Hei,
Kysyisin, että kukaa ohjaa laivaa? Tarkoitan siis näitä vikingin ja tallinksiljan laivoja. Kuka tekee mitäkin komentosillalla ja millaisia työaikoja he tekevät? Onko laiva tosiaan automaattiohjattu nykyisin?
kuka ohjaa laivaa
16
3565
Vastaukset
- Akskd
Kyllä autopilotti ohjaa laiva pitkälti, käsiohjauksella mennään käsittääkseni vain ahtaissa paikoissa ja satamassa. Komentosillalla on aina vahtimiehistö joka seuraa että autopilotti ajaa reittisuunnitelmaa.
- SailorJerry
Ensinnäkään autopilotti tai mikään muu komentosillan koje EI OHJAA LAIVAA. Laivaa ajaa perämies, luotsi tai aluksen päällikkö, riippuen paikasta. Autopilotti on toki käytössä mutta se on ainoastaan laite joka tekee mitä sille käsketään. Autopilotti korvaa ruorimiehen mutta ei tee aluksen ajamisesta yhtään sen enemmän tai vähemmän työtä ja/tai osaamista vaativaa touhua.
Avomerellä ajaa perämies, saaristossa yleensä linjaluotsit ja satamassa manöveeraa päällikkö. - Anonyymi
AUTOPILOTTI LENTOKONE LÄSKIÄÄTELÖLLÄ
- Anonyymi
Selvä työnjako siis laivan ajossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selvä työnjako siis laivan ajossa.
Käsittääkseni on olemassa myös tietokoneohjattuja reittiajoja, joita laiva seuraa asetetun ohjelman mukaan? Onko näin?
Tietenkin silti ihminen, vahdissa oleva perämies tai päällikkö, seuraa tilannetta koko ajan. Laivat sen kummemmin kuin lentokoneetkaan eivät aivan omin nokkinensa vaeltele reiteillään.
Saa korjata epävarmaa tietoani.
- Anonyymi
Puuhailevathan ne kauko-ohjattaviakin laivoja, joita valvotaan etänä.
- Anonyymi
Vakuutusyhtiöt ei hyväksy täysin miehittämätöntä alusta joten tulevaisuudessa laivassa on mies ja koira. Koira vahtii että mies ei koske mihinkään tärkeään, puree jos yrittää. Miehen tehtävä on ruokkia koira.
- Anonyymi
Varmasti ajetaan automaatilla, mutta ohjaamisesta vastuussa oleva henkilö on koko ajan valmiina siirtymään manuaaliohjaukseen, tai sitten autopiloottia säädetään loiviin väistöihin tarvittaessa. Se on varsin yksinkertaista, käsketään kääntymään sopiva määrä, nappia painamalla alus palaa vanhalle reitille.
Itse olen ajanut kookasta jahtia pari viikkoa (kolmessa vahdissa yhteen menoon), enkä koko aikana koskenut ruoriin. Tarvittavat suunnanmuutokset ja väistöt esiohjelmoidulta reitiltä menivät kaikki autopilootin säätimillä. Parhaimmillaan mentiin toista vuorokautta ohjaamatta ollenkaan, oli juhlavaa päästä kuittaamaan käännös, että oli edes jotain tekemistä.
Sitten toisekseen ruotsinlautoilla ei tarvita luotseja, koska kaikki vahtipäälliköt ovat suorittaneet luotsitutkinnot ajettaville reiteille. Tulee halvemmaksi eikä tarvitse pysähdellä ottamaan luotseja kyytiin ja pudottelemaan pois.- Anonyymi
Uutta tietoa merenkulun harrastajalle, minusta piti tulla merenkulkija mutta tuli sentään harrastaja.
- Anonyymi
Ohjailuvastuu on aina vahtipäälliköllä. Luotsin tai linjaluotsin ollessa vahdissa vahtipäällikkö monitoroi heidän toimintaa ja kuittaa/hyväksyy ohjailukomennot. Aluksen päällikkö voi ottaa vastuun ohjailusta vahtipäällikön yli vain erikseen ilmoittamalla ottavansa vastuun ohjailusta. Vastuun siirto kirjataan päiväkirjaan.
- Anonyymi
Väylä Turusta Ahvennmaan kautta Tukholmaan on erittäin haastav koska avomeriosuuksia ei ole kuin lyhyt Kihdin ylitys sekä vähän pidempi Ahvenanmeren ylitys. Muuten mennään kapeaa ränniä missä virheille ei ole varaa. Vaatii myös valpppautta komentosilla aivan eri malliin kuin jos painettaisiin päiväkaupalla putkeen avomerellä.
- Anonyymi
Ja siksi ajetaankin pääosin automaattiohjauksella, automatiikka kun täsmällisyydessään hakkaa ihmisen mennen tullen. Myös kulloinkin käytetty moottoriteho ja potkurien lapakulmat säädetään yleensä automatiikan avulla, näin maksimoidaan potkurien ynnä koko koneistonkin hyötysuhde eri tilanteissa, tämänkin tekee automatiikka sellaisella tarkkuudella että ei tosikaan.
Tämä kaikki ei tietenkään tarkoita etteikö ihminen tarkkailisi asioita mutta samalla automatiikka myös vapauttaa henkilökuntaa enemmän seuraamaan ajettavan reitin tilannetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja siksi ajetaankin pääosin automaattiohjauksella, automatiikka kun täsmällisyydessään hakkaa ihmisen mennen tullen. Myös kulloinkin käytetty moottoriteho ja potkurien lapakulmat säädetään yleensä automatiikan avulla, näin maksimoidaan potkurien ynnä koko koneistonkin hyötysuhde eri tilanteissa, tämänkin tekee automatiikka sellaisella tarkkuudella että ei tosikaan.
Tämä kaikki ei tietenkään tarkoita etteikö ihminen tarkkailisi asioita mutta samalla automatiikka myös vapauttaa henkilökuntaa enemmän seuraamaan ajettavan reitin tilannetta."vapauttaa styyrin surffaamaan netissä ja sosiaalisessamediassa".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"vapauttaa styyrin surffaamaan netissä ja sosiaalisessamediassa".
Perämies merellä, kapteeni ym myös.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"vapauttaa styyrin surffaamaan netissä ja sosiaalisessamediassa".
Sosiaalisessamediassako?
- Anonyymi
Usein matkustajista valitaan osaavin kaveri hoitamaan homma jos oma henkilökunta ei ole kykenevä. Valinta kohdistuu usein sellaiseen joka on ennenkin käynyt joskus Tukholmassa ja tuntee kaupungin jotenkuten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1252048
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu221420Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631151Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett111069Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti101017- 87928
- 80809
- 17787
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon16731Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks107671