AHMATTI, itkettää...hävettää

.............

tänään olen ahminut koko päivän.... en ymmärrä miksi... miksi tämä näin meni??

pieni lista siitä, mitä olen tänään syönyt... en edes muista kaikkea....

paketin ryvita näkkileipää
voita varmaan puoli pakettia
paketti kultakinkkua
puoli pakettia aamupala juustoa
750 g maitorahkaa
1,5 litraa jugurttia
kaurapuuroa noin 3 dl ( tomusokeria ja kaakaota)
0,5 litraa maitoa
verilättyjä 6 kpl
70 g tummaa suklaata
noin 400-500 g pähkinä rusina sekoitusta
300 g lohta
2 isoa salaattikulhollista
2 omenaa
2 banaania

voi juma... en ees muista mitä vielä...
kaloreita en aijokkaan edes laskea. vaikka suht helppoa olisi kun muistan suurimman osan... en tahdo ajatella asiaa... en tahdo näyttäytyä enää koskaan...


eli ehkä tämä antaa lohtua teille jotka joskus syö VÄHÄN ylimääräistä.. repikää tästä. vittu oon niin paska..

9

732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jghjgk

      hmmm. aika paljolta kuulostaa. oletko miettinyt miksi yleensä ahmit? miltä sinusta tuntuu kun haluat ahmia? opettele käsittelemään tunteita ilman ahmimista/syömistä.

      • -......

        en olekkaan koskaan miettinyt tuota :) helvetti, nyt mä tänään ton hoksaan niin tää touhu loppuu tähän! :) huomaa sarkasmi

        heittäkää tuohon vielä laku patukan ja 2 kulhollista muroja, jotka just heitin suuhuni. nyt menen nukkumaan ennekuin tää tästä pahanee


      • jhllkjhl
        -...... kirjoitti:

        en olekkaan koskaan miettinyt tuota :) helvetti, nyt mä tänään ton hoksaan niin tää touhu loppuu tähän! :) huomaa sarkasmi

        heittäkää tuohon vielä laku patukan ja 2 kulhollista muroja, jotka just heitin suuhuni. nyt menen nukkumaan ennekuin tää tästä pahanee

        Jees! tsemppiä sulle! :)


    • asdasdasddgfs

      Mm. Muutos lähtenee siitä itsestä, jos siis haluat muuttua (edes)

      • Ynia

        Sitä on todella helppoa heittää keittiöpsykologisia ratkaisuja tällaseen ongelmaan, joka ulkopuolisista kuulostaa typerältä ja jopa ahneiden ihmisten keksimältä huuhaalta. Kun kerran oppii käyttäytymään ja reagoimaan tietyllä tavalla tunteisiin/elämään/stressiin, se on kuin avaisi Pandoran lippaan. Helvetti pääsee valloilleen, eikä sitä kantta ole todellakaan helppo sulkea. En usko, että omin voimin kauhean moni sitä edes pystyy tekemään. Riippuu tietysti siitä, onko kyseessä ohimenevä vaihe elämässä, jota käsittelee tällä tavoin vai onko kyseessä ennemminkin sitkeässä istuva sairaus, joka tulee aina olemaan jollakin tapaa osa itseä.

        Paraneminen vaatii pitkän prosessin, jossa opetellaan pois opituista ja monta kertaa toistetuista käyttäytymismalleista, jotka näennäisesti tuovat helpotusta/rentoutusta elämään. Vanha käyttäytymismalli pitää korvata uudella. Syömishäiriön perustana ovat pakkoajatukset, jotka hallitsevat elämää ja itseä. Siispä syömishäiriötä hoidetaan ratkaisukeskeisellä terapialla (kognitiivinen terapia), jossa opetellaan uusia skeemoja hallita itseä ja impulsseja. Syömishäiriön syy ei tietenkään hoidu sillä, että opitaan toimimaan toisin. Jokaisella on varmasti monimutkaiset ja valonarat syynsä sairastaa. Siksi itsekin olen ollut psykoterapiassa tutustumassa itseeni, jotta osaisin/oppisin rakastamaan itseäni ehdoitta.

        Toisaalta olen myös sitä mieltä, vaikka aina terapiaa lämpimästi suosittelenkin, että on opeteltava uskomaan ja kannustamaan itseä. Joka aamu, kuinka turvonneena ja "rumana" tahansa, pitäisi pystyä sanomaan itselle, että sinä selviät tästä, sinä paranet, olet kaunis ja tärkeä, olet turvassa, koska MINÄ pidän sinusta huolta. Se on tärkeä oivallus ollut itselle, että minän on pelastettava minä, tultava vahvaksi kantaa myös sitä osaa itsestä, joka sortuu syömään. En tiedä, oliko näistä ajatuksista sinulle mitään hyötyä, mutta toivon sydämeni pohjasta, että jaksat uskoa olevasi jotain ihan muuta kuin mitä tämä viheliäinen sairaus sinulle valehtelee. Tsemppiä sinulle! :)


      • no uf uf
        Ynia kirjoitti:

        Sitä on todella helppoa heittää keittiöpsykologisia ratkaisuja tällaseen ongelmaan, joka ulkopuolisista kuulostaa typerältä ja jopa ahneiden ihmisten keksimältä huuhaalta. Kun kerran oppii käyttäytymään ja reagoimaan tietyllä tavalla tunteisiin/elämään/stressiin, se on kuin avaisi Pandoran lippaan. Helvetti pääsee valloilleen, eikä sitä kantta ole todellakaan helppo sulkea. En usko, että omin voimin kauhean moni sitä edes pystyy tekemään. Riippuu tietysti siitä, onko kyseessä ohimenevä vaihe elämässä, jota käsittelee tällä tavoin vai onko kyseessä ennemminkin sitkeässä istuva sairaus, joka tulee aina olemaan jollakin tapaa osa itseä.

        Paraneminen vaatii pitkän prosessin, jossa opetellaan pois opituista ja monta kertaa toistetuista käyttäytymismalleista, jotka näennäisesti tuovat helpotusta/rentoutusta elämään. Vanha käyttäytymismalli pitää korvata uudella. Syömishäiriön perustana ovat pakkoajatukset, jotka hallitsevat elämää ja itseä. Siispä syömishäiriötä hoidetaan ratkaisukeskeisellä terapialla (kognitiivinen terapia), jossa opetellaan uusia skeemoja hallita itseä ja impulsseja. Syömishäiriön syy ei tietenkään hoidu sillä, että opitaan toimimaan toisin. Jokaisella on varmasti monimutkaiset ja valonarat syynsä sairastaa. Siksi itsekin olen ollut psykoterapiassa tutustumassa itseeni, jotta osaisin/oppisin rakastamaan itseäni ehdoitta.

        Toisaalta olen myös sitä mieltä, vaikka aina terapiaa lämpimästi suosittelenkin, että on opeteltava uskomaan ja kannustamaan itseä. Joka aamu, kuinka turvonneena ja "rumana" tahansa, pitäisi pystyä sanomaan itselle, että sinä selviät tästä, sinä paranet, olet kaunis ja tärkeä, olet turvassa, koska MINÄ pidän sinusta huolta. Se on tärkeä oivallus ollut itselle, että minän on pelastettava minä, tultava vahvaksi kantaa myös sitä osaa itsestä, joka sortuu syömään. En tiedä, oliko näistä ajatuksista sinulle mitään hyötyä, mutta toivon sydämeni pohjasta, että jaksat uskoa olevasi jotain ihan muuta kuin mitä tämä viheliäinen sairaus sinulle valehtelee. Tsemppiä sinulle! :)

        Arvaa jaksaako tota lukea. hienoja sanoja vaa löytyy helvetisti mut luuleksä et ne auttaa?? joku sossutantta taas kirjottelee sielä ja leikkii tärkeetä. moro vaan


      • Ynia
        no uf uf kirjoitti:

        Arvaa jaksaako tota lukea. hienoja sanoja vaa löytyy helvetisti mut luuleksä et ne auttaa?? joku sossutantta taas kirjottelee sielä ja leikkii tärkeetä. moro vaan

        En ole sossutantta ja kärsin itekin syömishäiriöstä. Tärkeä olen ehdottomasti juu, eikä kenenkään pitäisi itsestään muuta ajatellakaan. Ööööö, hienoja sanoja? Kognitiivinen terapia vai? Se on yksi ratkaisu. Ihan järkevä vaihtoehto. Mähän nimenomaan kirjoitin, että en tiedä, onko näistä sanoista mitään apua, miksi siis vedit herneet nenääsi, en ihan ymmärrä... Ei ole pakko lukea, jos ei halua, eikä koe, että sanoistani on mitään apua :) Kaikkea hyvää sinulle ja kaikille muillekin, jotka yrittävät voittaa tän sairauden. Pysyn sanojeni takana :D


      • .-.-.-.-
        Ynia kirjoitti:

        En ole sossutantta ja kärsin itekin syömishäiriöstä. Tärkeä olen ehdottomasti juu, eikä kenenkään pitäisi itsestään muuta ajatellakaan. Ööööö, hienoja sanoja? Kognitiivinen terapia vai? Se on yksi ratkaisu. Ihan järkevä vaihtoehto. Mähän nimenomaan kirjoitin, että en tiedä, onko näistä sanoista mitään apua, miksi siis vedit herneet nenääsi, en ihan ymmärrä... Ei ole pakko lukea, jos ei halua, eikä koe, että sanoistani on mitään apua :) Kaikkea hyvää sinulle ja kaikille muillekin, jotka yrittävät voittaa tän sairauden. Pysyn sanojeni takana :D

        siis minä, keskustelun aloittaja, en todellakaan tuota ''BLAABLAA'' kommentia jättänyt.

        kiitän että yrität auttaa, ja kommentisi oli järkevä ''Ynia''.


    • itsekin

      Sympatiani niin sulle kuin kaikille muillekin syömishäiriöisille. Mullakin on ahmimista esiintynyt nyt noin 4 vuotta. Alkuun en tavallaan tajunnut asiaa, mutta lihottuani 10kg osasin ruveta edes hiukan kontrolloimaan. Nykyään kun olen tutkiskellut asiaa, tajuan kaiken lähteneen siitä, että isäpuoleni joi ja huusi joka viikonloppu asuessani kotona. Koskaan ei tiennyt miten päin olla ja mitä sai tehdä. Siksi en osannut olla vain paikallani, kun "ei ollut mitään tekemistä", vaan söin ja söin ja söin. Kai jotenkin tuntui, että ainakin jotakin teki. Nykyään, vaikka asunkin jo yksin, käsittelen tyhjyyden tunteeni samalla tavalla. En vain jotenkin osaa olla tekemättä mitään. On joskus tosin parempiakin päiviä ja olen jopa oppinut aika hyvin kontrolloimaan syömistäni, mutta täysin selvillä vesillä en vielä ole. Nyt pystyn jo tunnustamaan itselleni, mistä asia kiikastaa. Kaipaan seuraa, ja tiedän, että silloin syömiseni pysyy kontrollissa. Ei mitään ongelmaa. Mutta aina yksin ollessani... Siksi en ostakaan kotiini mitään, mitä edes saattaisin ruveta ahmimaan, vaan yritän oppia käsittelemään tyhjyyden tunteitani jollakin muulla tavalla. Piirtäminen ja liikunta auttavat esimerkiksi todella hyvin, ihmisten ilmoille lähteminen parhaiten. Vielä vuosi pitäisi asua yksin ja hyväksyn sen. Sen jälkeen elämänkin pitäisi parantua, kun pääsen asumaan toisen ihmisen kanssa. Siihen asti voin vain yrittää tehdä elämästäni mahdollisimman hyvän. Ja otan päivä kerrallaan, mutta mitään ahmittavaa en enää osta kotiini. Piste.

      Pikaista paranemista kaikille! Kokemus kertoo, että helppoa se ei ole... Mutta ei myöskään mahdotonta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2290
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1771
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1639
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1392
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1388
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1261
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1119
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1073
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe