Apuja äitiyspäivärahavalitukseen kaivataan!

-Eriikka-

Olen jo kerran tuloksetta valittanut Kelalle äitiyspäivärahapäätöksestäni, joten apuja kaivataan.

1) Ensinnäkin kaipaisin selvennystä tähän päätöksen monitulkintaisesti ilmaistuun sanamuotoon:

"Päivärahan määrä perustuu verotuksessa todettuun vuoden 2007 työtulon määrään xxxxx,xx euroa [suurempi summa]. Työtulo on korotettu palkkakertoimella. Työtulossa on otettu huomioon: palkkatulo ja muu henkilökohtainen tulo xxxxx,xx euroa [pienempi summa]."

Eli onko siis suurempi summa vuoden 2007 työtulo palkkakertoimella korotettuna ENNEN verovähennyksiä ja pienempi summa kyseinen työtulo vähennysten JÄLKEEN? Eli siinä tapauksessa nimenomaan tuota jälkimmäistä (pienempää summaa) käytetään vertailulukuna nykyisiin tuloihin nähden, eikö?

2) Mistä päästäänkin seuraavaan omituisuuteen:

Kelan virkailija lätkäisi matkakuluiksi omavastuun jälkeenkin lähes 5 000 euroa (!), vaikka verottajan hyväksymä (halvin kuukausilippu) on omavastuun jälkeen vain 100 e vuodessa?! Asiasta valitettiin Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle, mutta ilmeisesti valitus ei koskaan edennyt sinne asti. Sen sijaan sama virkailija päätti asian saman tien uudestaan entisellä tavalla!

Alkuperäiseen hakemukseen kirjoitettiin kulkuneuvoksi yksinkertaisesti "auto", koska virkailija kertoi, ettei ole väliä mitä kirjoittaa, koska vain verottajan hyväksymät (eli halvimmat mahdolliset) matkakulut hyväksytään. Ja niinhän se lain mukaan onkin.

Tuo matkakuluasia risoo, koska Kelan virkailijan sekoilun vuoksi vähennysten jälkeiset tuloni eivät (muka) ole yli 20 prosenttia enemmän kuin vuonna 2007, vaikka oikeasti ovat. Tämän johdosta äitiyspäiväraha lasketaan kahden vuoden takaisista tuloista eikä nykyisistä, kuten pitäisi.

Mihin tässä voi oikein valittaa, jos muutoksenhakulautakunnalle osoitetut valitukset eivät edes mene perille asti?!

4

631

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Systeemin on sellainen, että muutosta kelan päätöksen haetaan lautakunnalta ja valitus pitää toimittasa KELAan. Jos KELA ei oikaise päätöstä niin se toimittaa valituksen lautakuntaan.

[email protected]
      julkishallinnon asiantuntija
      http://www.valtakunta.fi

• -Eriikka-

"Jos KELA ei oikaise päätöstä niin se toimittaa valituksen lautakuntaan."

Tässä tapauksessa sama Kelan virkailija "oikaisi" oman päätöksensä, muuttamatta tai perustelematta kuitenkaan tuota matkakorvausasiaa, vaikka siitä juuri valitettiin. Eli ilmeisesti virkailija voi mielivaltaisesti blokata valituksen kuin valituksen ennen lautakuntaan menoa. Jokseenkin käsittämätöntä.

• tapaus.......
        -Eriikka- kirjoitti:

"Jos KELA ei oikaise päätöstä niin se toimittaa valituksen lautakuntaan."

Tässä tapauksessa sama Kelan virkailija "oikaisi" oman päätöksensä, muuttamatta tai perustelematta kuitenkaan tuota matkakorvausasiaa, vaikka siitä juuri valitettiin. Eli ilmeisesti virkailija voi mielivaltaisesti blokata valituksen kuin valituksen ennen lautakuntaan menoa. Jokseenkin käsittämätöntä.

Kela laski munkin äippäpvrahan 2006 verotuksen mukaan, koska mulla tulot oli nousseet vain 19,98 prossaa. Ja sehän ei ole siis 20 %!! Pyysin sitten poistamaan matkakulut ja ay-päivärahat, mutta niin ei kuulemma voi tehdä. On omituista, että Kela voi päättää mitä VAPAAEHTOISIA kuluja voin vähentää omassa verotuksessani. Ja minulla siis jäi sellaisesta 5 eurosta kiinni, etten saanut korkeampaa pv-rahaa... Lisäksi on mielenkiintoista, että katsoessani vuoden 2006 verotuspäätöstä, en löydä sieltä summaa, jonka Kela mainitsee silloiseksi ansiotulokseni. En, vaikka lasken ja vähennän ja teen vaikka mitä. Kun kysyin virkailijalta, mistä summa tulee, hän ei osannut vastata, vaan sanoi verottajan ilmoittavan tulot heille. Mielestäni tämä rikkoo jonkin verran oikeusturvaani!

• siirto toimii
        tapaus....... kirjoitti:

Kela laski munkin äippäpvrahan 2006 verotuksen mukaan, koska mulla tulot oli nousseet vain 19,98 prossaa. Ja sehän ei ole siis 20 %!! Pyysin sitten poistamaan matkakulut ja ay-päivärahat, mutta niin ei kuulemma voi tehdä. On omituista, että Kela voi päättää mitä VAPAAEHTOISIA kuluja voin vähentää omassa verotuksessani. Ja minulla siis jäi sellaisesta 5 eurosta kiinni, etten saanut korkeampaa pv-rahaa... Lisäksi on mielenkiintoista, että katsoessani vuoden 2006 verotuspäätöstä, en löydä sieltä summaa, jonka Kela mainitsee silloiseksi ansiotulokseni. En, vaikka lasken ja vähennän ja teen vaikka mitä. Kun kysyin virkailijalta, mistä summa tulee, hän ei osannut vastata, vaan sanoi verottajan ilmoittavan tulot heille. Mielestäni tämä rikkoo jonkin verran oikeusturvaani!

Kelaan tulee verottajalta suoraan tiedot palkoista yms. Ja kukaan täti siellä ei laske mitään vaan koneet, joihin syötetään summia jonka jälkeen kone laskee onko summa 20 % suurempi vai ei. Ja laki määrää tämän, joten sille ei Kelassa voida oikeasti tehdä mitään vaikka haluttaisikin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      128
      2177
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      344
      1811
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      38
      1488
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      29
      1295
    5. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1163
    6. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1133
    7. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      26
      926
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      867
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      104
      810
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      722
    Aihe