Onko elektroniikkatuotteiden ostamisella mitään ikärajaa?
Elektroniikalla ostoikäraja?
41
3186
Vastaukset
- pahasti sillä voi
vahingoittaa toista ihmistä.
Sen mukaan ikäräjat.
Väärinkäytettynä hengenvaaran aiheuttavia laitteita saisi ostaa vasta 21v ikäisenä. - titti4
Meillä neuvotellaan nuorison kanssa kaikesta elektroniikasta, koska rahathan tulee meidän vanhempien taskusta. Usein nuorilta saa hyviä neuvoja kun ostetaan kodin viihde-elektroniikkaa, ovat paremmin ajan hermoilla kuin vanhemmat..
Paljon rahaahan nuorten elektroniikkaan menee tutkimusten mukaan..
http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=20099080 - kostopuuhissa
Ripari-ikäinen poikani ei suostunut siihen että ei saanut pitää televisiota huoneessaan joten meni ja osti lahjarahoilla järkälemäisen taulutelevision. Nyt koko asunto raikaa kun herra katsoo televisiota yötä päivää. Yhyy..
- vai kuinka
Teillä taitavat vanhemmat olla lasten kanssa kavereita, vaikka tulisi olla auktoriteetteja. Kysymykseen, että mistä näitä "vellihousuja" oikein tulee, joudutte vastaamaan viimeistään silloin, kun mies tulee intistä maitojunalla takaisin.
- dyde
Jos ei saanu pitää huoneessaan,ni missä sitä pidetään,eteisessäkö?
Eikö pojalla ole yhtään respektiä vanhempiaan kohtaan?Pitäs antaa isän kädestä,vai eikö semmosta oo maisemissa?Voi yhen kerran! - Tilapäinen
Koska pakastin ei sula sekunnissa, oletan että viestisi ei ole provokaatio ja pärjäätte hetken hämärässä, niin mene ja katkaise päävirtakatkaisijasta asuntonne sähköt siksi aikaa, että herra suostuu puhumaan aiheesta.
Ja niin. Sittenpä se on vain oltava paskamainen ja tehtävä selväksi, että vaikka hän pystyi moisen vehkeen hankkimaan, niin sen käyttö ei saa häiritä muuta perhettä. Se tietenkin on sitten eri asia, että mitä kienoja käyttäen 15-vuotiastakaan enää pakottaa. Selkäsauna kun on pois laskuista. Mutta niin. Jos poju pisti lahjarahansa töllöttimeen, niin taskurahahanat kiinni, kotiintuloajat tiukemmiksi, mopo kaniin, puhelimen saldoraja kolmeen euroon... on kai noita konsteja. - äitee 222
Olisko kannattanut antaa pitää sellainen tavallinen telkkari huoneessa?? Mikä paha siinä on jos nuoriso haluaa katsoa rauhassa omassa huoneessa telkkaria.. Ei tuon ikäinen halua aina viettää aikaa vanhempien kans ja sit jos vanhemmat aina päättää että mitä ohjelmaa katsotaa ???
- sfds
äitee 222 kirjoitti:
Olisko kannattanut antaa pitää sellainen tavallinen telkkari huoneessa?? Mikä paha siinä on jos nuoriso haluaa katsoa rauhassa omassa huoneessa telkkaria.. Ei tuon ikäinen halua aina viettää aikaa vanhempien kans ja sit jos vanhemmat aina päättää että mitä ohjelmaa katsotaa ???
k-e-l-l-a-r-i-h-u-m-p-p-a-a KELLARIHUMPPAA!
Joo, kai 15-vuotias on jo tarpeeksi vanha ottamaan vastuuta television katselusta ja silti hoitamaan koulu- yms. hommansa. Ei sekään hyvä ole, jos aikuisuus ja muut vastuut tulevat sitten eteen tottumattomana ja yllättäen. 15-vuotiaat voivat myös haluta katsoa yksin ja eri ohjelmia kuin vanhempansa. Eivätköhän ne ole jo internetin aikakaudella nähneet paljon kamalampia asioita netistä, jos ovat halunneet. Tv on aika harmiton kapistus jo sen ikäiselle. Ei sitä koko ajan ole hyvä katsoa, mutta eiköhän se uutuuden viehätys lopu sillekin. Onhan se aika tavatonta ettei vanhemmat enää saa mitään järjestystä kurittomille lapsilleen, melkeinpä jo sanoisin kakaroilleen. Vai onko vanhemmat koskaan saavuttaneetkaan eräänlaista auktoriteettia siinä perheessä. Pitäisikö mennä vanhempienkin peilin eteen?
Kyllä sekin telkkari hiljaiseksi saadaan, sillä onhan teillä siellä asunnossanne sulakkeet, joittenka kautta jokaiseen huoneeseen tai ryhmään jaetaan erikseen sähkökin. Katsokaapa sen jälkeen, onko pojalla vielä varaa tilata itselleen omaa liittymää sähkölaitokselta ;-) Eikä sähkölaitos sitä hevillä laittaisikaan ;-)
Terästäytykää, hyvät vanhemmat!!- Jalmari Oulusta
Tilapäinen kirjoitti:
Koska pakastin ei sula sekunnissa, oletan että viestisi ei ole provokaatio ja pärjäätte hetken hämärässä, niin mene ja katkaise päävirtakatkaisijasta asuntonne sähköt siksi aikaa, että herra suostuu puhumaan aiheesta.
Ja niin. Sittenpä se on vain oltava paskamainen ja tehtävä selväksi, että vaikka hän pystyi moisen vehkeen hankkimaan, niin sen käyttö ei saa häiritä muuta perhettä. Se tietenkin on sitten eri asia, että mitä kienoja käyttäen 15-vuotiastakaan enää pakottaa. Selkäsauna kun on pois laskuista. Mutta niin. Jos poju pisti lahjarahansa töllöttimeen, niin taskurahahanat kiinni, kotiintuloajat tiukemmiksi, mopo kaniin, puhelimen saldoraja kolmeen euroon... on kai noita konsteja.meillä vedellään remmillä perseelle, mikäli tuolla tavalla uhotaan!
Kuri on talossa. - exile77
Taulutelevisio ??????!!!!! eikö pienempi tv olis vieny asian ,jos huoneessansa haluaa kattoa tv:tä. Nuoriso lellitään pilalle ja vanhemmat ei oo vanhempia. Siksi nuoret ei kunnioita vanhempiaa,kun vanhemmat ei pidä sääntöjä. Sitten ihmetellään ,kun nuoret menettää luottotietonsa kun muuttaa omaan asuntoon.
- Ei kaikkialla tartte oll
vai kuinka kirjoitti:
Teillä taitavat vanhemmat olla lasten kanssa kavereita, vaikka tulisi olla auktoriteetteja. Kysymykseen, että mistä näitä "vellihousuja" oikein tulee, joudutte vastaamaan viimeistään silloin, kun mies tulee intistä maitojunalla takaisin.
IPodis avttuna,monet eivät näe eikä kuule mitään,ympäriilä tapahtuvaa...Ehä on Ehkä ei.
- mormuunipo
Että pojalta oli kielletty tv:n pito huoneessaan, ja hän meni ja osti oman? Ja tällä tavalla hän kiersi tv:n PITO kiellon? Ja nyt vielä huudattaa sitä? Tuossa tilanteessa ei voi kovin paljoa sympatiseerata. Vaikuttaa siltä, että itse olette ongelmanne ydin.
Hyvin monissa toisissa perheissä tuollainen pitokielto vielä tarkoittaa, että se on aivan se ja sama mistä se tv on hankittu tai saatu, olkoon tipahtanut vaikka taivaasta tai arpajaisten päävoittona, sillä ei ole vaikutusta siihen käyttöön. Jos se on kielletty, niin se on kielletty. Omistussuhteilla ei tuollaisissa tilanteissa alaikäisten kanssa ole mitään väliä. Se tv joko pakataan odottamaan sitä, että poika hankkii oman kämpän ja saa sen mukaansa, tai sitten se laitetaan jonnekin muualle, vaikka sitten olohuoneeseen jossa sitä voi katsoa sekä hän, että muut perheen jäsenet. Ja tämä ei tarkoita etteikö hänen ostamansa tv olisi hänen omansa. Hän ei vain saa katsoa sitä huoneessaan, koska se oli kielletty jo alunalkaen.
Vai jos teillä olisi rajattu tv:n katseleminen vaikka 2 tuntiin päivässä, niin pystyisikö tuotakin kieltoa kiertämään hankkimalla oman vastaanottimen? Eli kiellot ovat esinekohtaisia? Jos vaikka on kielletty lainaamasta autoa (tämä sitten ajokortti-iässä), niin lainataan sitten mahdollista toista autoa... hohhoijaa...
- sirut kaulaan
Eiköhän nuita rajoja ole tässä massa jo aivan tarpeeksi! Kummako ei vielä ole keksitty yläikärajaa elämiselle, heti kun pääset eläkkeele niin henki pois, eihän eläkeläinen tuota enää mitään valtiolle.
- saisi..
..olla nykypäivänä ikärajoja, varsinkin mitä kalliimmista vempaimista on kyse. Myös vanhemmat voisivat pohtia enemmän mihin tarkoitukseen nuorelle (alle 20v) tuleva raha on menossa ja tarvitseeko sitä antaa aina niin paljon.
Toista oli 80-luvulla.. puhumattakaan sitä ennen.
Mihin näillä nykyteini-ikäisillä on niin mahdoton hoppu? Koko ajan pitää olla uusia laitteita ym. sälää ja kymmeniä ystäviä ja päihteitä ympärillä..
No, kai se jokaiselle joskus kolahtaa se todellisuuskin kasvoille. Viimeistään sitten kun terveys pettää liian railakkaiden elämäntapojen myötä.
Kunnioitus, mitään ei kunnioiteta. Paitsi korkeintaan sitä naapurin parasta frendiä ja musa idolia.
Puhumattakaan rahasta. Ei riitä ymmärrys vanhempia sekä nuoria-aikuisia kohtaan jotka työelämässä. Ei se raha taivaalta tipu! Tämän päivän teini ei arvosta voita leipänsä päällä.
Paljon on pielessä tällä vuosituhannella.
lastenkasvatus, vanhustenhoito, työttömistä varsinkin ne sosiaalitukiset, jotka eivät edes ajattele töihin hakemista vaan elävät (lähes) kokoelämänsä muiden kansalaisten piikkiin. Ja listaa jatkaa päihdeongelmaiset (nekin siitä työttömiä ryhmästä useiten jotka siis ei edes hae töitä). Tajuaako ihmiset että nämä nuoret pilaa elämänsä ja ympäristönsä käyttäen huumeita, alkoholia, kiroillen, sotkien, sekoillen välittämättä mistään.
Sitten nämä päättäjät... siitä en edes aloita keskustelemaan..voi herranen aika mitä teeskentelyä. Ja mitä palkkaa ne nostaa. - eemeli20
Nuorten pitää saada ostaa vapaasti elektroniikkaa, on tilanteita ettei vanhempi jouda/kerkii mukaan.
- kirjasto-gona
...pytää lastensuojeluviranomaisia mukaan. Eihän lasta ja nuoren ole hyvä olla yksin.
Siis jos ei vanhemmat kerkee auta/ valvoa lastensa ostoksia niin silloin pitää homma ohitaa virkamiestyönä.
- Aina neuvoja
Yli 45-vuotiaille ei saisi myydä mitään...
- Huolestunut äiti
Mielestäni elektroniikan helppo saatavuus aiheuttaa riippuvuutta.
Sopiva alaikäraja olisi 25 vuotta. Sitä nuoremmat ei edes tienaa itse. Kouluja käyvät.- herdhed
Kyllä jotkut tekevät töitä nuorempinakin, lähtevät kotoaankin 18 vuotiaina! Ja vakituisessa työsuhteessakin jo 20 vuotiaana.
- kirjasto-gona
herdhed kirjoitti:
Kyllä jotkut tekevät töitä nuorempinakin, lähtevät kotoaankin 18 vuotiaina! Ja vakituisessa työsuhteessakin jo 20 vuotiaana.
tässä keskustelussa nuorilla tarkoitetaan varmaan sellaisia nuoria, jotka eivät ole vielä iältään niin sanottuja täysi-ikäisiä. Kaheksantoistavuotias on jo täysi-ikäinen ja vastaa itsestään ja ostoksistaan.
- on se kumma
Kyllähän nämä threadin viestit nostavat hymyn huulille, mutta erityisesti tämä! Olisi siinä naurussa pitelemistä kun 23 vuotiaat vanhemmat menee lapsen kanssa ostamaan elektroniikkaa vanhemmat mukanaan.
"isi miksi isoisä on mukana?"
"katsos poikaseni, isi ei saa ostaa telkkaria ilman vanhempien lupaa"
Tottahan tuo on, että koulua käyvät, mutta onneksi on lomia jolloin rahaa haluavat voivat käydä töissä. Ja jos vanhemmat antaa lapsilleen rahaa niin se on lasten asia mihin he sen käyttävät. Liiallisuuksiin menevät telkkarinkatselutuokiot ovat sitten asia mihin vanhempien pitää puuttua. - dscds
kirjasto-gona kirjoitti:
tässä keskustelussa nuorilla tarkoitetaan varmaan sellaisia nuoria, jotka eivät ole vielä iältään niin sanottuja täysi-ikäisiä. Kaheksantoistavuotias on jo täysi-ikäinen ja vastaa itsestään ja ostoksistaan.
kylläkin voi itse tienaamillaan rahoilla ostaa mitä haluaa, oli vanhempien lupaa tai ei.
- ethän ole
Itse lähdin kotoa 14 vuotiaana ja 16 vuotiaana vakituisessa työsuhteessa. Nyt 21 vuotiaana samassa paikassa,tosin hoitovapaalla 2v tyttöni kans.
Kyllä oli aika provo 25vee =)
Koulut kävin työn ohella ja sain hyvät paperit.
Ei kaikki kasva vanhempien helmoissa niinkuin sinä ja maksatit vanhemmillas kaikki.
Itse pärjänny 14 vuotiaasta asti nykyhetkeen aviomieheni kans. Aviomies 2 vuotta vanhempi.
Ja vielä että en tunne kyllä ketään yli 21 vuotiasta joka asuis vielä vanhempien kans. Taidat olla spesiaalitapaus =) - kirjasto-gona
dscds kirjoitti:
kylläkin voi itse tienaamillaan rahoilla ostaa mitä haluaa, oli vanhempien lupaa tai ei.
.. niiltä osin kun tuote on luvallista myydä ko. henkilölle.
( esim. alkoholi, aseet, K18 leffat)
Sitten oli joki laki jota en nyt tarkaan muista, mutta se suo kuitenkin huoltajalle oikeuden vaatia kaupanpurkua, jos hän katsoo sen tarpeelliseksi.
esim. nuori 15 täyttänyt, mutta ei vielä 18 v. ostaisi uuden moottoripyörän omilla rahoilaan.
Silloin vanhemmilla on oikeus vaatia kaupanpurkua, vaikka 15 v. voikin lain mukaan omistaa moottoripyörän, vaikei ajo-oikeutta olekaan mahdollista saada.
- Tiukkapipot
Jos rahaa on Ostaa saa. nim Aikuinen
- Trckstr
Eiköhän tässä valtiossa ole jo muutenkin rajotteita, niin miksi kiristää meininkiä enää yhtään? Tässä nyt koitetaan etsiä syyllisiä aivan jostain muualta, mistä pitäisi. Eiköhän alle kahdeksantoistavuotiaan vanhemmat voi hieman vaikuttaa siihen lapsensa rahansaantiin? Itse olen teininä ostanut vempaimeni omalla kesäduunirahoilla tai sitten neuvotellut vanhempien kanssa, jos olen halunnut jotain laitetta kipeästi.
Jutelkaan lastenne kanssa ja kertokaa heille miksi tuommoinen päätön ostelu on turhaa. Tämä maa kun on jo muutenkin mennyt pilalle rajotustensa takia, joten tuollainen lakiuudistus vain ajaisi ihmiset nurkkaan. Joukossa kun sattuu olemaan niitäkin nuoria, jotka harvoin ostaa yhtään mitään ja pitkän keskustelun ja harkinnan tuloksena ovat ostaneet teeveen, koska yksinkertaisesti talon ainoa teevee on aina varattuna ja nuori ei saa ensimmäistäkään omaa ohjelmaa siitä katsoa.
JÄRJEN KÄYTTÖ SALLITTU. - samaaa
Trckstr kirjoitti:
Eiköhän tässä valtiossa ole jo muutenkin rajotteita, niin miksi kiristää meininkiä enää yhtään? Tässä nyt koitetaan etsiä syyllisiä aivan jostain muualta, mistä pitäisi. Eiköhän alle kahdeksantoistavuotiaan vanhemmat voi hieman vaikuttaa siihen lapsensa rahansaantiin? Itse olen teininä ostanut vempaimeni omalla kesäduunirahoilla tai sitten neuvotellut vanhempien kanssa, jos olen halunnut jotain laitetta kipeästi.
Jutelkaan lastenne kanssa ja kertokaa heille miksi tuommoinen päätön ostelu on turhaa. Tämä maa kun on jo muutenkin mennyt pilalle rajotustensa takia, joten tuollainen lakiuudistus vain ajaisi ihmiset nurkkaan. Joukossa kun sattuu olemaan niitäkin nuoria, jotka harvoin ostaa yhtään mitään ja pitkän keskustelun ja harkinnan tuloksena ovat ostaneet teeveen, koska yksinkertaisesti talon ainoa teevee on aina varattuna ja nuori ei saa ensimmäistäkään omaa ohjelmaa siitä katsoa.
JÄRJEN KÄYTTÖ SALLITTU.mieltä. Eihän tossa ole mitään järkeä.. tuntuu että vanhemmat haluaa väkisin ajaa lapsensa ahtaalle.. harva 15v katselee samoja ohjelmia kuin vanhempansa... ja ainakin minulla niin onhan mulla pelit ja vehkeet, tietokone, uus puhelin, tv palikka, mp3 soitin ja muut herkut mutta ne kaikki olen OMILLA RAHOILLA ostanut.. kuukausi rahaa en saa mutta ainakun teen vaikka isän kanssa halkoja (2,5 h) niin saan siitä jonkun verran rahaa.. ja jos lapset haluaa jotain niin älkää olko heti lompsa levällään..sen eteen on tehtävä jotain tai muuten se ansaittava.. Ostettu tavara tai mikä hyvänsä tuntuu aina mukavemmalta kun on sen eteen jotain tehnytkin.. niin ja iältäni olen 13v
- samaaa
Trckstr kirjoitti:
JÄRJEN KÄYTTÖ SALLITTU.mieltä. Eihän tossa ole mitään järkeä.. tuntuu että vanhemmat haluaa väkisin ajaa lapsensa ahtaalle.. harva 15v katselee samoja ohjelmia kuin vanhempansa... ja ainakin minulla niin onhan mulla pelit ja vehkeet, tietokone, uus puhelin, tv palikka, mp3 soitin ja muut herkut mutta ne kaikki olen OMILLA RAHOILLA ostanut.. kuukausi rahaa en saa mutta ainakun teen vaikka isän kanssa halkoja (2,5 h) niin saan siitä jonkun verran rahaa.. ja jos lapset haluaa jotain niin älkää olko heti lompsa levällään..sen eteen on tehtävä jotain tai muuten se ansaittava.. Ostettu tavara tai mikä hyvänsä tuntuu aina mukavemmalta kun on sen eteen jotain tehnytkin.. niin ja iältäni olen 13v
- yli neljäkymppisille
Ilman muuta. Yli 40 vuotiailta pitäisi kieltää kaikki sähköhammasharjaa monimutkaisemmat sähkölaitteet. Eivät ne niitä kuitenkaan osaa käyttää. Digiboxikin on ylivoimainen haaste monille vanhuksille saati että ymmärtävät, että digiboxi ja televisio tarvitsevat kaksi kaukosäädintä. Joten ehdottomasti myyntirajoitus taikka oikeastaan kielto elektroniikan osalta vanhuksille - ostakoot näkkileipää ja järsikööt sitä.
- 58v.
Meillä sentään ohjaillaan yhdellä kauko-ohjaimella neljää eri laitetta! Useampaakin pystyisi, kun niitä voi nykyään ohjelmoida....
- no nuorukainen
58v. kirjoitti:
Meillä sentään ohjaillaan yhdellä kauko-ohjaimella neljää eri laitetta! Useampaakin pystyisi, kun niitä voi nykyään ohjelmoida....
Hiljaa kääpä! Poikas ohjeilmoi kaukosäätimen sulle koska et itse siihen pystynyt ;-)
- 41 vuotias HIFISTI
Älä piltti piipitä. Sinä nuori eläkeläinen et elektroniikkaa saa muualta kuin varastamalla.
Sossu ei jakele plasmoja, mp3:sia saati kamerakännyjä.
Varastamisesta saatu sakko ei onneksi enää mene muuntovankeuteen, muuten rasittaisitte lisää yhteiskunnan varoja, eli meitä jotka verotkin maksamme.
Se hyvä puoli on, ettette pullamössösukupolven kädettömät ja mitään taitamattomat nälkään kuole, saatte sentään syödyksi. Hese ja mäkki pelastaa karvakäsien pizzojen kera..
Veikkaan kaikkien alle 25 vuotiaiden myöhäispuberteettien äitien kuorivan vielä perunat.
Mitäänhän te ette itse osaa. Ette edes inttiä käydä, tissiposket ;D - asettaa sinulle
no nuorukainen kirjoitti:
Hiljaa kääpä! Poikas ohjeilmoi kaukosäätimen sulle koska et itse siihen pystynyt ;-)
Kondomin pippeliisi, kun astut perheen poikien yhteistä, kaukosäädettävää kumilammasta.
- mami...
asettaa sinulle kirjoitti:
Kondomin pippeliisi, kun astut perheen poikien yhteistä, kaukosäädettävää kumilammasta.
Jaa että taas tuli nämä pippeli ja pimppa jutut kuvioihin - paska ja tyhmä jutut vielä puuttuvat. No joo, se on varmaan sinun viimeinen oljenkoertesi tässä keskustelussa , KÄÄKKÄ! No mutta eipä siitä sitten sen enempää, mene sinä etsimään sitä käynnistysnappulaa siitä digiboxisi kaukosäätimestä ettei tarvitse ihmetellä miksei tule kuvaa telkkariin. Olisihan se kamalaa jos se kauniit ja rohkeet jäis näkemättä. Mutta tuossa sinun iässäsi ei se ole häpeä soittaa paikalle digiboxiasentajaa, jos ei osaa sitä scart liitintä asentaa sinne telkkarin perseeseen. Ehkä sinun iässäsi on parempi käyttää vain niitä TV malleja joissa digiboxi on valmiina, pääset helpommalla.
- Jätti Jorma
41 vuotias HIFISTI kirjoitti:
Älä piltti piipitä. Sinä nuori eläkeläinen et elektroniikkaa saa muualta kuin varastamalla.
Sossu ei jakele plasmoja, mp3:sia saati kamerakännyjä.
Varastamisesta saatu sakko ei onneksi enää mene muuntovankeuteen, muuten rasittaisitte lisää yhteiskunnan varoja, eli meitä jotka verotkin maksamme.
Se hyvä puoli on, ettette pullamössösukupolven kädettömät ja mitään taitamattomat nälkään kuole, saatte sentään syödyksi. Hese ja mäkki pelastaa karvakäsien pizzojen kera..
Veikkaan kaikkien alle 25 vuotiaiden myöhäispuberteettien äitien kuorivan vielä perunat.
Mitäänhän te ette itse osaa. Ette edes inttiä käydä, tissiposket ;DVoi voi, älä sinä viemärinaukaisija siellä piipitä. Mitäköhän veroja sinäkin olet maksanut siitä 1000 euron kuukausipalkastasi? Eikä se nyt niin vaikeaa ole käyttää sitä rassikontta ja WC ankkaa :D Ehkä ainut elektroninen härveli jota tuossa sinun iässäsi osaat käyttää on se juurikin se rassikone, jossa on se on/off nappula. Niinkuin alussa jo totesin, että vanhemmiten ne aivot surkastuu ja aineenvaihdunta hiipuu, joten kaikki liikkeet kuten ajatustoimintakin käyvät hitaammiksi. Toisinsanoen mikään monimutkainen toimitus ei enää onnistuu. Juuri tällaiset on/off systeemit ovat teille vielä omiaan kuten esim. sähköhammasharja, jolla voitte hinkuttaa niitä tekareitanne. Te keski-ikäiset kaljamössömahat kun vaan luulette itsestänne vähän liikaa :D Kannattaa jättää se vene rantaan jos ei osaa uida. Niin moni plösö kun on hukkunut sepalaus auki. Eikä se moottoripyöräkään ole mikään monkey vaikka te viiden kympin kynnyksellä niin usein kuvittelettekin. Bemari on teille se surkastuneen munan jatke. Kesämökki on teille se piilopaikka mihin pakenette kurttusta ja räksyttävää akkaanne kun ette enää nuorelta piukkapillulta saa. No joo, eläkepäiviä odotellessa ;-)
- nintsu
ettei oo varaa ostaa mitään vaikka tulot olisivat vaikka nettona 2000.
ite hommaan osaomistusasunnon vaikka tuloni ovat nyt alle 1000 - Jere121
Todellakaan ole. Pidä se teini napas vaan kiinni !
Voi helvetti mitä paskaaa !!!! - Mulla on elämä
Eihän tos oo sit enää mitää järkee jos elektroniikas pitäis olla ikärajaa vai onks sii niin pal irtovii osii et menee jopa 18 vuotiaan kurkkuu vai!?
siis ei mitää elämää, ei stna ei täs oo maailams enää järkee
joo pegin ikäraja niihin ja mitä kaikkee P-askaa
mitä seuraavaks ruokii ikärajaa!?!?!?!?!- .
että vanhempana on vaikeampi oppia tietotekniikkaa, mutta opin kuitenkin muutamassa kk. Mahdollisimman nuorina perusasiat, etteivät ole ulkona yhteiskunnasta kakrut!
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397800Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde411999Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251940- 911653
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5949- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822