Budapestin...

...tässä ja nyt

Pitääkö paikkansa, että paikalliset poliisit saattavat pysäytellä turisteja ja vaatia passia nähtäviksi, ja jollei ole niin edessä on kamarireissu? Tai että turisteilta saatetaan vaatia kaksoileimausta metro- ja bussilipuissa? Ei ole kauan, kun näitä juttuja tuli vastaan useammaltakin taholta. Kerran aiemmin Budapestissa käyneenä en tällaiseen ole törmännyt.
Sen sijaan havaitsin enemmän kuin todeksi sen, että turisteja yritetään sumuttaa ravintolalaskuissa; kannattaakin kirjoittaa paremman paperin puutteessa vaikka ruokaliinaan mitä tilasi ja mihin hintaan sekä verrata loppusummaa laskuun. Se tehoaa heti. Ihan yhtä härskejä rahastusyrityksiä en ole muualla kokenut.
Mitä muuta siellä erityisesti kannattaa nykyään kaihtaa, taskuvarkaiden ja muiden perusvarusrusten lisäksi? Kertokaapa äskettäin käyneet, koetin kelata keskusteluja, mutta turvallisuudesta ei paljon ole puhuttu..

6

446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sijalla 27

      Joka maasta löytää mörköjä etsimällä.

    • missä tahansa

      Totta kai monin tavoin pitää olla tarkkana, liikkuupa sitten Euroopassa tai sen ulkopuolella tai yksinomaan kotimaassa.

      Budapestissa emme havainneet mitään kuvaamiasi ongelmia - ihan vapaasti sai painella. Taskuvarkaista varoitettiin, mutta kun on varovainen ja tietoinen riskistä, ei mitään ongelmaa. Tuo tilatun kirjaaminen servettiin kuulostaa hätävarjelun liioittelulta. Tietysti jos on iso joukko ja jokainen on tilannut omat systeeminsä, suosittelen, että pyytää erilliset laskut. Silloin kontrollointi on huomattavasti helpompaa. En rehellisesti sanottuna usko huijaukseen, koska kaupunki elää suurelta osin turismista eikä ravintolapalveluiden maine kestä kertomasi kaltaisia kokemuksia. Meillä ei olllut minkäänlaisia ongelmia, asuttiin siinä Sankarten aukion kupeessa ja viihdyttiin kauniissa kaupungissa erinomaisesti.

      Toistan, oma valppaus, kielitaito, yleinen varovaisuus, niillä pärjää kyllä.

    • viikon

      "Pitääkö paikkansa, että paikalliset poliisit saattavat pysäytellä turisteja ja vaatia passia nähtäviksi, ja jollei ole niin edessä on kamarireissu?"

      kokemuksella sanoisin, että ei pidä paikkaansa. Emme pitänee passeja mukana kaupungilla. Ne olivat hotellissa povitaskua turvallisemmassa säilytyksessä.

      "Tai että turisteilta saatetaan vaatia kaksoileimausta metro- ja bussilipuissa? "

      En nähnyt mitään tuollaista, vaikka metrolla matkustimme monta kertaa päivässä ja muillakin kulkuneuvoilla muutaman kerran. Itsellämme oli 7 päivän liput ja lipuntarkastajille (tarkastus aina liukuportaiden yläpäässä alas mennessä - joskus myös ylös tultua) riitti pelkästään niiden näyttäminen (tsekkasivat päivämäärät), henkilöllisyyttä heille ei tarvinnut todistaa.

      "Sen sijaan havaitsin enemmän kuin todeksi sen, että turisteja yritetään sumuttaa ravintolalaskuissa; kannattaakin kirjoittaa paremman paperin puutteessa vaikka ruokaliinaan mitä tilasi ja mihin hintaan sekä verrata loppusummaa laskuun."

      Meillä ei kertaakaan tapahtunut noin viikkomme aikana. Aina laskussa oli samat hinnat kuin oli ollut ruokalistassakin. Yhden kerran huomasimme, että ravintolan seinässä olevassa listassa oli eri hinnat - alemmat - kuin pöytään tuodussa listassa. Ravintola oli aukion kulmassa Pyhän Tapanin basilican (Szent Itsvan) vieressä.

      "Mitä muuta siellä erityisesti kannattaa nykyään kaihtaa, taskuvarkaiden ja muiden perusvarusrusten lisäksi?"

      Tungoksia metroasemilla yms. paikoissa - aivan niin kuin muuallakin. Jos ei voi välttää sellaiseen paikkaan menemistä (viimeiseen metroon päästävä tms.), niin sitten on oltava tarkkana ja arvokas omaisuus eli lompakon yms. varmasssa paikassa.

      Ei minusta siellä näyttänyt olevan sen turvattomampaa kuin esim. Helsingissä tai Tukholmassa. Lautamiesjärjellä pärjää.

      "Ei ole kauan, kun näitä juttuja tuli vastaan useammaltakin taholta. "

      Onkohan nämä jutut peräisin sellaisilla formulakisaturisteilta, jotka ovat aamusta iltaan päissään ja luulevat itse kadottamiaankin tavaroita varastetuiksi? Toivottavasti suurin osa kisaturisteista on fiksumpaa väkeä.

    • pidä

      Olen viettänyt jo vuosia Budapestissa eikä minua ole koskaan ryöstetty tai muutenkaan petetty.
      Usein tietyistä ihmisistä näkee jo kaukaa että turistimatkalla ollaan, he liikkuvat myös turistien suosimilla kaduilla joissa minä ja paikalliset eivät juurikaan käy. Siellä kyttäävät turisteja ammattivarkaat ja ravintoloiden työntekijät jotka ovat sinne hakeutuneetkin helpon tienistin toiveissa.
      Budapestissa oma turvallisuus on paljolti itsestä kiinni samoin kun Helsingissäkin ja muissa suurkaupungeissa.

    • -hamupipöke-

      Henkilötodistus kuuluu Unkarissa lain mukaan olla mukana. Todella harvoin niitä kysellään, mutta ei se tavatonta ole. Joskus on omallekin kohdalleni sattunut, että poliisi on tullut pikkutunneilla baariin ja kysynyt sisällä olijoiden henkkarit. Olen myös nähnyt, että kävelykadulla ja rautatieasemalla on ratsattu papereita.

      Passia ei tarvitse eikä kannata sitä varten kantaa mukana, ettei häviä. Itse olen selvinnyt unkarilaisella opiskelijakortilla ja myöhemmin suomalaisella ajokortilla, vaikka onhan niistä poliisiratsiassa tietysti vähän mussutettu, etteivät ole virallisia henkilötodistuksia, mutta ovat kelvanneet kuitenkin. Metrojen lipuntarkastajille kelpaa ajokortti oikein hyvin ilman mitään valitusta.

      Ravintolalaskuissa huijaamista en ole pariin vuoteen havainnut. Pari kertaa on ollut sellaista, että laskussa oli jotain ylimääräistä (esim. omalle kohdalleni sattui kerran, että laskussa oli ylimääräinen viinipullo) tai että listassa oli eri hinnat kuin laskussa. Minulla molemmat kerrat olivat sellaisissa tilanteissa, joissa puhuimme seurueessa muuta kuin unkaria.

      Jos huomaa virheen, ja on sitä mieltä, että kyseessä ei ollut inhimillinen erehdys, kannattaa pyytää ravintolan omistaja paikalle. Ainakin omalla kohdallani molemmat tapaukset olivat kesätyöntekijöitä, ja kavereitten ura taisi lopahtaa aika lyhyeen noissa ravintoloissa, koska ei ole noita poikia näkynyt enää. Omistajan kanssa asia selvitettiin, ja olen käynyt molemmissa paikoissa huijaustapahtuman jälkeenkin, ja aion käydä vastakin.

      Mitenkään yleistä tällainen huijaaminen ei Unkarissa ole. Oma lukunsa olisi, montako kertaa meitä on huijattu jossain muualla, mutta ei taida kuulua tälle palstalle. Turistit ovat Budapestissa niin tärkeitä, että millään ravintolalla ei ole varaa menettää mainettaan huijausjuttujen vuoksi. Eli tänne vaan mustalle listalle sellaisen ravintolan nimi, jossa huijattiin eikä omistajakaan suostunut tapahtumaa hyvittämään. Amerikan suurlähetystöllä muuten on olemassa musta lista: http://hungary.usembassy.gov/tourist_advisory.html

      Lautasliinaan ei tilausta kuitenkaan tarvitse kirjoittaa. Jos hinnoissa on jotain epäselvää, niin aina voi pyytää ruokalistan ja tarkistaa siitä - tai jos laskussa on jotain, joka on ehkä ylimääräistä, niin voi kysyä tarjoilijalta että mikä se on. Kiireessä sattuu myös inhimillisiä virheitä, ja ne on parempi korjata heti, ettei jää huijatuksi tulemisen tunnetta.

      Taskuvarkaita kannattaa varoa samalla tavalla kuin muissakin isoissa kaupungeissa. Itseltäni ei ole koskaan mitään viety, mutta muutamankin kerran on käsilaukkua nyitty mm. metron liukupoirtaissa ja ratikan tungoksessa. Kannattaa vaan tiukasti puristaa käsilaukkua itseään vasten eikä saa irrottaa otetta vaikka joku tönäisee. Miehet vastaavasti pitävät taskussa olevasta lompakosta kiinni tungoksessa. Varkaat toimivat usein pareina: pysäkin kohdalla, kun väkeä vaihtuu, toinen tönäisee ja toinen nappaa laukun tai lompakon - ja molemmat jäävät pois ratikasta tai metrosta ja uhri jää sisälle.

      • Niin minäkin ajattelen. Ja aina kerronkin omille asiakkaille vitsikästi : maalaisjärki mukaan ja "sinisilmät" parempi jättää kotiin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9556
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2807
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      158
      2559
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1419
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe