Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Saunalahden GSM-liittymämyynti epärehellistä kaupantekoa

Väystinen

GSM-liittymiä myy Saunalahti mielestäni puhelimitse täysin hyvien kaupankäyntitapojen vastaisesti. Vaikka ei haluaisi ottaa mitään liittymää, kas kummaa, sellainen vaan lähetetään postissa. Hankkikaa nyt hyvänen aika edes jonkinlaisen käsityskyvyn omaavia puhelinmyyjiä, että ihmisiä ei huijata.

Tilausvahvistus tulee myöhemmin kuin liittymä postiin, vaikka liittymää ei ole edes tilattu. Tilausvahvistuksessa mainitaan, että liittymä'sopimus vahvistuu noudettuasi liittymän postista. Olisihan se normaalia, jos sellaisen olisi tilannut, mutta kun ei ole.

Noin kahden viikon sisällä olen saanut kahdelle henkilölle selittää, että ei tarvitse hakea mitään Saunalahden lähettämää postista, jos ei ole kerran tilannut. Mielestäni on todella törkeää lähettää kyseinen liittymä yli 70-vuotiaalle henkilölle, joka on myyntitilanteessa NIMENOMAAN sanonut, että tytär hoitaa puhelin- ja liittymäasiat.

Eipä sitä moni iäkkäämpi edes muista puhuneensa jonkun puhelinmyyjän kanssa, kun postista tulee lappu, että voi noutaa. Ei sellaista muista kukaan, jos kerran ei ole tilannut.

Vielä jos yhdenkin tapauksen kuulen, asia ei jää pelkästään kirjoitteluksi, käyn selvittämässä, onko toiminta peräti laitonta, kuten oletan.

4

2222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äidin poika

      Sähköposti Yksityisviesti (paikalla)


      EDESVASTUUTONTA
      « : Keskiviikko 3.02.2010 - 09:29:08 »
      Vastaa lainaten Muokkaa viestiä
      Joku s####nan puhelinmyyjä oli soittanut huonokuntoiselle äidilleni, jolle puhelimet olivat vierasta tekniikkaa ja painostanut niin kauan, että äiti oli sanonut jotain myöntävää. Paria viikkoa myöhemmin talossa ollut lankaliittymä mykistyi ja paria päivää myöhemmin tuli postilappu, jolla sai noudettua Huivein pöytäpuhelimen.
      Äkkiä arvioiden puhelinlaskussa säästetään 8 eur kuukaudessa.

      Kun lankalinja mykistyi, menivät samalla mykiksi kaikki taloon rakennetut hälytysjärjestelmät, jotka olin asentanut vanhempieni tueksi.
      Samalla meni käyttökelvottomaksi käyttöön valittu lankapuhelin, jossa oli isot ja selkeät painikkeet sekä pikavalintapainikkeet, jotka oli yhdistetty läheisten numeroihin sekä hälytysnumeroon

      Huivein soittoääni on tälläistä nörttipihinää, jota vanhempani eivät oppineet yhdistämään puhelimeen vaan luulivat musiikin tulevat radiosta.
      Laitteessa ei ole pikavalintoja. Niiden tilalla on jonkun perkeleen nörtin keksimät valikkonäppäimet. Kun tuollaista painaa, puhelin menee valikkoon, jonka jälkeen iäkäs ihminen ei pysty sillä enää soittamaan edes hälytysnumeroon.

      Puhelinliikkeessä eivät olleet edes kuulleet mistään laitteesta, jolla vanhat lankapuhelimet ja -järjestelmät saisi toimimaan GSM-verkossa. Vasta pitkällisen etsimisen jälkeen olen tälläisen löytänyt ja joudun nyt tilaamaan. Siinä yhteydessä Huivei muuttuu ratpeettomaksi. Vien sen varmaan kauppakeskuksen seinälle ja pistän mukaan ison lapun, jossa varoitan moista hankkimasta.

      Akuutin tilanteen sitten tullessa isäni taisteli vartin ennenkuin sai puhelun tulemaan minun numerooni ja silloinkin vahingossa. Kaikkineen meni n. puoli tuntia, ennenkuin ambulanssi saatiin paikalle.
      Tilanteen jälkiselvittelyissä nuorehko sairaanhoitaja taisteli usean minuutin, ennekuin sai puhelimella soitettua.
      Soittamisen hankaluutta edesauttaa myös jokseenkin täysin tunnoton näppäimistö, jolla tulee jatkuvasti virhepainalluksia.

      Jouduin rakentamaan kokonaan uuden hälytysjärjestelmän, joka tähän mennessä on jo maksanut n. 160 Eur ja tulee vielä maksamaan lisää. Äkkiä laskien 8 Eur/kk säästö kuukaudessa tulee maksamaan meille n. 300 Eur paljon työtunteja.
      Alkuperäisen lankaliittymän palauttaminen olisi maksanut 98 Eur kulut. Lisäksi sain puhelinfirmalta jokseenkin suorasanaisen vastauksen, että tätä kotikuntaani monopolina hallitsevaa Ruåtsalaisfirmaa ei pahemmin kiinnosta lankalinjojen uudelleen liittäminen, koska ' langaton liikenne on tulevaisuutta '.

      Sosiaaliviranomaisten ja vammaisjärjestöjen hälytyslaitteet vaativat lankalinjan liittymän toimiakseen. Ainoastaan vartioliikkeiden todella sikahintaiset järjestelmät toimivat GSM:llä ja vaativat tällöinkin oman liittymänsä.

      En ole varma, olisiko äitiäni enää pystytty pelastamaan, vaikka puhelin olisikin toiminut. Mieleen kuitenkin jäi pieni kaiherrus.

      Joten. Se idiootti, joka tämän järjestelmän tyrkytti äidilleni, voi ilmoittautua allekirjoittaneelle. Annan mielelläni huolellista selkähierontaa koivuhalolla.
      Kaikki on tapahtunut lain ja määräysten puitteissa, joten hoidan selkähieronnan laillisesti kaadetulla ja pilkotulla halolla.

      • Äidin poika

        > Mutta tottakai tuotteena tuo on sellainen, että vanhempien ihmisten on aika vaikea ymmärtää koko
        > asiaa, eli paras olis kun joku nuoremman polven edustaja konsultois omia tuttaviaan ja sukulaisiaan
        > ennen päätösten tekemistä.

        Eli Savolaista kaupankäyntiä: vastuu siirtyy ostajalle. Tai pikemminkin tämän sukulaisille.

        Päätöksen tekemiseen ei ole mitään pohjaa. Laite on pakko hyväksyä kuin sika säkissä. Vasta, kun se on pöydällä, asiakas huomaakin, että ( Laite on siis Huawein ETS3023 GSM pöytäpuhelin, jota Saunalahti jakoi liittymän kytkykauppana 2009 syyspuolella ):
        - Rakkineeseen ei saa kiinni käytössä olevia apulaitteita
        - Soittoäänet ovat SURKEITA. Puhelimen pitäisi soida puhelimen äänellä
        - näppäimistö on huonompi, kuin lasten leluissa
        - härvelissä on valikkohelvetti.

        Tuo valikkokin on ensimmäisenä tyrkyllä aivankuin puhelimen tärkein käyttö olisi asetusten plaraaminen. Laitteen kehittelijälle se varmaan onkin, mutta peruskäyttäjälle puhelin on puhelin. Valikot yms lisätoiminnot pitäisi pystyä lukitsemaan pois käytöstä.

        Asia olisi järjestyksessä, jos käyttäjälle tarjottaisiin tuon per**leen Huivein tilalle palikkaa, johon saisi vanhat lankakalusteet kiinni.
        Markkinapuolelle välitettäköön tieto, että Suomessa on ollut kai pari sataa vuotta lankapuhelinverkko, jonka jäljiltä ihmisillä on edelleen tähän verkkoon liitettäviä laitteita. Ei pelkästään puhelimia, vaan myös ääni- ja valohälyttimiä, hälytyspainikkeita, valvontalaitteita, lisänäppäimistöjä etc, etc.

        Omassakin tapauksessani tuollainen sovituspalikka olisi säästänyt suurelta työmäärältä, hermoilulta ja rahanmenolta.

        Sitäpaitsi vaikuttaa, ja olen muutamista muista viesteistä saanut vahvistusta, että esim Class Olssonin kauppaama hälytyslaite Ontech 9009, joka muiden palveluntarjoajien verkossa toimii kelvollisesti, menettää yhteytensä Saunalahden verkkoon satunnaisesti.
        Olen siis ilmeiseti heittänyt kaivoon 159 Eur ja joudun taas hankkimaan lisää tavaraa varmistaakseni hälytysten kulun.

        Se, että myyjä puhelimessa käy läpi järjestelmään liitetyt lisälaitteet ei vielä kerro mitään. Ikäihmiselle ei ole lainkaan selvää, mitä kautta esimerkiksi puhelimen lisäkello, valohälytin ja linjavahti toimivat. Ikäihmiselle puhelin on laite, joka pörisee, jolloin siihen pitää vastata. Haluttaessa soittaa tarkistetaan pahvilta numero tai painetaan isoa pikavalintanäppäintä. Vilkkuva valo television päällä ja lisäkello eteisessä ilmoittavat tulevasta puhelusta. Vilkkuvalo puhelimen päällä kertoo, että kahva ei ole mennyt klyykaan oikeaan asentoon.
        Mistä ikäihminen voisi tietää, mistä nämä kaikki vilkut ja pörinät tulevat.

        Olisin valmis vaihtamaan tuon Huivein Saunalahden kanssa vaikkapa tälläiseen:
        http://www.coline.fi/gsmsovitintfnetgsmj6/index.html
        Valitettavasti käsissäni olevassa laitteessa on verijälkiä, joten vaihto ei käy.
        Pitänee odottaa seuraavaa tiliä.

        Säästö puhelinlaskuissa on poikinut helv*tisti lisäkuluja.


    • asoji

      Oon samaa mieltä! Mulle soiteltiin yhteen aikaan monta kertaa viikossa saunalahdelta. Mielestäni se oli jo häirintää. Puhelin soi ekan kerran aamulla ysin-kymmenen aikaan ja saatettiin yrittää monta kertaa päivässä, jos en vastannut. Yhden kerran suutuksissani torjuin soiton. Heti perään yritettiin sieltä soittaa uudestaan. Eikö niillä ole mitään tajua?? Kerran kirjoitin tekstarin, että lopettais ton häirinnän. Samana päivänä jo soiteltiin uudemman kerran samasta numerosta. Kerran ku just olin sanonut yhdelle myyjälle, vastattuani puhelimeen, etten halua liittymää joten ei kannata soitella, niin saman tien ku suljin puhelimen soitti joku toinen tyyppi samalla asialla.

      Kerran kun olin taas sanonut, etten halua vaihtaa saunalahteen, niin myyjä alko inttämään, että ei hän mitään vaihdosta olekaan tarjoamassa vaan uutta liittymää entisen rinnalle. So what?? Jos sanon, etten saunalahtea halua, niin silloin en halua sieltä edes sitä uutta liittymää. Ärsytys saunalahtea kohtaan on kasvanut mulla aika suureksi enkä millään toisella operaattorilla ole törmänny samanlaiseen häirintään.
      Häirinnältä se tuntuu, ku saman päivän aikanaki yritetään sieltä monta kertaa välillä.

    • Vei hai vei

      Iäkäs sukulaismies houkuteltiin vaihtamaan lankaliittymänsä Saunalahden langattomaan ja säästöä luvattiin kuukausimaksuissa jopa 8 euroa. Päätelaite Huawei 3023 tuli postissa ja noin kuukautta myöhemmin lankaliittymä mykistyi. Huawei kytkettiin päälle ohjeiden mukaan, mutta se ei toiminutkaan. Apuun hälytettiin naapurin (lanka)puhelimella osaava nuori sukulainen, joka totesi kaikki temput kokeiltuaan, että koje oli viallinen. Saunalahden puhelinpalvelu totesi saman asian rutiininomaisesti ja pyysi viemään rakkineen Elisan myyntipisteeseen lähs 50 km:n päähän korjausta varten. Näin tehtiin ja sillä tiellä koje on kuukautta myöhemmin edelleen. Onneton vaihtaja totesi pian, että elämä ilman puhelinta on hankalaa ja osti kännykän Soneran liittymällä. Saunalahden sopimuksen purulle on ilmeiset edellytykset ja oikeastaan yhtiön pitäisi krvata myös matkakulut korvaavan laitteen hankinnasta/vuokrauksesta aiheutuneet kustannukset.

      Jonkun pitäisi kertoa noille savoa vääntäville Saunalahden myyjille, että heidän tavaransa on täyttä sekundaa enkä itse kyllä kehtaisi olla yhtään hetkeä kauppaamassa moista roskaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1437
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1409
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe