Miten päästä osastolle?

jokutyyppivaan.

Jep.. haluisin osastolle lepäämään. Viimeisen vuoden ajan on ollut ihan karmee olo, ahistanu ja masentanu ja tuntunu, että oon ihan umpikujassa. Useaan otteeseen oon ajautunu viiltelemään pahan olon takia, en saa nukuttua, mikään ei tunnu miltään..

Miten pääsee osastolle? Oon alaikäinen, oikeestaan varsin nuori. Pitääkö oikeesti uhata itsemurhalla että saa lähetteen ?

Ei oikeesti vaan jaksa tätä ahistusta ja pahaa oloo.

36

15372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rudolfiina

      Toi kuulostaa jo niin huolestuttavalta, että sun on syytä mennä pika pikaa vaikkapa paikkakuntasi terveyskeskuksen päivystykseen ja kertoa siellä sun tilanne. TK:ssa osataan kyllä ohjata eteenpäin. Ota vaikka sun vanhemmat mukaan sinne TK:hon. Mut hae välittömästi apua!

      • Anonyymi

        joskus ei kannata ottaa vanhempia mukaan. usein ihmiset siellä ajattelee että vanhemmat pakottaa menemään ja olettaa että tilanne ei ole niin paha jos vanhemmat on mukana.


    • avohoitoon

      mä en tiedä minne alaikäset menee hoitoon helsingissä, mut aurooraan ei kannata yrittää kesällä, vaikka kuinka uhkailisit itsemurhalla.
      itse olin auroorassa muutama kesä sitten. osastoja oli paljon suljettu ja jouduin osastollle, jossa oli TOSI SAIRAITA potilaita. Sai pelätä oman henkensä puolesta kun ne alko riehuun. Olin vkonlopun yli siellä ja maanantaina vaadin päästä pois ja pääsinkin, koska sanoin lääkärille, et olin tullut tänne vapaaehtoisesti eikä niillä ollut mitään oikeutta pitää mua siellä.

    • Osastolle

      Osastolle pääsee, alaikäsenäkin. MUTTA! Kannatan sitä että ottaa selvää Ettet joudu psykiatriselle (ainakaan Peijakseen).

      Niin siis usein pääsee ihan lepovuode osastolle lepäilemään paripäivää kun selittää tilanteen ettei jaksa yms..

      Itsemurha uhkauksella/teolla ei pääse muualle kuin psykiatriselle, ja siitä voi koitua haittaa nimittäin sieltä ei ehkä pääse niin nopeasti pois kuin haluaisi. Eli sielä on kuin vankilassa, josta tulee sitten kierre että päästyäsi pois, olet taas hetken päästä sielä "vankina".

      Lepovuode osastolla paripäivää auttaa, koska sielä saat sitten unilääkkeitä tms. että saat nukuttua yms. Mutta myös jos olet koulussa..? Niin kuraattori voi myöntää lomapäiviä (n.3 päiväksi) tai lääkäri (pidemmäksi aikaa)

      Voimia!

      • kurjuutta

        ..Kellokoskea,siellä hoito on ala-arvoista ja hoitajat sadistisia paskoja,jotka saavat
        palkkaa siitä,että MOLLAAVAT potilaita..!


      • Osastolle
        kurjuutta kirjoitti:

        ..Kellokoskea,siellä hoito on ala-arvoista ja hoitajat sadistisia paskoja,jotka saavat
        palkkaa siitä,että MOLLAAVAT potilaita..!

        Se on täyttä faktaa! Eli sinne sun ei kannata edes miettiä meneväs!


      • pakottaja
        Osastolle kirjoitti:

        Se on täyttä faktaa! Eli sinne sun ei kannata edes miettiä meneväs!

        Pejas, Kellokoski ja Aurora ovat hyviä paikkoja, suosittelen pakkohoitoa.


      • yäk
        pakottaja kirjoitti:

        Pejas, Kellokoski ja Aurora ovat hyviä paikkoja, suosittelen pakkohoitoa.

        eli sä kuulut varmaan hoitotahoon,kun ainoana puolustat täällä noita paikkoja..Itse
        tulin siellä SYVÄSTI loukatuksi jatkuvasti,vaikka käyttäydyin moitteettomasti.


      • Anonyymi

        Siksi kannattaa murhata joku. Silloin otetaan vakavasti.


      • Anonyymi

        Saanko tappaa sut boomer


    • luultavasti

      pääsee osastolle, kunhan siellä kerrot olostasi ja minkälaista sulla on ollut. Omassa pikkukunnassani tosin hoito on niin surkeaa, että siskoni, joka on myöskin masentunut, kuten itsekkin, joutui räyhäämään siellä, että ''Jos te ette auta mua nyt, niin ei tartte auttaa enää myöhemminkään'' kun oli raukka valvonut viikon putkeen ja nähnyt hallusinaatioita, koska oli huolissaan minusta, kun olin itse juuri joutunut osastolle, psykiatriselle sellaiselle.

      Itse olin siis Pitkässä Niemessä nuorten psykiatrisella osastolla, enkä sinne kyllä takaisin halua. Sielläkin kuulin vain, kuinka siellä kansliassa oli ovet olleet auki ja he mollasivat erästä potilasta siellä. Muutenkin niillä hoitajilla on siellä kamala tarve päteä joka asiassa. Ei enään ikinä sinne takaisin, kiitos ja näkemiin.

    • tthi

      Itse alaikäisenä kuraattori passitti lääkärille, joka lähetti lähetteen nuorten psyk. poliklinikalle. Siellä sitten jonkin aikaa rampattua lääkäreillä ja psykologeilla sain lähetteen nuorten psyk. osastolle, jossa olo vähän tasaantui. En kuitenkaan ottanut hoitoa ihan tosissani vastaan, ja siinä kun vapaaehtoisena oltiin niin uloskirjaus tuli ja hetken se näyttikin hyvältä kunnes tajusin taas olevani samassa jamassa ja masennus edelleen asui sisälläni.

      Koulut teki loppua ja minä samoin. Olin tietenkin edelleen polilla jumissa, mutta niin taas tuli lähete uudestaan osastolle, tällä kertaa aikuisen akuutti osastolle. Siellä aloitettiin lääke ja kun aika oli siirryin takaisin nuorten osastolle.

      Sinne tavallaan halusinkin turvaan itseltäni ja turvaan kaikelta, mutta aina kun sinne menin niin tuli kaipuu ja ahdistus ja oli pakko päästä pois. Siksi siis olinkin korvia myöten kusessa ja loukussa, mutten tiennyt mitä tehdä ja näyttelin niin onnellista ja lähdin samojen lääkkeiden saattelemana kotia kun lääkäri antoi luvan.

      Mutta siis, en tiedä mitä p*skaa minä tässä puhun, mutta niinkuin jotkut sanoi niin psyk. osastolta ei noin vain pääsekään pois. Mutta tekstisi perusteella sitten ainakin kuullosti siltä, ettei kaikki ole hyvin, ja psyk. osasto voisi olla sopiva - missä saat levätä ja myös apua jatkoon.

      Näinhän se vain harmittavan usein menee. Ne jotka sitä apua todella tarvitsevat eivät sitä niin vain saa, mutta tosi paljon voimia, että jaksat tehdä asialle jotain etkä jää yksin! Sinne terveyskeskukseen kannattaa varmaan nyt mennä ja sieltä pyytää apua. Toivon paljon että saisit sieltä helppiä ja pääsisit pois väsymyksen orjana olemisesta.

    • Anonyymi

      ite olin psyk...osastolla vain 4 päivää syystä että olin yrittänyt noin 17 kertaa itsemurhaa...siellä oli kyllä mukavat jos olisin ollut heille mukava..mut mulla on asenneongelma ja vihanhallinta ongelmia ni ei oikee onnistunu. mikään siellä mut siis tällä hetkellä jos mun onelmista tiedettäis ni en ees tiiä missä perseessä olisin mul on vihanhallintaongelma, asenneongelma, ADHD, vakava masennus, ahdistus, bulimia ja syömishäiriö lisäks kuulen, nään ja tunnen asioita mitä muut ei ja kun suutun teen mitä haluun ja sillon ei kiinnosta pahimmassa tapauksessa saatan tappaa jonkun...yritystä toisen tappamisesta on ollut mutta en tehnyt sitä....kun pääsin pois osastolta niin sen jälkeen paska alkoi uudelleen mutta 2 kertaisena ja mun tekis mieli tappaa itteni 24/7 ja psyk..osasto jakson jälkeen oon yrittäny vaa 4 kertaa...pääsin pois huijaamalla että kaikki on hyvin ja et tajusin ettei mun tarvii kuolla vaikka asia oli toisin...toisaalta en haluu et oon hullu tai mitää enkä haluu takas sinne

    • Anonyymi

      "ite olin psyk...osastolla vain 4 päivää syystä että olin yrittänyt noin 17 kertaa itsemurhaa."

      Toivottavasti pääset jossain vaiheessa asialliseen hoitoon, ja sellaiseen mikä tuntuu itsestäsi sopivalta. Ajattelen tässä jotain terapiaa, mutta sen pitäisi olla sellaista minkä saat itse valita. Vaikka kokeilujen kautta. Keskustelu oikean ihmisen kanssa olisi alku.

      Minusta sinulla ei kertomasi perusteella ole mitään kamalia ongelmia, minkä vuoksi pitäisi ajatella asioista pessimistitsesti. Kuulostaa siltä, että tiedostat paljon tilanteestasi, ja ajattelet paljon. Luettelet kuitenkin noita muiden antamia medikaalisia leimoja, ne varmaan lukevat papereissasikin joita ehkä olet päässyt lukemaan (on oikeus lukea). Niistä leimoista voi olla aika paljon haittaa, jos ottaa ne hirveän vakavasti. Ne eivät ainakaan minun ja monen muunkaan mielestä perustu paljon mihinkään, tai sanotaanko sellaiseen "puolitieteeseen".

      Varmaan sinulla on ollut aika vaikea elämä - on tapahtunut paljon sellaista, mistä et ole ehtinyt etkä päässyt toipumaan. Toipuminen vaatisi kunnon olosuhteita, sellaisia missä saa olla turvassa, rauhassa, ja niin että joku kuuntelee tavalla joka ei pyri määrittelemään puolestasi kaikkea, mutta antaa kuitenkin uusia näkökulmia. Ja henkilö, jonka kanssa olemisesta voisit saada rauhan ja turvallisuuden tunnetta.

      " mul on vihanhallintaongelma, asenneongelma, ADHD, vakava masennus, ahdistus, bulimia ja syömishäiriö " Nämä ovat niitä muiden antamia leimoja, jotka ainakin minun korvissani kuulostavat pahalta. Tärkeämpää olisi, miten itse kuvailisit ongelmiasi. En usko että ihan noin...? Pitäisi löytyä joku, jonka kanssa keskustelemalla tai muuten yhdessä olemalla voisit vähitellen miettiä asioita ja antaa tapahtumille ja tunteille sellaisia nimiä ja selityksiä, jotka kertovat niistä jotain todellista.

      Olet apua hakenut, ja se on minusta valtavan viisasta, ja kypsyyttä osoittavaa. Sääli ja harmi, että niin vähän sinulle - ja muille vastaavassa tilanteessa oleville - on tarjottu. Ehkä tilanne muuttuu myöhemmin ja löytyy parempi hoitopaikka jostain, tai muuten tukea.

      • Anonyymi

        Olet touko aalto.
        Vihreä hullu, tekee hulluksi.


    • Anonyymi

      itse ollut kerran itsetuhoisuuden takia nuorten akuutti osastolla. olin kuullut pelkkää paskaa kaikista psykiatrisista osastoista, mutta oma kokemus oli todella positiivinen, omat hoitajat olivat ihania ja lääkäri ymmärtäväinen. Koin ekaa kertaa elämässäni, että joku otti minut tosissaan ja ymmärsi minua.
      Itse olen jäänyt viiltelystä yms. usein kiinni enkä ole osastolle päätynyt joten en ole varma millaisilla perusteilla sisään ottaa

      • Anonyymi

        On kivaa katsoa kun ihmisiä kuolee liveleakissa


    • Anonyymi

      HUS:n alueella on käsittääkseni Jorvin sairaalassa psyk.osasto nuorille. Joku tuolla aiemmin kirjoitti että tavalliselle sairaalaosastolle pääsee lepäämään, sinne ei tosiaankaan pääse pelkästään lepäämään. Tavallisilla osastoilla hoidetaan fyysisiä vaivoja. Tärkeintä on että apua hakee silloin kun siltä tuntuu, eikä kannata kuunnella tai miettiä mitä mieltä jotkut muut ovat saamastaan hoidosta. Jokainen on kuitenkin yksilö, jos jollekkin ei joku hoitomuoto sovi tai kelpaa, ei se tarkoita että itse ei kannattaisi kokeilla. Pääasia on että yrittää saada apua ongelmiinsa. Itsellänikään ei ole kaikkein miellyttävimpiä kokemuksia joistain paikoista mutta kyllä on apu kuitenkin löytynyt silloin kun on ollut tarvetta.

      • Anonyymi

        Moni joutuu tekemään sen pahimman ratkaisun, kun apua ei todellakaan saa kun tarvitsee tai tuntuu siltä. Jo ajatuksena aivan hullu, ei kukaan normaalijärkinen tuudittaudu moisiin harhoihin. Saati tyrkyä harhojaan muille. Mutta eiväthän harhaiset luonnollisesti seuraa mediaa...


    • Anonyymi

      Työnnä joku junan alle. Toimii aika hyvin.

    • Anonyymi

      Mikset hae terveyskeskuksen kautta mielenterveyshoitajan tai psykologin jutustelu käyneille ?(soitat vaan itselles ajan sinne)sitä kautta voit ehkä saada myös lääkityksen jos se sinua auttaisi esim?psykiatrin määrittelemänä se lääkitys sitten tulisi, jos auttaisi se sinua..Jos olet koulussa niin onhan sielläkin terkkari tai joskus tavattavissa myös lääkäri jonka kautta voi hakea kanssa järjestelmään sisään.Tuollaset osastojaksot on ehkä nuorella vähän turhan isoa puuttumista tai no vähän riippuu esim masennuksen asteesta.Mut esim mielenterveys klubitaloja on isommilla paikkakunnilla ainakin niin niistä voisit esim kanssa kysyä heidän mielipiteitä mitä kautta sun kannattaisi hakea hoitoa ja minkälaista..Että sielläkin klubitalolla ainakin välillä täytyy käydä tai olla tavattavissa ymmärtääkseni myös esim.mielenterveys sairaanhoitaja esim.jonka kanssa jutella tilanteestaan esim.Että mene nyt noista paikoista jostakin hakeen apua,sama ihan mistä käyt hakemassa...toivottavasti saat sitä!(Täällä nyt näyttää oleen vähän liikkeellä jotenkin sun kysymyksistä riehaantuneita epäasiallisia vastaajiakin että älä heistä välitä!!,apinoita nyt on joka paikassa jotka ei vaan välitä kuin itsestään!!(kun ymmärrys ei riitä muuhun!))

    • Anonyymi

      mulla aika sama tilanne en saa enää unta saan paniikkikohtauksii ahistaa viiltelen en voi lopettaa en enää kauheesti syö oon ollu pari päivää syömättä !mulla on todettu syömishäiriö! oikeesti miten pääsen osastolle haluun apuu oon alaikänen pitääkö mjn oikeesti uhata tehä itsari että pääsen sinne fr

    • Anonyymi

      Mä sain yrttiteestä apua omaa ahdistukseen ja paniikkiin. Ostat niitä nukuttavia ytttiteetä mitä kaupasta löydät erilaisii pakkauksii ja juot pitkin päivää ni johan alkaa rauhottuu. Etenki semmosta mis valeriaanaa.

      Mulla oikeesti autto. Pumppu halannu jo vuosia oäivityäin hulluna ykskaks ja hirvee ahistus ollu jo vuoden ja ny loppys ku seinää näillä yrteillä.

    • Anonyymi

      Itse pääsin ala-asteella osastolle kun sain hermoromahduksen ja löin luokkalaistani tuolilla päähän. Mutta pääsin samana iltana pois sillä he luulivat aluksi minun tehneeni sen vailla mitään syytä mutta olin tehnyt sen sillä tämä kyseinen henkilö oli kiusannut minua ja uhkaillut vetänsä seuraavalla välitunnilla turpaan. Mutta jouduin kyllä käymää tutkimuksissa ynnä muissa osaston jälkeenkin.

    • Anonyymi

      Ei osastolle pääse edes useiden itsemurhayritysten jälkeen, ainakaan jos vähänkään osaa selitellä ja näytellä. Sinne pitää todella haluta, väkisin ei oteta ketään.

    • Anonyymi

      Mitä jos vaa tapan itteni tai yritän nii pääsenkö sillo osastolle??? Vai hä. Oon alle 16v ja elän iha vitu paskaa elämää:D hyvä etten viel oo pyörtynyt viiltelyyn

      • Anonyymi

        Riippuu puhtaasti siitä, että onnistutko vai rampaudutko.

        Suosittelen ottamaan yhteyttä vaikka sekaisin-, tai valoa chattiin, kuraattoriin jne.


    • Anonyymi

      Käyn itse kuraattorilla, enkä ole kertonut viiltelystä, itsemurhayrityksestä tai muustakaan. olen vain puhunut ongelmista enkä sitä mitä teen niille. Minulla on anemia ja hermoston yli aktiivisuus häiriö ja saatan sen takia vaan yhtäkkiä pyörtyä sen lisäksi asiaa pahentaa etten halua jossain vaiheessa vaan syödä mitään vaan juoda vettä joten olen pyörtynyt aika monesti koulussa, kaupassa, kotona aika monessa paikassa. käytän/olen käyttänyt alkoholia, nikotiinia ongelmien ratkaisuun mutta se vaan johtaa huonoon omatuntoon ja viiltelyyn. en tiedä yhtään miksi oikein puhun täällä mutta tuntuu vaan vapaalta puhua anonyyminä.

    • Anonyymi

      Mietin vähän samaa että mä itse pelkään että oon liian iso vaara itselleni, viiltelen päivittäin mietin itsemurha ajatuksia en halua syödä ja sitte siinä herää kysymys et en kuitenkaa voi päästä osastolle

    • Anonyymi

      Sairaala nova suljettu osasto hoito ala arvosta

    • Anonyymi

      Jyväskylän sairaala novan suljetulla osastolla syötetään ihmisille lääkettä ala arvosta touhua!

    • Anonyymi

      Sairasta tää ihmisten kateus vammaset vapaana ja terveet suljetulle osastolle jyväskyläää haistakaa vittu saatanan kusipäät!

    • Anonyymi

      Mä oon ollut Hämeenlinnan lasten ja nuorisopsykalla hoidossa. Ne on ihan syvältä ahterista. Mutta pk seudulla: Alaikäinen kun olen, yritä päästä Töölöön Välskärinkadulle! Siellä osaavat hoitaa. Ja toinen on, että JOS mitenkään on mahdollista, niin kannattaa pyytää ensin avohoidon kontakti ja sitä kautta ns. "Suunniteltu osastojakso", joka

      • Anonyymi

        Toi lähti multa ennen aikojaan toi viesti XD. Mut siis se "suunniteltu osastojakso" eroaa akuutti osastojaksosta siten, että suunnitellussa jatkossa ne pystyy paremmin katsomaan lääkityksiä, tekemään testilomakkeita ym. Ja saatat parhaassa tapauksessa päästä ulkoilemaankin!

        Ja siis itse ihan 18 vuotiaana jolla on 3v ekat diagnoosit todettu ja 15v mielenterveyskuntoutujana sanon, että oikeesti jos pystyt yhtään, niin hanki suunniteltu jakso osastolle. Akuuttijaksolla NE EI TEE YHTÄÄN MITÄÄN (ellet ole umpi psykoosissa)
        T: Tuntematon MTpotilas


    Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2575
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1645
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 83
      1512
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      113
      1398
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe