänkin aikaa.
Mutta huolla sinä pyöräsi miten huollat, minä pidän kiinni omista tottumuksistani ja hyviksi toteamistani tavoista 20-vuoden ajalta.
Kaikkea ei pidä ottaa kirjaimellisesti ja esittämäni kulut osista on omalta kohdaltani. Parhaillaan ajossa meni 3-4 mäntää vuoteen, kun tuli harjoiteltua ja ajettua muutakin kuin navetan lantakasoja. Se on harjoittelu innokkuudesta ja mahdollisuuksista kiinni, miten osia menee.Oliko männänvaihtoperuste tehojen häviäminen vai pelko männän hajoamisesta?
Oletko kokeillut vähemmän peseviä öljyjä? - pyöräostos
kysymyksiä kirjoitti:
Oliko männänvaihtoperuste tehojen häviäminen vai pelko männän hajoamisesta?
Oletko kokeillut vähemmän peseviä öljyjä?Tuli ostettua nyt alotuspyöräksi suzukin rm 125.. perkeleen äkäsiä pelejä nuo ovat.. keulii jo ihan pienestä kaasusta!
Nyt ois vaan sit opettelun aika nuossa huolloissa sun muissa :) ja tietysti ajon opettelu :P - crossari
pyöräostos kirjoitti:
Tuli ostettua nyt alotuspyöräksi suzukin rm 125.. perkeleen äkäsiä pelejä nuo ovat.. keulii jo ihan pienestä kaasusta!
Nyt ois vaan sit opettelun aika nuossa huolloissa sun muissa :) ja tietysti ajon opettelu :P...että kannattaa opetella hyppyjä ,mutta kanattaa aloittaa pienillä näin alkuun ja pidä kaasu hypyn aikana auki ettei keula jysähdä heti maahan.
- crossari
crossari kirjoitti:
...että kannattaa opetella hyppyjä ,mutta kanattaa aloittaa pienillä näin alkuun ja pidä kaasu hypyn aikana auki ettei keula jysähdä heti maahan.
sitten oma ongelmani. löytyiskö 125cc välikoon crossia suht halvalla ,mutta kestäis kuitenki. itellä on tällä hetkellä lonsin kiinancrossi ja siinä ei toimi enään mikään ja on vasta pari kesää vanha, viimekerralla levis vaihdelaatikko yms. jos joku sattus tietämään jotain sellasesta crossista noin 2000-5000e
- noin tuo
crossari kirjoitti:
...että kannattaa opetella hyppyjä ,mutta kanattaa aloittaa pienillä näin alkuun ja pidä kaasu hypyn aikana auki ettei keula jysähdä heti maahan.
asia? käsittääkseni pyörää ohjataan kaasulla ilmassa,elikkä jos lähtee tulemaan keula edellä,annetaan hanaa ja toivotaan parasta...
jos on torvi auki koko ilmalennon ajan tullaan todennäkösesti nokka edellä maahankin?!
korjatkaa jos oon väärässä. - edelliseen
noin tuo kirjoitti:
asia? käsittääkseni pyörää ohjataan kaasulla ilmassa,elikkä jos lähtee tulemaan keula edellä,annetaan hanaa ja toivotaan parasta...
jos on torvi auki koko ilmalennon ajan tullaan todennäkösesti nokka edellä maahankin?!
korjatkaa jos oon väärässä.tarkotin tietysti persus edellä maahan...
takajarrulla saa keulaa alaspäin ja kaasulla ylöspäin,vai?! - kunnon
edelliseen kirjoitti:
tarkotin tietysti persus edellä maahan...
takajarrulla saa keulaa alaspäin ja kaasulla ylöspäin,vai?!takapotkun aikaseks siinä hyppyrin nokalla tai väännät kaasun kiinni, niin ei ole sanottua, että kerkeät oikasemaan kaasulla, vaikka yrittäs ilmassa isompaa pykälää. Treeniä treeniä. Paljon vaan toistoja ja hyvä opettaja, niin kyllä se siitä suttaantuu.
- alo1ttel1ja
kunnon kirjoitti:
takapotkun aikaseks siinä hyppyrin nokalla tai väännät kaasun kiinni, niin ei ole sanottua, että kerkeät oikasemaan kaasulla, vaikka yrittäs ilmassa isompaa pykälää. Treeniä treeniä. Paljon vaan toistoja ja hyvä opettaja, niin kyllä se siitä suttaantuu.
Vaikealta laitatte kuulostaa kaikki :D mutta eiköhän sen opi kun vaan ajelee :)
Huomenna pitäis vähän metsään mennä pörrää :) ja testaa ensimmäistä kertaa maastoon. - crossari
alo1ttel1ja kirjoitti:
Vaikealta laitatte kuulostaa kaikki :D mutta eiköhän sen opi kun vaan ajelee :)
Huomenna pitäis vähän metsään mennä pörrää :) ja testaa ensimmäistä kertaa maastoon.niin menisin mäki jos ois kone kunnos. aja si kans munki puolesta. viimeks vaihdelaatikko heitti hyppyrin nokalla lelut ulos. uutta crossipyörää pitäs kattoo. jos joku sattuu tietämään jotain 125cc-250cc crossista jotain saa ilmottaa.
- jännäää'ä
crossari kirjoitti:
niin menisin mäki jos ois kone kunnos. aja si kans munki puolesta. viimeks vaihdelaatikko heitti hyppyrin nokalla lelut ulos. uutta crossipyörää pitäs kattoo. jos joku sattuu tietämään jotain 125cc-250cc crossista jotain saa ilmottaa.
Mutta kyllä pistää hikee päälle ja ranteet ihan tukossa ! kun uusia lihaksia tulee käyttöön niin tulos on kipu :) terve kipu kylläkin, ainakin aluksi :D
Onko muuten crosseis yleisesti ottaen huono tyhjäkäynti kun kone on lämmin?
ajaessa hetikun laski kaasua niin sammu :S piti pitää kierroksia kokoajan, mutta hauskaa oli :)
Seuraavaksi olisi sitten hyppyrit edessä :) nyt oli pelkkiä pomppukuoppia. - suunnitteilla
pyöräostos kirjoitti:
Tuli ostettua nyt alotuspyöräksi suzukin rm 125.. perkeleen äkäsiä pelejä nuo ovat.. keulii jo ihan pienestä kaasusta!
Nyt ois vaan sit opettelun aika nuossa huolloissa sun muissa :) ja tietysti ajon opettelu :PPaljonko tai kauanko pystyy täydellä tankillisella ajamaan jos suht kova kaasunkäyttö? Siis tuolla rm 125cc pyörällä
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .844531Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503115Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631363109Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2201308Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111213- 761197
- 651082
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301074Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983