vanhemmat ei kuulu kirkkoon

voidaanko lapsi kastaa

kuitenki "normaalisti"? kuuluimme molemmat aikoinaan ev.lut. kirkkoon ja toinen lapsi kuuluu edelleen....

8

1079

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kastaa

jos ei edes toinen vanhemmista kuulu kirkkoon!

• Atte Ateisti

Ei voi.

Eikä kastamisessa ole mitään "normaalia".

Se on toimenpide, jossa lapsi kysymättä liitetään kirkkoon - jossa ette edes itse halunneet olla.

• Pete___

Vastustan lapsikastetta, koska siitä on tehty pelastusoppi. En minäkään varmaan enää uskossa olisi jos kuuluisin kirkkoon.

Minua ei ole pienenä kastettu ja on silti nimikin. Myöhemmin kyllä OMASTA TAHDOSTA menin kasteelle.

Mielestäni jos Uskot niin sinut voidaan kastaa. Ei oikein muuten.

Ei niin kastaminen ei ole normaalia. Se on jotain aivan muuta!! :D Hyvää kesää kuitenkin!

• Joka uskoo ja kastetaan.

kuulumaan kirkkoon, vai kastaisitko lapsesi kuulumaan Jumalan yhteyteen?
      Jos haluat lapsesi maalliseen kirkkoon, niin sitten sinun tulee itse liittyä kirkon jäseneksi ja sen jälkeen pappi voi kastaa lapsesi. Jumalan yhteyteen jos haluaa kuullua, silloin tulee ensin usko ja sitten kaste. Jeesus kastettiin 30 vuotiaana. Voit pyytää jotain uskovaa ihmistä siunaamaan lapsesi. Nimen voi antaa lapselle ilman muodollisuuksiakin, kunhan vain merkitään rekisteriin,esim. siviilirekisteriin.

• Neilll

Varmasti asia on joillakin näin, mutta eiköhän kasteessa ole sekularisoituneessa Suomessa kuitenkin kyse monesti myös traditiosta jota ei haluta rikkoa. Perinteellä on voimia joita välttämättä itse vanhemmat eivät huomaa, kuten esimerkiksi painostus siitä että lapsi pitää olla kirkossa kastettu. Tulipa se sitten suvun puolelta tai olipa se sitten näkymätön.

Erittäin hyvät nimiäisjuhlat saa aikaan ilman papin läsnöoloa. Lapsihan voi halutessaan liittyä vanhempien luvalla 15-vuotiaana kirkkoon ja saada siellä sitten kasteen.

• rimmppu
        Neilll kirjoitti:

Varmasti asia on joillakin näin, mutta eiköhän kasteessa ole sekularisoituneessa Suomessa kuitenkin kyse monesti myös traditiosta jota ei haluta rikkoa. Perinteellä on voimia joita välttämättä itse vanhemmat eivät huomaa, kuten esimerkiksi painostus siitä että lapsi pitää olla kirkossa kastettu. Tulipa se sitten suvun puolelta tai olipa se sitten näkymätön.

Erittäin hyvät nimiäisjuhlat saa aikaan ilman papin läsnöoloa. Lapsihan voi halutessaan liittyä vanhempien luvalla 15-vuotiaana kirkkoon ja saada siellä sitten kasteen.

Erittäin hyvät nimiäisjuhlat saa aikaiseksi jopa silloinkin, kun pappi on paikalla! Ei tarvitse jättää kutsumatta sellaista sukulaista juhliin, joka sattuu olemaan ammatiltaan pappi.

• muualla.

Uskottomien järjestöt järjestävät erilaisia riittejä, jos sellaisen haluatte. Ei tarvitse kuulua kirkkoon. Nimijuhlat voitte tietenkin muuten järjestää.

• en kuulu kirkkoon

Tosin pitää odottaa se lähes 15 vuotta, mutta parempi ehkä silloin, jos nyt ei käy. Eikä käy, jos kumpikaan vanhemmista ei kuulu kirkkoon. Miten se sisarus on sinne kirkkoon päässyt, vai onko jomman kumman edellisestä liitosta, ja se toinen puoliso kuuluu edelleen kirkkoon? 15 vuotta täyttänyt voi päättää itsenäisesti seurakuntaan kuulumisesta, vanhempien lupa taidettiin kuitenkin siihenkin paperiin pyytää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      310
      7221
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2126
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1817
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1337
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1203
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1200
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1136
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1009
    Aihe