koneessa nakuttaa

B19K

niin sellanen ongelma kun 240 volvo (ei käyttö auto) kone nakuttaa noin 2tkm sitten kansi remppa tehtiin , vesipumppu vaihdettu, jäähdytin vaihdettu että pitäisi olla hyvä kuntoinen.

kone nakutta suhteellisen kovaa ja en ole varma johtuuko se sytytyksen ennakosta johon liittyy yksi pulma jos löysää virran jakan pultin (ennakon säätämistä varten) ei jakaja suostu liikkumaan

vähän ajan rasvaamisen ja pienen nitkuttelun jälkeen se pyörii. ennakon olen säätänyt korvakuulolla niin hyväksi kun sen saa.

eli pitäisikö ostaa ajoituslamppi vai mistä nakutus johtuu pitäisiko tarkistaa venttiilit vai mitä pitäisi tehdä??

Kiitos jos joku jaksaa vastata :)

12

6475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volvo_puranen

      Onko autosi kone B19A jolloin sytystysenakko on 700-800rpm seuraavat muista tulpata se alipaineletku joka menee sinne virranjakajaan.
      vm1977 .EYKK asteita15 /2500 RPM 32-36
      78-80. 12 28-32
      1981-,10 26-32
      katkojankärkiväli 0.40mm
      Jos kone on 1984- b200K ennakko on 10(rmp 2500,17-23) ja tässä kärjetön systeemi.
      Osta ajoituslamppu sillä saat kohdile sytyn.
      Tämä metallinen nakutus ei johdu sytystä vaan jos venttiili tapaan mäntään tai muuta huonoa asiaa.
      Kuinka käy tasainen naputus joka vaihtelee kierrosten mukaan.Onko hammashihnan vaihdossa tarkistettu ajoitusmerkit ettei siellä heittoa,tämä tuli ensiksi mieleen.Ilmoittele

      • B19K

        koneen malli merkintä on B19K ja en ole noita ajoitus merkintöjä jakohihnan vaihdon jälkeen tehnyt josta ei ole pitkäkään aika samalla uusittiin katkojakärjet, tulpat,ölyt suodatin ja kaasarin ja virranjakajan letku uusittiin ja se vesipumppu ja kannen tiiviste kannen oikaisu.

        mietin että voisi avata jakohihnan suoja kotelon katsoa että jos merkit pitävät kutinsa niin kiristää hihnan kiristäjä ja momentti avain kun löytyy voisi tarkistaa kannen pulttien kireyden kun jälki kiristystä ei viellä ole tehty.

        ajoituslampunkin osto on ollut mielessä mutta kuhan katsoo että merkit pitää kutinsa ja kiristää hihnan niin ehkä sen jälkeen ajoitus lampun osto.

        en sitten tiedä mistä muusta voisi nakutus johtua kun venttiilien ajoituksesta..

        KERTOKAA JOS MIELEEN JUOLAHTAA JOTAIN!


      • Volvoilija 2009
        B19K kirjoitti:

        koneen malli merkintä on B19K ja en ole noita ajoitus merkintöjä jakohihnan vaihdon jälkeen tehnyt josta ei ole pitkäkään aika samalla uusittiin katkojakärjet, tulpat,ölyt suodatin ja kaasarin ja virranjakajan letku uusittiin ja se vesipumppu ja kannen tiiviste kannen oikaisu.

        mietin että voisi avata jakohihnan suoja kotelon katsoa että jos merkit pitävät kutinsa niin kiristää hihnan kiristäjä ja momentti avain kun löytyy voisi tarkistaa kannen pulttien kireyden kun jälki kiristystä ei viellä ole tehty.

        ajoituslampunkin osto on ollut mielessä mutta kuhan katsoo että merkit pitää kutinsa ja kiristää hihnan niin ehkä sen jälkeen ajoitus lampun osto.

        en sitten tiedä mistä muusta voisi nakutus johtua kun venttiilien ajoituksesta..

        KERTOKAA JOS MIELEEN JUOLAHTAA JOTAIN!

        Tarkistahan millä bensalla ajat... Jos tuon ikäisellä koneella ajaa 95:lla, alkaa varmasti nakuttamaan... (B200 K vm. -88 eteenpäin sietää 95:sta, mutta ei aiemmin, kuten mainitsemasi B19K)


      • volvo_puranen
        B19K kirjoitti:

        koneen malli merkintä on B19K ja en ole noita ajoitus merkintöjä jakohihnan vaihdon jälkeen tehnyt josta ei ole pitkäkään aika samalla uusittiin katkojakärjet, tulpat,ölyt suodatin ja kaasarin ja virranjakajan letku uusittiin ja se vesipumppu ja kannen tiiviste kannen oikaisu.

        mietin että voisi avata jakohihnan suoja kotelon katsoa että jos merkit pitävät kutinsa niin kiristää hihnan kiristäjä ja momentti avain kun löytyy voisi tarkistaa kannen pulttien kireyden kun jälki kiristystä ei viellä ole tehty.

        ajoituslampunkin osto on ollut mielessä mutta kuhan katsoo että merkit pitää kutinsa ja kiristää hihnan niin ehkä sen jälkeen ajoitus lampun osto.

        en sitten tiedä mistä muusta voisi nakutus johtua kun venttiilien ajoituksesta..

        KERTOKAA JOS MIELEEN JUOLAHTAA JOTAIN!

        Jokos kone on kunnossa ei nakuta ja muutenkin kiihtyy hyvin kun painaa sitä kaasupoljinta.Kirjoittele kuulumisia.


      • B19K
        Volvoilija 2009 kirjoitti:

        Tarkistahan millä bensalla ajat... Jos tuon ikäisellä koneella ajaa 95:lla, alkaa varmasti nakuttamaan... (B200 K vm. -88 eteenpäin sietää 95:sta, mutta ei aiemmin, kuten mainitsemasi B19K)

        juuh aina on 95:lla osteltu joskus nakutukseen ostin bensan lisäainetta tai sen tyyppistä mutta eipä se auttanut nyttenkun bensan hinnat on pikkasen alempana niin pitänee tankata yksi tankillinen 98:P

        kiitos vikistä!


      • B19K
        volvo_puranen kirjoitti:

        Jokos kone on kunnossa ei nakuta ja muutenkin kiihtyy hyvin kun painaa sitä kaasupoljinta.Kirjoittele kuulumisia.

        joooh ei ainankaan tehon puuttetta ole havaittavissa että 2 vaihteella perän saa irti hiekkatiestä kaasupolkimella.

        en tiedä välillä tuntuu että pikkasen söis öljyä mutta läikkiä ei ole näkynyt missään missä auto on että minne lie öljy voisi kadota?


      • volvo-muranen
        B19K kirjoitti:

        joooh ei ainankaan tehon puuttetta ole havaittavissa että 2 vaihteella perän saa irti hiekkatiestä kaasupolkimella.

        en tiedä välillä tuntuu että pikkasen söis öljyä mutta läikkiä ei ole näkynyt missään missä auto on että minne lie öljy voisi kadota?

        Voi olla että veivin laakerit ne siellä kolisee tai sitten joku männäntapeista.Kuullostele tuleeko naputus moottorin ylä tai alakerrasta, stetoskooppihan on hyvä tuohon tarkoitukseen mutta sen puuttuessa siihen hommaan kay vaikka harjanvarsi tai mikä tahansa raudanpätkä.
        Ja se öljy joka katoaa sieltä moottorista tulee varmasti ulos pakoputkesta savuna onhan tolla autollasi jo varmasti ajettukin jo paljon.


      • B19K
        volvo-muranen kirjoitti:

        Voi olla että veivin laakerit ne siellä kolisee tai sitten joku männäntapeista.Kuullostele tuleeko naputus moottorin ylä tai alakerrasta, stetoskooppihan on hyvä tuohon tarkoitukseen mutta sen puuttuessa siihen hommaan kay vaikka harjanvarsi tai mikä tahansa raudanpätkä.
        Ja se öljy joka katoaa sieltä moottorista tulee varmasti ulos pakoputkesta savuna onhan tolla autollasi jo varmasti ajettukin jo paljon.

        jooh en usko (TOIVON) että vika olisi laakereissa kun volvolla rullailtu vasta 280tkm että sisään ajo tehty vasta:P ja kansiremontin tehdessäni huomasin että männät ovat aika jees kunnossa ja sylinterit että puristukset kunnossa ja muutenkin ettei välystä ollut tai muita epämääräisiä palo tai naarmu jälkiä


        MAHDOLLINEN VIKAKIN LÖYTYI!

        elikkä venttillin kopan alta rupesin tarkistamaan nokka akselin kiinnitystä ne U-mallisten liukulaakeireden kohdat joilla nokka akseli pysyy kannessa kiinni.

        ja niitä U-mallisia kappaleita on muistaakseni 5 kpl niin yhtä kiristäessäni se oli löysähkö. joten kiristin ja yht äkkiä pultti poikki!

        no.......... sitten 15min kiroilun jälkeen sain pultin pätkän irti joka jäi kanteen kiinni ja paljastui että viereinen pultti oli aivan poikki meno pisteessä joten lienii voisi olla syy kolinaan koska ollut väljä tältä kohtaa.. no joku päivä uudet pultit ja kone kokoon ja uutta bensaa tankkiin ja testaamaan!

        JOTEN TOIVOTAAN PARASTA JA PELÄTÄÄN PAHINTA!

        ja samalla kun käyn pultit kaupasta niin mietin että ajoitus lamppu voisi olla hyvä ostos!

        ilmoitellaan jatkosssa!


      • B19K
        B19K kirjoitti:

        jooh en usko (TOIVON) että vika olisi laakereissa kun volvolla rullailtu vasta 280tkm että sisään ajo tehty vasta:P ja kansiremontin tehdessäni huomasin että männät ovat aika jees kunnossa ja sylinterit että puristukset kunnossa ja muutenkin ettei välystä ollut tai muita epämääräisiä palo tai naarmu jälkiä


        MAHDOLLINEN VIKAKIN LÖYTYI!

        elikkä venttillin kopan alta rupesin tarkistamaan nokka akselin kiinnitystä ne U-mallisten liukulaakeireden kohdat joilla nokka akseli pysyy kannessa kiinni.

        ja niitä U-mallisia kappaleita on muistaakseni 5 kpl niin yhtä kiristäessäni se oli löysähkö. joten kiristin ja yht äkkiä pultti poikki!

        no.......... sitten 15min kiroilun jälkeen sain pultin pätkän irti joka jäi kanteen kiinni ja paljastui että viereinen pultti oli aivan poikki meno pisteessä joten lienii voisi olla syy kolinaan koska ollut väljä tältä kohtaa.. no joku päivä uudet pultit ja kone kokoon ja uutta bensaa tankkiin ja testaamaan!

        JOTEN TOIVOTAAN PARASTA JA PELÄTÄÄN PAHINTA!

        ja samalla kun käyn pultit kaupasta niin mietin että ajoitus lamppu voisi olla hyvä ostos!

        ilmoitellaan jatkosssa!

        juuh nyt on pinnan pultit vaihdettu ja kansi jälkikiristetty... nakutus se vaan jatkuu alkaa ideatkin loppumaan kesken.


      • Volvo 240GL
        B19K kirjoitti:

        juuh nyt on pinnan pultit vaihdettu ja kansi jälkikiristetty... nakutus se vaan jatkuu alkaa ideatkin loppumaan kesken.

        Kerro sitten miten kävi.


      • volvomanne
        B19K kirjoitti:

        juuh nyt on pinnan pultit vaihdettu ja kansi jälkikiristetty... nakutus se vaan jatkuu alkaa ideatkin loppumaan kesken.

        Ei käy ilmi,että oliko nokka-akseli irti,kun kansi oli koneistamossa.Onko venttiilien välykset oikeat,siellähän on ne prikat,etteivät olisi sotkeentuneet.Nyrkkisääntö sytytyksen säätöön kone lämpimänä:kierrä virranjakajaa vasten pyörimis-suuntaa ja heti kun kierrokset nousevat siitä aivan aavistus takaisin.


    • sevex22

      Selviakö pulma. Mulla naputtaa kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      206
      4235
    2. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      186
      2229
    3. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      61
      1410
    4. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      96
      1151
    5. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      122
      1039
    6. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      70
      985
    7. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      94
      960
    8. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      127
      931
    9. Bim bom ovikello soi!!

      Mitä tekisit jos kaivattusi ilmestyisi ovesi taakse?
      Ikävä
      102
      897
    10. Kuvaile kaivattuasi

      kolmella adjektiivilla ja kolmella emojilla. Pidetään ketju asiallisena kiitos. 😁
      Ikävä
      54
      845
    Aihe