Ajokortti ja ajaminen

nadeshiko

Mun ongelma on ajaminen, pelkään sitä aivan kamalasti.

Oon 19-vuotias ja multa jatkuvasti kysellään, onko ajokorttia, ja ihmetellään kun sanon, ettei ole. "Miksi ei ole?" "Miksi et aja ajokorttia?" ja kun vastaan, etten vielä tiedä haluanko korttia ollenkaan, katsotaan hölmösti.

Viime vuonna menetin kaksi kaveria auto-onnettomuuksissa. Myös päivittäiset uutiset kolareista ahdistavat. Pelkään istua auton kyydissä, melkein joka kerta kun menen autolla, mielessä käväisee "entä jos jotain sattuu". Jos kerta jo pelkään kyydissä olemista, mitä siitä tulisi jos pitäisi mennä rattiin?

Haluaisin kyllä ajokortin, koska toisinaan kyllä vähän pistää vituttamaan että joutuu käyttämään julkisia kun ikää korttiin riittäisi ja pihalla olisi autoja vapaana. Muutenkin ajotaito olisi ihan hyvä osata, ei siitä haittaakaan ole. Mutta kun ajattelenkin, että pitäisi ajaa, alkaa ahdistamaan, hermostuttamaan ja pelottamaan.

Aina kun kerron ystävilleni peloista, he vähättelevät sitä.
Moni myös sanoo, että silloin kun itse on ratissa, on niin paljon valtaa ja kontrollia, ettei pelota. Uskon kyllä että noin voi olla, mutta nyt vaan pelottaa niin hemmetisti, etten usko että olisin kovin luotettava ajaja. En kyllä ketään haluaisi kyytiini, kun pelkään että tapattaisin meidät kaikki...

Miten tästä pelosta voisi päästä eroon?

12

2082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmmm-mmmm

      Ehkä parasta olisi sitten vaan ettet aja ollenkaan, monesti nimittäin ne joita pelottaa autolla ajo ovat tientukkeina ja vaaraksi muulle liikenteelle. Siitä pelosta ei pääse muuten kuin hyppäämällä rattiin ja ajamalla. Autolla ajo ei ole mitään ydinfysiikkaa. Ehkä voisit mennä jonkun kanssa johonkin syrjäiseen paikkaan ja siellä vähän koittaa miltä autolla ajo tuntuu, itsekin joskus kokeilin pyöriä jossain tyhjällä parkkiksella isän seurassa ennen kuin olin autokoulussa.

      Ja jos ajokortin uskaltautuu hankkimaan niin sillä autolla tulisi sitten vastaisuudessakin ajella, itselläni on näitä tuttuja jotka ovat joskus kortin hankkineet eivätkä sitten koskaan ajaneet sen jälkeen eivätkä enää tietenkään uskalla, siinä meni rahat ja aika kankkulan kaivoon.

    • xx..

      Mopolla ajaminen on kyllä vaarallisempaa kuin autolla ajaminen, mutta haitanneeko tuo?

    • pelkoinen

      En tiedä miten pääsee eroon, yritän itsekkin, mulla vaan ongelmana että olen jo autokoulussa, mutten uskalla käydä sitä loppuun niin ihmiset ihmettelee että kun en vieläkään ole saanut korttia :/

      Mutta tuohon voin kyllä sanoa että ajokortin ajaminen ei ole mikään pakko. Läheskään kaikilla ihmisillä ei ole ajokorttia. En tiedä minkä kokoisessa kaupungissa/kunnassa asut, mutta isoissa kaupungeissa varsinkin on paljon ihmisiä jotka eivät ajokorttia omista, jo ihan siitä syystä että siellä on hyvät bussiyhteydet. Tosin vaikket isossa kaupungissa asukkaan niin ei ajokortti ole mikään välttämättömyys.. Lisäksi voit kysyä esim. ajo-opettajalta että jos et halua niin onko sinun pakko ajaa muussa kuin omassa kaupungissasi. Tokihan varmaan suurempien nopeusrajoituksinkin alueilla pitää käydä, mutta enimmäkseen täällä saa ainakin itse päättää missä ajaa, kunhan kaikki kriteerit tulee täytettyä ja harjoittelee asiat niin että osaa ne.

      Joten seuraavan kerran kun joku kysyy sinulta kortista niin sanot ihan rohkeasti vaan että ei ole vielä tullut niin tarpeelliseksi että olisit ruvennut ajokorttia hankkimaan, etkä edes tiedä että tuleeko!

      • jonnilainen kuski

        Minä olin varmaan 25 ku ajoin kortin, ja se oli muuton takia pikkupakko. En pidä hirveesti autolla ajamisesta juuri jännityksen ja sen tuoman olotilan takia. Moni kehottaa menemään rauhallisille ja tutuille paikoille, nou hätä siellä, kaikki menee hyvin, mutta sit kun tulee paljon autoja on risteyksiä, liikennevaloja, suojateitäym niin pikku paniikki iskee ja jos viellä vieras paikkakunta. Se on niin helppo toisten sanoa.


    • minnevi

      ajamista ja auton käsittelyä voi harjoitella, ja autokoulussakin harjoitellaan, hiljaisemmalla alueella, missä ei ole niin muuta liikennettä. Lisäksi koulujen autoissa on tietenkin opetus-polkimet, eli opettajalla on mahdollisuus "ottaa kiinni", jos on tarpeen...
      Muuta mitä tuli mieleen; jos ois tuttavia, perheenjäseniä tms. joiden kanssa voisit yrittää harjoitella jossain "syrjäseudulla"? Siinä sais harjotella ihan rauhassa sitä auton käsittelyä, autokoulussahan ajotunteja on kuitenkin aika vähän, ja melko pian lähdetään liikenteeseen.
      Lisäksi voisit ehkä yrittää miettiä tarkemmin, mikä autoilussa (jo matkustajana) niin pelottaa? On ihan totta, että onnettomuudet ovat yleisiä, mutta kun kaikkea ei kuitenkaan voi hallita. (Useimmat tapaturmatkin kuulema sattuvat ihmisten kotona.)

    • Anonyymi

      Älä aja mul on ABC. kortti en c,tä. Tarvinnut koskaan poliisi vei kortin pitäis uusia Vaik ei tarvi i. Ei oo palauttanut 3v.mennyt ministerit ym. Tietoisia 0x0=0. Kun se loppuu tai lopettaa itse . Oon ajo kiellos Näin kolhoosi/riktatuuri toimii pyrömaaneilla töitä

    • Anonyymi

      No nyt selvis mamujen huono ajotaidon syyt. Inssi on lahjottu ja päästämään läpi suorituksen. Uudestaan ajokokeeseen kaikki mamut. Näkeehän jo taksikuskina olevan mamun niin ajotaito on ihan perseestä siks vältän mamujen kyytiä ei niihin uskalla lähteä. Nyt syykin selvisi. Onneksi poliisi tutkii asiaa

      • Anonyymi

        Voi helvetti aina selviää että mamut syyllistyy huijauksiin. Voi vittu näitä loisijoita. Ovatko sossusta saaneet rahat inssin lahjomiseen vai ryöstäneet mummon. Sitten ihmetellään kun rasismi nousee. Mot ohjelma kertoi että somalit on suurin ryhmä rikoksissa ja kukaan ei halua somaleita töihin. Korkeintaan jonkun pizzapaikan perustaa ja yrittävät surkeasti pizzoja vääntää


    • Anonyymi

      Nivala joka ei saa puhua nimetään tässä keskusta Lintilä valasda kertoa , vahingossa sanan perässä pappikin ja maatalous kulkee ajokortti pois toivo Posti.

    • Anonyymi

      Nyt talvella on jääratoja jokapuolella, ainakin kun oikeasti etsii. Käy siellä jääradalla harjoittelemassa ajoa liukkaalla ja ihan vain revittelemassa. Huomaat että se on oikeasti ihan sika hauskaa ja taidot kehittyy.

    • Anonyymi

      Miksi pitäisi olla ajokrtti.Voit elää ilman sitä huoletta.Kukan ei sitä voi määrätä sinulle tai alista tyhmäksi jos ei ole.Tänä päivänä monellakan ei stä ole.Osa ei halua,osalla ei rahaa. Jotkut hankivat sen ammatikouluissa missä mahdollisuus siihen.Kukaan ei häpeä ettei hankinut ajokorttia.Seuraavan kerran kun aihe kysytään vastaa kysyjälle: Menen heti autokoulun jos maksat sen ja ostat auton minulle,kuin pensaa.Minulla ei niihin rahaa. Lopuu kyselyt kuin seinään.terv. ajokortiton.Helsinki 19.12.22

    • Anonyymi

      Et aja ilman korttia , ajattele jos pieni lapsi juoksee tielle etkä ehdi jarruttaa ja tapat lapsen .
      Sitten me joilla on ajokorttinsa haluta kortittomaksi yleisille teille, se on jokaisen velvollisuus hommata ajokortti jos meinaa käyttää maanteitä jossa muitakuåin ihmisiä on olemassa. Jos sinut yllätetään ajamasta niin siirtyy kortin saantiin tuonnemmaksi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2859
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      403
      2752
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2220
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      78
      1924
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      70
      1893
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1803
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1794
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1738
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1542
    Aihe