Lähinnä uskoville

kysymys tuosta pedosta, jonka "kuolinhaava parani". Sen sanotaan olevan valtio. Kuinka pedon kuvalle voidaan antaa henki, "että pedon kuva puhuisikin" jos se on valtio (Ilm.13.)? Eli miten valtio voi puhua, jos se ei ole ihminen?
Samoin kun peto ja väärä profeetta heitetään elävältä tuliseen järveen (Ilm.19.), niin mistä lähtien valtioita(siis maa-alueita) tai valtiota edustavaa symbolia on alettu heittää helvettiin?

Ei ole edes välttämätöntä vastata, ensisijaisesti haluan vain teidän miettivän (eri vaihtoehtoja).
Jokaisen yksilöllinen usko eri asioihin kun lähtee sieltä oman mielen sopukoista ja mieleen tulevista oivalluksista.
Asiat joihin yleisesti uskotaan voivat myös olla täysin toisin.

Ateismiin sekoavien vastaus yhtenä vaihtoehtona, että se on vaan "satukirjan jorinoita" on jo tiedossa.

12

506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekstiä. Pedosta tehdään kuva ja se kuva puhuu, eli siihen tulee paha henki, joka siitä puhuu, niinkuin ne puhuu ihmistenkin kautta, joissa ne asuu.
      Kyllä raamattu muuallakin puhuu siitä miten kokonaisia kansoja tumitaan helvettiin ja siellä he saavat asuinsijan iankaikiisesti, kun tekivät pahaa.

    • lukenut

      Voisi olettaa, että tekevät Hitlerin kuvan ja alkavat soittaa Hitlerin puheita senkautta!

    • Ilmestyskirjassa peto tarkoittaa ihmistä, viimeistä Antikristusta. Valtioista ja kansoista puhuttaessa Raamattu kayttää vesi-symboliikkaa ja silloin, kun halutaan sanoa, että kansoja ja valtioita on paljon, puhutaan merestä; merestä nouseva peto. Toisaalta VT:ssa sanotaan kansojen olevan kuin pisara vesisangon uurteessa, jolla taas halutaan sanoa, että Jumalan edessä suuret kansatkit ovat voimaltaan mitättömiä.

      • lienee Antikristus, mutta Ilm.13:11-15 todistaa, että petoja on kaksi. Yhtä aikaa molemmat. Se eka peto, jonka kuolin haava parani sotii pyhiä vastaan ja voittaa heidät. Aikaa hänelle on annettu 42 kk. sitten tapahtuu jotain hänen osalta ja tilalle (tai rinnalle) tulee viimeinen peto (väärä profeetta).
        Mietin siis mikä mahtaakaan olla tuo peto, jonka kuolin haava parani ja joka sotii pyhiä vastaan.
        Valtiot sotii, mutta valtioilla on aina joku johtaja, eikä sota tässä tapauksessa tarvitse olla valtioiden välistä sotaa, vaan sisäistä puhdistamista tietyistä ihmisistä.
        Ilm.17-luvun selitys ja varsinkin 9-11 jakeet siitä jotain kertoo. Silti jotain jää hämäränpeittoon.


      • sumunlapsi kirjoitti:

        lienee Antikristus, mutta Ilm.13:11-15 todistaa, että petoja on kaksi. Yhtä aikaa molemmat. Se eka peto, jonka kuolin haava parani sotii pyhiä vastaan ja voittaa heidät. Aikaa hänelle on annettu 42 kk. sitten tapahtuu jotain hänen osalta ja tilalle (tai rinnalle) tulee viimeinen peto (väärä profeetta).
        Mietin siis mikä mahtaakaan olla tuo peto, jonka kuolin haava parani ja joka sotii pyhiä vastaan.
        Valtiot sotii, mutta valtioilla on aina joku johtaja, eikä sota tässä tapauksessa tarvitse olla valtioiden välistä sotaa, vaan sisäistä puhdistamista tietyistä ihmisistä.
        Ilm.17-luvun selitys ja varsinkin 9-11 jakeet siitä jotain kertoo. Silti jotain jää hämäränpeittoon.

        Oikein. Petoja on kaksi. Perinteisesti herätyskristityt tulkitsevat asian niin, että haavastaan parantunut peto on Antikristus, poliittinen diktaattori, EU:n tuleva presidentti/ hallitsija. Toinen peto on Väärä Profeetta, josta tulee joksikin ajaksi Antikristuksen aisapari. Väärää Profeettaa pidetään suurena uskonnollisena johtajana, joka yhdistää keskenään riitelevät uskonnot ja joka harhauttaa uskovaisia palvelemaan Antikristusta muka Jeesuksena. Tämä on siis herätyskristillinen tulkinta, aitoluterilainen tulkinta on puolestaan toisenlainen.


      • Basker kirjoitti:

        Oikein. Petoja on kaksi. Perinteisesti herätyskristityt tulkitsevat asian niin, että haavastaan parantunut peto on Antikristus, poliittinen diktaattori, EU:n tuleva presidentti/ hallitsija. Toinen peto on Väärä Profeetta, josta tulee joksikin ajaksi Antikristuksen aisapari. Väärää Profeettaa pidetään suurena uskonnollisena johtajana, joka yhdistää keskenään riitelevät uskonnot ja joka harhauttaa uskovaisia palvelemaan Antikristusta muka Jeesuksena. Tämä on siis herätyskristillinen tulkinta, aitoluterilainen tulkinta on puolestaan toisenlainen.

        se tarkoittaisi sitä, että tuo "Antikristus, poliittinen diktaattori", siis ihminen, olisi ollut olemassa jo ennen Johanneksen ilmestystä ja joka herää taas henkiin. Niin Ilm.17:8-11 kohdan mukaan kerrotaan. Eli yksi seitsemästä kuninkaasta.
        Tuo väite voi "hiukan" olla monelle vaikea sulattaa...
        Mutta ei petoa ilman valtiota (valtioita).

        En tiettävästi tunne "aitoluterilaista" tulkintaa. En tiedä tunnenko omaakaan tulkintaa...mutta se onkin sitä tulevaisuuden ennustamista.


      • sumunlapsi kirjoitti:

        se tarkoittaisi sitä, että tuo "Antikristus, poliittinen diktaattori", siis ihminen, olisi ollut olemassa jo ennen Johanneksen ilmestystä ja joka herää taas henkiin. Niin Ilm.17:8-11 kohdan mukaan kerrotaan. Eli yksi seitsemästä kuninkaasta.
        Tuo väite voi "hiukan" olla monelle vaikea sulattaa...
        Mutta ei petoa ilman valtiota (valtioita).

        En tiettävästi tunne "aitoluterilaista" tulkintaa. En tiedä tunnenko omaakaan tulkintaa...mutta se onkin sitä tulevaisuuden ennustamista.

        Pedosta sanotaan, että hän on yksi seitsemästä hallitsijasta. Missään ei sanota, että hänen on pitänyt elää ennen Ilmestyksen kirjoittamista. Mitä ilmeisimmin hän on seitsemäs eli viimeinen hallitsija, josta Johannes sanoo, että hän ei ole vielä tullut. Lisäksi, paitsi että hän on yksi seitsemästä, hän on myös kahdeksas. Antikristuksen valtakausi katkeaa, kun hän saa miekanhaavan ja kuolee. Silloin loppuu seitsemännen hallinto. Hän kuitenkin herää henkiin, ja nousee takaisin valtaan. Siinä vaiheessa seitsemännestä hallitsijasta tulee kahdeksas.


      • Basker kirjoitti:

        Pedosta sanotaan, että hän on yksi seitsemästä hallitsijasta. Missään ei sanota, että hänen on pitänyt elää ennen Ilmestyksen kirjoittamista. Mitä ilmeisimmin hän on seitsemäs eli viimeinen hallitsija, josta Johannes sanoo, että hän ei ole vielä tullut. Lisäksi, paitsi että hän on yksi seitsemästä, hän on myös kahdeksas. Antikristuksen valtakausi katkeaa, kun hän saa miekanhaavan ja kuolee. Silloin loppuu seitsemännen hallinto. Hän kuitenkin herää henkiin, ja nousee takaisin valtaan. Siinä vaiheessa seitsemännestä hallitsijasta tulee kahdeksas.

        järkevin ja loogisin tapa tulkita viimeinen peto. Tuohontapaan tulkitsee mm. maailmanloppu palstalla "uskova 1" blogissaan.
        Enkelin käyttämä sanamuoto (Ilm.17:11) "Ja peto joka ON OLLUT JA JOTA EI ENÄÄ OLE, on itse kahdeksas ja on yksi noista seitsemästä", antaa mahdollisuuden tulkita niin, että se on jo aikoja sitten ollut.
        Samoin kun lukee 13-luvun alkua, niin tulee mielikuva ikään kuin tuo peto olisi jo ollut aiemmin historiassa jossakin muodossa.
        Myös kun sanotaan toisesta pedosta "ja se käyttää kaikkea ensimmäisen pedon valtaa SEN NÄHDEN ja saattaa maan ja siinä asuvaiset kumartamaan ensimmäistä petoa, SITÄ JONKA KUOLINHAAVA PARANI".

        Kyllä silti edellemainituista kohdista huolimatta voi jotenkin ymmärtää kuolinhaavan saaneen pedon olevan se seitsemäs, eli viimeinen tuleva peto, joka kantaa mukanaan kuolleista heräävän pedon nimeä. Ja kuten sanoin, niin siten se on helpoiten selitettävissä. Mutta, mutta..
        Kuitenkin kun taas luen tuota Ilm.13- lukuakin, niin aika oudolta tuokin tulkinta tekstin valossa tuntuu. Eli aika erikoisella tavalla on asiat ilmaistu.


      • Valontuoja.
        sumunlapsi kirjoitti:

        järkevin ja loogisin tapa tulkita viimeinen peto. Tuohontapaan tulkitsee mm. maailmanloppu palstalla "uskova 1" blogissaan.
        Enkelin käyttämä sanamuoto (Ilm.17:11) "Ja peto joka ON OLLUT JA JOTA EI ENÄÄ OLE, on itse kahdeksas ja on yksi noista seitsemästä", antaa mahdollisuuden tulkita niin, että se on jo aikoja sitten ollut.
        Samoin kun lukee 13-luvun alkua, niin tulee mielikuva ikään kuin tuo peto olisi jo ollut aiemmin historiassa jossakin muodossa.
        Myös kun sanotaan toisesta pedosta "ja se käyttää kaikkea ensimmäisen pedon valtaa SEN NÄHDEN ja saattaa maan ja siinä asuvaiset kumartamaan ensimmäistä petoa, SITÄ JONKA KUOLINHAAVA PARANI".

        Kyllä silti edellemainituista kohdista huolimatta voi jotenkin ymmärtää kuolinhaavan saaneen pedon olevan se seitsemäs, eli viimeinen tuleva peto, joka kantaa mukanaan kuolleista heräävän pedon nimeä. Ja kuten sanoin, niin siten se on helpoiten selitettävissä. Mutta, mutta..
        Kuitenkin kun taas luen tuota Ilm.13- lukuakin, niin aika oudolta tuokin tulkinta tekstin valossa tuntuu. Eli aika erikoisella tavalla on asiat ilmaistu.

        Sitä vanhaa samaa juttua pedoista ja niiden lukumäärästä ja kuka on viimenen ja niin edelleen,on tullut taas lueskeltua näiltäkin foorumeilta.Eli paljon tulkintoja ja arvailuja.Ja nimen omaan arvailuja koska sanan varsinaisessa merkityksessä sellaista petoa ei koskaan tule ilmestymään.Eikä sellaista koskaan sanan varsinaisessa merkityksessä ihmiskunnan historiassa koskaan ole ollutkaan.On ollut vain diktaattoreita,esim Stalin,Hitler jne..ja muita vastaavia.Oikeastaan niitä on vuosituhansien aikana ollut kymmenittäin.Ja myös kauan ennen kuin raamattua oli edes kasattu tai kirjoitettu,ja sitäpaitsi monet raamatun kirjoitukset perustuvat vanhoihin babylonialaisiin kirjoituksiin.Mutta jos joku haluaa uskoa "petoihin",niin se on jokaisen oma asia.


      • Nythän mä sen hokasin !
        Eikö vesi voisi myös tarkoittaa vesimiehen aikaa, maailman vuosissa.
        vaikka itse en usko koko ilmestys kirjaan. Olen shamaani matkalla kokenut samaa kuin johannes.


      • Valontuoja.
        maagikko kirjoitti:

        Nythän mä sen hokasin !
        Eikö vesi voisi myös tarkoittaa vesimiehen aikaa, maailman vuosissa.
        vaikka itse en usko koko ilmestys kirjaan. Olen shamaani matkalla kokenut samaa kuin johannes.

        Himputti!Ennätit ennen minua hokaamaan koko jutun idean!Vesi tarkoittaa juuri Vesimiehen aikaa,johon alettiin siirtymään joskus 1960-luvun lopulla.
        Hippimusikaali Hair on aikoinaan tehty paljolti sen käsityksen perusteella.Eli sen käsityksen perusteella,että silloin alettiin siirtymään Kalojen ajanjaksosta Vesimiehen ajanjaksoon,jota tällä hetkellä elämme.Tällaiset ajanjaksot kestävät uskomusten mukaan 2000-vuotta.Päättynyt sekasortoinen Kalojen ajanjakso on sikäli mielenkiintoinen,että niiden alkukristittyjen tunnus oli kala.Minäkään en usko koko ilmestyskirjaan.Ja tämä kommenttini asiasta tulee vasta nyt siitä syystä,että koska olen arvoltani ylishamaani,niin noita matkoja sinne sun tänne tajunnan tuolle puolen pitää suorittaa aika usein,niin että pystyy päivittämään omaa tietokantaa.Ugh!Olen taas puhunut!Ja kylläpäs puhuin taas tosi hienoja juttuja puttuja!


      • maagikko kirjoitti:

        Nythän mä sen hokasin !
        Eikö vesi voisi myös tarkoittaa vesimiehen aikaa, maailman vuosissa.
        vaikka itse en usko koko ilmestys kirjaan. Olen shamaani matkalla kokenut samaa kuin johannes.

        Ilmestyskirja kertoo selkokielellä, mitä vesi tarkoittaa:

        https://www.koivuniemi.com/cgi-bin/raamattuhaku?kirjat=ilm&hakuehto=17:15

        Yleensäkin kaikkinainen tähdistä ennustaminen on Raamatussa jyrkästi kielletty, joten vesimiehen ajasta ei voi olla kyse.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe