V-lestadiolainen uskonkäsitys antaa ymmärtää, että lunastustyö on kautta-aikain jatkuva prosessi. Näin he halventavat Jeesuksen lunastustyön.
Ikäänkuin syntejä anteeksiantava ihminen, olisi lunastaja, joka kuittaa toisen, vilkuttelijan synnit.
Miksi v-lestadiolaisuudessa pimitetään se tosiasia, että kaikki synnit on jo anteeksi annettu, tekemättömätkin? Maailman loppuun asti. Sen anteeksiannon saa osakseen, uskomalla Jeesuksen kuolleen minunkin syntieni vuoksi.
Syntien anteeksi anto oli kertapaukku Golgatalla, eikä tipottain syntilistoja noudatellen ihmisen toimesta annettu armopala.
Halloo lestadiolaiset, missä ymmärryksenne on!
Lunastustyö - jatkuva prosessi?
16
147
Vastaukset
- Seurakunta Lainen
Tärkeä havainto! Tavallisena seurakuntalaisena olen ollut hämmästynyt siitä että vanhoillislestadiolainen opetus poikkeaa näin keskeisessä asiassa luterilaisesta kristinopin ymmärryksestä.
***olen ollut hämmästynyt siitä että vanhoillislestadiolainen opetus poikkeaa näin keskeisessä asiassa luterilaisesta kristinopin ymmärryksestä.**
Silti tämän liikkeen pääjehu Voittonen, väittää vl-liikkeen olevan kirkon ydintä.
Poikkeaako jehovalaisuuskaan, noin paljon kirkon opetuksesta? Jehovalaisille vain plussaa siitä, etteivät kuulukaan kirkkoon.***jaaa uusi Kirjoittanut: vaininin / Tänään / klo 16:26
te ette ymmärrä teille ei aukea raamatun sana siksi te luulellet että vl, saarnaa väärin. mutta meille raamtun sana aukeaa pyhän hengen kautta,, te yritätte järjellänne vaan sitä selittää siksi te ette siitä mitään tajuakkaan***
- Evankeliumista
Pitäkää itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi.
Ja jos hän seitsemän kertaa päivässä tekee syntiä sinua vastaan ja seitsemän kertaa kääntyy sinun puoleesi ja sanoo: 'Minä kadun', niin anna hänelle anteeksi.""sinua vastaan", vain ne voit antaa anteeksi. Et ole jumala, joka voi antaa kaikki synnit anteeksi.
Luuk.
17:4 Ja jos hän seitsemän kertaa päivässä tekee syntiä sinua vastaan ja seitsemän kertaa kääntyy sinun puoleesi ja sanoo: 'Minä kadun', niin anna hänelle anteeksi."- Evankeliumista
Devoit kirjoitti:
"sinua vastaan", vain ne voit antaa anteeksi. Et ole jumala, joka voi antaa kaikki synnit anteeksi.
Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi.
- ...ooo
Mitä ihmisessä se usko sitten vaikuttaa. eikö hän pyri seuraamaan Jeesusta
hänen opetuksensa mukaan. Jeesus itse varoittaa synnistä. Jeesus itse
kehoitti julistamaan "tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi". Lisäksi
hän lähetti opetuslapsia matkaan ja sanoi "joille te synnit maanpäällä anteeksi
annatte, nille ne ovat taivaassakin anteeksi annetut" Uskovaisella syntyy
sisältäpäin halu korjata huonoja asioita. Tapa, jolla niitä korjataan on, että
hänelle vakuutetaan Jeesuksen sovitustyötä hänelle omakohtaisestikin: Jeesuksen nimessä ja veressä... Ei tarvita syntilistoja, vaan tarvitaan usko.
Tätä asiaa ei ymmärretä ulkopuolella.
Täysmittainen syntielämä on merkki siitä, että ihminen ei kuuntele, miten
Vapahtaja sanoi. Ei voida olettaa, että on aivan sama miten elät, Jeesus
on kaikki pelastava. Ei, koska piittaamatonta syntielämää viettävä kertoo
elämällään, että Jeesuksen neuvot ei vaikuta hänessä.
Haluaisin kutsua sinuakin avoimesti ilman vikoilevaa mieltä tutustumaan
siihen, miksi opetus on se mitä on.- Määki
Ai keskustelu loppu siihen, oli odotettavissa...:)
Missä paljon sanoja, siellä paljon valhetta. Pääsaääntöisesti kaikki oli käännetty valheeksi kirjoituksessasi, ovelasti, mutta valheeksi kuitenkin.
Päätarkoitus valehtelussasi on häivyttää kristuksen suunnattoman Armon merkitys ja nostaa ihminen Jumalan asemaan.
- ......................
"V-lestadiolainen uskonkäsitys antaa ymmärtää, että lunastustyö on kautta-aikain jatkuva prosessi. Näin he halventavat Jeesuksen lunastustyön.
Ikäänkuin syntejä anteeksiantava ihminen, olisi lunastaja, joka kuittaa toisen, vilkuttelijan synnit."
Nyt tuli taas niiin paksua tavaraa, että pakko kommentoida. Tuo ei todellakaan ole lestadiolainen uskonkäsitys vaan sinun vääristynyt käsityksesi lestadiolaisesta uskonkäsityksestä. Kuuntelepa vaikka ne suviseurasaarnat uudestaan, lue joku lestadiolaisen kirjoittama teos tai mene käymään seuroissa, niin huomaat, että olet väärässä "uskonkäsityksinesi".En ole masokisti, joten en jaksa kuunnella, ainakaan vielä. Minun pitäisi, koska valhe niistäkin puheista pitäisi esii kaivaa. Tosin minua fiksummat senkin ovat jo tehneet, käy hakomajassa..
Et tiedäkään, miten hyvin tunnen v-lestadiolaisuuden syvimmän olemuksen. En ollenkaan hutki mutu-pohjalta. VL-puhujien kameleonttimaisuuskin on tullut matkanvarrella ilmi. Asioita johon on puututtu, räikeasti Raamatunvastaisina, on heti muuteltu ja selitelty, taikka vaiettu kokonaan. Kuulin, ettei aihetta ehkäisy, ole käsitelty ollenkaan suvis-saarnoissa. Infotilaisuudessa vain kirkkain silmin ovat valehdelleet, ettei sellaisia kieltoja ole ollutkaan. Vl-liike nauttii aina myötätuulesta, tuuliviiri kun on..- ......................
Devoit kirjoitti:
En ole masokisti, joten en jaksa kuunnella, ainakaan vielä. Minun pitäisi, koska valhe niistäkin puheista pitäisi esii kaivaa. Tosin minua fiksummat senkin ovat jo tehneet, käy hakomajassa..
Et tiedäkään, miten hyvin tunnen v-lestadiolaisuuden syvimmän olemuksen. En ollenkaan hutki mutu-pohjalta. VL-puhujien kameleonttimaisuuskin on tullut matkanvarrella ilmi. Asioita johon on puututtu, räikeasti Raamatunvastaisina, on heti muuteltu ja selitelty, taikka vaiettu kokonaan. Kuulin, ettei aihetta ehkäisy, ole käsitelty ollenkaan suvis-saarnoissa. Infotilaisuudessa vain kirkkain silmin ovat valehdelleet, ettei sellaisia kieltoja ole ollutkaan. Vl-liike nauttii aina myötätuulesta, tuuliviiri kun on..Sinänsä aika kiintoisaa, että se sinun tuntemasi "lestadiolaisuuden syvin olemus" poikkeaa aika paljon omista kokemuksistani, havainnoistani ja näkemyksistäni.
Mutta ketjun aiheeseen palataksemme, voisin lyhyesti todeta, että ilmaisu "synnit (ovat) anteeksi (annetut) Jeesuksen nimessä ja veressä" pitää ajatuksellisesti sisällään vakuutuksen, siitä, että kuulija saa tälläkin hetkellä uskoa todeksi sen, että hänenkin syntinsä on Jeesus kerran lunastanut ristinkuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta. Ei se ole "rippi-isä" joka siinä toimii "lunastajana", vaan Lutherin sanoja vapaasti lainatakseni, kuulija saa ajatella näiden evankeliumin sanojen tulevan suoraan Jumalan suusta ja sydämeltä. ...................... kirjoitti:
Sinänsä aika kiintoisaa, että se sinun tuntemasi "lestadiolaisuuden syvin olemus" poikkeaa aika paljon omista kokemuksistani, havainnoistani ja näkemyksistäni.
Mutta ketjun aiheeseen palataksemme, voisin lyhyesti todeta, että ilmaisu "synnit (ovat) anteeksi (annetut) Jeesuksen nimessä ja veressä" pitää ajatuksellisesti sisällään vakuutuksen, siitä, että kuulija saa tälläkin hetkellä uskoa todeksi sen, että hänenkin syntinsä on Jeesus kerran lunastanut ristinkuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta. Ei se ole "rippi-isä" joka siinä toimii "lunastajana", vaan Lutherin sanoja vapaasti lainatakseni, kuulija saa ajatella näiden evankeliumin sanojen tulevan suoraan Jumalan suusta ja sydämeltä.Et vain ymmärrä sielunvihollisen kavaluutta. Tuosta vl-mantrasta on tehty tasikauskoinen, oikean uskon korvike, eli valhe.
Aikoinaan kuvatkin tuotiin siksi kirkkoon, että lukutaidoton kansa ymnmärtäisi niiden avulla Raamatun saniman. Kuinkas kävikään? Seuraavat sukupolvet alkoivat palvomaan niitä kuvia.
Kun Raattamaa aikoinaan keksi nuo sanat, helpottamaan tämänpäivän tietämyksen valossa, pakko-oireisia ihmisiä. Hän ei tiennytkään, minkä kädenojennuksen saatanalle, hän siinä teki.- ......................
Devoit kirjoitti:
Et vain ymmärrä sielunvihollisen kavaluutta. Tuosta vl-mantrasta on tehty tasikauskoinen, oikean uskon korvike, eli valhe.
Aikoinaan kuvatkin tuotiin siksi kirkkoon, että lukutaidoton kansa ymnmärtäisi niiden avulla Raamatun saniman. Kuinkas kävikään? Seuraavat sukupolvet alkoivat palvomaan niitä kuvia.
Kun Raattamaa aikoinaan keksi nuo sanat, helpottamaan tämänpäivän tietämyksen valossa, pakko-oireisia ihmisiä. Hän ei tiennytkään, minkä kädenojennuksen saatanalle, hän siinä teki.Ei evankeliumin voima ole missään sanoissa tai sanamuodoissa, aina ei tarvita edes sanoja. Siitä olen samaa mieltä, että JOS noita synninpäästön sanoja itsessään pidetään jonkinlaisina "taikasanoina", niin silloin ollaan hakoteillä. Itse en tunne ketään lestadiolaista, joka noin ajattelisi, mutta en toki väitä etteikö joku voisi niinkin tehdä.
...................... kirjoitti:
Ei evankeliumin voima ole missään sanoissa tai sanamuodoissa, aina ei tarvita edes sanoja. Siitä olen samaa mieltä, että JOS noita synninpäästön sanoja itsessään pidetään jonkinlaisina "taikasanoina", niin silloin ollaan hakoteillä. Itse en tunne ketään lestadiolaista, joka noin ajattelisi, mutta en toki väitä etteikö joku voisi niinkin tehdä.
Itse aikoinani samanlailla ajattelevana ihmisenä, minun on helppoa asettua asemaasi. Tiedän sen vl-peitteen silmillä ja se on väkevä eksytys. Muistaa pitää, että se eksytys on Jumalalta niille, jotka eivät ole ottaneet vastaan rakkautta totuuteen. Toivon, että sinäkin otat Jumalalta vastaan tahtomisen, että tahtoisit rakastaa Totuutta, vl-valheen sijaan.
**Itse en tunne ketään lestadiolaista, joka noin ajattelisi, mutta en toki väitä etteikö joku voisi niinkin tehdä.**
Minä en muunlailla ajattelevia tunnekaan, vl-ympyröistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191732
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991558Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy441066Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29919Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38881Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50836Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43778Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37770Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56768Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37750