karhunköynnös, perhkeletto

älkää istuttako

Dodii, tässä on vuosikaudet taisteltu tuon naapurin kanssa. Karhunköynnös vain leviää ja leviää, vaikka välissä on hyvin hoidettua nurmea sekä sepelikäytävää yms. "estettä".
Rouvan mielestä kasvi on niin kaunis ja eihän se heidän puolellaan pääse enempää leviämään, tulee meidän puolelle ja on aiemmin levinnyt kahteen muun naapurin pihaan.

Nyt roiskin roundappia siihen tyyliin, että menköön kaikki pensaatkin mennessään. Pakko saada nujerrettua tuo etokasvi, joka levittäytyy JUURIENsa avulla.

Jättibalsamiakin naapuri luuli joksikin linnunherneeksi, voi hyvää päivää.
Piti oikein kuva etsiä lehdestä ja näyttää, että kyseessä on jättibalsami ja levisi myös meidän pihalle tosi rajusti.

Polvillani anelen: älkää istutelko ja kylväkö näitä tautisesti leviäviä kasveja. Tuossa lähikaupan parkkipaikalla on asfaltin keskellä noin viisi metriä korkea nuori lehmus. Sekin on aivan tämän karhunköynnöksen puserruksissa. Tuo köynnös siis kieputtaa itsensä tiukkaan ja vetää ainakin nuoret ja taipuisat oksat suppuun ja jopa kaataa pensaita.

Itku tulee...

4

585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarvitsijoille ;)

      Täällähän joka kevät kysellään, mistä saisi karhunköynnöstä. Pyydä heidät silloin paikalle ja anna lapio käteen ;)

      Pirullinen kasvi, onneksi ei ole itsellä, mutta lähettyvillä olen katsellut erästä pihaa..voi voi.

      • oli pihassa,

        tai siis pihaa ei oltu hoidettu mitenkään ja karhunköynnös oli ottanut vallan...nyt olen kynnet verillä kiskonut sitä 5v aina kun näen ja se alkaa näyttää luopumisen merkkejä!


    • kasvoi

      Vanhalla naapurilla kasvoi "elämänlanka" pihalaattojen välistä rivitalon tilliseinää pitkin, ja se oli tosi kaunis. Itse sitä aina "himiöin", mutta en uskaltanut sitä pihalleni ottaa, koska tiesin tuosta tappavasta leviämistavasta.

      Nyt minulla on lasitettu parveke ja olen laittanut sitä isoon ruukkuun. Olen todennut, että sieltä se ei kyllä pääse leviämään ei-toivottuuihin paikkoihin.

      • mihinkään sinun parvekke

        lta leviä.
        Mutta kun monilla ihmisillä loppuu se maalaisjärki niin lyhyeen. Luullaan, että kun sitä kasvia ei näy siinä omalla leikatulla nurmella niin miten se voi naapurin puolelle muka levitä.

        Jos nyt joku tuota kasvia himoitsee niin - laittakaa sitä johonkin idioottivarmaan purnukkaan kasvamaan. Purnukan alla ei sitten saa olla nurmea tai hiekkaa, johon juuret voivat purkin pohjasta levitä. Uskokaa pois.

        Itselläni on paljon kärhöjä ja köynnösruusua. Senkun maahan lykkää ja muistaa kastella niin on kaunista eriväristä kukkaa niin paljon enemmän kuin naapurin karhunköynnöksessä.
        Kärhöllä pitää vain tyvessään olla joku suojaperenna, ettei juuret kuumene.

        Muitakin köynnöksiä siis on pilvin pimein.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2535
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2203
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1897
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1651
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1625
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1558
    8. 75
      1479
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      109
      1388
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe