tarina kirjoittaa itse tsensä?

Silverush

Olen tosi kauan kirjoittanut tarinan, pari käänteit ja tapahtumia ovat valmiina päässäni mutta muuten vain istahdan ja kirjoitan se mitä mielen tulee. Se mikä on outoa on että joskus olen jumissa että kävelen vain ympäri kämpässä ja pohdiskelen että miten jatkan tästä, ja joskus tarina vain tule niin että itsekin yllätyn juonenkäänteistä, hahmoia mitkä piti olla vain sivuhahmoia ovatkin yhtäkkiä keskeisiä viemän juonta etenpäin.
Halusin herättä keskustelua että onko kellän mul kokemusta tämmösestä?

4

398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla koko alkuperäinen tarina muodostui oikeastaan juuri noin. Aika ajoin viimeistelyvaiheissakin on tullut äkillisiä oivalluksia siitä, miten jokin hahmo asian tulee tekemään. Sitten pitää vain katsoa, ettei idea mene ristiin jonkin edellisen kanssa.

      Joku - liekö ollut tällä foorumilla - sanoi, että kun on luonut hahmon ja vähän ympäristöä, hahmot alkavat elää omaa elämäänsä. Mielestäni kyse on juuri siitä, että sen jälkeen vain tietää, mitä tapahtuu.

    • BTDT

      Joskus joutuu herättämään henkilön väkisin henkiin, tönimään liikkeelle. Sitten se yleensä tapahtuu.
      Elokuva käynnistyy päässä, minä katson ja kirjaan muistiin. Uusia tyyppejä kävelee sisään, ihmisiä joiden piti olla vain sivulauseessa mainittu nimi. Ne saavat pärstän, kropan ja persoonan ja alkavat tehdä asioita. Ja minä kirjaan muistiin ja välillä pudistelen päätäni. Että tällainenko tästä tuli.
      Koska kirjoitan viihdettä, tämä on joskus pirullista. Kustantajallani on julkaisuilleen melkoisen tiukka konsepti jossa pysyminen ei salli täydellistä heittäytymistä. Heittäydyn sitten niissä omaksi iloksi kirjoitetuissa. Ja tavallaan, sen tasapainon löytäminenkin on uuden oppimista. Oppii milloin on syytä viedä tekstiä kontrolloidusti - ja milloin antaa tekstin viedä.

      Mutta koska tarinan itsekirjoittuminen on minulle perustyöväline, en innostu juonikaavioista, rakennekaavioista, synopsiksista ENNEN varsinaista tekstiä, tai muusta vastaavasta. Koen ne kuristavina.

    • talteen kirjoittaja

      Tarina kirjoittaa itse itsensä, joskus tuntuu, että olen vain talteen kirjoittaja, että tarina tulostuu jostakin. Kun tämä työvaihe on ohi: eli olen kirjoittanut tarinan talteen, sitten vasta alan muokata sitä ja vahvistaa jotain jos juonessa tai henkilöhahmoissa on vahvistettavaa tms. Minun kohdalla varma tapa tappaa hyvä tarina, on materiaalin tuottamisvaiheessa, kun kaikki kulkee, alkaa vääntää tarinaa jonkinlaiseksi.

      • tapahtumien seuraaja

        Ja se on yksi syy siihen miksi kirjoittaminen on niin kivaa. Pääsee seuraamaan ihan uutta tarinaa eteenpäin sitä mukaa kun sitä kirjoittaa. Eikä tosiaankaan välttämättä tiedä seuraavaa käännettä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      180
      5992
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2342
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1718
    4. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      24
      1709
    5. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1624
    6. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      326
      1622
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1621
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      137
      1407
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1379
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      334
      1242
    Aihe