Exien haikailun syy

ottaako luonnolle?

Laitan tämän kysymyksen tänne Avioero -palstalle siksi, että tarkoitan nyt lähinnä avioliitosta (avoliittokin toki kelpaa) "erotetuksi tulleita".

Eli: kun se osapuoli, joka ei halunnut eroa vaan joka suomeksi sanottuna jätettiin, ottaisi exän takaisin vielä vuosienkin päästä, niin voisiko syynä olla "elämää suuremman rakkauden" sijaan voitontahto?

Jätetty osapuoli tuntee varmasti useimmissa tapauksissa olevansa hylätty, huono, väärin kohdeltu jne.jne. eli kaikkea negatiivista. Lähtijä on tehnyt valinnan ja hylännyt, joten jätetty on erään logiikan mukaan siis hävinnyt jotain.

On kyseessä jätetty mies tai nainen (ehkä kuitenkin useimmin mies), itsetunto on saanut kolauksen ja pelkkä voitontahto voi pitää yllä illuusiota exän valloittamisesta takaisin.

Mitä sitten, jos exän saisikin takaisin? Olisiko yhteiselämä enää yhteenpaluun jälkeen kuitenkaan niin auvoisaa mitä se jätetyn muistoissa on? Oliko rakkaus sittenkään niin suurta?

Aika kultaa muistot ja itse alan kallistua vakaasti sille kannalle, että moni haluaisi exänsä takaisin vain voittaakseen jotain - ei rakkaudesta.

19

1750

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllähän sitä usein mennään takaisin yhteen lopullisesti tai joksikin aikaa. Joillakin se voi toimiakin, mutta rikkoutunut liitto on "paikattu", eikä tule koskaan olemaan ennallaan, vaikka yhteen jäätäisiinkin. Se on utopiaa, jos näin luulee. Kerran petetylle ja aivan varmasti luottopula toiseen, eikä koskaan voi enää olla "varma" toisesta.

• Hui kauheeta

Minä en huolisi ikinä entistä takaisin, varsinkin jos jätti.

• en

todellakaan koskisi edes tikulla enää, saatikka ottaisi takaisin.
      Leikkiköön kotia uuden rakkaansa ja tämän lapsien kanssa.
      Itse mieluummin vietän laatuaikaa omien lasteni ja lapsenlapsen kanssa, sekä erään erittäin mieluisan herrasmiehen kanssa. Ei mikään voitontahto tai edes kullatut muistot saisi ottamaan takaisin. Fyi, Pike

• Shakinpelaaja

On parempi ja fiksumpi tapa antaa toisen luulla ,että nyt tässä ollaan jättäjä.Vai mita?

• Helpompi tapa
        Shakinpelaaja kirjoitti:

On parempi ja fiksumpi tapa antaa toisen luulla ,että nyt tässä ollaan jättäjä.Vai mita?

Nainen on tunnehöyryinen kapine,jolle on annettava tilaa.Se ei kuitenkaan ymmärrä että "Elämä on" on vain "Salkkareiden"luomaa harhaa.Huumat kestävät 2-3kk,sen jälkeen koittaa arki.Pitkissä liitoissa yhdessä koettu on kuitenkin tiettyjen asioiden summa,jota ei niin vaan uudella korvata.Ihmeitä kuitenkin tapahtuu ja voi aloittaa puhtaalta pöydältä.70% eroista on naisten päästä.Varmasti paljon sellaisia,että vaihtoehtoja ei ole.

• yks ihminen
        Helpompi tapa kirjoitti:

Nainen on tunnehöyryinen kapine,jolle on annettava tilaa.Se ei kuitenkaan ymmärrä että "Elämä on" on vain "Salkkareiden"luomaa harhaa.Huumat kestävät 2-3kk,sen jälkeen koittaa arki.Pitkissä liitoissa yhdessä koettu on kuitenkin tiettyjen asioiden summa,jota ei niin vaan uudella korvata.Ihmeitä kuitenkin tapahtuu ja voi aloittaa puhtaalta pöydältä.70% eroista on naisten päästä.Varmasti paljon sellaisia,että vaihtoehtoja ei ole.

eroon johtuvista syistä on miesten päästä.Pettäjämiestä ei jaksa koko ikäänsä katsella,se vaan pahenee vanhetessaan.
        Anteeksi voi antaa kerran ja siihen se jää.Miehet pitää vaimoa usein äitinä,joka vaan päätä silittää kun he tekee kolttosia.

• vieläkin toipilas

Olen miettinyt samaa asiaa...en voi ymmärtää miksi en vielä 1,5 vuoden jälkeen ole päässy tästä erotuskasta...Mies petti,vaihto 10 vuotta nuorempaan...Haikaillu olen sitä entistä elämää..
      Takasin en ehkä oikeesti ottais..mutta silti...siis jutussasi on paljonkin perää..

• kyllä ajatusta

Tunnen ihmisiä, jotka on tuntenu jätetyksi tulemisen jälkeen katkeruutta ja/tai kaipuuta entiseen, mutta kun jättänyt exä on alkanut haikailla takaisin, ovat antaneet mietittyään pakit ja sen jälkeen toipuneet nopeasti eroprosessistaan.

• Se on harha kuvitelmaa

Eronnut minäkin jo monia vuosia sitten pitkästä avioliitosta.
      Tuo liitto opetti ( kantapään kautta ) huomaamaan mitä voi olla,
      yhteiselämä pahimmillaan. Lopulta kun homma valaistuu sinulle,
      niin mitä muuta tarvitset enään kuin rohkeutta vapauttaa itsesi.

Vieläkin vapaa kuin taivaan lintunen. Enkä ole surullinen ainakaan siitä,
      koska en tunne exääni kohtaan mitään. Naimisiin menoa en tuomitse toki,
      se on jokaisen oma asia täällä. Mutta kerran eroneena katson kyllä,
      keneen kompastun sitten joskus.

• jätetty nainen

mutta exääni en en pysty ottamaan takaisin. Rakastan häntä vieläkin vaikkei siiten mitään aihetta olekkaan. Tunteilleni en vain mitään voi. Harmi minun kannaltani, mutta senkin asian kanssa olen oppinut elämään.

Hävinnyt olen aikoinani siinä että itse olisin halunnut jatkaa liittoani mutta mieheni ei. Hän teki valintansa, se sattui ja tuntui pahalta, mutta olihan hänellä oikeus valita. Mutta siitä voiko hän palata vaikka haluaisikin valinta onkin minulla.

Luulen että jätetyt eivät enään huoli exäänsä takaisin, en usko että mistään voitosta on kysymys. Itselläni ei ainakaan. Avioeron koen molemminpuoliseksi epäonnistumiseksi, kahden kauppahan se liitto oli. Ei siinä ole voittajia, häviäjiä mielestäni molemmat.

Kyllä ne asiat pitää osata hoitaa kuntoon ennen avioerohakemusta, sen jälkeen on kummankaan enään aivan turhaan yrittää mitää voittaa, luottamus siinä on näin jätetyn kannalta ainakin lopullisesti mennyt. Voittaa ei edes enään mitään voi vaikka rakkautta jäljellä olisikin.

• Malla-Liina

Usko tai älä, mutta ihminen voi muuttua (jos itse haluaa) ja ero voi todellakin tuoda esille tunteita, joita ei olisi voinut kuvitellakaan.

Onhan varmasti ihmisiä, jotka haluavat "voittaa" tai sanoa sen viimeisen sanan. Parisuhde parhaimmillaan on rakastamisen ohella kuitenkin tahdon asia, ei valtapeliä. Kaikki eivät vain kykene hyvään parisuhteeseen ja sen kanssa täytyy elää.

Palasimme mieheni kanssa eron jälkeen yhteen, mutta emme todellakaan palanneet entiseen elämäämme ja siihen avioliittoon, joka päättyi eroon. Aina me olimme toisiamme rakastaneet, mutta sellaisesta suhteesta, joka meillä nyt on (ollessamme jo toista kertaa keskenämme naimisissa) emme kai kumpikaan osanneet aikaisemmin edes kuvitella.

Meidän yhteenpaluun syynä oli rakastuminen. Itsellemmekin yllätykseksi rakastuimme toisiimme päätä pahkaa. Olimme toki rakastaneet tavallamme toisiamme aina, mutta vasta eron jälkeen meille tuli aikuisten keskinäinen rakkaussuhde, joka perustuu siihen, että olemme yhdessä, koska haluamme olla toistemme kanssa. Aikaisemmin nuorena aloitetun seurustelun jälkeen päädyimme enemmän tai vähemmän ajelehtimalla perustamaan perheen ja sitä rataa. Nyt meillä on rakkaussuhde.

Reilu vuosi on tuosta yhteenpaluusta, emmekä ole katuneet sekuntiakaan. Helppoa tämä ei ole, mutta silloin tarvitaan sitä tahtoa. Olemme tutustuneet 24 vuotta sitten, mutta mies vie silti jalat alta lähes päivittäin. Me olemme samaa mieltä mieheni kanssa siitä, että emme voisi elää ilman toisiamme. Ero oli aikanaan vaikea, mutta jos nyt tulisi ero, emme yksinkertaisesti kestäisi sitä, koska menetettävää olisi liikaa.

Pähkäilimme pitkään yhteenpaluuta, koska lasten vuoksi emme halunneet yrittää vaan onnistua. Ystäviltä ja tuttavilta tuli erinäisiäkin neuvoja ja ennusteita, joissa ei luvattu hyvää. Moni mies ei koskisi tikullakaan exäänsä, ehkäpä silloin on hyvä, ettei koskekaan. Moni on kokeillut yhteenpaluuta joskus ja epäonnistunut, ja silloin ei ilmeisesti soisi onnistumista muillekaan. Turha onkin yrittää, jos ei ole ihan varma. Kostoretkelle ei terve lähde, varsinkaan kun mukana on myös lasten elämä, joita erot ja yhteenpalaamiset koskettavat.

Mitä sitten, jos rakastuu oikein kunnolla - niin kuin ei koskaan aikaisemmin elämässään? Pitäisikö jättää tilaisuus käyttämättä, koska rakastui vahingossa exäänsä? Ja jättää kokematta, miltä tuntuu elää "sen oikean kanssa"?

Meillä korjattiin asioita, jotka johtivat eroon. Annettiin anteeksi tehtyjä virheitä. Kumpainenkin ehti eron aikana katsoa peilistä itseään oikein ajan kanssa. Tähän minä en ainakaan kyennyt nuorempana ja aikaa se vei nytkin. Miehelle oli tärkeää, että hän saa varmuuden siitä, että rakastan häntä. Ero teki molemmille hyvin kipeää. On surullista, ettemme pystyneet nykyiseen elämäämme eroamatta ensin, mutta onnellista, että niiden kaikkien vaikeuksien jälkeen elämme hyvin onnellisessa parisuhteessa. Entiseen emme halunneet palata; sehän johti eroon. Tosin tiedämme, että kaikissa tapauksissa meille ero ei ole mikään ratkaisu. Meille huonokin avioliitto olisi parempi vaihtoehto kuin hyvä ero, koska me haluamme olla yhdessä tuli mitä tuli.

Toivon, että kukaan ei anna ylpeytensä estää elämästä hyvää elämää toisen kanssa, koska jos ylpeyteen vaihtaa rakkaansa, halvalla menee omakin elämä.

• - utelias -

Kuinka kauan olitte erillänne?

• yllättävät

Olipa haikeata näin miehenäkin lukea tarinaanne yhteenpaluusta, alusta aloittamisesta. Entiseen ei tosiaan voi palata, jokinhan on eroon vienyt ja se on selvitettävä. Onnellinen olen puolestanne, voi kun itse olisi saanut kertoa samaa.

Tunteensa jokainen ymmärtää vasta myöhemmin, katkeruutta, surua, ikävää, inhoa, kaikkea mahtuu eroon. Itse sain jätettynä huomata kuinka sanoinkuvaamattoman raskas ero oli, varsinkin toisen saman tien aloitettua uuden suhteen. Oliko sitä niin merkityksetön, että yli 20 vuoden yhteiselon jälkeen voi suoraan hypätä seuraavaan syliin ? Usein saa lukea kuinka mies alkaa heti uuden suhteen entisen unohtaakseen, meillä päinvastoin, en pystyisi vielä vuosi erosta ajattelemaan vakavasti ketään toista lähelleni.

Kaiken lisäksi olemme koko ajan olleet läheisissä tekemisissä, viettäneet paljon aikaa yhdessä. Raastavaahan se on kun huomaa, että oma rakkaus ei ole kuollut, toisen tunteista en tiedä. Uudelleen rakastuminen on siis todella mahdollista, niin kävi minullekin siinä vaiheessa kun sain kuulla erosta.

Kovaa taistelua joutuu käymään sen ajatuksen kanssa olisiko paluu mahdollinen. Jokin meitä kuitenkin pitää kiinni toisissamme, kumpikaan ei ole pystynyt tai halunnut päästää lopullisesti irti.

• Tunnekuohu

Joo. Vaimo lähti innokkaana toisen mukaan, eleli aikansa, turhautui, pettyi, murehti - ja ymmärsi yhtä sun toista.

Vaimo palasi asumaan luokseni, tekemään kotihommia, elämään yhteistä arkea, hieromaan hartioitani, niin kuin kotiin palataan.

Pystyisikö hän vielä joskus asettumaan myös sydämeeni, sen uhmakkaan lähdön jälkeen? 99%:n varmuudella: ei.

• en haikaile

minun exä asuu nykyisin naisen kanssa, asuntolaina jne. monta monituista vuotta olemme nähneet, milloin missäkin merkeissä eron jälkeen. Nainen ei tätä tiedä.
        en usko että kyse ole "voitontahdosta". ex lähinnä itse on se joka jatkuvasti ottaa itse yhteyttä.

• neljäkymppinen
        en haikaile kirjoitti:

minun exä asuu nykyisin naisen kanssa, asuntolaina jne. monta monituista vuotta olemme nähneet, milloin missäkin merkeissä eron jälkeen. Nainen ei tätä tiedä.
        en usko että kyse ole "voitontahdosta". ex lähinnä itse on se joka jatkuvasti ottaa itse yhteyttä.

...jos entistä haikailee, eroa ei ole läpikäyty ja ymmärretty/hyväksytty. Jotenkin voin asian vielä tajuta, jos on pieniä lapsia mutta en usko entiseen haikailun toimivan tuosta vain.

Itse erosin pari vuotta sitten. Kävimme loppuaikoina parisuhdeterapiaa, joka helpotti eroa. Toista naista/miestä ei kummallakaan ollut. Alkuun olin sitä mieltä, että mieheni oli jättänyt minut ts. sillä ettei "halunnut" yrittää enää. Vasta nyt kahden vuoden jälkeen olen tajunnut omat tekoni ja itse asiassa alan jo olla sitä mieltä, että se olinkin minä joka oli yhtä lailla poissaoleva eikä "halunnut" yrittää - eli ns. jätti miehen. Tämä eron läpikäyminen ajatuksissa on mielestäni ihan tervettä ja tervehdyttävää.

Tulen loppuelämäni rakastamaan exääni, mutta se rakkaus on erilaista - kuin veljeen tai oikein hyvään ystävään. Takaisin en haikaile.

Onko eroissa aina niin selkeästi edes jättäjiä ja jätettyjä? - en edes usko moiseen. Tietysti voi olla helppo sanoa, koska en tätä toinen nainen -kuviota ihan sellaisenaan kokenut.

• oikeassa
        neljäkymppinen kirjoitti:

...jos entistä haikailee, eroa ei ole läpikäyty ja ymmärretty/hyväksytty. Jotenkin voin asian vielä tajuta, jos on pieniä lapsia mutta en usko entiseen haikailun toimivan tuosta vain.

Itse erosin pari vuotta sitten. Kävimme loppuaikoina parisuhdeterapiaa, joka helpotti eroa. Toista naista/miestä ei kummallakaan ollut. Alkuun olin sitä mieltä, että mieheni oli jättänyt minut ts. sillä ettei "halunnut" yrittää enää. Vasta nyt kahden vuoden jälkeen olen tajunnut omat tekoni ja itse asiassa alan jo olla sitä mieltä, että se olinkin minä joka oli yhtä lailla poissaoleva eikä "halunnut" yrittää - eli ns. jätti miehen. Tämä eron läpikäyminen ajatuksissa on mielestäni ihan tervettä ja tervehdyttävää.

Tulen loppuelämäni rakastamaan exääni, mutta se rakkaus on erilaista - kuin veljeen tai oikein hyvään ystävään. Takaisin en haikaile.

Onko eroissa aina niin selkeästi edes jättäjiä ja jätettyjä? - en edes usko moiseen. Tietysti voi olla helppo sanoa, koska en tätä toinen nainen -kuviota ihan sellaisenaan kokenut.

Itse olen kannsa eronnut muutama vuosi sitten, enkä kyllä enää palaisi yhteen exän kanssa suhteessamme ei ollut kolmatta osapuolta. Mutta eroon johtavat syythän eivät kyllä oikeasti ole koskaan kenenkään ulkopuolisen syytä. Näin ainakin itse olen monien tuttavien eroista oppinut. Ongelmat kaikilla ovat alkaneet jo kauan aikaa ennen sitä kolmatta osapuolta tai mitään muitakaan juttuja. No kuitenkin, minulla on nyt oma elämä ja niin exälläkin vaikkakin on ajoittain hyvinkin hankala minulle ja tekee kiusaa. Takaisin en ottaisi, koska uskon että vanhaan ei voi palata. Elämää pitää katsoa eteenpäin ei koskaan taakse, muutenhan koko elämä jää elämättä kokonaan. Siksi ihmettelen sitä miksi haikailla menneitä hankalia ja ikäviä asioita.

• Sinilintu_24

En tiedä, onko aloitus jonkun jättäjän kirjoittama. Minustakin kuviteltiin, että haluaisin jättäjä takaisin, vaikka oikeasti olisin halunnut keskustella arjen sujumisesta ja siitä, että minunkin toiveet otettaisiin huomioon. Yritin ulkoiseta paineesta kaikkeni jotta olisimme tuttavia (en ikinä enää antaisi muiden ihmisten painostaa tällä tavalla), mutta sen verran kylmää kohtelua tuli, että kypsyin täydellisesti ja pistin välit täysin poikki. Tuttavat luulivat että se oli joku ohimenevä ilmiö, mutta olen pitänyt välit täysin poikki 20 v. eikä ole minkäänlaista aikomusta muuttaa asiaa (onneksi meillä ei ollut lapsia). Jotkut eivät vaan ilmeisesti tajua, että tämä on helpompaa minulle kuin olla yhteydessä. En ymmärrä miksi minun pitäisi olla epäluotettavaan törkimykseen yhteydessä. Minulla on helpompaa ja olen onnellisempi näin.

• exät yhteen

Se tavallisin ja inhimillisin syy eronneen pariskunnan yhteenpaluuseen on varmaan molempien kaipuu siihen vanhaan tuttuun ja turvalliseen kuvioon. Sen tietää mitä se on, vaikka välillä huonoakin, mutta ei sisällä mitään suuria yllätyksiä. Siinä sitten elellään jonkun aikaa vihellellen niin kuin mitään eoa ei olisi koskaan tapahtunutkaan, kunnes huomataan että ollaan taas niitten samojen ongelmien kimpussa kuin ennen eroakin. Kaikki vannotut valat ja ei koskaan enää -lupaukset unohtuvat tehokkaasti. On tiedossa, että noin 20 % yhteen palanneista eronneista onnistuu yrityksissään ja loput eroavat lopullisesti (tai jäävät kitumaan suhteeseen). Syy epäonnistumiseen on useimmiten se, että palataan siihen vanhaan suhteeseen, kun pitäisi pystyä luomaan ihan uusi suhde uudelta pohjalta entisen puolison kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7284
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3851
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3450
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2582
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      213
      2496
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2392
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      130
      2303
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2199
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      19
      1913
    10. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1898
    Aihe