Onko kellään vinkkiä millä massalla saisi saumattua alumiiniveneen vuotatavat niitit. En kehtaisi vanhaa venettä hitsattavaksikaan rahdata... Saumaus taitaisi olla fixumpi tehdä sisäpuolelta?
Alumiinivene vuotaa
39
15866
Vastaukset
On niitata uudestaan (siis ne vuotavat niitit). Ensin vanhat niitit pois, sitten poraat isommat rei'ät, ja lopuksi naputtelet käsin ylikokoniitit paikalleen.
Käytännössä naputtelu tarkoittaa että yksi makaa veneen alla pitämässä esim. lekaa uutta niittiä vasten, ja toinen vasaroi niitin kiinni sisäpuolelta.- sslala
Vanha buster lienee kyseessä? Paska vene mutta nettiveneessä pyydetään edelleen jopa 6 tonttua vastaavista vuotavista ruuhista, kone alkuperäinen 80-luvulta."Vähän ajettu". Aivan uskomaton hinta-laatu-suhde, samaan tyyliin skoda 120L:stä voisi pyytää 20 tonttua....
- paikkailin
kotitarpeeksi halvalla, eihän se näyttelyyn mene. Kävin Wurthin kaupassa ja ostin jarrujen puhdistussprayta ja liima tiivistemassaa. Spraylla niitit rasvattomaksi ja sitten mälli päälle. Viidettä kesää ajalen ja hyvin pitää vettä. Niin, ja sisäpuolelta tietenkin. Älä ajattelekaan uudestaan niittaamista, mielummiin sitten vaikka hitsaus.
- niitin päälle
paikkailin kirjoitti:
kotitarpeeksi halvalla, eihän se näyttelyyn mene. Kävin Wurthin kaupassa ja ostin jarrujen puhdistussprayta ja liima tiivistemassaa. Spraylla niitit rasvattomaksi ja sitten mälli päälle. Viidettä kesää ajalen ja hyvin pitää vettä. Niin, ja sisäpuolelta tietenkin. Älä ajattelekaan uudestaan niittaamista, mielummiin sitten vaikka hitsaus.
Ääni tolle sikaflexikorjaamiselle. Sillä kun vetää kaikki saumat niin kyllä pitää. Jos niittejä on katkennut, niin ne voi korvata uppokantaisella koneruuvilla. Sikaflexiä vaan levyjen väliin ja tiukkaa kiinni niin että sikaflexiä pursuaa hiukan niin hyvä tulee. Ja jos ei kuitenkaan pidä vettä, niin onpahan ainakin yritetty. Voihan sen sitten hitsauttaa niistä paikoista, mistä ei saanut sikafleksillä pitävää. Säästö on kuitenkin huomattava. Hitsarikin kiittelee hyvästä yrityksestä ja on tyytyväinen kun ei tarvitse koko venettä hitsata. Sitä paitsi tuo sikaflex -korjaus on niitatulle rakenteelle veneteknisestä parempi kuin hitsaus. Sikaflex antaa tietyn liikkumavaran liitoksille, mikä on hyvä asia, niin rasitukset eivät pääse muodostamaan "kuumia pisteitä" rakenteeseen niin kuin hitsaamalla niitattu rakenne tapahtuu.
- Riplu
paikkailin kirjoitti:
kotitarpeeksi halvalla, eihän se näyttelyyn mene. Kävin Wurthin kaupassa ja ostin jarrujen puhdistussprayta ja liima tiivistemassaa. Spraylla niitit rasvattomaksi ja sitten mälli päälle. Viidettä kesää ajalen ja hyvin pitää vettä. Niin, ja sisäpuolelta tietenkin. Älä ajattelekaan uudestaan niittaamista, mielummiin sitten vaikka hitsaus.
Tällaista vastausta odotin ,kiitos! Tarkenna vielä mikä oli tuo käyttämäsi "liima- tiivistemassa"... Sikaflexiakin on niin kovin montaa sorttia!
- 291 Marine
Riplu kirjoitti:
Tällaista vastausta odotin ,kiitos! Tarkenna vielä mikä oli tuo käyttämäsi "liima- tiivistemassa"... Sikaflexiakin on niin kovin montaa sorttia!
eli Sikaflex 291 Marine. Värejä on kait ainakin valoinen, musta ja ruskea.
- aluhitsaaja
niitin päälle kirjoitti:
Ääni tolle sikaflexikorjaamiselle. Sillä kun vetää kaikki saumat niin kyllä pitää. Jos niittejä on katkennut, niin ne voi korvata uppokantaisella koneruuvilla. Sikaflexiä vaan levyjen väliin ja tiukkaa kiinni niin että sikaflexiä pursuaa hiukan niin hyvä tulee. Ja jos ei kuitenkaan pidä vettä, niin onpahan ainakin yritetty. Voihan sen sitten hitsauttaa niistä paikoista, mistä ei saanut sikafleksillä pitävää. Säästö on kuitenkin huomattava. Hitsarikin kiittelee hyvästä yrityksestä ja on tyytyväinen kun ei tarvitse koko venettä hitsata. Sitä paitsi tuo sikaflex -korjaus on niitatulle rakenteelle veneteknisestä parempi kuin hitsaus. Sikaflex antaa tietyn liikkumavaran liitoksille, mikä on hyvä asia, niin rasitukset eivät pääse muodostamaan "kuumia pisteitä" rakenteeseen niin kuin hitsaamalla niitattu rakenne tapahtuu.
Siitä sitten hitsattavaksi kun on liimalla töherretty .
Viisinkertainen työ kun puhdistaa liimat että voi hitsata.
Ainut oikea konsti on niitata uudelleen kuten jos edellä kerrottiin.
Kun järki loppuu silikooni lisääntyy - Väärä aine täysin
291 Marine kirjoitti:
eli Sikaflex 291 Marine. Värejä on kait ainakin valoinen, musta ja ruskea.
On täällä kaikenlaisia neuvojia, se pitää jälleen todeta kun tätäkin viestiketjua lukee.
Ei se Sikaflex:kään sentään missä vaan pysy, vaikka onkin hyvä aine.
kokeilkaa ensin, ennenkuin alatte läträämään, laita sikkaflex:iä esim. siihen hapettuneeseen alumiinipintaa, anna kuivua täysin... tämän jälkeen vaikka puukonkärjellä irroita se liima ... jos irtoaa helposti... unohda koko juttu
Sama ilmiö eräillä muoveilla sekä kumilla... se suutin, joka on siinä Sikatuubin pääsä... olettekos arvon "Sikaintoilijat" huomanneet, että ei siihenkään suppiloon sika tartu
Alumiini hapettuu pinnastaan ja siihen ei oikeastaan ole mitään ainetta joka pysyisi kiinni.
Aluhitsaaja jo ihmetteli näitä "Sikaneuvojia"... niin ihmettelen minäkin.
- kelpaa...
moinen edes juhannuskokkoon,ei juutas pala.
Halkojen päälle saa hyvän katoksen,ei haittaa muutaman niitin vuoto.- hitsaamossa
eli hitsaamalla se tehdaskin noita korjailee, ikävä että tuo suosikkivene aikanaan tehtiin tuolleen.
Sanoihan joku aikoinaan että tapahtui Busterille mitä tahansa, aina paranee kulkuominaisuudet. - PuSe
hitsaamossa kirjoitti:
eli hitsaamalla se tehdaskin noita korjailee, ikävä että tuo suosikkivene aikanaan tehtiin tuolleen.
Sanoihan joku aikoinaan että tapahtui Busterille mitä tahansa, aina paranee kulkuominaisuudet.Hitsatut Busterit korjataan hitsaamalla ja niitatut niittaamalla. Omistin joskus tuollaisen niittibussen ja ongelmat oli samat.
Ammattihitsaaja jolla oli vuosien aluhitsauksesta kokemus sanoi että niittien hitsaus vanhaan veneeseen jonka pohjalevy on vuosikausia rytkyttänyt aallokossa ei tee hyvää sille. Hitsauskohta kovettuu ja pohja todennäköiseti murtuu hitsauskohdan vierestä.
Reikä on vuodon johdosta (ja muutenkin veneen iästä johtuen) kerännyt hapettumista ja hitsaus ei onnistu niinkuin uuteen levyyn.
Tehdaskorjaus maksaa aika paljon ja käsipelissä kaverinkin kanssa itse niittaus on vähän tuurin peliä, ellei hommasta ole kokemusta. Vähän vuotavia niittejä kannattaa kyllä vähän kiristää.
Niittirakenteen idea on että rakenne joustaa rasituksessa. Jos laitat pultin ja Sikaflexiä, niin laita vähän ohuempi pultti ja vaikka muoviholkki pultin ympärille, niin ei tule täysin joustamatonta rakennetta.
Joku viisaampi varmaan kertoo miten alumiini ja esim. sinkitty pultti reagoivat toisiinsa veneen pohjassa. Rosteri on myös arvoitus. Varmaankin sähkökemiallinen korroosio toimii.
Alumiinipultti on tässä suhteessa varmempi, jos niitä on noin pieniä. Niiden kiristäminen on varmasti myös tarkempaa kuin normipulttien materiaalin pehmeydesä johtuen. - Lauttasaaresta
PuSe kirjoitti:
Hitsatut Busterit korjataan hitsaamalla ja niitatut niittaamalla. Omistin joskus tuollaisen niittibussen ja ongelmat oli samat.
Ammattihitsaaja jolla oli vuosien aluhitsauksesta kokemus sanoi että niittien hitsaus vanhaan veneeseen jonka pohjalevy on vuosikausia rytkyttänyt aallokossa ei tee hyvää sille. Hitsauskohta kovettuu ja pohja todennäköiseti murtuu hitsauskohdan vierestä.
Reikä on vuodon johdosta (ja muutenkin veneen iästä johtuen) kerännyt hapettumista ja hitsaus ei onnistu niinkuin uuteen levyyn.
Tehdaskorjaus maksaa aika paljon ja käsipelissä kaverinkin kanssa itse niittaus on vähän tuurin peliä, ellei hommasta ole kokemusta. Vähän vuotavia niittejä kannattaa kyllä vähän kiristää.
Niittirakenteen idea on että rakenne joustaa rasituksessa. Jos laitat pultin ja Sikaflexiä, niin laita vähän ohuempi pultti ja vaikka muoviholkki pultin ympärille, niin ei tule täysin joustamatonta rakennetta.
Joku viisaampi varmaan kertoo miten alumiini ja esim. sinkitty pultti reagoivat toisiinsa veneen pohjassa. Rosteri on myös arvoitus. Varmaankin sähkökemiallinen korroosio toimii.
Alumiinipultti on tässä suhteessa varmempi, jos niitä on noin pieniä. Niiden kiristäminen on varmasti myös tarkempaa kuin normipulttien materiaalin pehmeydesä johtuen.Moi!
Kuka osaa kertoa kuka osaisi hitsata Mini Busterini. Se vuotaa 3 kohdasta ilmeisesti niittien kohdalta. Nimim. nainen, joka tarvitsee apua 040-515 9721 - Tere!
Lauttasaaresta kirjoitti:
Moi!
Kuka osaa kertoa kuka osaisi hitsata Mini Busterini. Se vuotaa 3 kohdasta ilmeisesti niittien kohdalta. Nimim. nainen, joka tarvitsee apua 040-515 9721Vie veneesi Lauttasaaren Telvaan
- alumiini
vuotava alumiinivene. Ei kannata korjata.
- Takila M
Asiaan tutustumatta ja tuotteeseen tutustumatta osaat sanoa että se on romu.
Ihailen sellaista ihmistä joka tällä tietopohjalla osaa sanoa että vene on romutettava.
Sinuna pitäisin tuollaisella asenteella lärvini kiinni ettei tyhmyys paistaisi julki.
Korjaaminen kannatta aina -- jopa ihmissuhteissa.
- näen se vaan on.
keep it simple stupid ja tee kuten asiantuntijat neuvoo. poraus auki niittaus. Ja lainaa / vuokraa jostain paineilma niittipyssy niin ei mene kädet rakoille.
Esim.
http://www.ikt.fi/product_details.php?p=84
tolla käy homma ettei vaimo ehdi karjalanpaistia paistaa kun on jo valmista. toinen talkoolainen poraa niittejä auki ja toinen niittaa perässä että savu nousee, hyvä että ehtii talkoo oluita juomaan...
ja muista laittaa alumiiniset niitit ettei käy hassusti. Parempi kun sanot asiantuntevalle niittimyyjälle mitä olet tekemässä ettei tuu hutiostoja.Ainakin tuo mainitsemasi "apuväline" on niitinvetäjä, eikä venettä rakenneta poppareilla..
Tehtailla on niittipuristimet, joissa toisella puolella on vastakappale, ja toisella niitin kokoon puristava (hydraulikaan avulla) osa.
- jokin firma...
Nyt ei muistu firman nimeä mieleen, mutta kalamies.comin sivuja selaamalla vois löytyä. Se oli sellaista pinnoitekamaa, olivat testimielessä pinnoittaneet jonkun vanhan busterin ja hyvä oli tullut. Ainakin tulis halvemmaks, ja helpommaks, kuin niittaus, tai hitsaus, onnistunee kotipihallakin.
- Nimi
joo ja sen pinnoitteen nimi on lasikuitu. Kohta jo maailman sivu ollaan kuidutettu vuotavia veneitä ja vesitiiviitä on tullut!
Nimi kirjoitti:
joo ja sen pinnoitteen nimi on lasikuitu. Kohta jo maailman sivu ollaan kuidutettu vuotavia veneitä ja vesitiiviitä on tullut!
Lasikuidun pitävästi kiinni alumiiniin? Puu on aivan eri asia, koska puuhun voi imeyttää polyesterihartsia ennen kuidutusta..
- ...-
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Lasikuidun pitävästi kiinni alumiiniin? Puu on aivan eri asia, koska puuhun voi imeyttää polyesterihartsia ennen kuidutusta..
on se taikasana. Polyesteri on ihan muihin hommiin.
Niitä pohjassa olevia niittejä on Busterissa käsittääkseni muutama kymmenen. Eiköhän ne vielä käsipelillä jaksa vedellä...
- Ei tuore
Ketju ei ihan uusi, mutta kokemuksesta voin kertoa busterin korjaamisesta seuraavaa:
Olen kiristänyt lyömällä vanhoja niittejä tiukemmaksi. Toimi hyvin. Toinen kiristyskerta ei mielestäni kovin suositeltava. Kannattaa katsoa, ettei halkea niitin vierestä.
Sikaflexillä korjasin muutaman niitin, toimi myöskin hyvin. Ei kovin kaunista.
Alkujaan niitit pääsivät venymään etupäässä jäissä ajamisen seurauksena. Sitä siis kannattaa välttää, vaikka kulkeekin kun käskee.- Kuusakoski gogo
Eli tekohengitystä saa sitten jatkaa joka ikinen kevät? Eikö oikeasti kannattaisi kipata raato "kusarille". Maksavat alumiinista ihan kivan hinnan. Ainakin tulevat ilmaiseksi hakemaan.
- Ei joka kevät
Kuusakoski gogo kirjoitti:
Eli tekohengitystä saa sitten jatkaa joka ikinen kevät? Eikö oikeasti kannattaisi kipata raato "kusarille". Maksavat alumiinista ihan kivan hinnan. Ainakin tulevat ilmaiseksi hakemaan.
Kommenttina edelliseen mainitsisin, ettei joka keväistä niittien kiristystä tarvitse tehdä, ellei aja jäissä. En tarkoita riitettä.
Toki uus on aiona uus, joten siltä kantilta kannattaa vene vaihtaa vuosittain, oli sitten Buster, tai mikä tahansa.
- PuSe
Aika pieni homma jos silloin tällöin joutuu niittejä kiristämään ja vene toimii. Antaahan se paljon lisää ikää veneelle. Menee sitten lopulta vaikka tehtaalle korjattavaksi tai muuten uusii niitit.
Mitä järkeä olisi lähteä muuten ehjää venettä sinne Kuusakoskelle viemään pelkkien niittivuotojen takia? Olisi mukava kuulla asiallisia perusteluja?
Voi olla paljon pienempi ylläpitohuolto tuo niittien kiristäminen kuin muoviveneen pinnan paikkailu tai puuveneen rakojen tilkitseminen ja pinnan huolto. Kaikissa sitä laittettavaa on.- niitti
Hyvä näkökulma: jokaisessa venemallissa materiaalista riippumatta joutuu rungon huoltoa tekemään.
- 22132
niitti kirjoitti:
Hyvä näkökulma: jokaisessa venemallissa materiaalista riippumatta joutuu rungon huoltoa tekemään.
Oletko rakastunut omaan vanhaan avaukseesi, kun se tartte aika-ajoin kaivaa ylös.
Katsokaa hyvät ihmiset milloin ketju on aloitettu, ja kannattaako siihen kommentoida.
- turhautunut
Riplu ei varmaan ole tietoinen, että on alumiini ja taas alumiiniveneitä, koska ei ymmärtänyt mainita minkälaisesta veneestä on kysymys.
Vajavainen kysymys saa vain vajavaisia sekä usein vääränlaisia korjausvinkkejä, joiden perusteella tehdään yleensä vain vahinkoa.
Samanlaiseen virheeseen törmätään aika usein, luullaan että vastaajat ovat jotain selvännäkijöitä, jotka heti tietävät mistä ja minkälaisesta esineestä on kysymys, saatuaan pienenkin vihjeen asiasta. Ainoa plussa kysymyksestä paljastui siitä,että kysymys oli veneestä. - Tracker 14
Niittaus on paras ja kestävin ratkaisu. Itse korjasin Tracker 14 sen joka on niittaamalla tehty, kiristämällä ja uusimalla muutaman niitin nousulistoissa.
Tein poravasaraan kuppipäisen niittauspään johon oli hitsattu karaksi koneeseen sopivasta poranterästä. Kaverilla oli "moskula" vastapainona sisäpuolella.
Muutama "päräys" , niitti oli tiukassa.- Joopa joo
Ja sitten sä heräsit
- Tracker 14
Joopa joo kirjoitti:
Ja sitten sä heräsit
Hyvinpä on sullakin unta piisannut, vai kestikö vain noin kauan idean tajuamiseen ?
- Maalaus riittää.
Maalaa se epoksiliiman ja väripigmentin seokssella.
Pari paksua kerrosta riittää. - amuliinivene
Jossain vaiheessa vene tulee tiensä (vesitiensä) päähän.
Se oli sitten siinä.- Yamahakehrääjä
Hei,milloin se " amuliinivene"😀. Sitten tulee tiensä päähän.Jos ajattelis lasikuidulla olevan se 20-30 v mikä on alumiinin ikäkaari noin.Toki siis käytönkin mukaan,mutta jos normi kausikäyttö ja kuiville veto välissä.
Asiallisia vastauksia kiitos,tervettä.huumoria toki olla saa.Mutta se vasemmankäden villasukka voi olla puuttumatta.
Kiitos mahdollisesta vastauksesta
- PuSe
Nämä vanhojen niittirakenteisten Busterien ongelmaketjut nousee aika ajoin esille. Se johtunee siitä että ne veneet kestää yllättävän kauan käyttöä, vuotaa ne sitten vähän niiteistään tai eivät. Niiden valmistustapa on muuttunut jo aikoja sitten mutta aina noita niittibustereita käytetään.
Omastani olen jo luopunut. Saa nähdä kestääkö nykyinen hitsaamalla tehty alumiinivene kuinka kauan. - tonyblom
Kiitoksia tosi hyvästä vihjeeestä käyttää poravasaraa.
Kokeilin ja toimii kuten kerroit.
Taas tuli käyttövuosia vanhaan busteriin.- sama vika
Tracerissa oli mielestäni suunnitteluvika nuosulistojen niittaustavassa.
Nousulistat pohjassa olivat kaarien välissä olevan alueen keskele niitattuna.
Kun vene hakkaa vasten aallokkoa, taipuu pohjalevy ylöspäin iskuista ja ajanoloon
niitit tulevat pohjalevyjen läpi, jättäen 6-8 mm reijät, joista ajaessa vesi pursuaa sisään. Niittaus olisi täytynyt tehdä kaarien kohdalta jossa pohja ei elä.
Minä taasen korjasin viat vaihtamalla niittien tilalle ruostumattomat 6 mm läpipultit.
Sisäpuolelle isot prikat muttereiden alle sekä tiivistemassaa ensin reikiin. - Yamahakehrääjä
Tossol miähe puhetta sanos tää mummo.Noi määki tekisin.muttei ollu tota neuvoa ku muka korjailin.Ei se juur vuotanu mutta 1 kohta
Keulan kaarikohdassa oli vähän saanut osumaa ja siin hitsisauma levinnyt.
Mullakin on tiktak vene 4.
Nostatin baatin koivua vasten kyljelleen vuodeksi.sitten helteen jälkeen pesin koko ulkopuolen mäntysuovan ja fairin kanssa,lähtee rasva yms.annoin kuivua ja laitoin ihan kaikki saumat ja joka niitin sialla.vielä puoli vuotta koivun kyljellä .nyt on menossa veteen.Mietin ,pitäisikö jollain "pinnoittaa" tuo sikaflex ,ettei kuivuisi tai olisi pitkäikäisempi?Vastakkaa joku pian jos mahd sillä on parinpv kuluttua menossa uimaan. Kiitos jo olleista asiallisista neuvoista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752