Vaihdatin tulpat sinisellä n. 5000km sitten, kun auto 'röpötti'
alakierroksilla ja tuntu, että käy vajailla pytyillä. Tehossakin oli lievää laskua. Nyt eilen iski sama sairaus, mutta ei minusta tulpat noin äkkiä mene. Mikä tappaa tulpan vai onko vika jossain muualla. Ensimmäisellä kerralla homma korjaantui tuolla tulppien vaihdolla.
Volvo 850 92GLE
6
1287
Vastaukset
- volvo_puranen
Vaida virranjakajan kansi ,pyörijä sekä ne sytytysjohdot puolanjohto seka putsaa huohototinjärjestelmä/liekkilukko samalla putsaat sen tyhjäkäyntimoottorin.Jos epäilet että pakoventtiili palanut jos vajailla pytyilla toimiin niin mittaus hommiin vaan ,13-15 bar paineet sylinterissä kuuma kone niin kaikki kunnossa.
Tässä jokaiselle huohotinsyysteemin puhdistus, kevät ja syyshuollossa tehtävä homma.
Linkki kuvin tässä. http://volvospeed.com/Repair/ftrap.php
Talvi on tullut ja tämä ohje käy Volvo 850 malliin ja samahan järjestelmä on 70:sä.
Tarvittavat työkalut :
Talttapäinen ruuvimeisseli ja torx avain, sekä liuotinpesuainetta ja CRC. Vaimon sukkahousut sekä puhdistusrättiä.
Avaa konepelti.
Kaasuläppä (minne menee kaasuvaijeri), sen päällä on muovisuojus avaa päällä oleva ruuvi torx kanta, vedä muovisuojusta keulaan kohti nosta irti, siinä on kynnet jotka pitää suojusta.
Avaa klemmarit 2 kappaletta ilmapuhdistimen letkujen päissä ja 1 kappale siinä kaasuläppäkotelon kauluksessa. Irrota ilmapuhdistimen kannessa oleva putki, joustavaa tavaraa.
Samalla tarkista sen ilmaletkun kunnon eli se haitariletku voi olla halkeama siellä alapuolella ja sen tietää sitten miten koneelle on käynyt.Estämme tällä koneen menemisen väljäksi ja muutkin käyntihäiriöt.Jos halkeamia osta uusi letku.
Paikalle jäi muoviosa imusarjaan ja siinä paikalla liekkilukko on moottorin puolella.
IRROTUS:
Kierrä liekkilukkoa 15 milliä vasempaan ja vedä, pitäisi lähteä irti.
Irrota muoviosa imusarjasta ja putsaa liuottimella aivan puhtaaksi. Huohotinletku joka on moottorissa vielä kiinni, mikäli siinä on joku suodatin sen voi poistaa ja putsata vaan hyvin .
Suurimmasta osasta Volvoja lienee poistettu niin ei tule stefa ongelmia eli öljyt pysyy koneessa kun paine ei riko tiivisteitä. Kaasuläppä puhdistetaan siten, että CRC ruikutetaan sinne missä läppä sijaitsee ja niillä sukkahousuilla putsataan paikat.
Samalla aseöljyllä voitele mekanismin nivelet /kaasuvaijerin.
Ekologista ajattelua / kierrätystä jos ei talossa naisväkeä, käy puuvilla vaatekin tai rätti.
Samantie voi putsata ilmaputsarin kannessa olevan mittarin. Suihkase CRC:stä, pyyhkäse puhtaaksi, niin ei ole ainakaan pahasta.
Laita takaisin ja katso että huohottimesta ei tipu o-rengas kun laitat paikalleen. Lopuksi koeajo ja eikös tunnu että on paremmat kyydit. Olet säästänyt vähintään 20 euroa töistä. Pahiten käy jos menee stefa ja sen vaihto maksaa n. 400 euroa.
Lisätyö .
Lisäilmaventtiilin puhdistus eli "tyhjäkäyntimoottori" on siinä liekkilukon etupuolella ja jäähdyttäjän takapuolella .
Kumipannalla kiinni .Menee sähköliitin ja 2 ilmaletkua.
Irrota venttiili ja puhdista CRC kaasutinpuhdistus spraylla sekä suhauta aseöljyä lopuksi sinne kevyesti .
Laita takaisin kiinni ja jos lemmarit huonot laita kunnolliset takaisin ettei ole ilmavuotoja.- Baas
..kokeillaan näillä ohjeilla
- volvo_puranen
Baas kirjoitti:
..kokeillaan näillä ohjeilla
Tässä tee-se-itse miehelle yleisimpiä vikoja joista itse voit tarkistaa:
Tarkista käynnistettäessä että venttiilikoneisto ei ole liimautunut auki asentoon.
Tullessa parkkiin käytä 1 minuuttia jälkikäyntiä jolloin ei ole tätä ongelmaa sekä 98 oktaanista tankissa sillä on parempi lämpöarvo kuin 95.
Nykyajan bensoilla on näitä ongelmia kun ei enää käytetä lyijyä.
Vika päällä auttaa vain pitkä starttaus jolloin venttiilit rupeavat liikkumaan normaalisti ja auto käynnistyy.
Tai sitten otat ilmaputsarin auki suodatin pois ja ilmanottoaukoon suihkuta starttipilottia pullossa olevan ohjeen mukaan kun kaveri starttailee ,pitäisi auttaa että kone käynnistyy.
Onko tankissa bensaa ja saako kone sitä.
-Bensapaine pitää olla 3.03 bar.
-Tuotto 1,45-2.41 litraa minuutissa.
-Muistakaa jos otatte tuottoa niin pitäisi pitää sormella vähän
vastapainetta siinä putkessa.Tehty kolaritilanteita varten ,että bensapumppu
sammuu jos ei ole vastapainetta yhtään.Ihan hyvin huomattu tehtaalla eihän sitä
kukaan halua palaan kolariautoonsa.
-Bensasuodatin vaihdettu
-Bensapumpun rele (paloauton värinen 103 kyljessä) kunnossa, kuulet
silloin bensapumpun käyntiääneen.Sijaitsee siellä sulakekotelon pohjalla jossa
muitakin releitä
-Tankin korvausilma systeemi kunnossa, jos epäilet pidä tankinkorkkia
löysällä jolloin korvausilmaa pääsee bensatankkiin.
- Paljon autolla ajettu ,kuumana käyntiin lähtö ongelmia, useimmiten vikaa silloin kannattaa vaihtaa ne polttoainesuuttimet.Toinen seikkaa jos kuumana ei lähde käymään on tämä lisäilmaventtiilin toiminta toisella nimellä tyhjäkäyntimoottori ja rele kunnossa joka on syylärin takana tarkista myös releen liitokset ettei ole hapettumaa.
Tässä alhaalla on kootusti näitä juttuja
-Auto ei starttaa eikä mittarivalot pala:
-Tarkista akun - kaapelien kiinnitys ovat tiukasti kiinni eikä ole sitä kengistä
lähtenyttä alumiinihilsettä eli kengät puhtaat.
-Tarkista kun vesitilanne jos on sellaista mallia jossa on ne täyttroput
akun kannessa,
tislattua vettä pitää laittaa.
-Ei vieläkään tule virtaa, pitää yrittää apukaapeleilla käyntiin, sama homma jos
akussa ei ole potkua vaikka jokin virtaa kuluttava laite jäänyt päälle(valot)
-Aja virtaa luovuttava auto lähelle autoasi niin että akkukaapelit riittää hyvin
(pidä aina takakontissa kyseiset piuhat).
-Sammuta auto laita plus kaapeli eli se punainen johto luovutettavasta autosta
sinne tyhjän akun kenkään. Nyt tarkkana sitten siitä luovutettavasta autosta
musta johto - kenkään ja tyhjän akun auton moottoritilan johonkin
runkoon josta saa maata hyvin .
-Tämän tarkoituksella on estää kipinöinti jos akku oikosulussa ja akusta syntyy
kaasua joka kipinän voimasta voi räjähtää.
-Käynnistä se luovuttava auto ja kierroksia niin että akku latautuu siitä
tyhjän akun autosta.Käytä (3 minuutti) aikaa ja sammuta auto .
-Yritä käynnistää se tyhjäakkuinen auto. Käynnistyi hyvä homma laita ainoastaan
parkit päälle ja ei mitään kuluttavia sähkövehkeitä päällä että akku varautuu.
-Akku finaalissa, mittaa siellä kennoissa oleva nesteen kunto ominaispainomittarilla,
jos latauskaan auttanut niin uusi akku tilalle.
-Joku varmaakin kysyy miksi sammutimme sen luovuttavan auton;
Siksi kun näistä virtahommista ei koskaan tiedä vaikka kuinka olisi naapuri mukava
mies, niin siinä voi mennä se SYTYTYSBOKSI ja turhaa sitä naapurin kanssa
mennään vihoihin sen 1000€ takia, tällä varmistamme sen.
-Auto ei lähde käyntiin vaikka virtaa akussa ja mittarivalot ei
sammu ja pyörittää aivan hurjana starttia.
-Ajoesto onko päällä? On käytetty kaukosäädintä kun menty
sisään(hyvä) avaimella(huono).???
-Katso konehuoneesta ne tulpan johtojen kiinnitys siihen virranjakajaan
sekä puolanjohdon tarkistus sekä tietenkin ne muittenkin piuhojen
kiinnitys sekä tietenkin kuuntelet että kuinka bensapumppu pelaa kun
käännät avainta siihen 2 asentoon eli mittaritauluun syttyy kaikki valot.
-Sammuta radio ja tuuletin kuulet lyhyen surinan kun käännät avainta.
Sen puoleen kaikki ok.
-Jos satanut kovasti ja muutenkin kostea keli ja näistä syistä auto
ei ole lähtenyt vieläkään käyntiin niin putsatkaa sen virranjakajankansi
ja kiillota se pyörijän rautaosa sekä tarkista siitä virranjakajan kannessa että se
hiili on kunnossa kun paina sitä kevyesti pitäisi painua sisään.
-120tkm välein vaihtaa tämän virranjakajan osat ja sytytyskaapelit niin
ei murheita ainakaan ole.
-Ennakoiden se homma on paljon mukavampaa ja edullisempaa.
- - volvo_puranen
volvo_puranen kirjoitti:
Tässä tee-se-itse miehelle yleisimpiä vikoja joista itse voit tarkistaa:
Tarkista käynnistettäessä että venttiilikoneisto ei ole liimautunut auki asentoon.
Tullessa parkkiin käytä 1 minuuttia jälkikäyntiä jolloin ei ole tätä ongelmaa sekä 98 oktaanista tankissa sillä on parempi lämpöarvo kuin 95.
Nykyajan bensoilla on näitä ongelmia kun ei enää käytetä lyijyä.
Vika päällä auttaa vain pitkä starttaus jolloin venttiilit rupeavat liikkumaan normaalisti ja auto käynnistyy.
Tai sitten otat ilmaputsarin auki suodatin pois ja ilmanottoaukoon suihkuta starttipilottia pullossa olevan ohjeen mukaan kun kaveri starttailee ,pitäisi auttaa että kone käynnistyy.
Onko tankissa bensaa ja saako kone sitä.
-Bensapaine pitää olla 3.03 bar.
-Tuotto 1,45-2.41 litraa minuutissa.
-Muistakaa jos otatte tuottoa niin pitäisi pitää sormella vähän
vastapainetta siinä putkessa.Tehty kolaritilanteita varten ,että bensapumppu
sammuu jos ei ole vastapainetta yhtään.Ihan hyvin huomattu tehtaalla eihän sitä
kukaan halua palaan kolariautoonsa.
-Bensasuodatin vaihdettu
-Bensapumpun rele (paloauton värinen 103 kyljessä) kunnossa, kuulet
silloin bensapumpun käyntiääneen.Sijaitsee siellä sulakekotelon pohjalla jossa
muitakin releitä
-Tankin korvausilma systeemi kunnossa, jos epäilet pidä tankinkorkkia
löysällä jolloin korvausilmaa pääsee bensatankkiin.
- Paljon autolla ajettu ,kuumana käyntiin lähtö ongelmia, useimmiten vikaa silloin kannattaa vaihtaa ne polttoainesuuttimet.Toinen seikkaa jos kuumana ei lähde käymään on tämä lisäilmaventtiilin toiminta toisella nimellä tyhjäkäyntimoottori ja rele kunnossa joka on syylärin takana tarkista myös releen liitokset ettei ole hapettumaa.
Tässä alhaalla on kootusti näitä juttuja
-Auto ei starttaa eikä mittarivalot pala:
-Tarkista akun - kaapelien kiinnitys ovat tiukasti kiinni eikä ole sitä kengistä
lähtenyttä alumiinihilsettä eli kengät puhtaat.
-Tarkista kun vesitilanne jos on sellaista mallia jossa on ne täyttroput
akun kannessa,
tislattua vettä pitää laittaa.
-Ei vieläkään tule virtaa, pitää yrittää apukaapeleilla käyntiin, sama homma jos
akussa ei ole potkua vaikka jokin virtaa kuluttava laite jäänyt päälle(valot)
-Aja virtaa luovuttava auto lähelle autoasi niin että akkukaapelit riittää hyvin
(pidä aina takakontissa kyseiset piuhat).
-Sammuta auto laita plus kaapeli eli se punainen johto luovutettavasta autosta
sinne tyhjän akun kenkään. Nyt tarkkana sitten siitä luovutettavasta autosta
musta johto - kenkään ja tyhjän akun auton moottoritilan johonkin
runkoon josta saa maata hyvin .
-Tämän tarkoituksella on estää kipinöinti jos akku oikosulussa ja akusta syntyy
kaasua joka kipinän voimasta voi räjähtää.
-Käynnistä se luovuttava auto ja kierroksia niin että akku latautuu siitä
tyhjän akun autosta.Käytä (3 minuutti) aikaa ja sammuta auto .
-Yritä käynnistää se tyhjäakkuinen auto. Käynnistyi hyvä homma laita ainoastaan
parkit päälle ja ei mitään kuluttavia sähkövehkeitä päällä että akku varautuu.
-Akku finaalissa, mittaa siellä kennoissa oleva nesteen kunto ominaispainomittarilla,
jos latauskaan auttanut niin uusi akku tilalle.
-Joku varmaakin kysyy miksi sammutimme sen luovuttavan auton;
Siksi kun näistä virtahommista ei koskaan tiedä vaikka kuinka olisi naapuri mukava
mies, niin siinä voi mennä se SYTYTYSBOKSI ja turhaa sitä naapurin kanssa
mennään vihoihin sen 1000€ takia, tällä varmistamme sen.
-Auto ei lähde käyntiin vaikka virtaa akussa ja mittarivalot ei
sammu ja pyörittää aivan hurjana starttia.
-Ajoesto onko päällä? On käytetty kaukosäädintä kun menty
sisään(hyvä) avaimella(huono).???
-Katso konehuoneesta ne tulpan johtojen kiinnitys siihen virranjakajaan
sekä puolanjohdon tarkistus sekä tietenkin ne muittenkin piuhojen
kiinnitys sekä tietenkin kuuntelet että kuinka bensapumppu pelaa kun
käännät avainta siihen 2 asentoon eli mittaritauluun syttyy kaikki valot.
-Sammuta radio ja tuuletin kuulet lyhyen surinan kun käännät avainta.
Sen puoleen kaikki ok.
-Jos satanut kovasti ja muutenkin kostea keli ja näistä syistä auto
ei ole lähtenyt vieläkään käyntiin niin putsatkaa sen virranjakajankansi
ja kiillota se pyörijän rautaosa sekä tarkista siitä virranjakajan kannessa että se
hiili on kunnossa kun paina sitä kevyesti pitäisi painua sisään.
-120tkm välein vaihtaa tämän virranjakajan osat ja sytytyskaapelit niin
ei murheita ainakaan ole.
-Ennakoiden se homma on paljon mukavampaa ja edullisempaa.
--Sekä tietenkin muistakaa että ette luottako siihen ajotietokoneeseen
että jäljellä oleva polttoaine riittä 78km matkalle .Käy helposti
kuin Tuulilasin toimittajalle testiauto käytössä ja ihmetteli että auto ei lähde
käyntiin ,hyvä kun ei purkanut autoa kokonaan .Vika polttoaine loppunut.
Tässä näitä yleisempiä juttuja joita itse voi tehdä ennen kuin sitä hinausautoa tilailette.
-Toiseksi siellä takaluukussa pitäkää aina tämä moniurahihna joka käyttää
noita laturia ohjaustehostinta kompuraa.Helppo tienpäällä vaihtaa ainakin
tähän 850 aikaa menee se 7 minuuttia. Sulakkeita, ajovalo poltin,
Bensapumpun rele jos ette ole vaihtanut siihen sitä vaaleanpunaista,
katsokaa sieltä sulakekotelon alta eli avaa 4 torx ruuvia, nosta kansi ja siellä
näkyy releet numero 103 jos kaikki on ok ja vaalean punaisena kiiltää.
Jossain korvessa auto sammuu niin vaikea on metsästää kyseistä osaa.
Toista on kun sinulla hanskalokerosta kaivat releen ja 3 minuuttia 25 sekuntia ja
matka jatkuu.
-Omistatko stroboskoopin ajoituslampun?
Hyvä väline tarkistaa tuleeko sytytysvirta sytytystulpille.Tasainen valovälähdys,
kaikki ok.Satunainen tai ei välähdä ollenkaan sytytysjohto finaalissa.
-Jos ei olleenkaan tule niihin viiteen johtoon virtaa katso virranjakaja avaa
katso se puoli rauhassa .
-Kaikki näyttää hyvältä niin puolan kimpuun sitten ,en neuvo niitä mittauksia jos jokin
menee väärin niin turhaa sanomista tulee.Mutta jos haluat testata niin
akusta miinuskaapeli irti.
-Ensiökäämi kone 1995- 0.5-1.5 ohmia vastus
-Toisiokäämin vastus moottori B5252S 1994 asti 6-7 kilo-ohmia
muut moottorit 8.9 kilo-ohmia
-Nakutustunnistimet sijaitsevat sylinterilohkossa imusarjan alapuolella,
vaatii sorminäppäryyttä ja pitkääääääääää hermoa tämä vaihto jutska.
-Lisäksi Volvoissa on 2 tunnistinta kampiakselin asentotunnistin.
-Tehtävä on lähettää ohjausyksikölle kampiakselin asennosta
ja moottorin käyntinopeudesta tietoa.
-Sijaitsevat vaihteistokotelossa siellä moottorin vauhtipyörän luona,irrota
miinuskaapeli akusta jos rupeat vaihtamaan.
-Nokka-akselin asentotunnistin jonka kautta tämä ohjausyksikkö saa
tietoa pakoventtiilien liikkeestä ja sitä kautta tarkkaa tietoa männän
kulloisesta liikkeestä ,tarkkaa hommaa jos koneessa on
yli 6000 kierrosta
-Nokka-akselin tunnistin sijaitsee virranjakajan oikealla puolella(auton perän puolella) pakonokka-akselin päässä sellainen musta pyöreäkö osa.
- volvo ei startta
miksei kylmänä starttaa ennenkuin lämpöpuhltimella on lämmittänyt moottorin yläosan.siis volvo 850-96 sen verran havattiin sellaista kun sstartattiin samallainen auto huomattiin että minun autosta ei kuulu surinaa kun virran kytkee päälle. mikä osa ei toimi?jos on ehdotuksia niin pitäisikö tutkia toimennon rele ja missä ne sijaitsee? Kiitos etukäteen asiantuntijat ja hyvää jatkoa
- volvo_puranen
Kuules mitä se tarkoitaa eikö se startti pyöri vai auto ei käynnisty jolloin kone pyörii mutta ei lähde käyntiin.Tuo vian kuvaus aika tärkeää täällä netissä.?Kuules jos se bensapumppu ei surise jolloin se bensapumpun rele on siellä sulakekotelossa numero 103 eli 4 torz ruuvia auki nosta sulakekansi ylös se pumpun rele on näkyvissä sekkaa se pumpun sulake kanssaToinen seikka paljon autollaa ajettu eli se bensapumppu tankissa se joskus vaihtrtuu 310-328tkn kohdilla Sen tietää siitä kun kaivetaan se pumpun sähköliitos näkyviin ja virrapäällä tuleeko pumpulle virtaa jos tulee pumppu viallinen .Uusi maksaa 160-180€ pintaan..Jas eikös tuossa ylimäisissä viestissä aika selvästi ole selvitetty mitenkä sitä vikaa etsitään
Tuossa kuvat niistä releistä
http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/FusesAndCircuitBreakers.pdf
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384108- 892019
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151941Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581557Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331405VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001328- 741226
- 981131
- 691063