Varareservi

Kotiutuva alik.

Olen 362 päivän alikersantti, joka kotiutuu huomenna. Pari kuukautta sitten loukkasin itseni tapaturmassa palveluksessa (luunmurtuma), enkä voinut osallistua J-kauden harjoituksiin. Kuulin kouluttajalta, että tämän vuoksi kuulun kotiuduttuani varareserviin.

Mitä varareservi käytännössä tarkoittaa? Kutsutaanko minua kertauksiin?

46

20046

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suuramiraali

Varareservi oli aiemmalta nimeltään nostoväki. Varareservin toinen luokka on vapautettu palveluksesta rauhan aikana. Kuulutko ensimmäiseen vai toiseen luokkaan? Ehkä joku tietää kertoa rupureserveistä tarkemmin.

• luokassa

...en tiedä kait jotain esikunnan viesti tai vartiointi hommia, lähettinä toimiminen korkeammassa esikunnassa jne.... tai mitä tarvitaan minulla jalka niin totaalisen tohjona ja ADHD jota ei todettu palveluksessa. Lääkitykseni on esikunnantiedossa.

Eli jos kutustaan ja otetaan mukaan pitäisi saada lääkkeet, kuten Dexedriinit talon omasta apteekista. Olen kait vain kiikun kaakun nostoväen II-luokassa. Ei ole niin väliksi, ikääkin jo on.

Jo olisi halunut punaiset paperit sitten jälkikäteen uskoakseni olisin ne myöskin saanut. Eli hieman omakin mielipide vaikuttaa, ainakin jonkin verran.

Kannattaa päivitää terveydelisiä seikkoja myös sotilaspiirin esikunnassa, monella ja itsellänikin oli se luulo, että ne tiedot tulevat automaatisesti sotilasviranomaisille, näin valitettavasti ei ole. Niistä täytyy pitää itse huolen ja kertausharjoitukset päivittävät myös tietoja.

Voidaan myös todeta, ettei ole palvelukseen kelpaava. Mitä väliä silä on, jos hyvällä omallatunolla voi todeta, ettei lintsari ole?

• mv620

Nostoväki tarkoitaa sitä että joutuu nostamaan/kantamaan kamoja sota aikana koskee myös upseeteita

• Anonyymi

Miksi tuo rupureservi? Onko todellakin tarvetta käyttää halveksivaa ilmaisua? Kommenttisi lisäarvo nolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi tuo rupureservi? Onko todellakin tarvetta käyttää halveksivaa ilmaisua? Kommenttisi lisäarvo nolla.

Niin, MINÄ SENTÄÄN OLEN KORPRALI.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, MINÄ SENTÄÄN OLEN KORPRALI.

Ettet jopa Herra Korpraali.

• Anonyymi
        mv620 kirjoitti:

Nostoväki tarkoitaa sitä että joutuu nostamaan/kantamaan kamoja sota aikana koskee myös upseeteita

Meikäläinen on nostoväessä, mutta selkä ja jalat paskana, että mitään raskasta ei pysty kantamaan, on senjälkeen selkä niin kipeä, ettei juurikaan pysty liikkumaan.
        Samoin jalat, metsän hoitotöitä yritin tehdä ja marjastaa, mutta muutaman tunnin metsässä tarpomisen jälkeen jalat oli niin kipeät, ettei saapasta meinanut saada jalasta ja särki jalkateriä monta päivää.
        Täytyy varmaan käydä päivittämässä tiedot selkä- ja jalkavaivoista.
        Niithän tulee iän myötä ja varsinkin lättäjalkaiselle.

• Anonyymi

Rupureservi? Mitä tarkoittaa? Halveksiva ilmaus aseveljestä. Jos tuon kuulisin rintamalla jäisit ojaan makaan kuin paska.

• varareserviin työnnetty

Osaatteko sanoa, mitä menetin, kun minut todettiin C-kelpoiseksi ja vapautettiin?
      Omasta mielestäni se oli ihan hyvä valinta, mutta sitten tuli hieman katumaa, ja mietein että mitä nyt heitin hukkaan, kun hyväksyin c-luokan paprut...

• C-luokkalainen

Mitään et menettänyt. Nykypäivänä työnantaja ei saa sorsia työntekijää asepalveluksen suorittamisen tai suorittamatta jättämisen perusteella.

• res.vääpeli

Kun olet terve niin käy lääkärissä. Vie paperi esikuntaan ja kerro että nyt kaikki kunnossa. Pyydä sijoitusupseeria paikalle. Kerro tilanne ja pyydä sijoitusta sodanajan joukko-osastoon. Kyllä sen saa, kun osaa olla reipas.

Kertausharjoituksia tulee jos pääsee aktiiviseen sodanajan yksikköön. 5 vuoden välein on sellainen tahti nykyään. Sodanajan sijoitusta voi saada myös, kun osallistuu vapaaehtoisiin maanpuolustuskursseille. Minä kävin niitä monta. Viimein sain komppanian vääpelin paikan, kun kävin vääpelikurssin.

Hyviä miehiä aina tarvitaan.

• A-luokkaan palannut

Luokkaa voi todellakin vaihtaa. Itse tein näin. Ensin sen takia, että satuin olemaan sairaalassa melko pitkän aikaa, koska en pystynyt liikkumaan ja tällöin tuli kutsuja kertauksiin joihin en siis päässyt. Tällöin minut siirrettiin sitten B-luokkaan.

Myohemmin korjasin luokkani takaisin A1-luokkaan. Monta upseeria oli paikalla ja tietty armeijan omalääkäri. Olen käynyt erinäisiä maanpuolustuskoulutuksen kursseja (tietty kuulun reserviläisjärjestöön) ja olen ollut aktiivisesti yhteydessä puolustusvoimiin ilmoittaen halukkuuteni vapaaehtoisiin kertausharjoituksiin. Lisäksi olen kouluttautunut siivilipuolella lisää, minkä luulisi kiinnostavan armeijaa.

Tästä huolimatta joitakin vuosia jo eri kursseja käyneenä ja mielestäni tarpeeksi aktiivisuutta osoittaneena ei ole kutsua tullut kertauksiin, mutta ei ole tullut mitään muutakaan yhteydenottoa tai mitään mikä osoittaisi, että ovat armeijassa vielä kiinnostuneita minusta.

Joten olen päätynyt tulokseen, että tekee sitä mitä vain, niin ei puolustusvoimissa olla minusta kiinnostuneita. Joten kaikki reserviläistouhut on sitten omaksi iloksi eikä siitä puolustusvoimat hyödy kun en heille kelpaa.

• Anonyymi
        A-luokkaan palannut kirjoitti:

Luokkaa voi todellakin vaihtaa. Itse tein näin. Ensin sen takia, että satuin olemaan sairaalassa melko pitkän aikaa, koska en pystynyt liikkumaan ja tällöin tuli kutsuja kertauksiin joihin en siis päässyt. Tällöin minut siirrettiin sitten B-luokkaan.

Myohemmin korjasin luokkani takaisin A1-luokkaan. Monta upseeria oli paikalla ja tietty armeijan omalääkäri. Olen käynyt erinäisiä maanpuolustuskoulutuksen kursseja (tietty kuulun reserviläisjärjestöön) ja olen ollut aktiivisesti yhteydessä puolustusvoimiin ilmoittaen halukkuuteni vapaaehtoisiin kertausharjoituksiin. Lisäksi olen kouluttautunut siivilipuolella lisää, minkä luulisi kiinnostavan armeijaa.

Tästä huolimatta joitakin vuosia jo eri kursseja käyneenä ja mielestäni tarpeeksi aktiivisuutta osoittaneena ei ole kutsua tullut kertauksiin, mutta ei ole tullut mitään muutakaan yhteydenottoa tai mitään mikä osoittaisi, että ovat armeijassa vielä kiinnostuneita minusta.

Joten olen päätynyt tulokseen, että tekee sitä mitä vain, niin ei puolustusvoimissa olla minusta kiinnostuneita. Joten kaikki reserviläistouhut on sitten omaksi iloksi eikä siitä puolustusvoimat hyödy kun en heille kelpaa.

Aikoinaan olin festareilla aluevastaava. Ryhmääni kuului paikasta riippuen 40-60 järjestysmiestä. Silloin tällöin ryhmässäni oli erittäin "aktiivisia" alaisia. Jouduin jopa puuttumaan erään kerran kun järjestyksenvalvoja löi festariasiakkaan käsirautoihin. Käsiraudat eivät kuulu varustukseen järjestyksenvalvojilla. Tarkoitan esimerkillä sitä, että liiallinen "fanaattisuus" tai aktiivisuus ei välttämättä edistä asioita. Vuosien saatossa minullakin kokemus karttui ja aika usein nämä yli-innokkaat järjestyksenvalvojat olivat juuri niitä, jotka tekivät sitten ylilyöntejä normaaleissa tilanteissa. En tarkoita syyllistää tai kysenalaistaa sitä, että nimimerkki A-luokkaan palannut olisi "yli-innokas" asialleen, mutta tällaisen kuvan voi joku päättäjä siitä saada.

• *-*

Kyseessä on ehkä lisäreservi eli vanhan kielenkäytön mukaan nostoväki. Pysynet reservissä ikäsi vuoksi, mutta ilmeisesti et saa sodanajan sijoituksia.

• Anonyymi

Vuonna 2015 tuli puolustusvoimilta kirje ja mainittiin: Reservissä (ei määrättyä tehtävää)
        Tällähetkellä olen nostoväessä 51v.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vuonna 2015 tuli puolustusvoimilta kirje ja mainittiin: Reservissä (ei määrättyä tehtävää)
        Tällähetkellä olen nostoväessä 51v.

Sain saman kirjeen, jossa kerrottiin, ettei "palveluksiani enää tarvita".
        Keväällä 2017 ensimmäinen MPK:n kurssi. Siitäpä jäikin kurssien suhteen "ränni päälle". Keväällä 2018 laitoin paperit aluetoimistolle ja kas, tuli sijoitus maakuntajoukkoihin ... varareservistä. Pari vuotta myöhemmin, tuli 6.12. ylennys.

Olkaa aktiivisia. Suomi on "pieni" maa, jolla on hyvä "ammattiarmeija" (reservi täynnä oman alansa huippuja) ... ja jokaista tarvitaan, jos / kun se "ruskea materia" osuu tuulettimeen.

• hgytw

48 -vuotiaana tänään mt-ongelmien vuoksi C-palvelusluokaan ja vararesrviin.

• tiltu4

Eduskunta supisti määrärahat, joten puolustusvoimilla ei ole varaa kutsua ketään pariin vuoteen koviin kertausharjoituksiin. Lehdistö ja valtion hallinto kutsuu tätä puolustusvoimauudistukseksi. Että semmosta

• C-mies81
    • Alikess

Miten lie, kun olen A2 ilmeisesti selän takia.

• VarareservissäALK092015

TE-toimisto, ym. kriisiviranomainen määrää siviilin oman ammatin ja muuhun tehtävään tarvittaessa. Perustuslaki, 108 pykälä. www.finlex.fi
      www.sivarikeskus.fi www.mol.fi

• Anonyymi

Jokainen suomalainen oli hän intin käynyt, siviilipalveluksen tai C-paperit saanut terveydellistä syistä on tärkeä kriisiin aikana. On paljon sivareita ja C- paperin saaneita jotka tekevät tärkeää työtä yhteiskunnassamme.

• Anonyymi

Mutta pääseekö 51 vuotias sotimaan jos haluja 💪 !?

• Anonyymi

Siis jos sota syttyis ?

• Anonyymi

Sä olet vielä nuori.
        Meitä seitenkymppisiä ukkoja on kymmeniä tai satojatuhansia, joiden kunto on nähtävästi parempi kuin nykynuorten. Emme ymmärrä miksi meitä ei lasketa reserviin.
        Jos kahina alkaa meitä pitäis sitoo puihin kiinni, jottei rynnittäis itään torrakot käsissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sä olet vielä nuori.
        Meitä seitenkymppisiä ukkoja on kymmeniä tai satojatuhansia, joiden kunto on nähtävästi parempi kuin nykynuorten. Emme ymmärrä miksi meitä ei lasketa reserviin.
        Jos kahina alkaa meitä pitäis sitoo puihin kiinni, jottei rynnittäis itään torrakot käsissä.

Nii-i, minuutin jaksettaisiin siinä on syynsä miksi "ikärajat" on mitä on.
        Nimim : "Toinen Papparainen"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nii-i, minuutin jaksettaisiin siinä on syynsä miksi "ikärajat" on mitä on.
        Nimim : "Toinen Papparainen"

Coopperissa menee vielä 2700 keveästi.
        Nimim. Kolmas papparainen. 72v.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Coopperissa menee vielä 2700 keveästi.
        Nimim. Kolmas papparainen. 72v.

Hyvä että olet kunnossa sinäkin, itsellä Cooperin tulos samaa luokkaa, ja lihaskuntotestien mukaan olen ikäisekseni huippukuntoinen, mutta kun verrataan 20-25 vuotiaille tarkoitettua Cooperia ja lk-testiä, niin enpäs enää olekaan huippukuntoinen...
        Lisäksi näkö, kuulo, vastustuskyky (sairauksia vastaan) ja monet muut asiat ovat heikentyneet iän myötä.
        Siksi käytin "..minuutin jaksettaisiin.." ilmaisua.
        Jotenkin siis olen sitä mieltä etteivät "ikämiehet" ole sitä parasta A-ryhmää.
        Nimim. "Toinen Papparainen"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sä olet vielä nuori.

Voin tulla ohjeistaan teidän rynnimisjoukkoa ilomielin!

• Anonyymi

Nyt kiinnostaa kans, ukkokullan puolesta. Ollut vme v kahdessa sydänoperaatiossa, toisessa asennettu tahdistin. 50v . C-paperit.
      Miten, johtaja Putinin mahdollisesti kiinnostuessa saapua maahamme, mahtaa meidän äijän käydä? Joutuuko tuo raihna etulinjaan?

• Anonyymi

Joutuu varmaan sitten, kun nuoremmat on ammuttu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joutuu varmaan sitten, kun nuoremmat on ammuttu.

Itselläni ollut isoja leikkauksia ja ikä yli 60v. Aion silti puolustaa maatani ja muutenkin iltapäivä menossa, niin ei haittaa kaatuminen. Kuntoni on lähes yhtä hyvä, kuin intti ikäisenäkin, niin miksi jäisin kotiin makoulemaan. Olihan jatkosodassakin muistaakaeni 78 vuotiaskin vapaaehtoinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itselläni ollut isoja leikkauksia ja ikä yli 60v. Aion silti puolustaa maatani ja muutenkin iltapäivä menossa, niin ei haittaa kaatuminen. Kuntoni on lähes yhtä hyvä, kuin intti ikäisenäkin, niin miksi jäisin kotiin makoulemaan. Olihan jatkosodassakin muistaakaeni 78 vuotiaskin vapaaehtoinen.

Joo ei vielä ikä paina vaikka nyt 59. Joitakin vaivoja tietysti on mutta eivät pahemmin haittaa menoa. Ehkä hyväkin kun ikää tullut, nyt enemmän ajattelee ennen kuin tekee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo ei vielä ikä paina vaikka nyt 59. Joitakin vaivoja tietysti on mutta eivät pahemmin haittaa menoa. Ehkä hyväkin kun ikää tullut, nyt enemmän ajattelee ennen kuin tekee.

Meikäläisellä 51v on selkä ja jalkavaivoja, mutta tuskin niistä mitään vapautusta saisi, vaan lääkäri toteaisi, että ei sinua mikään vaivaa.
        No kyllä se sitten paljastuu, kun kentällä ollaan ja eteneminen on vaikeaa, voi todeta, että turhaan hoputat, ei pysyt, kun jalat, selkä ja lonkka on kipeät..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jatkosodassakin 78-vuotias, Mannerheim, "kenttäkelpoisuus" oli sitä & tätä, johtipa kuitenkin silloista Suomea, kohtuullisestikin...

• Anonyymi

Muistakaatte että varareserviläisillä on aina mahdollisuus siirtyä sivillipalvelun lisävarantoon!
      Mitään muuta ei tarvita kuin siviilipalvelushakemuksen täyttäminen ja lähettäminen Lapinjärven siviilipalveluskeskukseen. He vastaanottavat hakemuksen ilmoitusluontoisena asiana jolloin hakija siirretään siviilipalvelun lisävarantoon.

• Anonyymi

Olen kolmannen polven venäläinen, solvausta ja tönimistä on vain lisääntynyt tämän hetken tilanteesta johtuen, lähetin Venäjän suurlähetystöön eilen tästä aiheesta doktrua, vastauksen sain tänään jossa todettiin monien venäläiset taustaisen ottaneen yhteyttä samoista teemoista, Nyt maksatte potut pottuina.

• Anonyymi

Miks et lähde omaan maahas sotiin, ei täällä pakko ole olla

• Anonyymi

Olet vapaa lähtemään. Suomessa vallitsee demokratia. Tämä on vapaa maa nyt ja aina.

• Anonyymi

Minäkin olen ties monennen polven venäläinen, mutta en ole käynyt venäjällä ja niin kauan kuin se minusta on kiinni en käykään. Noiden sukupolvien aikana luulisi jo lojaaliuden olevan tätä nykyistä isänmaatasi kohtaan olevan muodostunut, tai jos ei niin mustalaisista varmaan saat omanarvontuntoista seuraa.

• Anonyymi

Ompa ikävää, että olet saanut osaksesi tuollaista kohtelua. Ei todellakaan ole sinun, 3. polven "emigrantin" syytä, että naapurissa on "päänä" mielenvikainen ex-KGB konttorirotta, joka kuvittelee olevansa jumalalta valtansa saanut tsaari ja maailmanvaltias.

• Anonyymi

vammaiset kuuluu 2:een, eikä ilmeisesti kutsuta kertaamaan.

• Anonyymi

voit toki antaa todistuksen, että olet kunnossa, ja ilmoittaa halukkuudesta kertaamaan.

• Anonyymi

= Raakki.

• Anonyymi

kuulun varareservin 2 luokkaan

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...

Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel
      Ikävä
      226
      1573
    2. Mitä muuttaisit

Kaivatussasi?
      Ikävä
      99
      1418
    3. Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta

Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav
      Ikävä
      168
      1210
    4. Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?

Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori
      Tv-sarjat
      36
      1175
    5. Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_
      Maailman menoa
      186
      896
    6. Kaipaan mies sun katsetta

Ootko hylännyt mut?
      Ikävä
      50
      886
    7. Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?

Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks
      Pyhäjärvi
      8
      815
    8. Joo joo kumpikin on rakastuneita

Mitäs nyt tehdään vai ollaanko vaan niin kuin ei oltaiskaan
      Ikävä
      64
      806
    9. Kristinuskon arvot käyttöön

Maailma on niin sekaisin että kristinuskon arvot on otettava köyttöön. Tämän myöntää jo uskottomatkin. Änkyräateisti Ric
      Luterilaisuus
      248
      766
    10. Millainen nainen kaipaa minua ?

Millainen nainen kaipaa minua ? Kerro nainen sinä se.
      Ikävä
      45
      750
    Aihe