Mitä mieltä olette siitä

Kössönöm

että alle 18-vuotiailla on Suomessa pakollinen uskonnonopetus, jos vanhemmat ovat liittäneet hänet kirkkoon?

Se on vastoin YK:n ihmisoikeusjulistusta ja Suomen perustuslakia, mutta silti vaan jonkun toisen lain mukaan lapsi voidaan liittää kirkon jäseneksi, pakottaa uskonnonopetukseen, eikä kirkosta voi erota ennen kuin täyttää 18 vuotta.

Onko eettistä? Mikä moraali?

17

360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..NIIN, KÖSSÖNÖM..

      ..MIKÄ on SINUN moraalisi, kun tuota kyselet ja ihmettelet? Sinä puhut 'pakottamisesta'. Olet ilmeisesti jonkin sortin kapinallinen?

      Maamme lainsäädäntö ja kansamme menestys ovat perustuneet kristillisiin arvoihin, tähän asti. Nyt se on rapisemassa, oli asia mikä tahansa. Suurin syy siihen on jumalattomuus/ateismi.

      Kyllä ihmisille on jo lapsena opetettava, mikä on oikein ja väärin, ja että luottamalla Jumalaan saa elämälleen siunauksen. Sen opettaminen on ensisijaisesti vanhempien tehtävä, ja yhteiskunnan tulee heitä tukea siinä tehtävässä, sekä valtiovallan että koulun.

      Nyt vallalla on ns. 'moniarvoisuus' ja kaiken suvaitseminen. Myös kirkko on mennyt ihmisten miellyttämisen linjalle. Raamattu/Jumalan sana ei enää ole korkein auktoriteetti Piispoille. (Sinuahan se miellyttää, vai?)

      Kuitenkin Jumala on lakinsa antanut ihmisille suojaksi, että ihminen menestyisi ja kauan eläisi, mutta ihminen kääntää selkänsä Hänelle, näköjään sinäkin.

      Ihmiskunta kulkee kohti tuhoa, kun haluaa kulkea omien halujensa mukaan, niinkuin sitä miellyttää, välittämättä seurauksista. Sitäkö haluat?

      • Kössönöm

        jos lapsi liitetään uskontoon ja sitä liirumlaarumia pitää koulussa opiskella. Siis uskonnonvapautta ei ole ennen kuin on 18-vuotias.

        Tämähän on arvot ja etiikka-palsta, joten miksi sinä kristinuskoa tänne tuputat? Eihän niillä ole mitään tekemistä keskenään. Jos ei sitten ole etiikasta jotenkin ihan vinksahtanut käsitys.

        Ps. Jumalia ei ole todistettu olevan olemassa. Että se siitä.


      • olisi pakottamista
        Kössönöm kirjoitti:

        jos lapsi liitetään uskontoon ja sitä liirumlaarumia pitää koulussa opiskella. Siis uskonnonvapautta ei ole ennen kuin on 18-vuotias.

        Tämähän on arvot ja etiikka-palsta, joten miksi sinä kristinuskoa tänne tuputat? Eihän niillä ole mitään tekemistä keskenään. Jos ei sitten ole etiikasta jotenkin ihan vinksahtanut käsitys.

        Ps. Jumalia ei ole todistettu olevan olemassa. Että se siitä.

        Jos vanhemmilla ei olisi oikeutta kasvattaa lapsiaan, silloin joku muu taho kasvattaisi heidät - valtio, erilaiset aatteelliset järjestöt tai jopa rikollisjengit.

        Minä kasvatan mieluummin lapseni itse omaan uskooni. Kirkkoni ja koululaitos auttavat minua siinä, sillä onneksi meillä Suomessa on koulussa uskonnonopetusta myös pienryhmille.

        Jos sinä olet ateisti, ei sinun lastesi tarvitse osallistua uskonnonopetukseen. Mutta sinulla ei ole mitään oikeutta puuttua minun lasteni kasvatukseen eikä heidän saamansa uskonnonopetukseen. Onneksi meillä Suomessa sentään on uskonnonvapaus, vaikka te ateistit sitä kiivaasti jatkuvasti vastustattekin.


      • -..---.
        olisi pakottamista kirjoitti:

        Jos vanhemmilla ei olisi oikeutta kasvattaa lapsiaan, silloin joku muu taho kasvattaisi heidät - valtio, erilaiset aatteelliset järjestöt tai jopa rikollisjengit.

        Minä kasvatan mieluummin lapseni itse omaan uskooni. Kirkkoni ja koululaitos auttavat minua siinä, sillä onneksi meillä Suomessa on koulussa uskonnonopetusta myös pienryhmille.

        Jos sinä olet ateisti, ei sinun lastesi tarvitse osallistua uskonnonopetukseen. Mutta sinulla ei ole mitään oikeutta puuttua minun lasteni kasvatukseen eikä heidän saamansa uskonnonopetukseen. Onneksi meillä Suomessa sentään on uskonnonvapaus, vaikka te ateistit sitä kiivaasti jatkuvasti vastustattekin.

        Tottakai voimme kritisoida koulujen uskonnon opetusta. Mehän sen myös osittain verojen kautta maksamme. Jos peruskoulutus joutuu leikkausten kohteeksi lamasta johtuen, tulisi leikkaukset mielestäni ensimmäiseksi kohdistaa uskonnon tuntien vähentämiseen tai poistamiseen.


      • IKIVANHOIHIN YLEISINHIMILLISIIN ARVOIHIN ON IHMISIÄ PIENESTÄ PITÄEN VALMENNETTAVA. NS AIKUISIAKIN TUON TUOSTAKIN UUDESTAAN OPASTETTAVA.
        TÄYSIN NS USKONNOISTA RIIPPUMATTA.

        OLETTEKO MUUTEN TUTUSTUNEET NS MAAILMAN VANHIMPAAN KIRJAAN,SUOMALAISTENKIN KAUKAISTEN KIELISUKULAISTEN ... yli 2000 yhteistä sanaa ... ,SUMERILAISTEN GILGAMESH-EEPOKSEEN?

        ILMEISESTI IHMISTEN NS USKONNOLLISUUTEEN,SILKAN HÖLYNPÖLYNKIN VARAAN HEITTÄYTYMISEEN,JOPA TURVAUTUMISEEN ON JA ON KAUTTA AIKAIN OLLUT MONIA,NIIN MIELIKUVITUKSELLISIA, -KUVITUKSETTOMIAKIN,KÄYTÄNNÖLLISIÄKIN SYITÄ. MUTTA ON SE VAAN NIIN MERKILLISTÄ,ETTÄ VIEL NÄINÄKIN PÄIVINÄ JEPET JA JENNAT MOISEEN HURAHTAVAT. JA VIEL VALTION AVUSTAMISSA,KUNTIEN KUSTANTAMISSA KOULUISSAKIN HARHAOPPEJA JAELLAAN....jatkan joskus toiste...suloista kuitenkin suvea lempeine luontoilmiöineen toivottaen k mikko


      • mitään
        olisi pakottamista kirjoitti:

        Jos vanhemmilla ei olisi oikeutta kasvattaa lapsiaan, silloin joku muu taho kasvattaisi heidät - valtio, erilaiset aatteelliset järjestöt tai jopa rikollisjengit.

        Minä kasvatan mieluummin lapseni itse omaan uskooni. Kirkkoni ja koululaitos auttavat minua siinä, sillä onneksi meillä Suomessa on koulussa uskonnonopetusta myös pienryhmille.

        Jos sinä olet ateisti, ei sinun lastesi tarvitse osallistua uskonnonopetukseen. Mutta sinulla ei ole mitään oikeutta puuttua minun lasteni kasvatukseen eikä heidän saamansa uskonnonopetukseen. Onneksi meillä Suomessa sentään on uskonnonvapaus, vaikka te ateistit sitä kiivaasti jatkuvasti vastustattekin.

        uskonnonvapautta ole.

        Miksi sinä vaadit valtiota hoitamaan sinun uskontosi opetuksen sinun lapsillesi. Etkö itse tiedä uskonnostasi mitään? Kai se nyt helpompaa on kuin matematiikka. Siitä vaan raamattu kouraan ja lukemaan lasten kanssa.

        Nyt on lama, mutta uskonnonopetusta ei vaan karsita pois opetussuunnitelmasta. Ja koko ajan tulee lisää kuluja sillä saralla, kun maahanmuuttajille pitää järjestää sitä oman uskonnon opetusta.


      • ole sama asia
        olisi pakottamista kirjoitti:

        Jos vanhemmilla ei olisi oikeutta kasvattaa lapsiaan, silloin joku muu taho kasvattaisi heidät - valtio, erilaiset aatteelliset järjestöt tai jopa rikollisjengit.

        Minä kasvatan mieluummin lapseni itse omaan uskooni. Kirkkoni ja koululaitos auttavat minua siinä, sillä onneksi meillä Suomessa on koulussa uskonnonopetusta myös pienryhmille.

        Jos sinä olet ateisti, ei sinun lastesi tarvitse osallistua uskonnonopetukseen. Mutta sinulla ei ole mitään oikeutta puuttua minun lasteni kasvatukseen eikä heidän saamansa uskonnonopetukseen. Onneksi meillä Suomessa sentään on uskonnonvapaus, vaikka te ateistit sitä kiivaasti jatkuvasti vastustattekin.

        kuin yhteisöihin liittäminen. Miten voi rinnastaa sen, että kun kirkkoon vauvana liittäminen on pakottamista, olisi kaikki kasvattaminen pakottamista?

        Sinä puhut omasta uskonnonvapaudestasi. Entä lastesi oikeus? Minun vanhemmillani oli vapaus kasvattaa minut uskovaiseksi. Näin he tekivät. Luin raamattua hyvin pienestä pitäen ja pidin totena kaiken. Osaatko kuvitella, mitä se aiheutti persoonalleni ja minäkuvalleni? Millaisia pelkotiloja? Asioita, joista ei koskaan normaalia minäkuvaa rakenneta. Mutta hei, uskonnonvapaushan tarkoittaa teidän mielestänne teidän omaa vapauttanne, viis lapsista.


      • TAITAAKIN OLLA..
        nikkarimikko kirjoitti:

        IKIVANHOIHIN YLEISINHIMILLISIIN ARVOIHIN ON IHMISIÄ PIENESTÄ PITÄEN VALMENNETTAVA. NS AIKUISIAKIN TUON TUOSTAKIN UUDESTAAN OPASTETTAVA.
        TÄYSIN NS USKONNOISTA RIIPPUMATTA.

        OLETTEKO MUUTEN TUTUSTUNEET NS MAAILMAN VANHIMPAAN KIRJAAN,SUOMALAISTENKIN KAUKAISTEN KIELISUKULAISTEN ... yli 2000 yhteistä sanaa ... ,SUMERILAISTEN GILGAMESH-EEPOKSEEN?

        ILMEISESTI IHMISTEN NS USKONNOLLISUUTEEN,SILKAN HÖLYNPÖLYNKIN VARAAN HEITTÄYTYMISEEN,JOPA TURVAUTUMISEEN ON JA ON KAUTTA AIKAIN OLLUT MONIA,NIIN MIELIKUVITUKSELLISIA, -KUVITUKSETTOMIAKIN,KÄYTÄNNÖLLISIÄKIN SYITÄ. MUTTA ON SE VAAN NIIN MERKILLISTÄ,ETTÄ VIEL NÄINÄKIN PÄIVINÄ JEPET JA JENNAT MOISEEN HURAHTAVAT. JA VIEL VALTION AVUSTAMISSA,KUNTIEN KUSTANTAMISSA KOULUISSAKIN HARHAOPPEJA JAELLAAN....jatkan joskus toiste...suloista kuitenkin suvea lempeine luontoilmiöineen toivottaen k mikko

        ..ATEISTIEN PALSTA.

        Kaikesta huolimatta, HYVÄÄ KESÄN JATKOA KAIKILLE!


      • muidenkin
        mitään kirjoitti:

        uskonnonvapautta ole.

        Miksi sinä vaadit valtiota hoitamaan sinun uskontosi opetuksen sinun lapsillesi. Etkö itse tiedä uskonnostasi mitään? Kai se nyt helpompaa on kuin matematiikka. Siitä vaan raamattu kouraan ja lukemaan lasten kanssa.

        Nyt on lama, mutta uskonnonopetusta ei vaan karsita pois opetussuunnitelmasta. Ja koko ajan tulee lisää kuluja sillä saralla, kun maahanmuuttajille pitää järjestää sitä oman uskonnon opetusta.

        uskontokuntien jäsenille ja vieläpä ET:tä niille jotka eivät salli lastensa osallistua uskonnonopetukseen. Joten pitäkäähän ateistit pienempää suuta! Jos uskonnonopetusmenoista halutaan säästää, niin ensimmäisenä pitäisi lopettaa ET- opetus ja vapauttaa ateistien lapset kaikesta katsomusopetuksesta.


    • SamiA

      Sinua siis huolestuttaa, koska muutamat kymmenet kristityt vaativat uskonnon opetusta kouluissa. Miksi et ole yhtä huolissasi islamin opetuksen vaatimisesta, sitä kun vaaditaan paljon enemmän? Vantaalla vain kymmenet vaativat kristinuskonnon opetusta, mutta 800 muslimia vaati lapsilleen islamin opetusta Suomen kouluissa omalla kielellään. Minulle sopii, että uskonnon opetus kielletään kouluissa; katsotaan, miten muslimit suhtautuvat asiaan.

    • tarkkailija.

      Katsoin ateismipalstaa, ja siellä arvot ja etiikkka ovat tällaisia:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/8307365

      Jos vaihtoehtona on tuollaiseen misogyniaan ja vuodatukseen tukeutuva porukka, taidan tyytyä perinteeseen.

    • nonna-ela

      Olen osittain samaa mieltä kanssasi, vaikken olekaan ateisti. Totta, koulun tehtävä ei ole opettaa sitä yhtä ja ainoaa uskontoa, vaan sen pitää tasapuolisesti kertoa jokaisesta uskonnosta, myös ateismista ja muista ei-uskonnollisista näkemyksistä ilman tunteilua, väheksyntää tai muuta ennakkoasennetta. Lapsien pitää saada puolueeton yleisnäkemys maailmojen uskonnollisista näkemyksistä. Vasta kun nuori alkaa olla valmis tekemään omat mielipiteensä ja valitsemaan uskontonsa/uskonnottomuutensa eli noin 15-17 vuotiaana hän voi valita jonkun määrätyn uskonnon opetuksen myös koulussa.

      Toisaalta uskon, että nykyajan nuoret ovat hyvin tiedonhaluisia ja tietoisia, eikä heidän päätään käännetä niin vaan pelottelulla tms, joten he kyllä panevat ja tulevat entistä vahvemmin panemaan uskonnonopettajat niin tiukille, että muutoksia on pakko joutua tekemään myös koulujen uskonnonopetukseen.

      • SamiA

        "sen pitää tasapuolisesti kertoa jokaisesta uskonnosta, myös ateismista ja muista ei-uskonnollisista näkemyksistä"

        Miten kerrot tasapuolisesti muslimeille esim. kristinuskonnosta?
        Veikkaan, että muslimien ei tarvitse saada muuta opetusta, kun islamin opetusta kouluissa. Suku tuskin sallii opetettavan prinssilleen harhaoppia.


      • 11 eri uskontoa,

        joten ei siis todellakaan opeteta yhtä ainoaa uskontoa. Jokainen opiskelee omaa uskontoaan ja saa myös tietoja muista uskonnoista. .

        Ateismissa taas ei ole mitään opettamista, koska ateismi on vain jumaluskon puuttumista. Ateismin opetusta ei siis todellakaan tarvita. ET:ssä pitäisi opiskella eettisiä asioita, mutta tuskinpa opetus on mistään kotoisin. ET poistoon ensimmäisenä, jos uskonnonopetusta ruvetaan vähentämään!


      • SamiA
        11 eri uskontoa, kirjoitti:

        joten ei siis todellakaan opeteta yhtä ainoaa uskontoa. Jokainen opiskelee omaa uskontoaan ja saa myös tietoja muista uskonnoista. .

        Ateismissa taas ei ole mitään opettamista, koska ateismi on vain jumaluskon puuttumista. Ateismin opetusta ei siis todellakaan tarvita. ET:ssä pitäisi opiskella eettisiä asioita, mutta tuskinpa opetus on mistään kotoisin. ET poistoon ensimmäisenä, jos uskonnonopetusta ruvetaan vähentämään!

        Et ymmärrä jujua.
        Kristinuskon opetus on ainoa, joka pitää kieltää; toisien uskontojen opetusta ei tulekaan kieltää, vaan lisätä.
        Niin kauan, kun kristinuskoa opetetaan, tulevat ateistit vaatimaan opetuksen lopettamista.

        Ateismi on myös uskonto, joten sen opettamista vaaditaan jatkossakin, kuten muitakin uskontoja, joissa ei pidetä Jeesusta Jumalana ja vapahtajana. Ongelma on Jeesus ja evankeliumi, jota kristityt julistavat. Kehitysoppi uskovaiset eivät tule koskaan hyväksymään anteeksiantamusta, koska he uskovat hyvitykseen ja kehittymiseen. Väitän, että kehitys on anteeksiantamuksen vastakohta, koska kehitys pitää sisällään aina oletuksena hyvityksen. Asiat eivät ole koskaan niin huonosti, että niitä ei voisi hyvittää. Tämä ajatus sinällään kävelyttää ihmistä veden päällä.

        Vielä on sanottava, että kristinusko ei ole uskonto, koska Jeesus lakkautti kaikki uskonnot. Uskonnon ja uskon välillä on suuri ero; tavallinen luonnollinen ihminen ei huomaa eroa, koska hän on niin uskonnollinen.


      • muista.
        SamiA kirjoitti:

        Et ymmärrä jujua.
        Kristinuskon opetus on ainoa, joka pitää kieltää; toisien uskontojen opetusta ei tulekaan kieltää, vaan lisätä.
        Niin kauan, kun kristinuskoa opetetaan, tulevat ateistit vaatimaan opetuksen lopettamista.

        Ateismi on myös uskonto, joten sen opettamista vaaditaan jatkossakin, kuten muitakin uskontoja, joissa ei pidetä Jeesusta Jumalana ja vapahtajana. Ongelma on Jeesus ja evankeliumi, jota kristityt julistavat. Kehitysoppi uskovaiset eivät tule koskaan hyväksymään anteeksiantamusta, koska he uskovat hyvitykseen ja kehittymiseen. Väitän, että kehitys on anteeksiantamuksen vastakohta, koska kehitys pitää sisällään aina oletuksena hyvityksen. Asiat eivät ole koskaan niin huonosti, että niitä ei voisi hyvittää. Tämä ajatus sinällään kävelyttää ihmistä veden päällä.

        Vielä on sanottava, että kristinusko ei ole uskonto, koska Jeesus lakkautti kaikki uskonnot. Uskonnon ja uskon välillä on suuri ero; tavallinen luonnollinen ihminen ei huomaa eroa, koska hän on niin uskonnollinen.

        Vielä on sanottava, että kristinusko ei ole uskonto, koska Jeesus lakkautti kaikki uskonnot.

        -Täysin samanlainen se on kuin muutkin uskonnot. Kasattu muinaisista myyteistä ja tarinoista, perustuu todistamattomiin ja tosiasioiden vastaisiin juttuihin.Sitten on vielä erilaiset kirkot ja lahkot ihmisten keksimine oppeineen, jossa he toteuttavat uskoaan. Ei poikkea mitenkään muista.


    • ja

      olen todellakin sitä mieltä, että on vähintäänkin kummallista, että lapsille saadaan totuutena selittää, että on olemassa jumala (riippuu uskonnosta, mikä jumala), joka hallitsee ja vallitsee ja tietää ajatuksesi ja rankaisee, jos et ole kiltisti. Moraalitonta mitä suurimmassa määrin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1595
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1302
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      282
      1226
    4. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      111
      1049
    5. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      877
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      4
      805
    7. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      218
      797
    8. Mikä kaivatullasi on WA tai Insta profiilikuva?

      Millainen ?!? asiallisesti häh ?!?
      Ikävä
      24
      719
    9. Mies, kysyisin vaan

      Että aiotko koskaan ottaa minuun yhteyttä? 🥺 Kerro suoraan sekin, jos et.
      Ikävä
      42
      701
    10. Olen etsinyt sinua

      Jokainen päivä olet sydämeni. En voinut käsittää silloin kun ensimmäisen kerran sinut näin, että hän, tuo kauniin ihana
      Ikävä
      20
      674
    Aihe