Moottori savuttaa vähän

Moottori savuttaa vähän

Minulla on veneessä pieni kolmepyttynen diesel moottori. Moottori toimii hyvin, mutta olen ihmetellyt moottorin pientä savuttamista. Kylmänä ei savuta yhtään, mutta pitemmän ajon jälkeen voi havaita laiturissa pientä savuttamista, savu on vaaleaa, ei missään nimessä tummaa. Ajossa ei savutusta huomaa missään vaiheessa. Onko tuo ihan normaalia?

16

4913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • savuttaa

      Meikäläisen Mercruisericin savuttaa tyhjäkäynnillä sellaista vaaleansinistä savua. Ajossa ei tietenkään sellaista edes näe, paitsi ehkä kylmällä kostealla kelillä. Vaalea savu on siitä paha merkki, että kannentiiviste on saattanut poksahtaa, ja silloin savun aiheuttaa jäähdytysvesi. En kuitenkaan usko että tapauksessasi näin on, mikäli kaikki toimii normaalisti. Tarkista koneen lämpötilaa kun ajat, ettei näytä merkkejä noususta.

    • tarkastettavaksi

      sumuttimia ikinä tarkastettu, ota ne pois talvella ja vie ne dieselhuoltoon

      • Ei ole

        Ei ole suuttimia tarkistettu minun aikana, moottorilla alkaa olla ikää 18 vuotta, eli tuo voisi olla aiheellista. Onko tuo savuttaminen merkki suutin ongelmasta ja esiintyykö se juuri tällä tavalla, eli kylmänä ei savuta ja lämpimänä vähän savuttaa?


      • tarkastettavaksi
        Ei ole kirjoitti:

        Ei ole suuttimia tarkistettu minun aikana, moottorilla alkaa olla ikää 18 vuotta, eli tuo voisi olla aiheellista. Onko tuo savuttaminen merkki suutin ongelmasta ja esiintyykö se juuri tällä tavalla, eli kylmänä ei savuta ja lämpimänä vähän savuttaa?

        muuttuu tavallaan ajoituksetkin hiukan, kun sumuttimet "kusevat", eli kun avautumispaine laskee, niin ne avautuvat aikaisemmin, palaminen on huonompaa, kun sumu on heikko. Tietysti, jos moottorissa on venttiilinvarren kumit, niin nekin tuohon ikään ovat aika huonossa hapessa. Nekin voi huoltaa talvella, kaverilta loppui krääsä 25 v. ikäisestä Perkinsistä lähes kokonaan noilla tempuilla.


      • Suuttimet
        tarkastettavaksi kirjoitti:

        muuttuu tavallaan ajoituksetkin hiukan, kun sumuttimet "kusevat", eli kun avautumispaine laskee, niin ne avautuvat aikaisemmin, palaminen on huonompaa, kun sumu on heikko. Tietysti, jos moottorissa on venttiilinvarren kumit, niin nekin tuohon ikään ovat aika huonossa hapessa. Nekin voi huoltaa talvella, kaverilta loppui krääsä 25 v. ikäisestä Perkinsistä lähes kokonaan noilla tempuilla.

        Kiitos vinkeistä, mikä noissa suuttimissa ja ajoituksissa tekee sen että kylmänä ei savuta, mutta lämpimänä vähän savuttaa?


      • Solmua
        Suuttimet kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä, mikä noissa suuttimissa ja ajoituksissa tekee sen että kylmänä ei savuta, mutta lämpimänä vähän savuttaa?

        Tuohon en osaa sanoa, jotkut kertovat koneestaan että kylmänä vähän savuttaa mutta sit lämpimänä ei, johtunee osin kuten yllä joku totesi että ajossa ei juuri huomaa, mutta voidaan ajatella niinkin että kun vähän savuttaa on se merkki siitä että litkut liikkuu, ts. kone TOIMII kuten yllä DIESELISTÄ todettiin. Meillä myös 20 v kone, käynyt vain 1000 h ja yllä kerrotun mukaisesti savuttaa vähän vaaleansinistä, voisihan noita mm. suuttimia tarkistuttaa mutta onko kommenttia, kannattaako eli auttaisiko vai kannattaako edes savutuksen takia jos käynnistyy, käy, toimii, tehoakin löytyy ja menee vähällä kulutuksella. Joissain veneissä pakoputken ulostulo vesirajassa tai jopa vähän veden alla, auttanee vähän sekoittuessaan veteen, meillä pakoputken ulostulo takanaosassa keskellä runkoa ja kyllä kieltämättä perälippu on noesta vähän tummunut. Eri asia on sit nämä uudet tietokoneohjatut, polttanevat kaiken entistä puhtaammin mutta ne on sitten toisaalta muutenkin "hienoja".


      • toinen juttu
        Solmua kirjoitti:

        Tuohon en osaa sanoa, jotkut kertovat koneestaan että kylmänä vähän savuttaa mutta sit lämpimänä ei, johtunee osin kuten yllä joku totesi että ajossa ei juuri huomaa, mutta voidaan ajatella niinkin että kun vähän savuttaa on se merkki siitä että litkut liikkuu, ts. kone TOIMII kuten yllä DIESELISTÄ todettiin. Meillä myös 20 v kone, käynyt vain 1000 h ja yllä kerrotun mukaisesti savuttaa vähän vaaleansinistä, voisihan noita mm. suuttimia tarkistuttaa mutta onko kommenttia, kannattaako eli auttaisiko vai kannattaako edes savutuksen takia jos käynnistyy, käy, toimii, tehoakin löytyy ja menee vähällä kulutuksella. Joissain veneissä pakoputken ulostulo vesirajassa tai jopa vähän veden alla, auttanee vähän sekoittuessaan veteen, meillä pakoputken ulostulo takanaosassa keskellä runkoa ja kyllä kieltämättä perälippu on noesta vähän tummunut. Eri asia on sit nämä uudet tietokoneohjatut, polttanevat kaiken entistä puhtaammin mutta ne on sitten toisaalta muutenkin "hienoja".

        Dieselistä tulee nokea, ei voi mitään. Sininen savu voi johtua palavasta öljystäkin.


      • tarkastettavaksi
        Solmua kirjoitti:

        Tuohon en osaa sanoa, jotkut kertovat koneestaan että kylmänä vähän savuttaa mutta sit lämpimänä ei, johtunee osin kuten yllä joku totesi että ajossa ei juuri huomaa, mutta voidaan ajatella niinkin että kun vähän savuttaa on se merkki siitä että litkut liikkuu, ts. kone TOIMII kuten yllä DIESELISTÄ todettiin. Meillä myös 20 v kone, käynyt vain 1000 h ja yllä kerrotun mukaisesti savuttaa vähän vaaleansinistä, voisihan noita mm. suuttimia tarkistuttaa mutta onko kommenttia, kannattaako eli auttaisiko vai kannattaako edes savutuksen takia jos käynnistyy, käy, toimii, tehoakin löytyy ja menee vähällä kulutuksella. Joissain veneissä pakoputken ulostulo vesirajassa tai jopa vähän veden alla, auttanee vähän sekoittuessaan veteen, meillä pakoputken ulostulo takanaosassa keskellä runkoa ja kyllä kieltämättä perälippu on noesta vähän tummunut. Eri asia on sit nämä uudet tietokoneohjatut, polttanevat kaiken entistä puhtaammin mutta ne on sitten toisaalta muutenkin "hienoja".

        oli Bella Delphiinin perälauta, kun ostin sen viime syksynä. Tehtaan möhläyksien takia pakoputkessa oli kolme notkoa, jossa oli pakoputken kautta mereen menevää jäähdytysvettä. Moottori joutui työntämään kohtuutonta vesikuormaa, eikä ahdin toiminut normaalisti, ylimäärainen, palamaton polttoaine jäi perälautaan nokena. Muutin pakoputken siten, että ensin se käy korkealla ja sitten laskee perälautaa kohti, jossa on vaimennuspönttö. Nyt ei ole enää perälauta mustunut. Yleensä perä mustuu, jos on raskas potkuri, eikä moottori ota kaikkia kierroksia ajaessa. Musta noki on palamatonta polttoainetta, sinertävä savu on joko "kusevien" suuttimien tai öljyn palamisen aiheuttamaa. Jos öljyä kuluu, syynä voi olla em venttiilinvarren kumit tai kulunut moottori. Mulla tarkastettiin Yanmarin neljä suutinta viime talvena, maksoi n. 60€. Tietyt Volvot savuttavat sinertävää savua aina käynnistettäessä, oli kylmä tai lämmin, Valmetti ei savuta juuri koskaan, jos nyt hieman pakkasella .


      • Ei ole kirjoitti:

        Ei ole suuttimia tarkistettu minun aikana, moottorilla alkaa olla ikää 18 vuotta, eli tuo voisi olla aiheellista. Onko tuo savuttaminen merkki suutin ongelmasta ja esiintyykö se juuri tällä tavalla, eli kylmänä ei savuta ja lämpimänä vähän savuttaa?

        Se on aivan selvä, mutta vaalea savu ei johdu suuttimista..

        Kyseessä on melko varmasti vesihöyry, eli moottorin lämmetessä vesi alkaa höyrystymään. Miten on siipipyörän kunnon laita, pakosarja tukossa...?

        Ja ihan tiedoksi, kuluneet suuttimet aiheuttavat mustaa savua, ei valkoista. Erittäin vaalea, polttoainepuolen aiheuttama savutus, viittaa yleensä ilmaongelmaan polttoainejärjestelmässä...


      • Savutuksesta
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Se on aivan selvä, mutta vaalea savu ei johdu suuttimista..

        Kyseessä on melko varmasti vesihöyry, eli moottorin lämmetessä vesi alkaa höyrystymään. Miten on siipipyörän kunnon laita, pakosarja tukossa...?

        Ja ihan tiedoksi, kuluneet suuttimet aiheuttavat mustaa savua, ei valkoista. Erittäin vaalea, polttoainepuolen aiheuttama savutus, viittaa yleensä ilmaongelmaan polttoainejärjestelmässä...

        Kiitos kaikille taas vinkeistä. Eilen käytiin vaimon kanssa ajamassa pari tuntia ja taas oikein tarkkailin tilannetta.

        Kyseinen moottori on Yanmar 3HM35F. Ikää moottorilla on noin 18 vuotta ja tunnit tuolla 1400 paikkeilla. Eli, käynnistin moottorin eilen ja käytin laiturissa lämpimäksi. Ei minkäänlaista savutusta. Ajon aikana ei takaa missään vaiheessa yhtään savutusta. Laiturissa takaisintullessa tarkistin tilanteen ja tyhjäkäynnillä havaittavissa aivan vähän savutusta, kierroksia kun antoi niin savua tuli näkyvästi, ei tosin kovin paljoa. Nyt tarkastelin savun väriä ja se on vähän harmahtavaa.

        Veden kierto on hyvä, raakavesipumpun siipipyörä keväällä vaihdettu. Moottoritila on aika lämmin, mutta aika lämminhän se näillä keleillä ajon jälkeen väkisinkin on, eli ei mielestäni mitenkään huokunut lämpöä. Öljyä kone ei kuluttanut viimekesän ajoilla yhtään.

        Öljyt ovat kirkkaat ja puhtaat, jäähdytysvesi aivan kirkasta, eikä paisuntasäilöstä häviä nestettä eli ei mielestäni viittaisi kannentiivisteeseenkään.

        Voisiko tuo pieni savutus tulla kun ajon aikana pakokaasut kuumenevat ja sitten ne yhdistyy pakoputkessa raakavesijäähdytyksen kanssa?

        Tai sitten nuo suuttimet alkaisi olla vaihto kunnossa? Käyttäytyykö kuluneet suuttimet näin, eli kylmänä ei savuta, mutta kuumana vähän savuttaa?

        Muutoin moottori pelaa hienosti, käynnistyy aina heti ja käynti muutoinkin mielestäni aika ok. Tyhjäkäynnillä täristää jonkin verran, mutta voi johtua noista Yanmarin aika löysistä kumityynyistäkin.

        Ihmettelen tuota pientä savutusta koska viimekesänä en havainnut minkäänlaista savutusta oli moottori kylmä tai sitten kuuma.


      • tarkastettavaksi
        Savutuksesta kirjoitti:

        Kiitos kaikille taas vinkeistä. Eilen käytiin vaimon kanssa ajamassa pari tuntia ja taas oikein tarkkailin tilannetta.

        Kyseinen moottori on Yanmar 3HM35F. Ikää moottorilla on noin 18 vuotta ja tunnit tuolla 1400 paikkeilla. Eli, käynnistin moottorin eilen ja käytin laiturissa lämpimäksi. Ei minkäänlaista savutusta. Ajon aikana ei takaa missään vaiheessa yhtään savutusta. Laiturissa takaisintullessa tarkistin tilanteen ja tyhjäkäynnillä havaittavissa aivan vähän savutusta, kierroksia kun antoi niin savua tuli näkyvästi, ei tosin kovin paljoa. Nyt tarkastelin savun väriä ja se on vähän harmahtavaa.

        Veden kierto on hyvä, raakavesipumpun siipipyörä keväällä vaihdettu. Moottoritila on aika lämmin, mutta aika lämminhän se näillä keleillä ajon jälkeen väkisinkin on, eli ei mielestäni mitenkään huokunut lämpöä. Öljyä kone ei kuluttanut viimekesän ajoilla yhtään.

        Öljyt ovat kirkkaat ja puhtaat, jäähdytysvesi aivan kirkasta, eikä paisuntasäilöstä häviä nestettä eli ei mielestäni viittaisi kannentiivisteeseenkään.

        Voisiko tuo pieni savutus tulla kun ajon aikana pakokaasut kuumenevat ja sitten ne yhdistyy pakoputkessa raakavesijäähdytyksen kanssa?

        Tai sitten nuo suuttimet alkaisi olla vaihto kunnossa? Käyttäytyykö kuluneet suuttimet näin, eli kylmänä ei savuta, mutta kuumana vähän savuttaa?

        Muutoin moottori pelaa hienosti, käynnistyy aina heti ja käynti muutoinkin mielestäni aika ok. Tyhjäkäynnillä täristää jonkin verran, mutta voi johtua noista Yanmarin aika löysistä kumityynyistäkin.

        Ihmettelen tuota pientä savutusta koska viimekesänä en havainnut minkäänlaista savutusta oli moottori kylmä tai sitten kuuma.

        samalta näyttää Yanmarin käynti myös allekirjoittaneen samanikäisessä Bellassa, vaikka tarkastutin suuttimet viime talvena. Suuttimista kaksi oli jumissa, mutta kärkiä ei tarvinnut vaihtaa, dieselasentaja hioi jotenkin niitä ja sai ne toimimaan. Ei voi muuta neuvoa antaa, kuin talvella tarkastutat suuttimet ja jatkat samaa rataa. Nuo välittäjän savukommentit ovat kyllä oikeita, mutta peli on jo silloin menetetty, sellaisella moottorilla ei ajeta montaa tuntia, jossa menevät öljyt ja vedet sekaisin, paineet vesitilaan ym. vaaleat savut alkavat yhtäkkiä, normaali pieni savutus kuuluu asiaan, ei savua ilman tulta, kun katsot esim kuorma-auton pakoputken päätä, savua ei paljon tule, sillä voi olla silti ajettu miljoona kilometriä. Tuo tärinä voi pienentyä myös suuttimien huollon jälkeen, kun ajoitukset on paikallaan. Vaihdoin omaani kaikki kumityynyt, kun Yanmarin omista tyynyistä oli kumit irronneet rautaosistaan.


      • Savutus
        tarkastettavaksi kirjoitti:

        samalta näyttää Yanmarin käynti myös allekirjoittaneen samanikäisessä Bellassa, vaikka tarkastutin suuttimet viime talvena. Suuttimista kaksi oli jumissa, mutta kärkiä ei tarvinnut vaihtaa, dieselasentaja hioi jotenkin niitä ja sai ne toimimaan. Ei voi muuta neuvoa antaa, kuin talvella tarkastutat suuttimet ja jatkat samaa rataa. Nuo välittäjän savukommentit ovat kyllä oikeita, mutta peli on jo silloin menetetty, sellaisella moottorilla ei ajeta montaa tuntia, jossa menevät öljyt ja vedet sekaisin, paineet vesitilaan ym. vaaleat savut alkavat yhtäkkiä, normaali pieni savutus kuuluu asiaan, ei savua ilman tulta, kun katsot esim kuorma-auton pakoputken päätä, savua ei paljon tule, sillä voi olla silti ajettu miljoona kilometriä. Tuo tärinä voi pienentyä myös suuttimien huollon jälkeen, kun ajoitukset on paikallaan. Vaihdoin omaani kaikki kumityynyt, kun Yanmarin omista tyynyistä oli kumit irronneet rautaosistaan.

        Kiitoksia vastauksesta, mikä aiheuttaa sen kun suuttimet on kuluneet niin ei savuta kylmänä, mutta savuttaa kuumana?


      • Sininen sauhu
        Solmua kirjoitti:

        Tuohon en osaa sanoa, jotkut kertovat koneestaan että kylmänä vähän savuttaa mutta sit lämpimänä ei, johtunee osin kuten yllä joku totesi että ajossa ei juuri huomaa, mutta voidaan ajatella niinkin että kun vähän savuttaa on se merkki siitä että litkut liikkuu, ts. kone TOIMII kuten yllä DIESELISTÄ todettiin. Meillä myös 20 v kone, käynyt vain 1000 h ja yllä kerrotun mukaisesti savuttaa vähän vaaleansinistä, voisihan noita mm. suuttimia tarkistuttaa mutta onko kommenttia, kannattaako eli auttaisiko vai kannattaako edes savutuksen takia jos käynnistyy, käy, toimii, tehoakin löytyy ja menee vähällä kulutuksella. Joissain veneissä pakoputken ulostulo vesirajassa tai jopa vähän veden alla, auttanee vähän sekoittuessaan veteen, meillä pakoputken ulostulo takanaosassa keskellä runkoa ja kyllä kieltämättä perälippu on noesta vähän tummunut. Eri asia on sit nämä uudet tietokoneohjatut, polttanevat kaiken entistä puhtaammin mutta ne on sitten toisaalta muutenkin "hienoja".

        Sininen savu johtuu öljyn palamisesta -> venttiiliohjureiden väljyydestä, männän renkaiden kulumisesta huohotusjärjestelmän tukoksesta tms. Sininen savu useimmiten tietää koneremonttia, mikäli se on jatkuvaa ja runsasta. Valkoinen savu on palamatonta polttoainetta tai sitten vesihöyryä -> Liian kuiva pakosarja johtuen tukoksesta tai siipipyörän vioittumisesta, tai liian suuresta raakavesijäähdytyksen ohivirtausmäärästä, jos sellianen on, jolloin pakokanava on liian kuivana ja lämmetessään alkaa muodostua vesihöyryä, saattaa myös pakokanava ylikuumeta=palovaara. Suuttimien huono kunto lisää myös palamatonta polttoainetta ja näin valkoista sauhua. Musta kertoo hapen vähyydestä pa- syötön suhteen eli voi olla tukkeutunut ilmansuodin tai pa-takaisinvirtausputki, toisaalta myös ylikuormitus, eli hinaustilanne tai liian jyrkkä potkuri....


    • kolmipytty

      Sama täällä, huomasin äskettäi saman asian. Tilanne oli ajon jälkeen laiturissa ja lämmöntasauskäyttö jo suoritettuna. Nyt taas ei näkynyt sitä harmaata utua. Säätyyppikin on jo vaihtunut, joten olisiko ilmankosteudella ja kastepisteellä yms. tekemistä asian kanssa?

    • R K-S

      Jos suuttimet vuotaa tai muuten kone ei polta kunnolla, niin siitä tulee mustaa savua.
      Pieni öljynkulutus ei yleensä anna mitään savua. Kone vaan syö oman öljynsä.
      Se vaalea "savu" saattaa olla vain vesihöyryä? Johtuu siitä, että tietyssä lämpötilassa osa pakoputkeen menevästä vedestä höyrystyy.

    • mottelo

      jos sulla on polttomoottori, on normaalia että se savuttaa vähän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      343
      2735
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      119
      1512
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1360
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      56
      957
    5. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      924
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      904
    7. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      148
      874
    8. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      78
      862
    9. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      204
      819
    10. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      57
      815
    Aihe