Timantinkova Jorma Lepistö

Muistaakseni toissailtana hän tsemppasi porsasta, jo poistetussa ketjussa.

Hän kehotti porsasta tulemaan kovaksi kuin timantti, tarkoittaen ilmeisesti, että tulla hyväksi vanhoillislestadiolaiseksi?

Joku jälleen vetää herneen nenäänsä ja syyttää minua pilkun viilaamisesta. Asia on merkityksellinen, jos yleinen vl-ajattelutapa on tuo. Jos sanan tilalle laitan kernaasti, kun..

Näitä timantinkovia vl-asenteita, täällä ollaankin sitten käsitelty ehkäisystä lähtien.

Kovvaa se olla pittää, jos ei muuta, niin asenteet ;)

19

507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaniljaporsas

niin käsittänyt...
      Kukaan tosin ei ole täydellinen, itse en haluaisikaan olla...:(

• ..ellei täydellinen. Itseltäni ainakin on vl-ihmisten taholta vaadittu 110 prosentin täydellisyys, että edes jonkinlaisen hyväksymisen olisin saanut. Turha toivo, joten lopetin miellyttämisen yrittämisenkin.

• Vaniljaporsas
        Devoit kirjoitti:

..ellei täydellinen. Itseltäni ainakin on vl-ihmisten taholta vaadittu 110 prosentin täydellisyys, että edes jonkinlaisen hyväksymisen olisin saanut. Turha toivo, joten lopetin miellyttämisen yrittämisenkin.

sitä täydellisyyden vaatimusta x-sulhasUKOLTA ja suvultansa...ja joiltakin muilta, mutta en kaikilta...
        Ikävää sellainen perfektionismi, varsinkaan kun itse ei olla niin hyviä että olisi aihetta edes sellaiseen vaatimusten esittämiseen.

• "Niin kauan kuin taistelen kohtaloani vastaan, minulla on vaikeaa. Vasta sitten, kun alistun ja otan tyytyen kohtalooni vastaan sen, mitä elämä antaa, olotila helpottuu. Onko se ylivoimaista? Välillä se tuntuu siltä."

Itse asiassa täsmäleen sama ajatus oli lauantaiillan alustuksessa. Sama teema. En osa sanoa tarkaleen mitä tarkoitan mutta joku mielnyhtymä saa minut vetämän = merkin näiden ja tuon alustuksen välille. Ajatus siitä että elämämme muutuu hyväksi jos alistumme ja tyydymme kohtaaloomme (jumalan tahtoon). Eli lakaamme haluamsta mitään itsellemme luovumme haaveistamem tavioteistamme ja antaudumme ajelehtimaan "jumalan tahdon varassa" ... vältyäksemme siltä - synnistä seuraa aina kärsimystä ja se tulee ennemmin tai myöhemmin.

Onko tämä todella uskon kulmakiviä? Kärsi luvu alistu niin kirkaiman kruunun saat?

• Vaniljaporsas
        hyshys kirjoitti:

"Niin kauan kuin taistelen kohtaloani vastaan, minulla on vaikeaa. Vasta sitten, kun alistun ja otan tyytyen kohtalooni vastaan sen, mitä elämä antaa, olotila helpottuu. Onko se ylivoimaista? Välillä se tuntuu siltä."

Itse asiassa täsmäleen sama ajatus oli lauantaiillan alustuksessa. Sama teema. En osa sanoa tarkaleen mitä tarkoitan mutta joku mielnyhtymä saa minut vetämän = merkin näiden ja tuon alustuksen välille. Ajatus siitä että elämämme muutuu hyväksi jos alistumme ja tyydymme kohtaaloomme (jumalan tahtoon). Eli lakaamme haluamsta mitään itsellemme luovumme haaveistamem tavioteistamme ja antaudumme ajelehtimaan "jumalan tahdon varassa" ... vältyäksemme siltä - synnistä seuraa aina kärsimystä ja se tulee ennemmin tai myöhemmin.

Onko tämä todella uskon kulmakiviä? Kärsi luvu alistu niin kirkaiman kruunun saat?

Jos olen halvaantunut ja haluan kävellä, ja kävelyn mahdollisuutta ei ole, halvaus on niin paha, niin minun on vain alistuttava siihen tosiasiaan ja lakata haluamasta kävelyä...ja elettävä niillä mahdollisuuksilla mitkä mulla on, vaikka harrastettava suun avulla taideteosten maalaamista tms. että elämäni olisi mielekkäämpää eikä itkettävä kävelytaidon menetystä päivin öin.

En ajattele tätä asiaa uskon kysymyksenä pelkästään, vaan se pätee elämään muutenkin.

• Vaniljaporsas kirjoitti:

Jos olen halvaantunut ja haluan kävellä, ja kävelyn mahdollisuutta ei ole, halvaus on niin paha, niin minun on vain alistuttava siihen tosiasiaan ja lakata haluamasta kävelyä...ja elettävä niillä mahdollisuuksilla mitkä mulla on, vaikka harrastettava suun avulla taideteosten maalaamista tms. että elämäni olisi mielekkäämpää eikä itkettävä kävelytaidon menetystä päivin öin.

En ajattele tätä asiaa uskon kysymyksenä pelkästään, vaan se pätee elämään muutenkin.

vaan sitä että onko uskolla oikeus rampautaa, halvannutaa ja tehdä ihmisitä liikuntakyvyttömiä. Usko on siis tuo onnettomuus josta seuraa lamaannuttava halvaantuminen. Ja ilman tuota uskoa onettomuutakaan ei olisi.

Ja se mikä tässä on niin vaikeaa vielä on se että kainalosauvat ovat käden ulottuvilla jos on vain uskoa kävelykin onnistuu. Ensin ontuen ja sauvoihin tukien ja sitten myöhemmin ihan kunnolla ilman apua.

• Vaniljaporsas
        hyshys kirjoitti:

vaan sitä että onko uskolla oikeus rampautaa, halvannutaa ja tehdä ihmisitä liikuntakyvyttömiä. Usko on siis tuo onnettomuus josta seuraa lamaannuttava halvaantuminen. Ja ilman tuota uskoa onettomuutakaan ei olisi.

Ja se mikä tässä on niin vaikeaa vielä on se että kainalosauvat ovat käden ulottuvilla jos on vain uskoa kävelykin onnistuu. Ensin ontuen ja sauvoihin tukien ja sitten myöhemmin ihan kunnolla ilman apua.

että usko mua rampauttaisi tms. Omituista ajatella niin, että usko olisi elämän haittatekijä. Turvaahan sen pitäisi tuoda.

• hyshys kirjoitti:

..sanomasi oli vielä liian vahvaa ruokaa porsaalle? Oikeassa asiassasi olet ja se on sivullisen helppo nähdä. Vaakakupissa on uskon antama turvallinen perusta elämälle ja uskon tuomat kahleet..

• Vaniljaporsas kirjoitti:

että usko mua rampauttaisi tms. Omituista ajatella niin, että usko olisi elämän haittatekijä. Turvaahan sen pitäisi tuoda.

sikäli että moni sanoo noin vaikka totuus voi olla monella tavalla toinen.

Vl usko pahimmillaan rampautaa niin fyysiseti kuin psyykiesti -

• vakass

Villanpehmeää sisätä käsin !!!

• **Kovaa ulospäin javillnpehmeää sisältä päin.**

Voi kuvata myös viskin pehmentämää pollaa ;)

• Sanomani ko kirjoituksessa oli, että elämä hioo ihmisestä särmiä, koettelemukset kirkastaa uskomisen tärkeyttä.

"Kun mainen kulta puhdistuu/
      liekissä polttavassa,/
      niin uskommekin kirkastuu/
      vaivojen valkeassa./
      Sen hehku kuonan hiillyttää,/
      ja puhdas kulta jälkeen jää/
      entistä kirkkaampana. Vk 363:1.

Ei ole olemassa hyviä vanhoillislestadiolaisia, on ainoastaan armahdettuja syntisiä, josta osalliseksi sinunkin, "Devoit" hyvä, on mahdollista päästä.

• Silloin puhuit timantista ja sen kovuuden hankkimisesta itselle. Nyt kirjoitteletkin kullasta ja sen puhdistamisesta. Ei aivan vähän muuttunut asiasisältö.

Kulta on pehmeää, puhdistettunakin

***Mitä sanasi rakentaa ja vahvistaa Devoit?**

Totuutta, Totuutta sanani rakentavat..

Minua eivät ihmisten armahdukset liikuta, sori vaan..

• Devoit kirjoitti:

Silloin puhuit timantista ja sen kovuuden hankkimisesta itselle. Nyt kirjoitteletkin kullasta ja sen puhdistamisesta. Ei aivan vähän muuttunut asiasisältö.

Kulta on pehmeää, puhdistettunakin

***Mitä sanasi rakentaa ja vahvistaa Devoit?**

Totuutta, Totuutta sanani rakentavat..

Minua eivät ihmisten armahdukset liikuta, sori vaan..

>Silloin puhuit timantista ja sen kovuuden hankkimisesta itselle.

Oletko kovakin valehtelija? Tiedän kyllä mitä olen kirjoitellut tälle palstalle.

>Totuutta, Totuutta sanani rakentavat..

Vai totuutta! "Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki muu".

>Minua eivät ihmisten armahdukset liikuta, sori vaan..

Siinäpä sitä kovuutta kerrakseen.

• jormalepistö kirjoitti:

>Silloin puhuit timantista ja sen kovuuden hankkimisesta itselle.

Oletko kovakin valehtelija? Tiedän kyllä mitä olen kirjoitellut tälle palstalle.

>Totuutta, Totuutta sanani rakentavat..

Vai totuutta! "Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki muu".

>Minua eivät ihmisten armahdukset liikuta, sori vaan..

Siinäpä sitä kovuutta kerrakseen.

Varmasti oli muitakin, jotka timantinkovuusjuttusi näki, porsas ainakin.

Miten niin kovuutta, jos en ota ihmisen suusta valhetta pelastuksekseni? Kuinka osuvasti Raamattu profetoikaan vl-uskoisista.. "He ottavat valheen, toinen toisensa huulilta.."

• Devoit kirjoitti:

Varmasti oli muitakin, jotka timantinkovuusjuttusi näki, porsas ainakin.

Miten niin kovuutta, jos en ota ihmisen suusta valhetta pelastuksekseni? Kuinka osuvasti Raamattu profetoikaan vl-uskoisista.. "He ottavat valheen, toinen toisensa huulilta.."

Kun olet pessyt hampaat ja laittanut yöpin päälle niin ihan varmuuden vuoksi muista kurkistaa sängyn alle ja komeroihin.

• jormalepistö kirjoitti:

Kun olet pessyt hampaat ja laittanut yöpin päälle niin ihan varmuuden vuoksi muista kurkistaa sängyn alle ja komeroihin.

**ihan varmuuden vuoksi muista kurkistaa sängyn alle ja komeroihin.**

Niin teenkin, varje dag ;)

Älä nyt Jorma suorasta puheesta suutu. Tällaista et rahankeruu.. eiku rauhanyhdistyksellä kuule.

Hyvää yötä, jospa se timantin kova sydämesi onkin vain jäätä, jonka Kristuksen rakkaus tutiessasi sulattaa..

• vl-hyveitä.

Pehmeät ja tunteelliset ihmiset eivät kestäneet edes hoitokokousten painetta, joten joutivatkin mennä.

• Hempeyden henki oli sillä, jonka sydän ei ollut/ole, timantin kova ,v-lestadiolaisuudessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      374
      3214
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      315
      1526
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1312
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1311
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1305
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1255
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1155
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      1062
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      25
      960
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      857
    Aihe