kieltäytyminen kaason/bestmanin roolista

vaikea juttu

Onko kuinka moni koskaan joutunut kieltäytymään kaason/bestmanin roolista ja kuinka olette hoitaneet sen asian? Sehän on tavallaan kunnia-asia, että morsian/sulhanen haluaa sinut hoitamaan sen tehtäviä, eli ei siitä oikein ilkeisi millään kieltäytyä.

15

5062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marjo27

      Aluks suostun kaverin kaasoks, kolmanneks sellaseks. Ja tällee jälkikäteen miusta tuntuu että se pyys vaa sillä, että miullekii ois jotain. Nää muut kaasot ko oli toiselta paikkakunnalta ja mie olin samalla ko hää oli, vaikka ne häät piettii siellä toisella paikkakunnalla.
      Noh...sitte siinä vuoden aikana tapahtu vähä yhtä ja toista. Ja mie en sitte enää ollu väleissä sulhasen kanssa, joten mie päätin että en ala kaverin kaasoks enkä menny ees koko häihin. Opiskelijan kesätuloilla (ei töitä) ei paljo toiselle paikkakunnalle (joku 400km) menty saati sitte viel maksettu yöpymispaikasta.

      Mie ilmotin kaverille kirjeen muodossa. Oon semmonen ihminen, että kirjottamalla saan asiat paljon järkevämmi sanottua. Ja ei siitä oo sitte puhuttukaan. Hein häistä ehkä vähäsen...

    • ....

      Saahan siitä toki kieltäytyä, mutta pikkaisen harmitti, kun mieheni veli ei suostunutkaan bestmaniksi. Syyksi hän sanoi sen ettei halua pitää puhetta häissämme. Minä ainakaan en olisi velvoittanut moiseen hommaan vaan hän olisi vain ollut alttarilla oman veljensä tukena.

      Enemmän ymmärrystä minulta olisi tullut jos kyseessä olisi ollut joku ystävä, jolla olisi ollut pitkä matka tms. niinkuin tuo edellinenkin kirjoittaja kuvaa. Mutta onneksi tulevalla miehelläni on ystäviä ja sieltä saimme bestmanin, joka ensitöikseen ilmoitti pitävänsä puheen. Sitä puhetta odotellessa......

      t. elokuun morsian

      • vaikea juttu

        Miksi odotat niin innolla sitä puhetta, mikä siinä on oikein ideana? Siinähän vaan heitetään huulta vähän sulhon kustannuksella, ainakin niissä puheissa mitä minä olen kuullut.


      • jos

        bestman pitääkin humoristisen, hyvällä tavalla morkkaavan puheen?


      • .....
        jos kirjoitti:

        bestman pitääkin humoristisen, hyvällä tavalla morkkaavan puheen?

        En todellakaan suutu jos puhe on humoristinen. Odotan vain innolla mitä hän keksii, tuppaa olemaan aika supliikki mies....


      • .....
        vaikea juttu kirjoitti:

        Miksi odotat niin innolla sitä puhetta, mikä siinä on oikein ideana? Siinähän vaan heitetään huulta vähän sulhon kustannuksella, ainakin niissä puheissa mitä minä olen kuullut.

        Voipi olla että heitetään huulta myös morsiammen kustannuksella. Mutta kyllä se selviää ajan kanssa. Mielenkiintoista kuulla minkälaisen puheen bestaman saa kehiteltyä. Hän on sellainen ihminen joka ei ihmisiä pelkää ja osaa myöskin ottaa yleisönsä. Eikä todellakaan jää sanattomaksi.


      • Ei puhetta, ehei

        Meillä oli ainakin heti alusta asti selvää, ja sanoinkin sen sitten varmuuden vuoksi ääneen, että kaaso ei pidä puhetta. Mutta minulta ei kysyttykään, että haluanko kaasoksi, ilmoitettiin vain.


    • autsis

      Kyllä kaason ja bestmanin kunnianarvoisa tehtävä vaan vaatii aika lailla jo rahan menon suhteen, joten on mielestäni ihan ymmärrettävää jos joku tehtävästä kieltäytyy.

      Olen ollut kerran kaasona, ja tehtävän toteuttamiseen meni omien laskujeni mukaan yhden kuukauden kesätyötili, ottaen huomioon kulkemiset, polttarit, hääasun ja yöpymiset hääpaikalla sekä tietenkin häälahjan.

      Hiukan liikaa vaadittu haaskata tonni toisen häihin. NOH, opinpahan läksyni yhdestä kerrasta.

      • olisi mennyt

        autsis -nimimerkille
        Jos et olisi ollut kaasona, sinulle olisi mennyt polttarit, hääasu ja häälahja ja kulkemiset polttareihin ja häihin. Kai sinut olisi ystävänä kuitenkin kutsuttu?


      • vieras vaan
        olisi mennyt kirjoitti:

        autsis -nimimerkille
        Jos et olisi ollut kaasona, sinulle olisi mennyt polttarit, hääasu ja häälahja ja kulkemiset polttareihin ja häihin. Kai sinut olisi ystävänä kuitenkin kutsuttu?

        Hei, minä en edes ollut kaverini polttareissa vaikka kutsuttiin. Häihin kyllä menin, mutten seuraavana aamuna osallistunut hääpaikan purkuun.

        Nii ja en siis ollu bestman.


      • autsis
        olisi mennyt kirjoitti:

        autsis -nimimerkille
        Jos et olisi ollut kaasona, sinulle olisi mennyt polttarit, hääasu ja häälahja ja kulkemiset polttareihin ja häihin. Kai sinut olisi ystävänä kuitenkin kutsuttu?

        En ole koskaan joutunut erikseen ostamamaan häihin asua, mutta nämä häät oli jo sitä luokkaa ettei tavallinen kesämekko riittänyt.

        Miksi ihmeessä keskiluokkainen perhe haluaa pitää keskiluokkaiselle lähipiirilleen häät, jotka maksaa kaikille liikaa? Sitä ei vaan voi käsittää.

        No, nyt tiedän ainakin tiedän miten en itse omissa häissäni vieraitani kiusaa. Pistä heitä kustantamaan matkat jumalan selän taa, jolloin vaihtoehtona ei ole muuta kuin yöpyä ylihinnoitellussa hotellissa.


      • vieraan
        olisi mennyt kirjoitti:

        autsis -nimimerkille
        Jos et olisi ollut kaasona, sinulle olisi mennyt polttarit, hääasu ja häälahja ja kulkemiset polttareihin ja häihin. Kai sinut olisi ystävänä kuitenkin kutsuttu?

        roolissa oleva voi kohteliaasti kieltäytyä aktiviteeteista, jotka kokee liian kalliiksi omaan budjettiinsa, kuten vaikka polttareista tai vaikka häistäkin. Kaaso sen sijaan ei oikein voi näistä rahanmenoista kieltäytyäkään, vaikka budjetti miten kiukuttelisi. Lisäksi tunnettu tosiasia lienee se, että kaasolta menee yleensä enemmän rahaa morsmaikun polttareihin kuin tavan vieraalta.


    • parhaat ystävät....?

      Morsian soitti minulle ja ystävälleni,ettei tarvitse kaason palveluksiamme.Olimme n.6 kk tehneet suunnitelmia polttareista ja häistä.Olin ostanut samanvärisen juhlamekon kuin ystävälläni on.Sulhasen sisar oli puhunut meistä pahaa.Kuulema suunnittelimme omia häätoiveitamme,emmekä ajatelleet morsiamen toiveita.Emmekä tunne morsianta niinkuin hän.Ei pidä paikkaansa,olen ollut morsiamen kanssa alaluokilta asti.Äitini varoitti minua,että jos yrittävät takaisin kaasontehtäviin,niin kieltäytyisin.Pidän itselläni kaikki suunnitelmat.Hyväksikäyttö loppui morsiamen puhelinsoittoon.

    • hjhjuglguu

      Itse en kaasona ole ollut, mutta sivusta touhua kyllä seurannut. Monesti työtaakka, rahanmeno ja stressaavuus ovat yllättäneet. Itse en suostuisi kaasoksi, nähnyt kuitenkin mitä se on. Voihan sitä pienen valkoisen valheen turvin kieltäytyä. Vetoaa vaikka omiin kiireisiin ja tarjoituu auttamaan jossain pienessä. Suoraan sanottuna, en tiedä ketään, joka olisi ollut loppupeleissä tyytyväinen kaason/bestmanin osaan. "kunhan nyt saadaan hääpäivä kunnialla läpi..."-tyylisiä kommenttejä on tullut vastaan.

      • 3 x kaaso

        Paras sanoa päättäväisesti että on sellainen ja sellainen suunnitelma ensi kesälle, joka vie niin paljon aikaa, ettei pystyisi olemaan niin hyvä kaaso kuin haluaisi ja antamaan niin paljon aikaa kuin haluaisi. Eli toisin sanoen ei repeä siihen. Itse olen ollut kaasona, ja sellaista työleiriähän se on. Itse et oikein pysty häistä nauttimaan kun joudut koko ajan stressaamaan että kaikki menee hyvin. En alkaisi kaasoksi kuin ainoastaan parhaalle ystävälleni tai siskolleni enää. Itse jos menen naimisiin, en halua kaasoja ollenkaan. Haluan että kaikki vieraani pystyvät tasa-arvoisina nauttimaan häistäni. En myöskään halua "arvottaa" ystäviäni pyytämällä toisia kaasoiksi ja toisia ei. Vähän hölmö perinne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6390
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2170
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe