Matematiikasta lukiotasolla.

Lukiolaispoika

Opiskelen lukiossa. Ja kyllä, tietenkin otin pitkän matematiikan, kun OPO:t ja kaikki muutkin niin hehkuttivat että "jos sitä joskus tarvitseekin ja kun siitä saa pisteitä kun hakee...". Tunnen kymmeniä opiskelijoita koulustani, jotka ovat samalla asenteella pitkässä matematiikassa kuin minäkin: vedetään kurssi läpi hikisesti ja sen jälkeen unohdetaan kaikki. Ei sen takia, että olisin huono opiskelija tai laiskamato, sillä uskokaa, saan kyllä kiitettäviä muista aineista. Itse asiassa, matematiikka ja fysiikka ovat ainoat aineet, joissa keskiarvoni on alle 8.

Perusymmärrys matematiikasta tarvitaan, toki, mutta jo lukiotasolla matematiikka tähtää aivan liian korkealle. Suuret ryhmäkoot vaikeuttavat opiskelua, kun opettaja ei kerkeä auttamaan kaikkia. Opettajan apu olisi todella tärkeää. Lukiomatematiikka ei nimittäin aina aukea edes kotona, vaikka kuinka yrittäisi ymmärtää ja päntätä. Oppikirjan tiedot ovat usein puutteelliset, ja olenkin usein joutunut etsimään jopa netistä tietoa - joskin tuloksetta. Läksyjä on tullut tehtyä 3 hengen yhteistyöllä, ja silti osa tehtävistä jää ratkaisematta. Tukiopetusmahdollisuudet ovat olemattomat, ja tukiopetusta onkin koko kurssin aikana vain kerran jos sitäkään.

Vaikka osaisin kaiken käymiltäni kursseilta, ei tuota tietoa oikeasti edes tarvita missään. Se on pelkkä indikaattori joka kertoo miten ymmärrän matematiikkaa ja näin ollen miten hyvin tulen soveltamaan muita matematiikan osa-alueita (esim. geometria) aloilla joissa niitä tarvitsee. Ja mikäli sellaiselle alalle päädyn, opetetaan kaikki tämä vielä perusteellisesti uudestaan.

Haluaisinkin siis tietää, miksi matematiikasta on tehty niin vaikeaa pakkopullaa. Jos kurssien tavoite on, että opiskelija osaa suurimman osan kurssin asioista kurssin päätyttyä, on opetuksessa epäonnistuttu täysin, kun opiskelija ei osaa mitään, eikö? Opiskelija on onnistuneesti istunut useita tunteja penkillä katsomassa kun opettaja selittää. Opiskelija voisi olla tekemässä vaikka mitä elämällään tuona aikana, mutta periaatteen takia hänen tulee olla kurssilla, vaikka lopputulos tiedetäänkin jo; opiskelija ei tule saamaan mitään hyötyä kurssilta, koska hän ei joko osaa tai häntä ei kiinnosta. Lisäksi koko opettajasysteemi on läpeensä homeessa: koulusta löytyy opettajia, jotka todellakin laittavat "helpohkoja" tehtäviä kokeisiin, ja toisia, jotka haluavat nähdä oppilaan hienoviritetyt matemaattiset päättelyaivonystyrät toiminnassa ja tekevät kokeesta piinallisen.

Matematiikka on kiinnostava aihe, mutta en ymmärrä miksi siitä pitää tehdä niin vittumaista. Kysykääpä vanhemmiltanne, tai tehkää kadulla vanhoille ylioppilaille testi siitä, miten hyvin he muistavat matematiikkaa lukioajoiltaan. Niinpä, hädin tuskin muistavat mitään. Laittaisivat edes vapaaehoitseksi aineeksi, kun se niin paljon tuskaa kerran aiheuttaa.

Opiskelen jonkin verran matematiikan soveltavia osa-alueita jopa vapaa-ajalla, koska silloin saan keskittyä oleelliseen, kiinnostavaan ja ajankohtaiseen - toisin kuin koulun penkillä! Kaikki motivaatio on viimeisten 2 lukiovuoden aikana matematiikkaa kohtaan kadonnut, vaikka yläasteella matematiikasta tuli vielä kiitettäviäkin. Kertokaapa miksi pitäisi vielä vaivautua.

8

2108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinun ole

      mikään pakko sitä pitkää matikkaa opiskella, vaan vaihda lyhyeen jos se alkaa oikeasti tökkimään. Muista myös että voit kirjoittaa lyhyen vaikka olisitkin pitkän kurssit käynyt läpi.

      Suosittelen sinulle jos tosiaan haluat tuosta pitkästä matikasta jotain ymmärtää että menet kirjastoon ja lainaat sieltä muitakin matematiikan kirjoja kuin sinun kurssikirjasi. Ei mitään yleisteoksia joissa puhutaan matematiikasta, vaan ihan lukiotason kirjoja joissa samat asiat on selitetty vähän eri tavalla.

      Lukion pitkä matikka on muutakin kuin pelkkää laskemista. Se on logiikkaa jonka perusteet täytyy ymmärtää että voit niitä soveltaa. Onhan siellä sitä peruslaskemistakin, mutta kaiken perustana on se että ymmärrät mitä siinä oikein tehdään ja mihin sitä sinun oppimaasi aihetta oikein voidaan käyttää. Siihen auttavat nuo kirjat! Vielä yläasteella matikka meni läpi pelkällä lukujen mussuttelulla, mutta pitkässä matikassa sinun täytyy todellakin tietää miten tietoasi voi soveltaa ja mitä se logiikka niiden kaavojen ja lukujen takana oikein toimii.

      Minä itse opiskelin ensin lyhyen matikan pois kuleksimasta ja sen jälkeen menin pitkään matikkaan joka kuitenkin meni melko perseelleen koska en jaksanut niin enää keskittyä koko lukioon. Minua auttoi kuitenkin se että hain kirjastosta muita pitkän ja lyhyen matikan kirjoja joissa asiat oli selitetty eri tavalla kuin oppikirjassa. Kun tietoja vertaili, niin asiaan eli logiikkaan niiden hommien takana pääsi kärryille ja sillä selvisin myös pitkän matikan kursseilta vaikka olinkin heittänyt aivot täysin vapaalle.

      Nyt kun en ole koko asiaa tarvinnut kymmeneen vuoteen niin muistissa on enää pelkkä logiikka, ei se miten niitä lasketaan :D

      • tehdä matikan kanssa.

        Joo ihan hyvä idea toi tiedonhaku muista lähteistä mutta pikkasen vituttaa että pitäisi nähdä niin paljon vaivaa vain sen takia että alkaisi pärjäämään matikassa. Olen siis niitä oppilaita joilla koulun ja vapaa-ajan välissä on melkonen muuri.

        Joten edelleenkin sitä mieltä että matikka mennään läpi siitä missä aita on matalin. Voimavarat riittäisi varmasti seiskan/kasin tasolle mutta se motivaatio puuttuu.


    • Opettajat tahkottivat päähän että vain pitkä matematiikka on vaativaa eivätkä mainitse mitään lyhyen matikan vaativuudesta. Onhan hyvä, että pitkämatikkalaisille teroitetaan ettei heidän valitsemansa tie ole helppo, mutta jos vauhkotaan vain pitkästä matikasta ja sen vaativuudesta eikä mainita edes että lyhytkin matematiikka on vaikeaa niin siitä jää harhaluuloja että lyhyt matematiikka on todella helppoa. Itse sain kasia ja seiskaa yläasteella matikasta, joten automaattisesti otin lyhyen, pitkälle minua ei saa kirveelläkään, sillä en ymmärtäisi sitä pätkääkään ja vain ahdistuisin. No, se lyhytkin matematiikka oli yllättävän vaikeaa. Työn ja tuskan takana on saada edes seiska. Tai, ei sellaisille joilla on matemaattisia lahjoja. Itselläni näitä ei ole, lukuaineet menevät kyllä kiitettävästi. Fysiikkakin oli hemmetin vaikeaa, jätin aineen ensimmäisen kurssin aikana. Kemiasta sain ihmeen kaupalla kasin.

    • mieltä

      lukion pitkästä metematiikasta. Jotkut sen tehtävät ovat niin vaikeita ettei niitä osaa vaikka koko illan miettisi, hermot vaan menee. Muutenkin siitä saa niin paljon läksyjä että niihin menee helposti monta tuntia. Vaikka saisi ne oikein tehtyä, en tajua mitä järkeä siinä on sillä mikään muukaan aine ei työllistä niin kohtuuttomasti vapaa-ajalla ettei mitään muuta ehdikään illan aikana tekemään kuin vaan matikkaa, se on ihan sairasta. Kaikista muista aineista saa helpommalla ja melkein tehtäviä tekemättä kiitettäviä, mutta pitkässä matikassa ne on todella työn ja tuskan takana ja luultavasti sitä kiitettävää ei saa sittenkään. Todella turhauttavaa...

      Lisäksi on epäreilua että kurssien numerot ovat niin paljon siitä kiinni kuka sitä opettaa, toiset pitkän matikan opettajat antoi suunnilleen pari tehtävää läksyksi kun taas toiselta voi saada 9 jotka vielä käydään tarkkaan läpi! Nimim. kokemusta on

      • awpsfj

        Tietenkin pyrit valitsemaan mieleisesti opettajan, ei kannata huonoa valita.


    • asasd

      joo koulut kyllä onnistuu pilaaman kaiken kiinnostavan, en ole vuosiinkaan lukenut kirjoja koska sain niistä tarpeekseni kouluissa

    • ja lyhyessä

      käydään samat asiat läpi, mutta pitkässä matikassa käydään myös vähän enemmän asioita läpi.


      Esimerkiksi Lyhyessä matikassa on 1 Geometriaan liittyvä kurssi, kun taas Pitkässä matikassa on Geometria sekä Analyyttinen Geometria.
      Itse pitkässä matikassa ei ole ollut mitään ongelmia kun on kuunnellut vain tunnilla. Nytten kyllä voi tulla ongelmia kun on 1. jaksossa 7 kurssia Matematiikan 5.kurssi (vektorit) tentittävänä!

      • eikestäää

        matikka on perseestä ei sitä geometriaa pääse läpi jos ei sanallisia osaa täydellisesti ja hoksaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      143
      1649
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1551
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

      Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      28
      1179
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

      Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      193
      1121
    5. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      83
      951
    6. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      921
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

      Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      351
      913
    8. Lakkaa haaveilemasta.

      Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      61
      788
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      761
    10. Ois kiva nähdä

      Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50
      756
    Aihe