koneessa nakuttaa

B19K

niin sellanen ongelma kun 240 volvo (ei käyttö auto) kone nakuttaa noin 2tkm sitten kansi remppa tehtiin , vesipumppu vaihdettu, jäähdytin vaihdettu että pitäisi olla hyvä kuntoinen.

kone nakutta suhteellisen kovaa ja en ole varma johtuuko se sytytyksen ennakosta johon liittyy yksi pulma jos löysää virran jakan pultin (ennakon säätämistä varten) ei jakaja suostu liikkumaan

vähän ajan rasvaamisen ja pienen nitkuttelun jälkeen se pyörii. ennakon olen säätänyt korvakuulolla niin hyväksi kun sen saa.

eli pitäisikö ostaa ajoituslamppi vai mistä nakutus johtuu pitäisiko tarkistaa venttiilit vai mitä pitäisi tehdä??

Kiitos jos joku jaksaa vastata :)

12

6730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volvo_puranen

      Onko autosi kone B19A jolloin sytystysenakko on 700-800rpm seuraavat muista tulpata se alipaineletku joka menee sinne virranjakajaan.
      vm1977 .EYKK asteita15 /2500 RPM 32-36
      78-80. 12 28-32
      1981-,10 26-32
      katkojankärkiväli 0.40mm
      Jos kone on 1984- b200K ennakko on 10(rmp 2500,17-23) ja tässä kärjetön systeemi.
      Osta ajoituslamppu sillä saat kohdile sytyn.
      Tämä metallinen nakutus ei johdu sytystä vaan jos venttiili tapaan mäntään tai muuta huonoa asiaa.
      Kuinka käy tasainen naputus joka vaihtelee kierrosten mukaan.Onko hammashihnan vaihdossa tarkistettu ajoitusmerkit ettei siellä heittoa,tämä tuli ensiksi mieleen.Ilmoittele

      • B19K

        koneen malli merkintä on B19K ja en ole noita ajoitus merkintöjä jakohihnan vaihdon jälkeen tehnyt josta ei ole pitkäkään aika samalla uusittiin katkojakärjet, tulpat,ölyt suodatin ja kaasarin ja virranjakajan letku uusittiin ja se vesipumppu ja kannen tiiviste kannen oikaisu.

        mietin että voisi avata jakohihnan suoja kotelon katsoa että jos merkit pitävät kutinsa niin kiristää hihnan kiristäjä ja momentti avain kun löytyy voisi tarkistaa kannen pulttien kireyden kun jälki kiristystä ei viellä ole tehty.

        ajoituslampunkin osto on ollut mielessä mutta kuhan katsoo että merkit pitää kutinsa ja kiristää hihnan niin ehkä sen jälkeen ajoitus lampun osto.

        en sitten tiedä mistä muusta voisi nakutus johtua kun venttiilien ajoituksesta..

        KERTOKAA JOS MIELEEN JUOLAHTAA JOTAIN!


      • Volvoilija 2009
        B19K kirjoitti:

        koneen malli merkintä on B19K ja en ole noita ajoitus merkintöjä jakohihnan vaihdon jälkeen tehnyt josta ei ole pitkäkään aika samalla uusittiin katkojakärjet, tulpat,ölyt suodatin ja kaasarin ja virranjakajan letku uusittiin ja se vesipumppu ja kannen tiiviste kannen oikaisu.

        mietin että voisi avata jakohihnan suoja kotelon katsoa että jos merkit pitävät kutinsa niin kiristää hihnan kiristäjä ja momentti avain kun löytyy voisi tarkistaa kannen pulttien kireyden kun jälki kiristystä ei viellä ole tehty.

        ajoituslampunkin osto on ollut mielessä mutta kuhan katsoo että merkit pitää kutinsa ja kiristää hihnan niin ehkä sen jälkeen ajoitus lampun osto.

        en sitten tiedä mistä muusta voisi nakutus johtua kun venttiilien ajoituksesta..

        KERTOKAA JOS MIELEEN JUOLAHTAA JOTAIN!

        Tarkistahan millä bensalla ajat... Jos tuon ikäisellä koneella ajaa 95:lla, alkaa varmasti nakuttamaan... (B200 K vm. -88 eteenpäin sietää 95:sta, mutta ei aiemmin, kuten mainitsemasi B19K)


      • volvo_puranen
        B19K kirjoitti:

        koneen malli merkintä on B19K ja en ole noita ajoitus merkintöjä jakohihnan vaihdon jälkeen tehnyt josta ei ole pitkäkään aika samalla uusittiin katkojakärjet, tulpat,ölyt suodatin ja kaasarin ja virranjakajan letku uusittiin ja se vesipumppu ja kannen tiiviste kannen oikaisu.

        mietin että voisi avata jakohihnan suoja kotelon katsoa että jos merkit pitävät kutinsa niin kiristää hihnan kiristäjä ja momentti avain kun löytyy voisi tarkistaa kannen pulttien kireyden kun jälki kiristystä ei viellä ole tehty.

        ajoituslampunkin osto on ollut mielessä mutta kuhan katsoo että merkit pitää kutinsa ja kiristää hihnan niin ehkä sen jälkeen ajoitus lampun osto.

        en sitten tiedä mistä muusta voisi nakutus johtua kun venttiilien ajoituksesta..

        KERTOKAA JOS MIELEEN JUOLAHTAA JOTAIN!

        Jokos kone on kunnossa ei nakuta ja muutenkin kiihtyy hyvin kun painaa sitä kaasupoljinta.Kirjoittele kuulumisia.


      • B19K
        Volvoilija 2009 kirjoitti:

        Tarkistahan millä bensalla ajat... Jos tuon ikäisellä koneella ajaa 95:lla, alkaa varmasti nakuttamaan... (B200 K vm. -88 eteenpäin sietää 95:sta, mutta ei aiemmin, kuten mainitsemasi B19K)

        juuh aina on 95:lla osteltu joskus nakutukseen ostin bensan lisäainetta tai sen tyyppistä mutta eipä se auttanut nyttenkun bensan hinnat on pikkasen alempana niin pitänee tankata yksi tankillinen 98:P

        kiitos vikistä!


      • B19K
        volvo_puranen kirjoitti:

        Jokos kone on kunnossa ei nakuta ja muutenkin kiihtyy hyvin kun painaa sitä kaasupoljinta.Kirjoittele kuulumisia.

        joooh ei ainankaan tehon puuttetta ole havaittavissa että 2 vaihteella perän saa irti hiekkatiestä kaasupolkimella.

        en tiedä välillä tuntuu että pikkasen söis öljyä mutta läikkiä ei ole näkynyt missään missä auto on että minne lie öljy voisi kadota?


      • volvo-muranen
        B19K kirjoitti:

        joooh ei ainankaan tehon puuttetta ole havaittavissa että 2 vaihteella perän saa irti hiekkatiestä kaasupolkimella.

        en tiedä välillä tuntuu että pikkasen söis öljyä mutta läikkiä ei ole näkynyt missään missä auto on että minne lie öljy voisi kadota?

        Voi olla että veivin laakerit ne siellä kolisee tai sitten joku männäntapeista.Kuullostele tuleeko naputus moottorin ylä tai alakerrasta, stetoskooppihan on hyvä tuohon tarkoitukseen mutta sen puuttuessa siihen hommaan kay vaikka harjanvarsi tai mikä tahansa raudanpätkä.
        Ja se öljy joka katoaa sieltä moottorista tulee varmasti ulos pakoputkesta savuna onhan tolla autollasi jo varmasti ajettukin jo paljon.


      • B19K
        volvo-muranen kirjoitti:

        Voi olla että veivin laakerit ne siellä kolisee tai sitten joku männäntapeista.Kuullostele tuleeko naputus moottorin ylä tai alakerrasta, stetoskooppihan on hyvä tuohon tarkoitukseen mutta sen puuttuessa siihen hommaan kay vaikka harjanvarsi tai mikä tahansa raudanpätkä.
        Ja se öljy joka katoaa sieltä moottorista tulee varmasti ulos pakoputkesta savuna onhan tolla autollasi jo varmasti ajettukin jo paljon.

        jooh en usko (TOIVON) että vika olisi laakereissa kun volvolla rullailtu vasta 280tkm että sisään ajo tehty vasta:P ja kansiremontin tehdessäni huomasin että männät ovat aika jees kunnossa ja sylinterit että puristukset kunnossa ja muutenkin ettei välystä ollut tai muita epämääräisiä palo tai naarmu jälkiä


        MAHDOLLINEN VIKAKIN LÖYTYI!

        elikkä venttillin kopan alta rupesin tarkistamaan nokka akselin kiinnitystä ne U-mallisten liukulaakeireden kohdat joilla nokka akseli pysyy kannessa kiinni.

        ja niitä U-mallisia kappaleita on muistaakseni 5 kpl niin yhtä kiristäessäni se oli löysähkö. joten kiristin ja yht äkkiä pultti poikki!

        no.......... sitten 15min kiroilun jälkeen sain pultin pätkän irti joka jäi kanteen kiinni ja paljastui että viereinen pultti oli aivan poikki meno pisteessä joten lienii voisi olla syy kolinaan koska ollut väljä tältä kohtaa.. no joku päivä uudet pultit ja kone kokoon ja uutta bensaa tankkiin ja testaamaan!

        JOTEN TOIVOTAAN PARASTA JA PELÄTÄÄN PAHINTA!

        ja samalla kun käyn pultit kaupasta niin mietin että ajoitus lamppu voisi olla hyvä ostos!

        ilmoitellaan jatkosssa!


      • B19K
        B19K kirjoitti:

        jooh en usko (TOIVON) että vika olisi laakereissa kun volvolla rullailtu vasta 280tkm että sisään ajo tehty vasta:P ja kansiremontin tehdessäni huomasin että männät ovat aika jees kunnossa ja sylinterit että puristukset kunnossa ja muutenkin ettei välystä ollut tai muita epämääräisiä palo tai naarmu jälkiä


        MAHDOLLINEN VIKAKIN LÖYTYI!

        elikkä venttillin kopan alta rupesin tarkistamaan nokka akselin kiinnitystä ne U-mallisten liukulaakeireden kohdat joilla nokka akseli pysyy kannessa kiinni.

        ja niitä U-mallisia kappaleita on muistaakseni 5 kpl niin yhtä kiristäessäni se oli löysähkö. joten kiristin ja yht äkkiä pultti poikki!

        no.......... sitten 15min kiroilun jälkeen sain pultin pätkän irti joka jäi kanteen kiinni ja paljastui että viereinen pultti oli aivan poikki meno pisteessä joten lienii voisi olla syy kolinaan koska ollut väljä tältä kohtaa.. no joku päivä uudet pultit ja kone kokoon ja uutta bensaa tankkiin ja testaamaan!

        JOTEN TOIVOTAAN PARASTA JA PELÄTÄÄN PAHINTA!

        ja samalla kun käyn pultit kaupasta niin mietin että ajoitus lamppu voisi olla hyvä ostos!

        ilmoitellaan jatkosssa!

        juuh nyt on pinnan pultit vaihdettu ja kansi jälkikiristetty... nakutus se vaan jatkuu alkaa ideatkin loppumaan kesken.


      • Volvo 240GL
        B19K kirjoitti:

        juuh nyt on pinnan pultit vaihdettu ja kansi jälkikiristetty... nakutus se vaan jatkuu alkaa ideatkin loppumaan kesken.

        Kerro sitten miten kävi.


      • volvomanne
        B19K kirjoitti:

        juuh nyt on pinnan pultit vaihdettu ja kansi jälkikiristetty... nakutus se vaan jatkuu alkaa ideatkin loppumaan kesken.

        Ei käy ilmi,että oliko nokka-akseli irti,kun kansi oli koneistamossa.Onko venttiilien välykset oikeat,siellähän on ne prikat,etteivät olisi sotkeentuneet.Nyrkkisääntö sytytyksen säätöön kone lämpimänä:kierrä virranjakajaa vasten pyörimis-suuntaa ja heti kun kierrokset nousevat siitä aivan aavistus takaisin.


    • sevex22

      Selviakö pulma. Mulla naputtaa kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      97
      4193
    2. 77
      3459
    3. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      72
      3074
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      81
      2539
    5. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

      Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      5
      2356
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      206
      2141
    7. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      30
      2071
    8. Mies älä

      Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      41
      870
    9. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      73
      801
    10. Mä tiedän

      Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      52
      776
    Aihe