frettiä ostamassa

frettiä hommaava

Hei! :) Olen hankkimassa frettiä vuonna 2010 jolloin täytän 14v.Olen lukennut jo pötkylöistä 2 vuotta ja perustiedot alkaa olla hallinnassa.Isäni ja hänen naisystävä on 100% mukana fretin hankinnassa ja minulla on kokemuksia kissoista,koirista,marsuista,hamstereista ja kaneista.Huoneestani tehdään fretti turvallinen niin,että voiko fretti asua yhdessä huoneessa kun isäni naisystävä ei oikein pidä,että fretti kipittelisi koko talossa sillä, koska hän ei ole mikään kovin eläin rakas.Ajateltiin lähteä tässä kesän aikana kasvattajankin luona käymään noita pötköjä katselemassa kun itse en ole koskaan nähnyt frettejä.Voiko muutes fretti olla koulupäivän yksin kun minä olen silleen lukennut,että fretit nukkuvat yleensä omistajan ollessa poissa?Käyttäisin myös frettiä aina koulun jälkeen pihalla ja muutenkin aina silloin kun säät suosivat.Voiko fretille tehdä mitään ulko häkkiä jossa saisi olla? Kiitos todella paljon vastauksista :) !

3

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nalle puh

      Niin ihania kuin fretit ovatkin, suosittelisin harkitsemaan hankintaa vielä uudemman kerran. Fretit tarvitsevat ihan samalla tavalla tilaa liikkua kuin esim kissatkin, ja tuskin kissaakaan vaan yhdessä huoneessa pitäisit asustelemassa. Ja tuossa iässä varmasti vietät aika paljon aikaa poissa kotoa, joten fretillä varmasti olisi yksinäistä. Hankit oman pötkylän vaikka sitten kun muutat omaan asuntoon ja pystyt tarjoamaan sille hyvän elämän.

    • Sivusta seurannut

      Vaikutat oikein vastuuntuntoiselta ja pitkäjänteiseltä nuorelta ihmiseltä; kaksi ominaisuutta, joita pitäisin tärkeimpänä lemmikinomistajassa! Tahdonkin siis sanoa, että on hyvä kysyä asiasta mahdollisesti enemmän tietävien mielipiteitä, mutta tärkeää on osata lopulta tehdä ihan oma päätös.

      Kannattaa varmaan tosissaan käydä tutustumassa fretteihin paikan päällä, ja miettiä tarkkaan myös hieman kaukaisempaa tulevaisuutta (fretit elävät kuitenkin melko pitkään). Fretit nukkuvat (etenkin vanhempana) suuren osan päivästä, joten uskoisin fretin selviävän koulupäivän ajan yksinään, joskin tylsistymisen aiheuttamiin koiruuksiin on syytä varautua (kuten minkä tahansa eläimen kanssa)! Fretillä on kelirajoituksia; se pitää pilvisestä säästä eikä kestä (kovia) pakkasia. Ulkohäkin kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä fretti pääsee melko pienistäkin koloista ja osaa myös kaivaa. Itse en pitäisi koko huoneen suuruista reviiriä liian pienenä, varsinkin kun muitakin maisemia on luvassa ja aktiviteetteja ilmeisesti melko runsaasti.

      P.S. Nimimerkki Nalle Puhin mielipide on toki kunnioitettava; toki itsekin mielelläni tarjoaisin jokaiselle (lemmikki)eläimelle parhaat mahdolliset oltavat. Voisiko kuitenkin olla, että tässä olisi lähes sellaiset tarjolla?

      • dfgxh

        Fretille saattaa aluksi riittää yksi huone, mutta ei se yhdessä huoneessa jaksa koko elämäänsä asua, se haluaa laajentaareviiriään. Et sinä varmaan sulkisi koiraakaan asumaan yhteen huoneeseen. Oletko valmis siihen vastuuseen ja siihen että jos fretti sinua KOVAA puree niin fretti ei mene myyntiin? taino helppo se nyt on sanoa että ei mene, mutta ku fretti puree niin asia on toisin, koska ne eivät pure yhtä hiljaa kuin marsu..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe