Ilokaasun tehot

Tiina-85

Hei te ketä ootte imppaillu ilokaasua synnytyksen aikana!

Itellä toinen tulossa ja mietin tuota että jos en ehdi epiduraalia saamaan ni kai se on pakko sitä ilokaasua kokeilla kaveriksi. Ainut vaan että esikoista kun tein niin en uskaltanut edes kokeilla, koska mulla on migreeni ja kaverit on puhuneet että siitä tulee pää kipeäksi.
Tosin olen migreenini kanssa pärjännyt ilman lääkitystä ja tosi harvoin olen "kohtauksia" saanut mutta silti. Kannattaako edes yrittää sen kanssa pöllyyttää vai pitäiskö vedellä ihan happea vaan ettei taju lähe? :D

12

1375

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

Moi!
      Mä oon kahdessa synnytyksessä käyttäny ilokaasua, ja kärsin myös migreenistä.

Ekassa synnytyksessä se oli tehokas siihen asti, kunnes kivut alkoi olemaan sitä luokkaa, että oli pakko pyytää epiduraali. (eli senteissä jos mitataan, niin varmaankin siinä 3-5cm auki)
      Tuolloin ponnistusvaihe oli tosi kamala, eikä ilokaasusta ollut mitään apua enää silloin, kun epiduraalikin oli enää muisto vain ja yritin sit epätoivoissani kiskoa sitä kaasua, mutta ei mitään apua... Mitään sivuvaikutuksia en muista siitä silloin olleen, ainoastaan erikoinen savun haju tuntui nenässä aina sillä hetkellä kun kaasu poistui elimistöstä. En tiedä mistä ihmeestä se saattoi johtua.

Noh.. toista tehdessä sitten halusin heti taas maskin ja tartuin kahvaan kiinni ja aloin kiskoa, mutta tällä kertaa ei ollut mitään tehoa (olin jotain 4-5 cm auki saliin mennessäni). Tosin en sitten ehtinyt epiduraaliakaan saada, joten ois ollu kiva, jos edes se kaasu ois ollu tehokas, mut ei niin ei...
      Ilmeisesti riippuu paljon siitä, kuinka hyvin masun ympärillä olevat lätkät ja hihnat pysyvät ja kertovat supistusten lähestyvän, että osaa ennakoida ja aloittaa hengittämisen hyvissä ajoin. Kaasuhan siis on tehokkaimmillaan jotain parikyt sekkaa hengittelyn aloittamisesta.
      Lätkät oli mulla kait huonosti kiinni, vaikka kätilö niitä parhaansa mukaan yritti laitella hyvin, jotta olisin nähnyt milloin numerot alkavat näytössä vilistä. (supistusta ei itse tunne siinä vaiheessa kun tietokone (tai mikä lie masiina) jo ne "tuntee" ja alkaa numeerisesti näyttää supistusten voimaa. siinä vaiheessa kun ne alkaa itse tuntea, on kone tyyliin jo numeron 20 kohdalla (ja alkanut siis nollasta kun supistusta ei ole päällä), eikä silloin enää ehdi mukaan kaasun kanssa, koska pahimmillaan supistus on jossain 50-80 kohdalla. Ainakin muistelisin tällaisia lukemia, voi tosin olla, etten ihan tarkkaan muista..
      Mutta ei mulle tällöinkään tullut mitään haittavaikutuksia, ei päänsärkyä, eikä oksettavaa oloa, kuten taas minulle oli moni sanonut. Että siis siitä tulisi huono olo.

Olo sinällään on vähän erikoinen, kun esim. puhuessa kaasun aikana, oma ääni kuulostaa jonkun muun ääneltä ja tulevan jostain maan alta. On myös vähän huppelimainen hutera olo, sellainen, että ei ole täysin kontrollissa, silmätkin vähän harittavat eikä täysin kohdista, mutta parempi sekin, kuin kivut. Tosin oli múlla nyt viimeksi sellainenkin hassu olo, kun sitten kiskoin sitä oikein urakalla, kun en oikein meinannut apua saada, että alavartaloni olisi jännästi kiemurrellut tai lainehtinut (mitä se ei luonnollisesti tietenkään oikeasti tehnyt :D)... Mut kipuihin se tosiaan ei auttanut ja sitten lopetinkin sen, kun en osannut kohdistaa sitä oikein supistuksen kohdalle.

Mutta voithan kokeilla muutamia hönkäilyjä, josko se auttaa kipuun. Jos taas tunnet sen epämieluisaksi, jolloin saattaisit saada migreenikohtauksen, niin lopetat sitten. Ja siis tosiaan mulla itsellänikin on pahoja migreenikohtauksia, mutta en saanut tosiaan mitään kaasusta. En edes jälkikäteenkään, että olisi voinut yhdistää siihen kaasuun.

• Tiina-85

oli tosiaan esikoista tehdessä ne anturit välillä miten sattuu ja missä sattuu, varsinki se sydänkäyriä mittaava ei pysyny paikallaan ei millään. Supparit huiteli päälle sadan parhaimmillaan ennen ku epiduraalin sain. Jännä oli katella epiduraalin jälkeen täysin kivuttomana ku taas mentiin satasen viivan yläpuolelle että kylläpä suppaa kovasti :D Kyllähän sen nyt näki ja tunsi itekki millon on supistus päällä mut ei kipuja ollu onneksi yhtään.
        Siksi mä nyt vähä huolehdiki että jos taas ne on niin kipeitä ja kovia ne supparit enkä epiduraalia ehtis saada että pärjänneekö sitä jonku ilokaasun voimalla vai lähteekö taju...

• tehoa

Eipä siitä kivunlievittäjäksi ole, mutta kivat pöhnät kyllä saa!
      Hengiteltiin tukihenkilön kanssa vuoronperään, ja naureskeltiin siihen asti kunnes supistus tuli. Vaikka olin lähestulkoon koko ajan maski naamalla kun supistukset tulivat minuutin välein, ei siitä kipuun ollut apua. Ei tullut päänsärkyä eikä muitakaan epämiellyttäviä oloja, kiva nousuhumala vaan.

• sitä minäki...

Sitä minäki tosiaan mietin että ei siitä taida saaha muuta ku pöhnän itelleen aikaseksi. Pitänee pistää mies kokeilemaan että miten pöhisee ennen ku ite hönkäsee :D Että josko siitä ees vähä semmosta horkkaa itelleen sais että ei niin kauheilta ne supparit tunnu...

• hengittää!

Itse koin ilokaasun siten, että vaikka sen kipua lieventävä vaikutus ehkä oli laimea - en sano olematon, koska kyllä se mielestäni hiukan auttoi - kaasun avulla muisti supistuksen aikana hengittää pitkään ja syvään. Ilman kaasua olisin todennäköisesti pidättänyt hengitystä sen käsittämättömän kivun kanssa (ennen epiduraalia ja lopussa kun se ei enää auttanut).
        Minulle ei missään vaiheessa tullut kaasusta huono oksetusolo.
        Ja totta on, että jos aloitat kaasun hengittämisen vasta kun jo tunnet supistuksen, olet myöhässä. Reilusti etukäteen siis ja vaikutus on päällä kun supistus tulee.
        Vaikka epiduraali viekin toviksi kipua niin, ettei supistuksen tunnetta niin voimakkaasti tunne on muita "oireita" joista voi päätellä, että kohta nippaa. Oma vauvani jytisti mahassa kovasti ennen supistuksen tuloa, josta tiesin, että nyt täytyy haukata kaasua! :)

• toimivana

teidän että ilokaasusta ei toiset anestesialääkärit perusta mitään.
      Itse kokeilin, kun epiduraali ei vienyt kipuja ja minulla se toimi, eli vei kivut ja toi toki tokkuraisen olonkin.

• kokeilin onneksi

Ekassa synnytyksessäni siitä tuli huono olo, ja alkoi vain oksettamaan, mutta toisen yrityksen kestin pitkälti ilokaasun avulla. Epiduraalista minulla ei ole kovin hyviä kokemuksia, eikä apua juurikaan, sitä on kahdesti kokeiltu. Kohdunkaulan puudutus ja ilokaasu ovat olleet parhaat avut. Ilokaasu ei vie kipua, mutta se on helpompi kestää. Itse tosin taisin nauttia liikaa, kun oli kaksi minää. Se toinen, jolla oli kipuja, ja sitten se toinen, joak oli "ulkopuolinen, ja nautti kauniista kesäpäivästä. Jonkinasteinen "ruumiista irtoamiskokemus" siis oli minulla. Katselin itseäni ulkopuolisena synnyttämässä, sen muistan ihan selkeästi. Myöhemmin olen miettinyt, miten niin kävi. Hengenvaarassa olimme toki molemmat, mutta onko ihmisell tosiaan jokin taito ulkoistaa kivut siinä vaiheessa kun olo on sietämätön. Itse muun muassa kerjäsin suurin piirtein tappamaan minut, jos ei kerran sektioon pääse. No aikanaan sektioon pääsin, ja minulla todettiin, että kohtu revennyt, ja lapsi syntynyt osittain vatsaonteloon.

Mutta ilokaasusta on positiiviset kokemukset. Kannustan kyllä kokeilemaan, jos mahdollista. Mutta ehkä hiukan kohtuullisemmin kuin itse tein ;)

• --...----------
        kokeilin onneksi kirjoitti:

Ekassa synnytyksessäni siitä tuli huono olo, ja alkoi vain oksettamaan, mutta toisen yrityksen kestin pitkälti ilokaasun avulla. Epiduraalista minulla ei ole kovin hyviä kokemuksia, eikä apua juurikaan, sitä on kahdesti kokeiltu. Kohdunkaulan puudutus ja ilokaasu ovat olleet parhaat avut. Ilokaasu ei vie kipua, mutta se on helpompi kestää. Itse tosin taisin nauttia liikaa, kun oli kaksi minää. Se toinen, jolla oli kipuja, ja sitten se toinen, joak oli "ulkopuolinen, ja nautti kauniista kesäpäivästä. Jonkinasteinen "ruumiista irtoamiskokemus" siis oli minulla. Katselin itseäni ulkopuolisena synnyttämässä, sen muistan ihan selkeästi. Myöhemmin olen miettinyt, miten niin kävi. Hengenvaarassa olimme toki molemmat, mutta onko ihmisell tosiaan jokin taito ulkoistaa kivut siinä vaiheessa kun olo on sietämätön. Itse muun muassa kerjäsin suurin piirtein tappamaan minut, jos ei kerran sektioon pääse. No aikanaan sektioon pääsin, ja minulla todettiin, että kohtu revennyt, ja lapsi syntynyt osittain vatsaonteloon.

Mutta ilokaasusta on positiiviset kokemukset. Kannustan kyllä kokeilemaan, jos mahdollista. Mutta ehkä hiukan kohtuullisemmin kuin itse tein ;)

mulle sitä tyrkytettiin salissa kokoajan. aluksi otin sitä ja tuntui että vähän olisi helpottanut, mutta melko nopeesti siitä tuli paha olo. kurkkuun tuli ihme tunne, suussa maistui pahalta, heikotti ja oksetti. ei siitä ollu mitään hyötyä ja jos vertaa esim. epiduraaliin niin ihan sama olla ilman mitään kun ilokaasun varassa. toisillehan se voi auttaa, mutta luulen että se enimmäkseen vaan vie ajatuksia vähän pois kivusta kun sitä hengittelee. lopussa en suostunut sitä enää edes ottamaan josta kätilö suunnilleen raivostui..ei kai uskonut ettei se tehonnut. epiduraalin vaikutuskin loppui 1/2-1h ennen ponnistusvaiheen alkamista..oli aika tuskanen synnytys.

• jkoosua

Mulla ei ollut muita mahdollisuuksia, kuin ilman mitään kivunlievitystä tai ilokaasun kera ja tuntui, että jotain apua siitä ilokaasusta saattoi olla. Eiköhän se pelkästään aiheuta jotain harhoja, mutta niitä kaivattiinkin kun avautumisvaihe meni niin nopeasti, ettei kätilökään ollu paikalla kun muksu alkoi tulla pihalle :D

• näinpä näin

Ei mitään apua eikä mitään hyötyä.

Itse en synntytyksessä käyttänyt mitään kivunlievitystä ja jälkeenpäin ajateltuna olisi voinut jättää myös ilokaasun välistä. Supistukset oli kivuliaita, todella kipeitä ja hyvin ne pystyin ennakoimaan, mutta ilokaasusta ei ollut niihin apua. Huutaminen oli paras kivunlievityskeino.

Ponnistusvaiheessa en sitä toki enää käyttänytkään, mutta ponnistusvaihe olikin sitten supistuksiin verrattuna lasten leikkiä ja täysin kivuton.

• ............

kahdessa synnytyksessä kokeillut mut ei mitään apua. mitään muuta en ole sit oottanutkaan.

minulle tuli tosi paha olo ja oksetti. nyt kolmannesta en sitä enään aio edes kokeilla.

spinaalia nykyään suositellaan jos ollaan ennenkin synnytetty.

• hannah_

Mulla myös taipumusta migreeniin, mutta silti ehdottomasti kokeilin! Ja onneksi niin, oli tosi hauskaa.:) Sitähän ois pitäny vetää vähän ennen supistusta, mutta vedinkin koko ajan varmuudenvuoksi. Jossain vaiheessa meni kyllä vähän liikaa kun meinas jalat lähtee alta, mutta muuten oli tosi hyvä kokemus!:)

Hassu maku siinä kyllä oli, muttei haitannut. Aikakin meni paljon nopeammin kun oli vähän sekasin.. Eikä siitä ole haittaa vauvallekaan. Harmi vaan kun en ensi kerralla saa sitä kun minulle tehdään sektio.:(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe