kandeeko vaihtaa trileptal

uusille urille

heips

haluaisin vaihtaa trileptalin pois sen aiheuttaman väsymyksen vuoksi - neurologi on toistaiseksi antanut vaihtoehdoiksi keppran ja lamictalin

kannattaako ? kumpi ?!

meenkö ojasta allikkoon vai kannattaako mielummin opetella elämään väsymyksen kanssa, tässä kun elämässäni on näitä väsymyksen aiheuttajia muitakin tällä hetkellä

22

2791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs gaijin

      Olen itse syönyt kaikkia kolmea matkan varrella ja sen perusteella voin vain kommentoida ainakin Kepprasta ja Trileptalista, että alkukuukaudet väsyttävät aivan älyttömästi. Keppran väsymyksestä en tainnut edes päästä eroon kun se jo vaihdettiin. Nykyisen lääkkeen kohdalla meni lähes vuosi, ennenkuin väsymys "aidosti" katosi. Olen siis syönyt Trileptalin rinnakkaisvalmistetta kaksi vuotta ja muistikuvien perusteella viime kesänä alkoi aamuisin tuntua normaalilta. Jos olet syönyt kauemmin, niin sitten tiedät enemmän kuin minä:) Tsemppiä kuitenkin!

      • lllllllllllllll

        Trileptalin rinnakkaislääke tarkoittaa suomeksi?


      • eräs gaijin
        lllllllllllllll kirjoitti:

        Trileptalin rinnakkaislääke tarkoittaa suomeksi?

        nimeltään Apydan. Käsittääkseni samat vahvuudet yms. mutta apu/sidosaineet vähän erilaiset. Lääkärini mukaan keskimäärin paremmin siedetty?


      • wooman
        eräs gaijin kirjoitti:

        nimeltään Apydan. Käsittääkseni samat vahvuudet yms. mutta apu/sidosaineet vähän erilaiset. Lääkärini mukaan keskimäärin paremmin siedetty?

        Otetaanko niitä molempia yhtä aikaan ?


      • eräs gaijin
        wooman kirjoitti:

        Otetaanko niitä molempia yhtä aikaan ?

        Se on siis ihan yksin toimiva lääke, toisella kauppanimellä vain (eli eri firman valmistama mutta sama vaikuttava osa). Vähän niin kuin Burana vs. Ibumax. Jostain syystä itselleni tuo versio määrättiin mutta ei niissä eroa pitäisi olla paljoakaan.


    • entinen Marsu

      Mulla keppra oli hyvä lääke vuosia, sitte vaan alkoi päätä särkemään turhan usein. Lamictalia kokeiltiin, mutta se ei sopinut ollenkaan. Nyt syön zonegrania, joka on vienyt ruokahalut kokonaan ja puolessa vuodessa painoa lähtenut 8kg. Alkaa olee ikävä keppraa, vaikka päätä särkisikin...

    • Jossutar

      Minulla oli käytössä aikaisemmin Keppra & Trileptal - yhtä aikaa. Trileptal purettiin sen aiheuttaman hyponatremian takia. Itse huomasin Keppraa aloittaessa, että ensimmäiset kaksi viikkoa menivät täydellisessä (kirjaimellisesti!) sumussa. Aivan kamalaa, mutta kestin kuitenkin... kohtauksettomuus oli niin tärkeää! Kepprasta vain hyvää sanottavaa ja itse asiassa myös Trileptalista (jos ei hyponatremiaa oteta huomioon!).

      Lamotrigin (eli Lamictal) menossa nyt, nostovaihe. Sain pieniä ihottumaoireita ja hermo on kireällä. Mistä sitten johtunee... en tiedä.

    • kuten jo mainittu

      Samaa suosittelen, kuin eräs gaijin. Eli Apydan on tosiaan käytännössä sama lääke, kuin Trileptal. Vaikuttava aine on sama ja määrä sama, mutta apuaineet erit.

      Apuaineet aiheuttavat kuulemma usein lääkkeiden sivuvaikutukset ja Apydan on tässä suhteessa paremmin siedetty lääke.
      Minullakin vaihdettiin Trileptal Apydaniin ja ainakin muistihäiriöt vähenivät huomattavasti. Väsymystä on kyllä vieläkin.

      Kannattaa kokeilla, koska siitä voi suht helposti vaihtaa takaisin, koska itse lääkeaine on sama. Vaihto tapahtui siis ihan ns. heittämällä. Aamulla otin vielä Trileptalia ja illalla en enää vaan sen tilalla Apydania. Se on mahdollista juuri siksi, että lääkeaine on sama.

      Muista kuitenkin, että Apydania käyttäessä lääkettä kannattaa kysyä apteekista etukäteen, koska se ei ole yhtä yleinen, kuin Trileptal, niin apteekit ei yleensä pidä sitä varastossa.

      Oho... Tulipa sekava viesti, olen hirveän väsynyt, mutta toivottavasti ymmärsit :)

      • neiti kesis

        Mikä toimii kellekin. Itse harmittelen ettei keppraa laitettu mulle jo paljon aiemmin. Mulla pitää karbatsepiinin olla koko ajan päällä ja keppra lisänä. Trileptal väsytti hullusti ja mulle se veti suola-arvot sekaisin, sama homma abydanilla. Lamictalilla näin kaksoiskuvia. -Ja on muuten lisäksi pahan makuinen, yäk. Kepprasta ei oo pahaa sanottavaa, paitsi että siitä tuli salmiakin himo, joka on kyllä ajan oloon helpottanut, mutta vielä on hampaat pysyny suussa ja kohtaukset kurissa niin eiköhän tämä tästä.


    • Ni_na

      Mulla on monta vuotta ollut lääkitykseni "runkona" Trileptal ja nyt kolme viimistä vuotta sen rinnalla ollut Keppra. Tämän hetkiset haittavaikutukseni ovat olleet minulla jo ennen Keppran alottamista, nyt on jännät paikat kun alkuvuodesta pitäisi vaihtaa Trileptal Neurotol Slow:iin. Odotan tavallaan innolla, koska Trileptal on laskenut vähän liiankin uhkaavasti natrium-arvoja toisinaan... Se on mulla myös se väsyttävä lääke. Kerran Trileptalin ja ylipäätään lääkitykseni olen lopettanut ja sinä aikana laihduin paljon.

      Nyt tosiaan odotan suuria muutoksia Trileptalin pois vaihtamisen myötä. Lääkäri sanoi, ettei sitä aio enää takaisin laittaa, perusteli sen sillä, että todennäköisesti seuraavien viiden vuoden aikana harkitsen raskautta.

    • Pää sumussa...

      Usein kuuluu sanottavan, että Trileptalin aiheuttama väsymys häviää n. vuoden jälkeen. Näin asia ei oikeasti ole, koska Trileptal vaikuttaa tasan niin kauan kuin lääkettä on veressä. Väsymykseen vain tottuu eikä sitä enää huomaa.

      Parhaiten tämä tulee ilmi, kun Trileptal-lääkitys lopetetaan: voi sitä energisyyden ja mielen virkeyden tunnetta! :)

    • suosittelen...

      Minulle sopii keppra. Otan sitä lisänä ja pikku hiljaa toisesta luovutaan eli sun lääkkeestä.

    • hdjkgh

      mulla oli aikaisemmin trileptal ja multa kanssa otettiin se pois väsymyksen ja muiden oireiden takia ja
      sen tilalle tuli sitten lamictal eikä se ole ainakaan mulle aiheuttanu mitään sivuvaikutuksia.

    • melisasa

      itselläni keppra ja lamictal-yhteislääkitys ja väsymys aivan suunnaton.Väsymys ja kaksi alle 5v lasta ei kauhean hyvä yhdistelmä ja uusi tulokas syntyy kesällä. Tosiaan tuntunut koko läkityksen ajan (senkin jälkeen kun trileptal purettiin) että sumussa mennään. lääkkeet otan aamulla 7-8 välillä niin 9 jo taju kankaalla ja sinnittelyä iltaan asti. iltalääkkeistä taas tuntuu ettei niin pahat vaikutukset mutta väsyttää kuitenkin. jos jollain on ehdotuksia miten sais väsymyksen pois niin ehdotuksia otetaan vastaan. ei enää viitsis joka päivä nukkuakaan ja olla kärttyinen ja väsynyt.jos tätä loppuelämä on niin ei hyvää päivää vaan.(itselläni siis kokeiltu jo 5 eri lääkettä. trileptal aiheutti kilpirauhasen vajaatoiminnan johon myös lääktiys sekä diabetes,)

      • VituttAa lopullisesti jo

        Lamictal meinasi tappaa minut. Kuume oli korkea (41) ja iho oli räikeän punainen nollosihottumasta. Trileptal on kyllä vienyt sellaiseen masennuskierteeseen masennusherkän ihmisen, että ei mitään järkeä. Energiaa on parin vuoden käytön jälkeen yhä nolla ylimääräiseen. Töitä puolitehoilla teen. Muisti on naurettavan huono. Paljon on lääkeryhmiä kahlattu mutta Trileptaalilla on pitkään nyt menty..


    • tytitksiitoöspoito

      Ite ottaisin riemusta kiljuen Lamictalin takaisin Keppran tilalle jos se vaan mahdollista olisi!
      Lääkärinhän se pitäisi tietää, että mikä lääke juuri sinulle on sopiva ja mitä kannattaa sinun tapauksessa kokeilla. Itse voit etukäteen tutustua lääkkeiden tuoteselosteisiin netissä ja miettiä vähän niiden perusteella, että onko niissä jotain sellaista, mikä pistää epäilemään sopimattomaksi.

    • sinkku epileptikko

      Trileptal: olen käyttänyt -08 asti 1,5 aamuin illoin. Aluksi saatoin nukahtaa istualleni. Mutta se antoi periksi muutan viikon aikana. Minulla ko. lääke on pitäny kohtaukset täydellisesti pois (kopkop), joten minä henkkoht en ainakaan uskalla vaihtaa sitä pois. Mutta suosittelen neuvottelemaan hoitavan lääkärisi kanssa asiasta. Toisinaan olen kuullut, että toimivaa lääkettä ei kannata vaihtaa, koska uusi lääke ei pakosti enää toimi yhtä hyvin.

      • sinkku epileptikko

        lisäystä edelliseen... ja lisäksi minulle lääkäri on todennut aina että "veriarvot ovat kohdallaan" ja "taidat olla täysin alkoton". Okei, olen oikeasti savuton alkoton. :)


    • Patteri

      Trileptalia käytin joskus -90 luvun loppupuolelta asti, aina vuoteen 2003. Sen jälkeen lääkettä uudistettiin, mistä seurauksena oli, että se imeytyi nopeammin ja aiheutti näössä kaksoiskuvia. Asia selvisi sillä, että lääke vaihdettiin Apydaniin.
      Nyt Apydanikin uudistettiin vuoden lopulla, Kela-korvauskin myönnettiin sille juuri. En ole vielä lääkettä käyttänyt, joten jännittää pitää, ettei käy niinkuin Trileptalin kanssa.

      • eräs gaijin

        Mitä tarkoitat, että Apydan uudistettiin? Siis onko tiedossasi, että siihen on tehty jotain muutoksia? Purkki, väri ja myyntilupa olivat kuulemma vaihtuneet mutta en tullut kysyneeksi onko jotain muuta uutta. (Olo ollut todella tukkoinen viimeiset viikot mutta olen laittanut pimeyden piikkiin..ainakin toistaiseksi.)


      • eräs gaijin
        eräs gaijin kirjoitti:

        Mitä tarkoitat, että Apydan uudistettiin? Siis onko tiedossasi, että siihen on tehty jotain muutoksia? Purkki, väri ja myyntilupa olivat kuulemma vaihtuneet mutta en tullut kysyneeksi onko jotain muuta uutta. (Olo ollut todella tukkoinen viimeiset viikot mutta olen laittanut pimeyden piikkiin..ainakin toistaiseksi.)

        Argh. Todellakin, liiton sivuilla mainittiin, että apuaine on muuttunut. Voihan rähmä, jos nämä ongelmat nyt siitä johtuvat. Juuri kun kaikki meni hyvin..


    • joopa joo

      Eikös ole mukava kun saa kantaa paskansa, kuten itsekin epilepsiaa kärsivä ja deprakine 500 mg vaan huuleen aamulla 1 ja illalla 2. Kaiken kukkuraksi ahdistuneisuutta. No tiettää ainakin on hengissä. :-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      98
      6927
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2710
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2293
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1970
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1691
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      7
      1493
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1268
    Aihe