Heissan:)
Ajattelin kirjoittaa tälle palstalle jos tämä lievittäisi jännitystäni ja ahdistustani...toivottavasti edes vähäsen sillä haittaa jo elämää :(
Elikäs pääsin nyt opiskelemaan haavealaani amk:hon, valmistauduin paljon pääsykokeisiin ja loin kauheat paineet itselleni päänsisällä kouluun pääsystä ja pahinta minulle olisi ollut että en olis päässyt sisään heti ekalla yrittämällä.
No hyvin kuitenkin kävi ja pääsin sisään :) ekan päivän olinkin aivan onneni kukkuloilla ja todella iloinen..
mutta nyt muutama päivä tuon jälkeen vaan ahdistaa ja jännittää aivan kauheasti tuo kouluunlähtö..entäs jos en saakaan ystäviä luokalta?? entäs en pärjääkään opiskelussa, väsyn suureen opiskelumäärään?? entäs en saakaan töitä valmistumisen jälkeen??
Nuo kysymykset pyörii vaan päässä ja mahaan koskee koko ajan jännittää vaikka koulun alkuun viel 1.5 kuukautta! Tiedoksi että olen stressaajatyyppiä, huolehdin liikaa kaikenmaailman asioista mutta tämä vie liian suuren palan.
Eniten jännittää tuo ystävien saanti.. Olen aina ollut ujo, se luokan hiljaisimpiin kuulunut mutta minulla oli aina ystäviä enkä joutunut olemaan oikeastaan koskaan yksin, olen ikään kuin hyväksynyt ujouteni eikä se ole haitannut suuresti.
Nyt pari lukion jälkeen muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ammattiopistoon, ja ensimmäinen puoli vuotta oli kauheaa aikaa: En saanut heti kavereita ja ja jäin ikään kuin sivulle kun ystäväporukoita ja kaveruussuhteita solmittiin.. Olin yksin enkä puhunut puoleen vuoteen oikeastaan kellekään..Se oli todella vaikeaa aikaa, miksi minua ei hyväksytty vaikka yritinkin jutella muutamien kanssa,he katsoivat vaan kummasti ja vastasivat ylimalkaisesti takasin. Mikä minussa oli/on vikana?? Luokassa kaikki olivat 20-23 vuotialta tyttöjä..ettei mitään angstiteinejä.
Okei loppujen lopuksi tuo päättyi hyvin ja sain ystäviä ekana vuonna ja loppujen lopuksi luokka jakaantunut porukoihin jotka riidoissa keskenään jne..mutta minä en kuulunu noihin porukoihin onneksi:) ja viimeiset kuukaudet olinkin koulussa oma reipas ja iloinen itseni, en ehkä niin puhelias mutta iloinen kuitenkin..:)
Tuossapa siis taustaa miksi ahdistaa mennä taas uuteen kouluun..kai tuost amiskasta jäi semmoiset traumat ja pelot etten kelpaa ja olen outo..Olen aina mukava toisille ja yritän hymyillä uusissa tilanteissa paljon etten olisi vihaisen näköinen.. saattaa johtua siitäkin koska olin vissiin masentunut jo tuolloin kun aloitin tuon koulun, se saattoi vaikuttaa ja nyt olen kasvanut ihmisenä niin paljon, mutta silti vielä masennusta ja alemmuskomplekseja tulee päivittäin..
Jännittää todella paljon ja pelottaa,välillä tuntuu että oisi ollu parempi etten olis ees päässy tuohon kouluun!!
Onko jollain auttavaa sanottavaa, omia kokemuksia tai muuta,jos vain tämä stressi lievenisi...
Kiva jos jaksoitte lukea:)
Opiskelun aloitus jännittää liikaa!!
6
4682
Vastaukset
- ......
Sinä olet menossa opiskelemaan, mutta sinua kiinnostaa vain saatko ystäviä. Sinun pitäisi olla kiinnostunut opiskelusta. Ajatukset keskitetään siis opiskeluun. Se antaa tarpeeksi tehtävää, ettei tarvitse miettiä turhia. On vain oma syysi, ettet keskity siihen mitä sinun pitää tehdä.
- tietty.
KOkemuksesta tiedän että hyvä luokkahenki ja luotettavat luokkatoverit on mulla tärkeä asia koulussa,jos tunne et hyväksytään mukaan niin sitä on rennompi ja koulukin on mukavaa j atekee mieli opiskella.
kokemuksesta tiedän että jos ei ole kavereita niin ei kiinosta koulu läheskään niin paljoa ja tekee mieli vaan olla kotona.näin ollen kouilu menee miten menee
Että ei kaikki tarvii ystäviä ympärilleen mut minä oon semmonen ihminen joka tarttee luotettavia ihmisiä lähelleen että voin hyvin,myös koulussa.
- griee
Hienoa, että oot päässyt opiskelemaan omaa alaasi!
Muista, että kaikkia ihan varmasti jännittää tosi paljon uuden koulun alku :) Ootte samalla viivalla. Se, että jännittää, on normaalia.
Ole aktiivinen (älä epätoivoinen, siihen ei ole syytä), kun kaveruussuhteita muodostuu. Älä odota, että muut välttämättä vetävät sinut mukaan keskusteluihin, sinun täytyy itse avata suusi - muut varmasti haluavat tutustua sinuun, mutta he eivät voi tehdä osaasi puolestasi. Itselläni oli vähän sellaista ongelmaa, että istuin vaan yksin hiljaa jossain nurkassa, ja sitten olin tosi pettynyt muihin ja tunsin itseni äärimmäisen hylätyksi, kun en saanutkaan kymmeniä kavereita... Itse olen nyt viimeaikoina tutustuttanut itseni muutamaan tällaiseen ihmiseen, ja se oli tosi vaikeaa, näin itseni ulkopuolisen silmin nyt... Älä kuitenkaan rupea yrittämään liikaa, vaan ole oma itsesi!!
Äläkä ota liikaa paineita siitä, mitä joku toinen ajattelee sinusta. Kenelläkään ei ole oikeutta viedä olemassaolon oikeuttasi. JOs esimerkiksi joku luokkatoverisi välttelee katsettasi, se todennäköisesti johtuu siitä, että hän on ujo tms, ei siitä, että sinussa olisi jotain vikaa. Itse otin kaikki mahdolliset negatiiviset eleet täysin henkilökohtaisesti, jos joku ei vaikka moikannut olin epätoivon murtama. Ei kannata ryhtyä tähän!
Älä ruoski itseäsi liikaa, ja muista, että ihan kaikkien kanssa ei tartte olla parhaita kavereita... Minä tein vähän tällaista virhettä, että vaadin itseltäni ihan mahdottomasti.
Ja tietenkin muista, että opiskelu on kuitenkin se pääjuttu! - kdekei
Omista kokemuksista. Aloitin vuosi sitten haavealani opiskelut AMK:ssa. Jännitin samanlaisia asioita kuin sinäkin. Eritoten sosiaaliset tilanteet jännittävät. Ensimmäisen viikon sain pinnistettyä itsestäni sosiaalisuutta esille, mutta sitten kulissi" romahti. Meinasin jättää koulun kesken, mutta sain kuitenkin jatkettua siellä käyntiä ajatuksella "on tämä parempaa psyykkeelleni, kuin olla kotona tekemättä mitään". Aika ei tuonut parannusta, vaan koko kouluvuosi meni samanlaisessa piinassa. Tulin linjaltani oikeastaan vain tutuksi yhden henkilön kanssa.
Suosittelen hakeutumista sosiaalisiin tilanteisiin ennen koulusi alkamista, näin jännitys vähenee tai katoaa. Ulkomaanmatka tai vaikka draamakerho, tai vastaava helpottaa. Näin minun olisi pitänyt tehdä.- kdekei
, että nykyään amk opiskelut ovat projektipainotteisia.; tehdään yhdessä toisten opiskelijoiden kanssa projekteja ja siinä sivussa on aina muutama luento. Eli vaikka kuinka keskittyisi opintoihin, on pakko tulla juttuun muiden kanssa ja saada äänensä kuuluviin. Jos olisin etukäteen tiennyt kuinka vähän luentoja itseasiassa on ja miten paljon hommia tehdään ryhmissä, ei opintojen aloittamisesta olisi välttämättä tullut mitään.
- nössöilijä
kdekei kirjoitti:
, että nykyään amk opiskelut ovat projektipainotteisia.; tehdään yhdessä toisten opiskelijoiden kanssa projekteja ja siinä sivussa on aina muutama luento. Eli vaikka kuinka keskittyisi opintoihin, on pakko tulla juttuun muiden kanssa ja saada äänensä kuuluviin. Jos olisin etukäteen tiennyt kuinka vähän luentoja itseasiassa on ja miten paljon hommia tehdään ryhmissä, ei opintojen aloittamisesta olisi välttämättä tullut mitään.
Minäkin olen menossa nyt opiskelemaan syyskuussa. Jännittämisen ja pelkojen takia olen menneisyydessä jättänyt peräti kaksi koulua kesken peruskoulusta lähtemisen jälkeen. Nyt siis pelkään toden teolla taas kouluun menoa ja miten ikinä selviän yhtään mistään. On kai jo pakko mennä lääkäriin hakemaan jotain troppeja ettei tarvitse kuljettaa sitten jotain miestä väkevämpää päivittäin laukun pohjalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra haluaa muuttaa
maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....438626Maataloustuet pois
Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.3006500- 596412
Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan
Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?995877Kohtalokas laukaus
IL 20.9.25 "Ihminen kuoli baarin edustalla Kajaanissa Poliisi ei epäile tapauksessa rikosta." "Kajaanin keskustassa on k465543Joko alkaa menemään tajuntaan tämä yliluonnollinen yhteys?
Varmaan pikkuhiljaa. Muista olla kiltisti ❤️524894Työeläkkeen saamiseksi olisi tehtävä töitä
Meillä on Suomessa iso joukko ihmisiä, joilla olisi vielä työkykyä jäljellä, mutta joilta puuttuu arjesta mielekäs tekem2284234Sählyhallitus 2023-2025, mailat heiluvat, mutta pallo karkaa kulmaan
Salibandy on organisoitua. Sähly on taas sitä, kun joku tuo mailat ja palloja on ehkä yksi. Sitä tämä hallituskin on: pe44001- 1513736
Muistattekos kun Sannan aikana suomalaisten varallisuuteen lisättiin viidennes
Köyhät voittivat eniten mutta rikkaimmat kuitenkin köyhtyi!393282