Laitoin tämän tuonne "kastettuja"-osastoonkin, mutta kun asia korpee, niin laitanpa tänne mielipiteiden toivossa myös.
Voi tietty olla, että asiaa on juurikin sivuttu, mutta enivei:
Ärsyttää, kun "kastettuja" palstoilla niin lehdissä kuin netissä useimmiten kirjoitetaan, että "sai kasteessa nimen".
Jos lapsi kristillisesti halutaan kastaa, niin silloin kastetaan tietyn niminen lapsi seurakunnan jäseneksi. Ei siinä tilaisuudessa nimeä anneta, vaan vanhemmat ovat jo lapsensa nimenneet ja sen niminen lapsi kastetaan: "minä kastan sinut XX Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.." (vai miten se meni), ja nimeltä kutsutaan lapsi luterilaisen seurakunnan jäseneksi.
Joten eikö voisi vaan lähettää kummeille kutsun Pikku Petterin tai Piian ristiäisiin ihan nimellä jo? Ja ilmoittaa lehdeeä, että sen ja sen niminen lapsi on kastettu, eikä että sai kasteessa nimen?
Mikäli ei halua lastaan kastaa, niin ns. nimiäiset on tietty erikseen.
Mielipiteitä?
Ärsyttää tuo "lapsemme sai kasteessa nimen"
17
2204
Vastaukset
- Jalijali
saivartelua
- toinen tavallinen
Kasteessa on nimenomaan kyse liitymisestä seurakunnan jäseneksi. Ei nimen annosta. Nimenanto on mm. väestörekisteriasia.
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/884A722A85BFF899C2256FEA003B7DE8 - turiset :)
Kaikki ei vaan ajatele kasteen oikeaa merkitystä.
- äiti x 2
Melkomoista jeesustelua Tosi niuholta.
- kuitenkin tosiasia
Eipä se sen kummoisempaa "jeesustelua" ole, ainoastaan fakta. Onhan se totta, että meitä enemmän tai vähemmän uskovia asia loukkaa, koska itse pidämme kastetta hyvin pyhänä asiana. Sitten kun te ilmeisen ei-uskovat puhutte vain nimenannosta, niin tuntuuhan se vähän siltä, että mitä pyhään kirkkoon sitten tulette pelkkää nimeä antamaan. Tai puhutte yleensäkään kasteesta. Pitäkäähän sitten pelkät nimiäiset. Ja ei tarvitse olla mikään "Tosi niuho", jos asia ärsyttää. Kyllä ihmistä voi -ja saa- pienemmätkin asiat tässä elämässä ärsyttää.
- äiti x 2
kuitenkin tosiasia kirjoitti:
Eipä se sen kummoisempaa "jeesustelua" ole, ainoastaan fakta. Onhan se totta, että meitä enemmän tai vähemmän uskovia asia loukkaa, koska itse pidämme kastetta hyvin pyhänä asiana. Sitten kun te ilmeisen ei-uskovat puhutte vain nimenannosta, niin tuntuuhan se vähän siltä, että mitä pyhään kirkkoon sitten tulette pelkkää nimeä antamaan. Tai puhutte yleensäkään kasteesta. Pitäkäähän sitten pelkät nimiäiset. Ja ei tarvitse olla mikään "Tosi niuho", jos asia ärsyttää. Kyllä ihmistä voi -ja saa- pienemmätkin asiat tässä elämässä ärsyttää.
Kerrotko minulle, kenelle kirkko on avoinna ?
Kuulun kirkkoon, joten katson voivani käyttää myös kirkon palveluja.
Molemmat lapseni ovat kastettu kirkossa ilman sen kummempaa "jesse"-
hömppää.
Ja se mitä höpötät teidän pyhästä kirkosta, kirkko on myös meidän.
En ole koskaa lukenut raamattua, mutta sen verran seurannut aikanaan
uskonnontunnilla, että kirkko ei ole pelkästään teille jeesustelijoille vaan
myös meille, enemmän ja vähemmän syntisille.
Ps. Ehtoollisella kävin viimeksi 14.06.2009
Entä sinä ? - ollaan...
äiti x 2 kirjoitti:
Kerrotko minulle, kenelle kirkko on avoinna ?
Kuulun kirkkoon, joten katson voivani käyttää myös kirkon palveluja.
Molemmat lapseni ovat kastettu kirkossa ilman sen kummempaa "jesse"-
hömppää.
Ja se mitä höpötät teidän pyhästä kirkosta, kirkko on myös meidän.
En ole koskaa lukenut raamattua, mutta sen verran seurannut aikanaan
uskonnontunnilla, että kirkko ei ole pelkästään teille jeesustelijoille vaan
myös meille, enemmän ja vähemmän syntisille.
Ps. Ehtoollisella kävin viimeksi 14.06.2009
Entä sinä ?mutta miksi käytät halventavaa sanaa "jeesustelija"? mitä se sinua haittaa, jos joku on tuntenut loukkaantuvansa siitä että kasteen merkitystä ei aina muisteta? jos olisit asiallisesti jo edellisessä viestissäsi kertonut asioitasi, etkä halventanut alkuperäistä kirjoittajaa haukkuen häntä "tosi niuhoksi" ja "jeesustelijaksi", niin sinunkin mielipiteesi otettaisiin ehkä asiallisemmin vastaan.
Käyn kirkossa ja ehtoollisella viikottain. - kirkko kaikille
ollaan... kirjoitti:
mutta miksi käytät halventavaa sanaa "jeesustelija"? mitä se sinua haittaa, jos joku on tuntenut loukkaantuvansa siitä että kasteen merkitystä ei aina muisteta? jos olisit asiallisesti jo edellisessä viestissäsi kertonut asioitasi, etkä halventanut alkuperäistä kirjoittajaa haukkuen häntä "tosi niuhoksi" ja "jeesustelijaksi", niin sinunkin mielipiteesi otettaisiin ehkä asiallisemmin vastaan.
Käyn kirkossa ja ehtoollisella viikottain.Lisäys vielä edelliseen. En tietenkään edellisessä viestissäni tarkoittanut, etteikö kirkko olisi kaikille avoin. Tottakai se on avoin kaikille. Ja kaikkihan me syntisiä ollaan. Sitä varmasti kukaan uskovakaan ei väitä, etteikö uskovakin olisi syntinen.
Sanoin, että miksi tulette kirkkoon vain pelkkää nimeä antamaan? Jos kerran kasteella ei mielestänne ole muuta merkitystä. Eikö tällöin riittäisi pelkät nimiäiset kotioloissa? Kummastuttaa vain. Harvemmin sitä esimerkiksi kritittykään menee muslimien pyhään paikkaan tekemään jotain toimitusta, johon ei itse edes usko. - äiti x 2
ollaan... kirjoitti:
mutta miksi käytät halventavaa sanaa "jeesustelija"? mitä se sinua haittaa, jos joku on tuntenut loukkaantuvansa siitä että kasteen merkitystä ei aina muisteta? jos olisit asiallisesti jo edellisessä viestissäsi kertonut asioitasi, etkä halventanut alkuperäistä kirjoittajaa haukkuen häntä "tosi niuhoksi" ja "jeesustelijaksi", niin sinunkin mielipiteesi otettaisiin ehkä asiallisemmin vastaan.
Käyn kirkossa ja ehtoollisella viikottain.Kirjoittaja itse kirjoitti nimimerkillä "tosi niuho" eli lue uudelleen ja kirjoita sitten.
Jeesustelua se minun mielestä on, mutta uskovaisethan ovatkin olleet aina omaan napaansa tuijottajia. Muita kirkkoja ja uskontoja turha sotkea tähän asiaan.
Maksan kirkollisveroa vaikken olekaan uskovainen ja meidän verorahoilla myös teidänlaisten uskovaisten kaiken maailman kerhoja ym. ylläpidetään. Vai luuletko, että kaikki mihin liittyy sana uskonto, on ilmaista ?!
Hän sanoi oman mielipiteen meistä ei uskovista ja minä sanoin omani ! - huoh...
äiti x 2 kirjoitti:
Kirjoittaja itse kirjoitti nimimerkillä "tosi niuho" eli lue uudelleen ja kirjoita sitten.
Jeesustelua se minun mielestä on, mutta uskovaisethan ovatkin olleet aina omaan napaansa tuijottajia. Muita kirkkoja ja uskontoja turha sotkea tähän asiaan.
Maksan kirkollisveroa vaikken olekaan uskovainen ja meidän verorahoilla myös teidänlaisten uskovaisten kaiken maailman kerhoja ym. ylläpidetään. Vai luuletko, että kaikki mihin liittyy sana uskonto, on ilmaista ?!
Hän sanoi oman mielipiteen meistä ei uskovista ja minä sanoin omani !taitaa olla turha keskustelu tämäkin taas.. hyökkäystä hyökkäyksen perään. jätän sinun kommenttisi omaan arvoonsa ja lopetan kirjoittelun tähän. Ja kyllä, en ollut huomannut, että ap sanoi itse itseään niuhoksi. se lienee itseironiaa. Olisi se sopinut sinunkin sanomaksesi, kun melkoisen ilkeältä tunnut. mutta joo..
- minä.
Ajattelisin asian ainakin meillä niin, että "lapsi sai kasteessa nimen", koska lapsi oli ikään kuin nimetön tuohon kasteeseen asti, häntä ei oltu vielä nimetty edes meidän vanhempien osalta. Nimi varmistui lopullisesti kastehetkellä. En missään nimessä olisi halunnut paljastaa asiaa lehdissä yms. (enkä olisi voinut, koska mietimme asiaa huolella h-hetkeen asti).
Minusta tuolla lauseella tarkoitetaan sitä, että kastehetkellä lapsi myös nimetään julkisesti; eli lapsi saa kirkon jäsenyyden lisäksi myös nimen (oli se tai ei päätetty jo aikaisemmin). Meillä ainakin kaste oli kirkon jäseneksi liittymisen sekä nimen saamisen juhlaa.- Koko(Nainen)
Mielestäni tuo on muotoseikka, en ole koskaan ajatellut, että tuo muoto olisi väärä ja silti ajatellut että kyllä lapseni tulee seurakuntaan kuulua. Minulle se siis ei ole pelkkä nimenanto. Ja luulenpa, että monille monilemuillekaan kyse ei ole pelkästä nimenannosta, alkuper kirjoittaja nyt vaan olettaa niin...?
- nimi saadaan
kasteessa. Siksihän etunimeä kutsutaan myös ristimänimeksi. Ortodokseilla on ennen kastetta erillinen nimenantotoimitus, joka pitäisi toimittaa kahdeksan päivän ikäiselle lapselle. Kaste toimitetaan yleensä kuuden viikon ikäiselle vauvalle.
Nimiäiset taas ovat kristillisten toimitusten matkimista. Keksikää ateistit jotain omaperäisempää!- '90
Ehkä kaikki eivät ole ajatelleet asiaa tuolta kantilta. Itse en ainakaan ole ajatellut asiaa koskaan tuolta kantilta, vaan olen ajatellut, että lapsi kastetaan seurakunnan jäseneksi, ja sama aikaa hän saa nimen. Kuulun itse edelleen kirkkoon, vaikka en periaatteessa enää uskokaan Jumalaan. Olen pohtinut, kastanko oman lapseni seurakunnassa vai pidänkö vain nimiäiset. Haluan kuitenkin antaa lapselleni mahdollisuuden päästä Jumalan valtakuntaan, koska olen itsekin sen saanut ja voin sieltä halutessani erota. Kastan siis lapseni seurakunnan nimeen, ja sama aikaa lapseni nimi julkistetaan. Ihmiset nyt vain ajattelevat asioita eri kanteilta.
- saa nimen
silloin kun se ilmoitetaan väestörekisteriin kaavakkeella. Kasteessa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi ja kastaa ei voi, ennen kuin lapsella on nimi, sillä lapsi liitetään seurakuntaan aina omalla nimellään. Kasteella ja nimen antamisella ei ole mitään tekemistä keskenään!!! Ristimänimi-termi tulee siitä, että sillä nimellä lapsi on ristitty = otettu seurakunnan jäseneksi ja pappi on tehnyt ristinmerkin hänen kasvoihinsa.
- oikeassa..!
Totta. Kasteessa lapsi liitetään kirkkoon. Eihän siinä mitään nimeä lapselle "kasteta". Moni haluaa kuitenkin pitää nimen salaisuutena ja nimi paljastetaan muulle suvulle vasta kastetilaisuudessa. Siitä ehkä juontuu väärä ajattelutapa, että kasteessa annetaan nimi.
Oikea muoto olisi ilmoittaa, että lapsemme Pikku Petteri kastettiin kirkon yhteyteen.
Hassua, kuinka jotkut kimpaantuvat tästä aiheesta joka kerta. Jos joku oikaisee asian, niin toinen ottaa nokkiinsa ja on heti sotimassa. Kurjaa varmaan myöntää olevansa väärässä, mutta joskus hyviä käytöstapoja voisi noudattaa netissäkin!- kiitos oikeassa
Muualla maailmassa evl kirkkoon kuuluva ilmoittaa heti syntymän jälkeen mikä on lapsen nimi.
Tuo nimenanto ja kaste sekoitetaan Suomessa. Lapsi voidaan "ristiä" ennen kastetta. Nimen salassapito kasteeseen asti on ainoastaan suomalainen tapa, siitä väärinkäsitys ristiäiset ja kaste.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397800Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde411999Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251940- 911653
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5949- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822