Voiko vuokranantaja laskuttaa ihan mistä vaan?

Omppu

Eli muutin viime kuun lopussa pois vuokra-asunnostani. Vuokranantajan kanssa tehtiin lopputarkastus asunnossa, joissa vuokranantaja totesi seuraavaa:

Loppusiivous ei ollut kunnolla tehty koska en ollut imuroinut jääkaapin ja hellan takaa. Kuuluuko tällainen todellakin normaaliin loppusiivoukseen? En vaan ole ikinä kuullut tällaisesta. Vuokranantaja meinasi silti, että laittaa laittaa asiasta laskun perässä. Muuten asunto oli hinkattu kaikilta pinnoilta puhtaaksi.

Lisäksi kävi ilmi, että WC-pöntön sisäpuolella reunassa on n. 4 cm hiushalkeama. En todellakaan tiedä mistä tällainen on tullut, enkä sitä ollut edes huomannut, mutta kaipa minä olen sen velvollinen korvaamaan.

Mietityttää vaan se, että voiko vuokranantaja heittää ilmaan jonkun "könttäsumman" tästä WC-pöntöstä, kuten 100€, siltä varalta että hän _ehkä joskus_ tulee sen vaihtamaan? Eikö minun pitäisi saada jokin tosite siitä, mitä vaihdettava WC-pönttö on oikeasti maksanut? Vai voiko hän laskuttaa minua tekemättömästä työstä? Kun ei tuosta naarmusta taida olla kenellekkään mitään haittaa ja se tuskin halkeaa siitä lisää...

Kertokaa nyt joku fiksumpi miten nämä asiat menee. Yritin soittaa vuokralaisten keskusliittoon, mutta se ei ollut auki.

Harmittaa ettei vuokranantaja voinut vaikka kertoa selvästi, että minkälainen loppusiivouksen pitää olla, mulle kun ei tullut mieleen raahailla jääkaappeja ja helloja pitkin lattioita. Tällä vuokranantajalla on muutenkin aika hankalan ihmisen maine ja vaikuttaa olevan pelkästään rahan perään, joten osasin jo varautua tähän siivoomalla asunnon todella huolellisesti, mutta ei näköjään riittänyt...

30

8503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J

      Ensinnäkin, jos vakuuteen kosketaan, niin se tehdään vain, jos kuluja syntyy eli korjaaminen ehkä joskus ei kelpaa. Korjaaminen pitää oikeasti tehdä. Iästä riippuen, halkeama voi olla myös normaalia kulumista, joten silloin sitä ei tietenkään vakuudesta voi ottaa.

      Normaaliin siivoamiseen ei kyllä kuulu ylimääräinen puunaaminen. Normaali siisteys riittää, se on tietenkin katsojan silmässä, mutta hellan takaa ei kyllä kuulu. Siivoamisesta voi pidättää samoilla ehdoilla kuin korjauksistakin, eli siivous vähennetään vakuudesta kuitin mukaan.

      • Omppu

        Vuokranantaja on palauttanut jo vakuuden minulle, ihan koko summan. Oli sitä mieltä, että velottaisi nyt minulta nyt n. 100€ siitä WC-pöntöstä. Ilman mitään tositteita pöntön todellisesta hinnasta.

        Siivouksesta minun pitäisi kuulemma maksaa omantuntoni mukaan. Vuokranantaja on siis itse ollut siivoomassa asuntoa, eikä minulla ole mitään kuitteja tästä.


      • Vuokranantajana

        Eihän mikään velvoita vuokranantajaa korjaamaan vuokralaisen aiheuttamaa tuhoa vaikka siitä korvauksen pidättää.


      • Omppu kirjoitti:

        Vuokranantaja on palauttanut jo vakuuden minulle, ihan koko summan. Oli sitä mieltä, että velottaisi nyt minulta nyt n. 100€ siitä WC-pöntöstä. Ilman mitään tositteita pöntön todellisesta hinnasta.

        Siivouksesta minun pitäisi kuulemma maksaa omantuntoni mukaan. Vuokranantaja on siis itse ollut siivoomassa asuntoa, eikä minulla ole mitään kuitteja tästä.

        ...että tuollainen WC-pöntön vika kuuluu normaalin kulumisen piiriin etkä ole sitä velvollinen korjaamaan.


      • J
        Vuokranantajana kirjoitti:

        Eihän mikään velvoita vuokranantajaa korjaamaan vuokralaisen aiheuttamaa tuhoa vaikka siitä korvauksen pidättää.

        Jos vakuudesta haluaa jotain pidättää, niin työ on tehtävä. Eli jos otetaan rahaa seinän maalaamiseen, niin seinä on maalattava. Pidättää saa vain sen, mikä käytetään eli jos maalaa itse, niin silloin pitää vuokralaisen kanssa sopia, että joku summa annetaan työstä. Jos ei sovita, niin pitää olla osoitus aiheutuneesta kustannuksesta = kuitti.


      • Vuokranantajana
        J kirjoitti:

        Jos vakuudesta haluaa jotain pidättää, niin työ on tehtävä. Eli jos otetaan rahaa seinän maalaamiseen, niin seinä on maalattava. Pidättää saa vain sen, mikä käytetään eli jos maalaa itse, niin silloin pitää vuokralaisen kanssa sopia, että joku summa annetaan työstä. Jos ei sovita, niin pitää olla osoitus aiheutuneesta kustannuksesta = kuitti.

        Mikään ei velvoita vuokranantajaa korjaamaan vuokralaisen aiheuttamia tuhoja eikä se monesti ole sijoitusasunnossa järkevääkään.Itse pidätin rahaa yhteisymmäryksessä vuokralaisen kanssa hänen "särkemistä"kohteista sitä hänkin sanoi ettei kannata "pieniä" jälkiä korjata
        jos asunto on sijoituskäytössä.Myyn asunnon pois kuin vuokralainen on lainani maksanut sitten voi etsiä parempikuntoisen asunnon tilalle


      • Joskus isäntä
        Omppu kirjoitti:

        Vuokranantaja on palauttanut jo vakuuden minulle, ihan koko summan. Oli sitä mieltä, että velottaisi nyt minulta nyt n. 100€ siitä WC-pöntöstä. Ilman mitään tositteita pöntön todellisesta hinnasta.

        Siivouksesta minun pitäisi kuulemma maksaa omantuntoni mukaan. Vuokranantaja on siis itse ollut siivoomassa asuntoa, eikä minulla ole mitään kuitteja tästä.

        Jos vuokraisäntä on nähnyt asunnon ja palauttanut vakuuden, teillä on asiat kunnossa. Älä maksa.


      • tietysti
        Vuokranantajana kirjoitti:

        Mikään ei velvoita vuokranantajaa korjaamaan vuokralaisen aiheuttamia tuhoja eikä se monesti ole sijoitusasunnossa järkevääkään.Itse pidätin rahaa yhteisymmäryksessä vuokralaisen kanssa hänen "särkemistä"kohteista sitä hänkin sanoi ettei kannata "pieniä" jälkiä korjata
        jos asunto on sijoituskäytössä.Myyn asunnon pois kuin vuokralainen on lainani maksanut sitten voi etsiä parempikuntoisen asunnon tilalle

        Okei, jos sovit vuokralaisen kanssa että hän maksaa vaikka 50€ revenneistä tapetista, niin sehän on tavallaan korvaus asunnon arvon alennuksesta, mutta jos vaadit 6 tapettirullan hinnan ja ammattimiehen hinnana tapetoinnista, niin kyllä se työ on silloin myös tehtävä. Muutenhan kiroitat laskun asiasta jota ei ole toimitettu, eikös se ole ihan selvä petos?


    • ------

      roskat pois ja yleinen siisteys, kyllä saa pestä vaikka ikkunat lähtiessään jos haluaa.

      • sssggghjhjklööä''

        kuuluu se siivota hellan ja jääkaapin takuset joainakin kerran vuodessa ja loppusiivouksessa jo paloturvallisuudenkin takia.Ja kaikki rikottu on korvattava ei halke ilu oo normaliaa asukaa kunnolla.


      • ............
        sssggghjhjklööä'' kirjoitti:

        kuuluu se siivota hellan ja jääkaapin takuset joainakin kerran vuodessa ja loppusiivouksessa jo paloturvallisuudenkin takia.Ja kaikki rikottu on korvattava ei halke ilu oo normaliaa asukaa kunnolla.

        Esimerkiksi wc-pöntön käyttöikä oli muistaakseni auhteellisen lyhyeksi määritelty, olikohan noin viisi vuotta, ja se on huomioitava laskussa. Samoin on tapettien kohdalla, nekään eivät ole ikuisia. Vuokranantaja ei saa hyötyä vuokralaisella maksattamistaan vioista. Eli, remontointiin on aika ajoin itsekin osallistuttava, kaikkea ei voi maksattaa aina vuokralaisilla.

        Mutta kyllä hellan ja jääkaapin taukset pitää siivota säännöllisesti, ja myöskin muuton yhteydessä. Ovat muuten usein tosi törkeässä kunnossa. Me olemma kerran saaneet jättää koko loppusiivouksen tekemättä, kämppä meni käytännössä purkuun, eli ihan turhaa työtä. Vuokranantaja oli reilu, ja sanoi se suoraan, ja meidän muuttomme helpottui kovasti!


    • itse...

      Kyllä jääkaapin taustan siivuos pitäisi olla ihan normi toimenpide ainakin kerran vuodessa, eikä pelkästään pois muuttaessa.

      Sano että käyt imuroimassa jääkaapin taustata, turha siitä on alkaa maksamaan. Siivoojan käynti maksaa kuitenkin helposti lähemmäs satasen.

      WC altaan halkeama on vähän kinkkinen, jos siinä ei näy mitään selvää vauriota, eli että siihen olisi osunut jotain, niin voihan olla että siinä on valmistusvika ja se on hajonnut omia aikojaan tai ehkä se on ollu aina rikki ja vuokranantaja rahastaan sen uudelleen jokaisleta vuokralaiselta.

      Kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä sinne vuokralaisten lakipalveluun ja kysyä niiltä. voit myös itse kyksyä WC altaan vaihdon hintaa putkiliikkeelstä, niin tiedät ainakin että miten sen pitäisi maksaa.

    • teemust

      Itse muutin tuossa kaksi kuukautta sitten pois asunnostani uudelle paikkakunnalle opiskelemaan. Vuokraisännälle soittaessani hän oli lomalla joten jätin vain avaimet asuntoon koska itse olin lähdössä pienelle lomalle ulkomaille. Kun tulin lomalta 12päivää myöhemmin niin vuokravakuutta ei vieläkään ollut maksettu. Soittaessani vuokraisännälle hän ilmoitti että asunto on pitäny siivota ja että sen jälkeen maksaa vuokravakuuden.. Ihmettelin tässä vaiheessa jo että miten niin on pitäny siivota kun kolme miestä sitä siivosi pari tuntia jo.. noh, tyydyin siihen, en ajatellut että sieltä nyt hirveätä summaa tuli. Mutta sittenkun rahat tulivat tilille yllätys oli melkoinen, 64neliön kaksion siivouksesta, jonka me olimme siivonneet. Veloitettiin 400e.... Tässä vaiheessa jo rupesin ihmettelemään ja tiedustelin että mitä on tehty ja miten tuollainen summa saadaan siivotusta asunnosta (voin myöntää että uunin takaa unohtui pestä). Hirveän luettelon hän antoi ja taisi jopa sanoa että ihmiset jotka ovat asuntoa käyneet katsomassa eivät suostuneet sitä ottamaan ilman pesua (elikkä ihmisiä oli jo käynyt asunnossa?). Kaiken lisäksi hän ei suostunut antamaan kuitteja vaikka laki niin vaatii. Mitä nyt pitäisi tehdä? haastemiehelle varmaan käydä ilmoittamassa kun ei suostunut puhumaan asiata vaan rupesi huutamaan puhelimessa...

      • Vuokranantaja itsekin

        Enpä osaa äkkiä sanoa, kuka sinua osaisi auttaa, mutta soitappa vaikka paikalliseen käräjäoikeuteen ja kysy osaisivatko he siellä neuvoa oikean viranomaisen. Ei kai rikosilmoituskaan täysin oikea vaihtoehto ole?


    • :/

      Saitko jo asian päätökseen? Älä vaan maksa mitään! Pidä takuurahat ja pöntön äijä maksaa itse (tai taloyhtiö, ihan sama sulle, sopikoon keskenään). Jos siivouksessa on ongelmia niin parempi vaikka käydä imuroimassa (menee joku 2min) se hellan tausta, kun maksaa 150€ ammattisiivouksesta. Tosin jos tilanne on tuo maksa omantunnon mukaan niin itse antaisin olla maksamatta.

      Mutta vastaisuuden varalle niin kannattaa imuroida hellan taustat ym. jääkaapin takaata (jos vain pääsee käsiksi), koska onhan se paloturvallisuusrisk ja oman hygienian kannalta mukavampaa.

      Asuntohan jätetään "luovutuskuntoon", joka vastaa "sisäänmuuttokuntoa" eli samaan kuntoon, kuin asunto olikin. Tosin se pöntön halkeama on voinut tulla jo joskus parikin vuotta sitten ja mitenpä kukaan todistaisi, että se on sinun aikana tullut? Normaalia kulumista tai aikaisemmin tullut vahinko mitä et ole vain huomannut. Tuollaisista halkeamista on velvoitettu ilmoittamaan, mutta minkäs teet jos ei niitä huomaa?

      Itse en maksaisi senttiäkään. Itse olen vuokralla asunut ja isäni on vuokraillut useita kämppiä joskus.

      Itse en ole siis isälläni ollut vuokralla, vaan ihan yksityisillä ja yksi hankala vuokranantaja oli, joka kusetti vuokratakuussa, koska en tiennyt omia oikeuksiani, mutta nyt isäni on neuvonut ja auttanut minua kaikissa tilanteissa (onneksi, koska itse olin todella pihalla ja luotin liian sokeasti vääriin ihmisiin).

      Tiedän ainakin, että normaalia kulumista ei tarvitse korvata ja jos siivouksesta on jotain valittamista niin pitää ainakin antaa mahdollisuus tehdä siivous uudestaan, eikä vain laittaa ammattimiehiä asialle ja laskuttaa siitä.

      Pari tarinaa (ihan muuten vain):

      Isälläni oli muutamia hankalia vuokralaisia, joista yksi ei maksanut vuokraa kolmeen kuukauteen. Isäni kysyi, että paljonko tarvitset aikaa, että saat raha-asiat kuntoon ja vastaus oli ensi kuussa. No meni joku neljä kuukautta ja sitten isäni oli pakko häätää asukas, kun ei mitään vuokria kuulunut. Kaveri porasi seinät täyteen reikiä (niitä reikiä oli siis joku miljoona) ja asukas joutui korvaamaan seinät, koska reikien poraus katsottiin TAHALLISEKSI tuhon aiheuttamiseksi, vaikka normaalisti reiät meneekin normaalin kulumisen piikkiin, mutta tässä tapauksessa oli porattu tosiaan tuhansia reikiän vieri viereen... :/

      Viimeisin vuokranantaja, joka minulla oli sanoi, että hän on todella tarkka siivouksesta ja sovittiinkin sitten, että säännöllisesti putsaan ilmanvaihtoventtiilin (siellä oli kyllä vuosittainen putsaus taloyhtiön puolesta :D ) ja että imuroin sitten hellan takaata kun luovutin. Edellinen asukas oli "käsketty" siivoamaan kaksi kertaa uusiksi (silti löytyi jotain leivänmuruja laatikosta xD ) eli sanottiin, että tule uudestaan siivoamaan, että on niin jäätävässä kunnossa tai muuten tilataan siivousliike. No kaverille ainakin annettiin mahdollisuus ja hän siivosi uudestaan. Itseäni ei kyllä jotkut pölyt haittaa tai murut, koska siivoan aina asunnon ennen muuttoa lattiasta kattoon. En tiedä onko pakko imuroida jostain hellan takaa, mutta ainakin sille yhdelle asukkaalle annettiin mahdollisuudet tulla korjaamaan puutteet ja niin sen kuuluukin olla.

      • tutkintapyyntö

        Tuota kutsutaan varstamiseksi


    • Jjttr

      Turussa Lokinkatu 18:ssa ainakin vuokranantaja laskuttaa kaikessa mahdollisesta vaikka koko talo on homeessa. Älkää muuttako!

    • jlfjdsfjkl

      osta oma asunto.

    • TarkkanaNäissä

      Jääkaapien taustan imurointi ja hellan taustan siivous, ei kuulu pelkästään loppusiivoukseen vaan kyllä ne on siivottava muutenkin vähintään vuosittain, mielummin pari kertaa vuodessa jos ei ihan viikottain.

      Mutta ei noista voi mitään mielivaltaisia laskuja heitellä. Ammatilaisella menee vartti kun se siivoaa kunnolla nuo kohteet.

      Sovitteko että vuokraisäntä järjestää paikkaussiivouksen? Olisihan sinulla pitänyt olla mahdollisuus itsekkin parsia siivoustasi, jolloin vuokraisännän ei olisi tarvinnut tehdä mitään eikä hänen tarvitsisi laskuttaa mitään.

      Hiushalkema on vähän hankala. Jos WC pöntössä ei näy mitään väkivallan merkkejä, niin miten se halkeama sitten on tullut? Jos se on vain itsestään haljennut, niin eihän se tietenkään sinun maksettavaksi voi tulla.

      Ja muistakaa että jos jotain pitää korvata, niin ei uuden hinnasta, vaan siitä arvosta mitä korvattavalla kohteella on käyetettynä arvostaan jäljellä. Jos vaikka WC pönttö asennettuna maksaa 500€ ja sen käyttöikä olisi vaikka 30 vuotta, niin 15 vuotta vanhasta pöntöstä pitää korvata 250€, eli vuokralainen lyhensi käyttöiän puoleen ja maksaa silloin puolet. Toinen puolihan menee vuokraisännän eduksi ja hän maksaa sen.

    • Jjiiuyt

      Miten menetellä, kun asunto on omistajan jäljiltä siivottomassa kunnossa, esim hellantaustat monen vuoden ruuat ym., murusia keittiön laatikoissa jne. muuttaessani tähän jouduin desinfioimaan paikat. Kysymys kuuluu, jätänkö asunnon yhtä ruokottomaan kuntoon kuin omistaja oli sen jättänyt? Sääntö menee kait niin, että asunto jätetään samaan kuntoon kuin muuttaessa.

      • siivoushullu

        Mulla oli sama tilanne sisään muuttaessa, mutta siivosin kumminkin koska kyseessä oli vanhempi huonokuntoinen ja huononäköinen rouva. Hän kiitteli kovasti jälkeenpäin itkien puhelimessa että kun oli niin ihana tulla asuntoon kun oli niin siistiä ja puhdasta. Sanoi ettei hän itse olisi kyennyt siivoamaan niin. Minulle tuli itsellekin hyvä mieli. Tämä oli neljän kuukauden määräaikainen vuokrasopimus. Ja hän asui toisessa paikassa tuon ajan. Olen tosin aina joutunut siivoamaan kahdessa paikassa koska asunnossa on ollut edellisen jäljiltä likaa tai karvoja viemärissä sun muuta mukavaa. Itse siivoan todella huolellisesti niin että se on sellaisessa kunnossa ettei uuden tarvitse juurikaan siivota kuin kenkien jäljet jotka tulee kun tavaroita kannetaan sisään. Ikkunatkin olen pessyt. Katonkin olen muuten pessyt. Sitä eivät monet taida tehdä. Eivätkä pyyhi seiniä pölystä. Ehkä minä siivoan liikaa. Mutta eipä tuo nyt mikään suuri vaiva ole kun pistää hyvää musiikkia soimaan. Koskaan ei ole tullut moitteen sanaa jälkeenpäin siivouksesta.


    • nmnbmnbmnb

      Jos otit valokuvat muuttaessasi sisään.

    • Vvyytyu

      Uskomatonta, että pitää kameran kans heilua, kun tarvii vuokraluukkuua. Vuokranantajalla on ilmeisesti kaikki lait puolellaan. Tämä vaikuttaa jo ihan mielivallalta.

    • vuokraanantajakin

      Tottakai jääkaapin takaa kuuluu imuroida, sehän voi muuten jopa aiheuttaa palovaaran. Hellan takaa, noh, niin ja näin. Pitäisi sopia asiasta.
      WC:n pönttöön ei tule hiushalkeamaa itsestään. Pöntön elinikä on jopa 30 vuotta, katselkaapa kuinka paljon vanhoja IDOja on kämpissä. Tosin uusien nappilaitteisto ei kestä kauaakaan.
      Vuokranantaja voi sopia jostain korvauksesta tekemättä työtä jos ehdottaa jotain järkevää missä myös vuokralainen kokee hyötyä verrattuna siihen että laitetaan uutta ja kokonaan maksuun.
      Ja vuokralaiset, kuinka moni koskaan pesee ikkunoita ( nuorista )- ei melkein ikinä kukaan......
      Vuokranantajanko kuuluu vessat pestä, jk:n takaa imuroida ja ikkunat pestä????? EI kuulu!

    • jotkutkehtaa

      Minulla oli reilun vuoden vuokralainen kolmiossani ja kun hän lähti jouduin maalauttamaan koko kämpän kahta seinää lukuun ottamatta, maksoi reilut 1300 €. Kaikki seinät oli pultteja täynnä, jäi n. 20 isoa reikää /seinä. Ikkunanpuitteissakin oli ruuveja ja nauloja sekä keittiön kaapin ovissa. Nämä kaikki katsottiin normaaliksi kulumaksi (ei kuulemma kannata riidellä, näin minulle sanottiin). Parketissakin näkyi pyörillä olevan toimistotuolin paikka, oli sellaiset naarmut. Lakka kulunut kokonaan. Normaali kuluma, sanottiin.

      Lisäksi hän oli poistanut vessan lukon eli sillä kohtaa oli pelkkä aukko, vessaan oli siis murtauduttu, lapsi oli jäänyt sinne lukon taa. Myös ovi oli ihan säpäleinä lukon kohdalta ja oven karmi kun sitä oli yritetty vääntää auki. Tämän korjauksen sain periä vuokralaiselta. Uusi ovi ja lukko, koska se lukkokin oli hävitetty. Lisäksi makuuhuoneen oven karmit oli rikki, siinä oli ollut voimailutanko ja se oli sitten pettänyt. Senkin korjauksen sain periä.

      Itse asuin aikanaan tuossa kämpässä 20 vuotta emmekä saaneet siinä ajassa mitään vahinkoa tehtyä vaikka oli pienet lapset. En ymmärrä miten joku saa vuodessa asunnon tuohon kuntoon. Olisin ekstraekstra varovainen toisen omaisuuden kanssa.

    • kjijhbjhbjhh

      Ota 500 valokuvaa tyhjästä asunnosta.

    • Töölössäkinkämppä

      Siinä taas näki kuinka toiset vuokralaiset ovat aivan täysin pohjasakkaa, ei mitään kunnioitusta toisen omaisuutta kohtaan. Minulla oli lääkärimies ja optikkovaimo vuokralaisina. Olin juuri maalauttanut seinät mutta he pulttasivat siihen kiinni kirjahyllyn ja pian lähtivät. Jäi kymmeniä reikiä seinään. Pidätin vakuuden ja pian tuli haaste oikeuteen. Puhuin tuomarin kanssa ja hän oli sitä mieltä että vuokralainen on heikko ja hintelä kun vuokranantaja paha ja iso kapitalisti. Olisi pitänyt mennä oikeuteen. Nyt maksoin vakuuden pois mutta harmitti kyllä.

      • asdfghyiuo

        Vuokralainen saa ripustaa seiniin tauluja ja hyllyjä, ihan normaalia asumista tuo on.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3467
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3189
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2378
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1831
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1441
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe