Jep, laitoin eilen aamupäivällä 2 litran pulloon 1,5 litraa vettä, 2,5dl sokeria, ½tl viinihiivaa ja saman verran sitä ravintosuolaa.
Veden lämpötila oli hiukan kädenlämpötilaa matalempi, ehkä noin 30 astetta. Nyt se on ollut noin 20 asteisessa paikassa käymässä kohta vuorokauden ja hiiva tuntuu sakkautuvan pohjalle tunnin välein. Kuuluuko sen tässä vaiheessa sakkautua vai pitäisikö käymisen olla jo alkanut? Pitäisikö lisätä uusi hiiva?
Kauanko kestää että käyminen alkaa?
4
5503
Vastaukset
- osaa neuvoa
joten minä neuvon, kaada litkusi viemäriin niin säästyt ripulilta ja muilta ongelmilta. Osta tai lainaan kotiviinikirja - hanki tarvittavat välineet ja tee oikeata juotavaa kotiviiniä. Kiljua eivät juo kuin nykyiset ja tulevat spurgut.
- Nakero
Olen samaa mieltä, tulee paha olo/mieli kun tuota rankkia vetää.
Mutta sitten kommentti itse kysymykseen:
Sokerin ja hiivan suhde on tod. näk. pielessä.
Mietoon viiniin tarvitaan 0,16 kg sokeria per litra ja väkevään hieman enemmän.
On muistettava, että jos sokeripitoisuus on liian korkea, ei hiiva toimi. Jos veden lämpötila ylittää 30 astetta, tappaa se viinihiivan = käyminen ei ala ja tuloksena on makeaa kuraa. .On myös huomattava, että hiivaa lisätessä nesteeseen, hiivanesteen ja viininesteen lämpötilaero saa olla maksimissaan 3-5 astetta, ettei käymisen alkaminen viivästy tai jopa esty.
Suunnittelemasi parin litran erä on niin pieni, että epäilen valmistavasi kiljua.
Jos viiniä haluat tehdä, hanki tosiaan kunnon välineet ja tee kunnon satsi sitä viiniä, aloittaen esim. kaupoista saatavalla valmispakkauksella. - Yks vaan
Nakero kirjoitti:
Olen samaa mieltä, tulee paha olo/mieli kun tuota rankkia vetää.
Mutta sitten kommentti itse kysymykseen:
Sokerin ja hiivan suhde on tod. näk. pielessä.
Mietoon viiniin tarvitaan 0,16 kg sokeria per litra ja väkevään hieman enemmän.
On muistettava, että jos sokeripitoisuus on liian korkea, ei hiiva toimi. Jos veden lämpötila ylittää 30 astetta, tappaa se viinihiivan = käyminen ei ala ja tuloksena on makeaa kuraa. .On myös huomattava, että hiivaa lisätessä nesteeseen, hiivanesteen ja viininesteen lämpötilaero saa olla maksimissaan 3-5 astetta, ettei käymisen alkaminen viivästy tai jopa esty.
Suunnittelemasi parin litran erä on niin pieni, että epäilen valmistavasi kiljua.
Jos viiniä haluat tehdä, hanki tosiaan kunnon välineet ja tee kunnon satsi sitä viiniä, aloittaen esim. kaupoista saatavalla valmispakkauksella.Viiniin ei lisätä sokeria, viinirtpäleissä on itsessään tarpeeksi sokeria.
Ainoastaan kiljuun lisätään sokeria.
Se että olette juoneet värillistä kiljua ei poista sitä tosiasiaa ettei sillä ole mitään tekemistä viinin kanssa.
Joten onnea sinne tulevaan spurguuteenne!
- Anonyymi
Osta käymisastia ja tee kiljua 10l mitävaan mehua 10-15l vettä 4-6l sokeria koko pussi pika hiivaa odota joku 3pv että käyminen loppuu tiedät sen siitä kun vesilukko pulputtaa vähemmän kuin kerran minuutissa sitten laita kirkastin että hiiva menee pohjaan ja kirkastaa koko hoidon muutenkin parantaa makua ja sit laita käymisen pysäyttäjä ja odota pari päivää ja nauti äijjä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176011Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631503894Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503295Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4702740Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2701755Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321423- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1591288- 771268