Käytin juuri autoni vaihteistoöljyn vaihdossa, ja laatikkoon laitettiin Dextron atf 4 öljyt. Käykö se, vai pitääkö autossa olla Moparin atf4 , koska Autokeskus väittää että ainoa mitä saa käyttäää on Mopar. Auto on Neon -03 automaatti.
kumpi öljy
20
5746
Vastaukset
- valmistautumaan
laatikkoremonttiin jos meinaat noilla ajella.
Ittellä meni laatikko just noilla öljyillä rikki.
No jos on rahaa niin eihän se niin palju vituta... - ...
Vaihda ihmeessä pois ne. Ainoa mitä voi käyttää on just toi moparin atf4 . Olis kannattanu kysyä tota ennen vaihtoa..tulee kalliiks
- mmakine
Dexron on GM-sukuinen automaattiöljy, Dextron lienee väärinkirjoitettu muoto tai sitten halpa kiinalainen Dexron-kopio. Mutta että Dexron ATF 4?? Ei semmoista kyllä ainakaan Google tuntenut. Kysypä korjaamolta nyt ihan oikein tarkkaan minkä merkkistä ja mallista öljyä ne sinne laittoivat. Jos niillä sattuisi olemaan näyttää joku purkki vaikka?
Jos Neonin laatikko on yhtään samaa sukua kuin Voyagereista löytyvä A604 tai 41TE, niin minä kaikki muutkin viisaat luulevat netistä lukemansa perusteella että sinne ei tosiaan kannata mennä laittamaan mitään muuta kuin Mopar-merkkistä ATF 4 -laatikkoöljyä. Varmaan on kyllä totta että joku muukin merkki saattaisi toimia ihan yhtä hyvin, varsinkin se joka toimittaa OEM:nä öljyt Moparille. Mutta automaattivaihteisto on liian kallis koekaniini eivätkä ne muun merkkiset öljyt nyt niin paljon halvempia ole.- veli ponteva
En oo kauhean hanakasti ottanut kantaa näihin öljykeskusteluihin, kun tuntuu olevan aika herkkä aihe monille. Mutta nyt teen poikkeuksen.
Dexron ja ATF todella ovat eri öljyjä. Eikä ne ole keskenään yhteensopivia. Neonin automaattiin kuuluu laittaa ATF-4 tyypin öljyä, eikä kuten edellä, kirjoittaja mainitsi tuollaista dexron atf-4 öljyä ole olemassakaan. Mieleen tulee, että huollossa on laitettu laatikkoon dexronit ja joku lisäainepullo, joka muuttaa niitä öljyn ominaisuuksia lähemmäs atf-öljyjä. Itse en ehkä tyytyisi sellaiseen ratkaisuun.
Mitä tulee mopariin, itselläni pyörii 300M:ssä Mag1-merkkinen atf-4 öljy. Ja toimii erinomaisesti. Lisäksi eräs kaverini on Stratuksessa käyttänyt jo vuosia Valvolinen MaxLife Atf-4 öljyä. Että pohjautuen ihan omaan kokemukseeni, moparia sen öljyn ei tarvitse olla, kunhan luokitus on kohdallaan. Siis ATF-4. Ei dexronia. - pikku saarna
..ei sillä ,että suosittelisin mutta kuten aiemmin kerroin , on sen verran pitkältä ajalta kokemuksia paristakin A604:n vehkeestä ,että en harkitsisikaan vaihtoa takaisin ATF-tyyppisiin .
Itse olemme tomaattiin laittaneet Motulin täyssynteettistä Snow Poweria ,joka on lähinnä moottorikelkkoihin tarkoitettu. Hinta 20 €/ 4 l. - että olette
pikku saarna kirjoitti:
..ei sillä ,että suosittelisin mutta kuten aiemmin kerroin , on sen verran pitkältä ajalta kokemuksia paristakin A604:n vehkeestä ,että en harkitsisikaan vaihtoa takaisin ATF-tyyppisiin .
Itse olemme tomaattiin laittaneet Motulin täyssynteettistä Snow Poweria ,joka on lähinnä moottorikelkkoihin tarkoitettu. Hinta 20 €/ 4 l.aika hölmöjä jos tollasta öljyä laitatte! Kun kerran Chryslerin laatikkoon KUULUU tuo 4 öljy, miksi pitää kikkailla muutaman euron hintaeroisilla tervasaaveilla???
- liturgiaasi
että olette kirjoitti:
aika hölmöjä jos tollasta öljyä laitatte! Kun kerran Chryslerin laatikkoon KUULUU tuo 4 öljy, miksi pitää kikkailla muutaman euron hintaeroisilla tervasaaveilla???
vaan - kiinnostaa kuulla perustelut tuolle, ettei muu sovi kuin Moppe? - onko oikein kirkossa kuulutettu ?
Itse en ole mikään voitelu- saati askiekspertti, joten varmaan nyt kerrot, mitä käytännön vahinkoa se "terva" tekee laatikossa..
Ja miksi A604:t pelaavat niin mukavasti kesää talvea tuomiopäivän saarnastasi huolimatta ?
Tuo Halpa-Hallin hinta kanisterille oli vain sivumaininta - en sitä sen takia käytä.
Kuinkahan paljon maahantuoja saa pottia noista Mopen ATF:istä ? - veli pontevan
liturgiaasi kirjoitti:
vaan - kiinnostaa kuulla perustelut tuolle, ettei muu sovi kuin Moppe? - onko oikein kirkossa kuulutettu ?
Itse en ole mikään voitelu- saati askiekspertti, joten varmaan nyt kerrot, mitä käytännön vahinkoa se "terva" tekee laatikossa..
Ja miksi A604:t pelaavat niin mukavasti kesää talvea tuomiopäivän saarnastasi huolimatta ?
Tuo Halpa-Hallin hinta kanisterille oli vain sivumaininta - en sitä sen takia käytä.
Kuinkahan paljon maahantuoja saa pottia noista Mopen ATF:istä ?vastaus, ja vielä täsmentäisin etten ole maininnut että öljyn pitäisi olla Moparin(!) öljyä, vaan ATF 4, joka siihen kuuluu!
Ei Chryslerilla sitäpaitsi ole edes öljynjalostamoa - joku muu ne tekee!
Mutta luepa tuo veli pontevan viesti AJATUKSELLA läpi!!!
PS. Mitä hittoa sillä on väliä mitä maahantuoja repii öljyistä??? Soita ja kysy! - et edelleenkään
veli pontevan kirjoitti:
vastaus, ja vielä täsmentäisin etten ole maininnut että öljyn pitäisi olla Moparin(!) öljyä, vaan ATF 4, joka siihen kuuluu!
Ei Chryslerilla sitäpaitsi ole edes öljynjalostamoa - joku muu ne tekee!
Mutta luepa tuo veli pontevan viesti AJATUKSELLA läpi!!!
PS. Mitä hittoa sillä on väliä mitä maahantuoja repii öljyistä??? Soita ja kysy!sitten kerro, miksi jokin ATF4 olisi ainut oikea ??
Enhän minä ole mitään Chryslerin jalostamoista puhunut - höh!
Kumoa nyt vaan omat kokemukseni 2T-öljystä , kun kerran olet noin tietävä :)
Tarkoitin sillä maahantuojan katteella ihan vaan sitä, että se hieno ATF4 saattaa olla tehtaalta aika halpaa...ei siis kovin ihmeellistä.
Oletkohan Sinä poliitikko ,kun siirrät aiheen toisaalle ..;) - veli ponteva
et edelleenkään kirjoitti:
sitten kerro, miksi jokin ATF4 olisi ainut oikea ??
Enhän minä ole mitään Chryslerin jalostamoista puhunut - höh!
Kumoa nyt vaan omat kokemukseni 2T-öljystä , kun kerran olet noin tietävä :)
Tarkoitin sillä maahantuojan katteella ihan vaan sitä, että se hieno ATF4 saattaa olla tehtaalta aika halpaa...ei siis kovin ihmeellistä.
Oletkohan Sinä poliitikko ,kun siirrät aiheen toisaalle ..;)Miksi käyttää valmistajan suositteleman tyyppistä öljyä automaattivaihteistossa? Siihen on muutamia syitä olemassa:
Ensinnäkin, nykyaikainen automaattivaihteisto on aika monimutkainen kokonaisuus mekaniikkaa, hydrauliikkaa ja elektroniikkaa. Siellä on iso liuta erilaisia solenoidiventtiileitä, paineventtiileitä, satoja öljykanavia ja kymmeniä voitelukohteita. Nykyajan automaatit on suunniteltu toimimaan tietynlaisella öljyllä. Ja automaattilaatikoissa nimenomaan öljyn kitkaominaisuudet on merkittävässä roolissa kytkimien oikeanlaisen toiminnan varmistamiseksi. Näin vaihtamisajat pysyvät oikeina, jolloin vaihtaminen on mukavaa ja kytkimien kannalta niitä mahdollisimman vähän kuluttavaa.
Lisäksi automaattivaihteihteistossa oikealla öljynpaineella on suuri merkitys sen vaihteiston toimintaan. Jos paineet eivät ole oikeat, saattaa se aiheuttaa ongelmia kytkimien, venttiilien ja voitelun suhteen. A604-laatikossa tehdään kolmea erilaista öljynpainetta eri toimintoihin ja toimintatiloihin. Tässä kohtaa automaattivaihteistoöljyn viskositeettiominaisuudet on tärkeitä. Öljyn pitää pysyä tietyn paksuisena kaikissa vaihteiston toimintatilanteissa.
Myös öljyn lämmönsieto- ja -siirto-ominaisuudet ovat tärkeitä. Öljy toimii vaihteistossa jäähdytysaineena, joten sen pitää siirtää ylimääräinen lämpö pois laatikon krittisistä kuumenevista osista. Tämä myös vaikuttaa suoraan vaihteiston kestävyyteen.
Kun Chrysler kehitti tämän A604-vaihteiston, siihen kehitettin samalla myös oma öljynsä. Tällä kokonaisuudella saatiin laatikosta toimiva. Vaihteistossa oli ongelmansa alkuun, mutta suuri osa laatikon huonosta maineesta johtuu nimenomaan väärän öljyn käytöstä. Tuohon aikaan kun ei oikeastaan ollut muita automaattiöljyjä kuin Dexron, ja pikkupajoissa laiteltiin sitten sitä laatikoihin siinä uskossa, että kyllä se siellä toimii. Vaan kun ei toiminut ja laatikoita paukkui.
Saattaa toki olla niin, että laatikko toimii 2T-öljyllä hyvinkin, mutta vaihteiston korjaaminen on aika kallista, ja lienee aikalailla herran hallussa toimiiko se jollain muulla öljyllä oikein, ja kuinka pitkään. Että sikäli lienee kyseenalaista lähteä tekemään tällaisia kokeiluja. Jokainen tietysti tekee autollaan mitä haluaa.
Kuten jo edellisessä viestissäni sanoin, itse en käytä Moparin öljyä, koska se todellakin on yli-hinnoiteltua, mutta ATF 4-öljyä käytän. - karrppa2
veli ponteva kirjoitti:
En oo kauhean hanakasti ottanut kantaa näihin öljykeskusteluihin, kun tuntuu olevan aika herkkä aihe monille. Mutta nyt teen poikkeuksen.
Dexron ja ATF todella ovat eri öljyjä. Eikä ne ole keskenään yhteensopivia. Neonin automaattiin kuuluu laittaa ATF-4 tyypin öljyä, eikä kuten edellä, kirjoittaja mainitsi tuollaista dexron atf-4 öljyä ole olemassakaan. Mieleen tulee, että huollossa on laitettu laatikkoon dexronit ja joku lisäainepullo, joka muuttaa niitä öljyn ominaisuuksia lähemmäs atf-öljyjä. Itse en ehkä tyytyisi sellaiseen ratkaisuun.
Mitä tulee mopariin, itselläni pyörii 300M:ssä Mag1-merkkinen atf-4 öljy. Ja toimii erinomaisesti. Lisäksi eräs kaverini on Stratuksessa käyttänyt jo vuosia Valvolinen MaxLife Atf-4 öljyä. Että pohjautuen ihan omaan kokemukseeni, moparia sen öljyn ei tarvitse olla, kunhan luokitus on kohdallaan. Siis ATF-4. Ei dexronia.no kävin lukemassa just pullon kyljestä atf-x sininen litran pullo , ja alempana etiketissä lukee gm dexron alvision c-3 c-4 mitähän tää alempi teksti tarkottaa.
- Anonyymi
veli ponteva kirjoitti:
Miksi käyttää valmistajan suositteleman tyyppistä öljyä automaattivaihteistossa? Siihen on muutamia syitä olemassa:
Ensinnäkin, nykyaikainen automaattivaihteisto on aika monimutkainen kokonaisuus mekaniikkaa, hydrauliikkaa ja elektroniikkaa. Siellä on iso liuta erilaisia solenoidiventtiileitä, paineventtiileitä, satoja öljykanavia ja kymmeniä voitelukohteita. Nykyajan automaatit on suunniteltu toimimaan tietynlaisella öljyllä. Ja automaattilaatikoissa nimenomaan öljyn kitkaominaisuudet on merkittävässä roolissa kytkimien oikeanlaisen toiminnan varmistamiseksi. Näin vaihtamisajat pysyvät oikeina, jolloin vaihtaminen on mukavaa ja kytkimien kannalta niitä mahdollisimman vähän kuluttavaa.
Lisäksi automaattivaihteihteistossa oikealla öljynpaineella on suuri merkitys sen vaihteiston toimintaan. Jos paineet eivät ole oikeat, saattaa se aiheuttaa ongelmia kytkimien, venttiilien ja voitelun suhteen. A604-laatikossa tehdään kolmea erilaista öljynpainetta eri toimintoihin ja toimintatiloihin. Tässä kohtaa automaattivaihteistoöljyn viskositeettiominaisuudet on tärkeitä. Öljyn pitää pysyä tietyn paksuisena kaikissa vaihteiston toimintatilanteissa.
Myös öljyn lämmönsieto- ja -siirto-ominaisuudet ovat tärkeitä. Öljy toimii vaihteistossa jäähdytysaineena, joten sen pitää siirtää ylimääräinen lämpö pois laatikon krittisistä kuumenevista osista. Tämä myös vaikuttaa suoraan vaihteiston kestävyyteen.
Kun Chrysler kehitti tämän A604-vaihteiston, siihen kehitettin samalla myös oma öljynsä. Tällä kokonaisuudella saatiin laatikosta toimiva. Vaihteistossa oli ongelmansa alkuun, mutta suuri osa laatikon huonosta maineesta johtuu nimenomaan väärän öljyn käytöstä. Tuohon aikaan kun ei oikeastaan ollut muita automaattiöljyjä kuin Dexron, ja pikkupajoissa laiteltiin sitten sitä laatikoihin siinä uskossa, että kyllä se siellä toimii. Vaan kun ei toiminut ja laatikoita paukkui.
Saattaa toki olla niin, että laatikko toimii 2T-öljyllä hyvinkin, mutta vaihteiston korjaaminen on aika kallista, ja lienee aikalailla herran hallussa toimiiko se jollain muulla öljyllä oikein, ja kuinka pitkään. Että sikäli lienee kyseenalaista lähteä tekemään tällaisia kokeiluja. Jokainen tietysti tekee autollaan mitä haluaa.
Kuten jo edellisessä viestissäni sanoin, itse en käytä Moparin öljyä, koska se todellakin on yli-hinnoiteltua, mutta ATF 4-öljyä käytän.Viimeksi automaatti vaihteisto öljyt vaihdettu Mopar ATF+4 pitäs ostaa,1l lisäämiseen.Onko mitään vaihtoehtoa,kun ei tota löydy kun lännenkaupasta,joku West.Onko motonetis.Toi 4 tossa perässä hämää,Auto Pt cruiser,,,,joo kiitos ja.
- erimies_
"Ensinnäkin, nykyaikainen automaattivaihteisto on aika monimutkainen kokonaisuus mekaniikkaa, hydrauliikkaa ja elektroniikkaa."
Tälläistä ei vaan amerikkalaisista löydy vaan pikemminkin 60-luvun sähköhydraylinen totetus. - kiksksk
Laitoin bilteman ATF4 :t, kerron lopputuloksen muutaman vuoden kuluttua? Oli aikamoinen (Mopar ATF4 ) savi öljypohjan pohjalla. Ei kuitenkaan metallia. Lisäksi auto on aina merkkihuollossa huollettu niin tottakai oli väännetty jengat kahdesta öljypohjan kierteistä. Onnittelut autokeskuksen ammattimiehille, oli sitten kätevästi liimattu pohja kiinni pulttien lisäksi.
- Panu
Dexron ja atf 4 on eri öljyjä. Atf 4 speksit täyttäviä öljyjä on muillakin valmistajilla. Itse olen käyttäny jo vuosia useammassa Chryslerissä Mag1 atf 4 öljyjä, eikä pienintäkään ongelmaa ole ollut. Ja on aika paljon halvempaa kuin Moparin purkissa. Esim Valvoline valmista atf 4 öljyjä.
- Xyx
Miksi kukaan ylipäätään ostaa jotain sysleriä? Onhan samarakin laadukkaampi.
- sulovilen
Onhan se magee hetken aikaa, ostettaessa ja myydessä voi tuntea ilon tunteita?
- Samaapastaa
Ihan yksi ja sama, öljy kuin öljy. Kukaan täälläkään viisasteleva ei kykene kertomaan öljyissä olevan muita eroja kuin että toinen on joku Atf4 ja toinen joku mag1 tms. Kertokaa nyt tietäjät mitä eroa niillä öljyillä on ja mitä eroa niiden toiminnoilla on ja miten ne toimivat eri tavalla? Ette osaa kertoa asiasta sanan sanaa, kunhan jankutatte, kaikki olettamuksenne perustuvat kuvitelmiinne, olettamuksiinne ja luuloihinne, eivät tietoihin. Kertokaa nyt alkuun edes niiden öljyjen kemiallinen koostumus ja sitten niiden koostumusten erot ja erojen vaikutukset?
- DGC
Standardit ja luokitukset on keksitty sitä varten, ettei auton käyttäjän tarvitse opiskella kemiaa. En ole aiheeseen perehtynyt, mutta yksi mielenkiintoinen kommentti on jäänyt kummittelemaan muistiin. Joku joskus mainitsi, että ATF4 :n sähkönjohtavuuteen, tai varsinkin johtamattomuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota spesifikaatiossa. Mutta en tiedä, onko se totta vai huhu. Minulle riittää se tieto, että vahihteistoöljyn tyyppi on ATF4 enkä näe itse mitään syytä kiistää tai perustella tuota faktaa.
- Anonyymi
Mobilin jalostamaa mehua eri etiketillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1313720- 851875
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151701Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541382Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1201243VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu921228Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi311122- 681099
- 68994
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k102975