Lastenlasten kanssa lomalla

Kamomilla!

Mitäs olette touhuilleet lastenlastenne kanssa nyt kesäloman aikaan tai mitä on suunnitelmissa?

Olin kahden hurmaavan nuorenmiehen (8v ja 4v) kanssa viikon asuntoautoilemassa.Meillä oli tosi mukava reissu!
Lapset nauttii niin yksinkertaisista asioista: ääneenlukeminen iltasella, leiritiskit,makkaranpaisto,uinti,lautapelit.

Minusta on ihana esitellä uudelle sukupolvelle heidän omaa kaunista kotimaataan.
Muita asuntoautoilevia mummoja (ilman vaaria) emme tavanneet.Tuli ajatus,että voisi olla mukava joskus lähteä toisen mummon/vaarin kanssa yhteiselle reissulle lastenlasten kanssa.Moni asia helpottuisi,kun olisi kaksi aikuista ja kustannuksetkin olisivat pienemmät.

Niin, mutta mitä muuta olette touhuilleet jälkikasvun kanssa?

42

288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tein lapseni aikuisiässä, joten noista matkoista ei ole kauan kun kiersimme kaunista kotimaatamme. Nuo kaikki ihanat matkat ovat kuvattu kansioihin ja tallennettu mielen sopukoihin.

Jotenkin tuntuu, että jos nyt joutuisin mummona kiertämään lapsenlasteni kanssa en ehkä jaksaisi niin täysipainoisesti olla mukana kuten silloin omieni kanssa. En tiedä kun en ole vielä siinä vaiheessa.

Omieni kanssa jaksoin. Huvipuistoissa olin heidän mukanaan vesiliukumäessä, leikin sotaa vesipyssyillä, ajelin merirosvolaivalla ja hypin uima-altaissa jne.

Ihanaa aikaa ; )

• niin matkustettiin paljon. Molemmat olleet mukanamme etelänmatkoillakin kymmenenä talvena. Toinen oli vasta kolmevuotias, kun oli mukana ilman äitiä ja isää. Oli siinä aikamoinen vahtiminen, pidin sitä valjaissa , kun rannalla, ja väentungoksessa kuljettiin, kun se oli niin vilkas ja nopea, että aina ei olisi sen perään kerinnyt. Mutta ei kuitenkaan koskaan mitään ikävää sattunut, kaikki oli yhtä juhlaa. Kiva minustakin on nyt kuvia katsella, ja menemisiä muistella.

• Kamomilla!

on matkailtu ( tai oikeastaan retkeilty) omien lastemme kanssa.Nyt aikuisina lapset ovat muistelleet noita matkoja ja kaikkea mukavaa mitä tapahtui.Tästä innostuneena olen jo kahtena kesänä asuntoautoillut ja sitä ennen kahtena kesänä olin vanhimmaisen lapsenlapseni kanssa telttailemassa läheisellä leirintäalueella.Varmuuden vuoksi lähellä kotia,että ikävän tai ukkosen yllättäessä olisimme päässeet nopeasti turvaan.Poika oli silloin 4-5v.Kivaa oli silloinkin.

En varmaan jaksa ihan samoin kuin omien kanssa,mutta toki silloin oli mies ratissa niin itseltä ei mennyt voimia ajamiseen.
        Tuli nytkin hypittyä trampoliinissä ja kiikuttua köysiradalla.Huvipuistoihin en lapsia vie- ne ei ole mun juttu.Pääsevät niihin vanhempiensa kanssa.

Lähde vaan ajan koittaessa reissuille lastenlastesi kanssa.Upeeta,kun takapenkiltä kaikuu:"Mummo kaikki temput taitaa,mummoilu on vasta elämää!!!"

• Kamomilla!
        marja-liisa41 kirjoitti:

niin matkustettiin paljon. Molemmat olleet mukanamme etelänmatkoillakin kymmenenä talvena. Toinen oli vasta kolmevuotias, kun oli mukana ilman äitiä ja isää. Oli siinä aikamoinen vahtiminen, pidin sitä valjaissa , kun rannalla, ja väentungoksessa kuljettiin, kun se oli niin vilkas ja nopea, että aina ei olisi sen perään kerinnyt. Mutta ei kuitenkaan koskaan mitään ikävää sattunut, kaikki oli yhtä juhlaa. Kiva minustakin on nyt kuvia katsella, ja menemisiä muistella.

viedä tuo 8v-kaveri lähivuosina Budapestiin,jota itse rakastan kovasti.Vastuu noilla matkoilla on melkoinen kotimaassakin,mutta ulkomailla tietysti vielä suurempi.En rohkenisi näin yksin lähteä alle kouluikäisen kanssa.Mietin aina sitä tilannetta,että minulle itselle sattuisi jotain.Matkatoimisto ehkä huolehtisi lapsesta???

• Kamomilla! kirjoitti:

on matkailtu ( tai oikeastaan retkeilty) omien lastemme kanssa.Nyt aikuisina lapset ovat muistelleet noita matkoja ja kaikkea mukavaa mitä tapahtui.Tästä innostuneena olen jo kahtena kesänä asuntoautoillut ja sitä ennen kahtena kesänä olin vanhimmaisen lapsenlapseni kanssa telttailemassa läheisellä leirintäalueella.Varmuuden vuoksi lähellä kotia,että ikävän tai ukkosen yllättäessä olisimme päässeet nopeasti turvaan.Poika oli silloin 4-5v.Kivaa oli silloinkin.

En varmaan jaksa ihan samoin kuin omien kanssa,mutta toki silloin oli mies ratissa niin itseltä ei mennyt voimia ajamiseen.
        Tuli nytkin hypittyä trampoliinissä ja kiikuttua köysiradalla.Huvipuistoihin en lapsia vie- ne ei ole mun juttu.Pääsevät niihin vanhempiensa kanssa.

Lähde vaan ajan koittaessa reissuille lastenlastesi kanssa.Upeeta,kun takapenkiltä kaikuu:"Mummo kaikki temput taitaa,mummoilu on vasta elämää!!!"

kaikui kerran laskettelurinteen tuolihissistä kun menin mukkelis makkelis lumi pölisten rullana rinnettä alas ; ) Mummona tuskin yllän noin hienoihin saavutuksiin.

Poikani eivät tykänneet huimista huvipuiston härveleistä vaikka yritin parhaalla taidoillani näyttää heille mallia. Kerrankin roikuin jossain härvelissä ylhäällä pää alaspäin ja ajattelin, että kaikkea tyhmää se tuo huimuus teettää.

Vesileikit oli meillä aina in sen varmaan selittää se, että aloitin molempien kanssa vauvauinnit pian syntymän jälkeen. Ulkomaan matkoilla valitsimme paikan joissa oli vesipuisto lähellä tai hotellin, jossa oli iso uima-allasalue erilaisine liukumäkineen. Tunisiassa oli paras lapsiystävällinen hotelli jossa oli laaja allasosasto. Se oli myös äidille lomien loma, makoilin altaan reunalla ja täytin sanaristikkoa.

Olisihan se joskus kivaa kun lapsenlapsia tulee, näyttää hurja luonteensa. kuitenkin lienee paras unohtaa nuo hurjimmat jutskat ja keskittyä halipulamummiksi..

• Kamomilla!
        korpikirjailija kirjoitti:

kaikui kerran laskettelurinteen tuolihissistä kun menin mukkelis makkelis lumi pölisten rullana rinnettä alas ; ) Mummona tuskin yllän noin hienoihin saavutuksiin.

Poikani eivät tykänneet huimista huvipuiston härveleistä vaikka yritin parhaalla taidoillani näyttää heille mallia. Kerrankin roikuin jossain härvelissä ylhäällä pää alaspäin ja ajattelin, että kaikkea tyhmää se tuo huimuus teettää.

Vesileikit oli meillä aina in sen varmaan selittää se, että aloitin molempien kanssa vauvauinnit pian syntymän jälkeen. Ulkomaan matkoilla valitsimme paikan joissa oli vesipuisto lähellä tai hotellin, jossa oli iso uima-allasalue erilaisine liukumäkineen. Tunisiassa oli paras lapsiystävällinen hotelli jossa oli laaja allasosasto. Se oli myös äidille lomien loma, makoilin altaan reunalla ja täytin sanaristikkoa.

Olisihan se joskus kivaa kun lapsenlapsia tulee, näyttää hurja luonteensa. kuitenkin lienee paras unohtaa nuo hurjimmat jutskat ja keskittyä halipulamummiksi..

meissä mummoissa asuu sisällä se sama äiti,mikä me ollaan oltukin.Kato vaan niin löydät itses vielä pääalaspäin jossain härvelissä.

Minä tykkään myös vesiliikunnasta.Pidän tärkeänä,että lapsenlapsetkin saavat oppia nauttimaan vedestä.Olen vaan arka härveleihin ja vesiliukuihin.Poikien kanssa testailimme uuden asuinpaikkani viisi eri uimarantaa.Paras oli pappilan ranta,jossa juuri kukaan ei käy uimassa ja kivet pohjassa oli niin ihanan inhottavia,kuten kaveri totesi.

• sinä

jossain viestissä tuonut vahvasti esille, että et halua olla mummo tai mummi, kun haluat kokea itsesi vielä niin "nuoreksi." Näin sen viestisi ymmärsin. Jotenkin tuntui siltä, että suorastaan inhosit ajatusta, jos mahdollisesti olisit mummo.

Ajat muuttuvat ja mieli myös, luulen niin. Kyllä sitä "kypsyy " niin, että voipi olla kivaakin mummona olo.

• Korppis
        sinä kirjoitti:

jossain viestissä tuonut vahvasti esille, että et halua olla mummo tai mummi, kun haluat kokea itsesi vielä niin "nuoreksi." Näin sen viestisi ymmärsin. Jotenkin tuntui siltä, että suorastaan inhosit ajatusta, jos mahdollisesti olisit mummo.

Ajat muuttuvat ja mieli myös, luulen niin. Kyllä sitä "kypsyy " niin, että voipi olla kivaakin mummona olo.

Luin viestinI johon vastasit ja en oikein ymmärrä mitä siinä on sellaista joka sinua ärsyttää ja laittaa taas kerran ymmärtämyksesi pihalle?

• kanssa, on se lähinnä sylissäpitoa, kirjojen katselua, hiekkakakkujen tekoa, taidan olla yhtä innokas "kakkujen" tekijä kuin tämä 2-vuotias tyttönenkin:))

Siis ei mitään suuria tekoja, vaan ihan pientä hellittelyä ja nimenomaan läsnäoloa, koska nykyvanhemmat ovat niin kiireisiä, että sylin antamista ei lapsi saa koskaan liikaa. Eikä noin pieni varmaan mummulta mitään erityistä odotakaan kuin että tulee käymään.
      Aina yhtä aurinkoinen on vastaanotto. Kai minulla on sen verran mennyt tuonne ydinjatkokseen äitiys, että monesti tulee sanottua tyttelille että annas kun äi.. ei kun mummu laittaa...
      Lahjontalinjalle en ole lähtenyt että pitäisi olla aina mahtavat tuliaiset ym.

• Kamomilla!

noissa tuliasasioissa.Lapsen on hyvä oppia iloitsemaan toisesta ihmisestä.
        Siksi en järjestä reissuillemmekaan kovasti erityistä ohjelmaa.Nyt kävimme Lordi-ravintolassa syömässa ja kiersimme kaikessa rauhassa Ranuan eläinpuistoa.Molemmat olivat onnistuneita juttuja.
        Muuten vain touhusimmemme yhdessä arkijuttuja leirintäalueolosuhteissa ja juttelimme ja olimme lähekkäin.Nukkuminen autossa yläpetillä kolmisin oli mukavaa.Kun yöllä heräsi oli ihanaa kuunnella lasten tuhinoita.
        Leirintäalueista ehdottomasti paras oli Sotkamon Naapurivaara.Siellä oli kaneja,kanoja,hevosia ja lampaita.Niitä syötettiin ja siliteltiin väsymättä.

• Heikunkeikku

...pojan luona, suurinpiirtein joka toinen päivä.
      Yks-vuotiaan kanssa ollaan harjoiteltu esim. eri kehonosien nimiä.
      Annan äitin ja isän opettaa, missä on käsi, jalka, silmä, nenä... Minä oon opettanut, missä on ohimo, kantapää, polvitaive, vyötärö, sormenväli jne.... Vähän naurattaa, kun sanon: Näytäpä mummulle, missä on korvantausta :) Ja poika pistää oitis käden korvan taa.

10-vuotiaalle pojalle oon ruvennut opettamaan shakkia. Afrikantähteä molempien kans.
      15-vuotiaan kanssa jutellaa salaisuuksista, joita ei muille kertoilla.

Silloin tällöin meen pojan kans elokuviin, Tropic Landiaan yhen tai kahen kans.

Kesälomareissulle en lähde. Menevät perheen kesken. Saaressa ollaan paljon yhdessä.

Joo ja sitten leikitään Näyttelemistä. Laitetaan erikoisia vaatteita ja hassuja meikkejä naamaan. Silloin meinataan kuolla nauruun :)))

• Kamomilla!

hyvältä!
        Minä opetin tälle 8v.-pojalle ekaksi lauluksi Tipitiin.Yritin tarjota myös Pettäjäntietä,mutta siihen hän ei vain suostunut.

Minustakin kunnon lautapelien pelaaminen on mukavaa ja kun on melkoisesti aikaa ja keskittymistä vaativaa niin jää luonnollisesti vanhemmilta vähemmälle.
        Me ollaan löydetty salapoliisipeli Cluedo, toki Afrikantähti ja Kimble ovat aina varmoja juttuja.

Onko 15 vuotias tyttö vai poika.Minua jo vähän jännittää kuinka suhde muuttuu kun pojat tulevat murrosikään.

Minusta on tosi hienoa,että voin tehdä lastenlasteni kanssa asioita,joista itsekin nautin.Ja omat lapset ovat opettaneet,että se minkä isältään ovat parhaimpana perintönä saaneet, on juuri ne yhdessä vietetyt innostuneet tekemisen hetket - ne pysyy muistoina läpi elämän.

• leikkivä mummo
        Kamomilla! kirjoitti:

hyvältä!
        Minä opetin tälle 8v.-pojalle ekaksi lauluksi Tipitiin.Yritin tarjota myös Pettäjäntietä,mutta siihen hän ei vain suostunut.

Minustakin kunnon lautapelien pelaaminen on mukavaa ja kun on melkoisesti aikaa ja keskittymistä vaativaa niin jää luonnollisesti vanhemmilta vähemmälle.
        Me ollaan löydetty salapoliisipeli Cluedo, toki Afrikantähti ja Kimble ovat aina varmoja juttuja.

Onko 15 vuotias tyttö vai poika.Minua jo vähän jännittää kuinka suhde muuttuu kun pojat tulevat murrosikään.

Minusta on tosi hienoa,että voin tehdä lastenlasteni kanssa asioita,joista itsekin nautin.Ja omat lapset ovat opettaneet,että se minkä isältään ovat parhaimpana perintönä saaneet, on juuri ne yhdessä vietetyt innostuneet tekemisen hetket - ne pysyy muistoina läpi elämän.

minunkin mielestä,lasten kanssa pitää leikkiä,vaikka kuinka on aikuinen.Sehän on sitä mukavaa yhdessäoloa.
        Eikä ollenkaan lapsellista,minulla myös mukavat muistot isästäni,hän oli leikkisä,ja oli mukavaa usein lapsena,minusta se on aikuisuutta juuri.

Kyllä lapset huomaa teeskentelyn,siksi on osattava olla mukana täysillä.

• Heikunkeikku
        Kamomilla! kirjoitti:

hyvältä!

...tyttö ja juuri hänen rippijuhlat olivat eilen.
        Minä tulen hyvin toimeen tytön kanssa, ehkä siksi, että en ole siellä koko ajan. Ja ehkä sen takia, että jätän onnellisena ja tyytyväisenä kaikenlaiset neuvomiset ja kasvatukset äidin ja isän kontolle :) Meikäläinen vain joko hemmottelee tai kuuntelee kivoja juttuja esim. ihastuksista ja sen semmosista. 15-vuotias on hankalassa iässä ja erimielisyyksiä tulee vanhempien kanssa. Myös kännykän käyttö on huh-huh-erimielisyyksien tuoja. Lähinnä kännykkälaskut. Myös pukeutumisesta on ollut pienoista kinastelua, kotiintuloajoista ja vähän siitä sun tästä vaihdellen. Ah, enpäs tosiaan sekaannu, hoitakoot lapsensa :)))

On se mukavaa, kun niiden kanssa voi olla ja leikkiä.
        Panempas korvani taa tuon salapoliisipeli Cluedon, ei tietoa mimmonen on. Tosin tuo shakki on nyt in-vaiheessa, vasta alkukesästä ollaan ruvettu pelaamaan sitä.

• Heikunkeikku
        leikkivä mummo kirjoitti:

minunkin mielestä,lasten kanssa pitää leikkiä,vaikka kuinka on aikuinen.Sehän on sitä mukavaa yhdessäoloa.
        Eikä ollenkaan lapsellista,minulla myös mukavat muistot isästäni,hän oli leikkisä,ja oli mukavaa usein lapsena,minusta se on aikuisuutta juuri.

Kyllä lapset huomaa teeskentelyn,siksi on osattava olla mukana täysillä.

Minullakin on mukavat muistot isästäni, joka oli tosi kova naurattamaan meitä lapsia ja lasten kavereita. Erityisesti oli hauskaa, kun hän rupesi taikomaan. :)
        Minäkin teen eri taikuuksia lapsenlapsille. Korttitempuilla hämmästytän heitä ja heidän kavereita, jos ovat siellä. Heitä ottaa TODELLA päähän, kun en suostu kertomaan, miten ne tehdään :) Ähäskutti, en kerro.

• Kamomilla! kirjoitti:

hyvältä!

Tuo laulaminen onkin kivaa. Minä ja lapsenlapseni keksitään omia lauluja. Me sanoitetaan vanhoja lauluja uusiksi ja keksitään myös ihan omia räppejä ja kansanlaulun esim. värttinän tyylisiä loilotuksia ja rallatuksia. Lauluja putkahtelee ihan arkipäivän askareisssa. Viime kesänä teimme bussimatkalla uuden laulun omalta kotijärveltä.

• Kamomilla!
        miljoona kirjoitti:

Tuo laulaminen onkin kivaa. Minä ja lapsenlapseni keksitään omia lauluja. Me sanoitetaan vanhoja lauluja uusiksi ja keksitään myös ihan omia räppejä ja kansanlaulun esim. värttinän tyylisiä loilotuksia ja rallatuksia. Lauluja putkahtelee ihan arkipäivän askareisssa. Viime kesänä teimme bussimatkalla uuden laulun omalta kotijärveltä.

tajunnut äänittää nuo laulut.Ovat tosi ihania lapsuusmuistoja ja voipi niillä olla käyttöä vaikka häissä vuosien päästä.
        Lapsenlapseni olivat ennen reissuamme katsoneet Mummo-sarjaa ja sitä tunnuslaulua hoilotettiin koko ajan.
        Matkalla sattui niin,että auton avain katkesi ja vessan tyhjennysluukkua ei saatu auki.Siitä sitten laulettiin:"Mimmi kaikki hommat hoitaa.Ei haittaa vaikka avain katkee lukkoon,wc:n pönttö menee tukkoon.Mimmi kaikkihommat hoitaa.Mimmeily on vasta elämää"
        Matkalla otimme paljon kuvia ja aion valmistuttaa kummallekin pojalle kirjan niistä kuvista.Kirja on helpompi säilyttää kuin irralliset kuvat.Mukava kehitellä siihen myös ne tekstit.

• Kamomilla! kirjoitti:

tajunnut äänittää nuo laulut.Ovat tosi ihania lapsuusmuistoja ja voipi niillä olla käyttöä vaikka häissä vuosien päästä.
        Lapsenlapseni olivat ennen reissuamme katsoneet Mummo-sarjaa ja sitä tunnuslaulua hoilotettiin koko ajan.
        Matkalla sattui niin,että auton avain katkesi ja vessan tyhjennysluukkua ei saatu auki.Siitä sitten laulettiin:"Mimmi kaikki hommat hoitaa.Ei haittaa vaikka avain katkee lukkoon,wc:n pönttö menee tukkoon.Mimmi kaikkihommat hoitaa.Mimmeily on vasta elämää"
        Matkalla otimme paljon kuvia ja aion valmistuttaa kummallekin pojalle kirjan niistä kuvista.Kirja on helpompi säilyttää kuin irralliset kuvat.Mukava kehitellä siihen myös ne tekstit.

Olen ostanut hänelle mikrofonillisen mp3 soittimen siihen voi äänittää ja muutenkin kiva vakoiluväline, vaikka lainais joskus itsekin, hih hih...

• Otto-Vaan

Lapsukaisten kanssa kun vanhemmilla ei ole koko kesää lomaa.

Nää sadepäivät on vähän hankalia kun pitää keksiä jotain sisä siistiä tekemistä.

Useampana kesänä lomailtukin yhdessä, tänä kesänä yhteiset reissut on vielä tekemättä.Saas nyt sitten nähdä miten tässä nyt sitten käy.

• Kmomilla!

Minkä ikäisiä sun lapsenlapset on?
        Vanha kunnon korttipeli(siis oikeilla pelikorteilla) on aika pientenkin kanssa mahdollista.Ja tietty nuo lautapelit.Jos olis mahdollista hommaisin koronapelin, siitä ovat omat lapset tykänneet leireillään.

Mites oot matkaillut ja missä päin?Itse en ole uskaltautunut lapsukaisten kanssa vielä ulkomaille enkä ole aurinkorantalomailija.Budapest kiehtoisi,siellä on myös ihania kylpylöitä ja maauimaloita.
        Reissailetko lastenlastesi kanssa yksin.Se tuo mukanaan aina omaa jännitystä ja rasittavuuttakin.Mutta saavatpa sitten lapset jakamattoman huomion.
        Oletko koskaan retkeillyt asuntovaunulla tai-autolla tai telttaillut?

• Otto-Vaan
        Kmomilla! kirjoitti:

Minkä ikäisiä sun lapsenlapset on?
        Vanha kunnon korttipeli(siis oikeilla pelikorteilla) on aika pientenkin kanssa mahdollista.Ja tietty nuo lautapelit.Jos olis mahdollista hommaisin koronapelin, siitä ovat omat lapset tykänneet leireillään.

Mites oot matkaillut ja missä päin?Itse en ole uskaltautunut lapsukaisten kanssa vielä ulkomaille enkä ole aurinkorantalomailija.Budapest kiehtoisi,siellä on myös ihania kylpylöitä ja maauimaloita.
        Reissailetko lastenlastesi kanssa yksin.Se tuo mukanaan aina omaa jännitystä ja rasittavuuttakin.Mutta saavatpa sitten lapset jakamattoman huomion.
        Oletko koskaan retkeillyt asuntovaunulla tai-autolla tai telttaillut?

Kolme vilkasta poikaa, vanhin kymmenen ja toiset parinvuoden välein nuorempia.
        Ulkomaan elävien luo en kyllä hevillä lähde.Vanhempiensa kanssa ovat vähän reissailleet.Nytkin olivat etelä Euroopassa pariviikkoa, pojat eivät oikein olleet joka päivä viihtyneet esim ruoka ei oikein ollut maistunut siellä.Ensimmäinen kysymys olikin, kun olin kentällä vastassa.Onko sinulla ukki ruokaa valmiina.:)
        Ennen näitä painikavereita, siinä parikymmentä vuotta, asuntovaunun kanssa
        kierreltiin tätä omaa kotimaata parin kolmen jopa neljänkin vaunu porukan kanssa yhdessä lomilla ja viikonloppuisin.Nytten vaunu seistä tököttää paikallaan tuolla savon maisemissa.
        Nytkin pojat kovasti kinuavat vaunulle tai piilopirtille, mie vain en enää oikein tunnu jaksavan ajella pitkiä välimatkoja ja sitten vielä passata niissä olosuhteissa.

Shakkipeli on kovassa suosiossa jopa aivan nuorinta myöten.Ihmeen äkkiä he erilaiset nappuloitten siirrot oppivat.Keskenäänkin pelaavat aivan tosissaan, mitä nyt joskus tulee riitaa "et sinä saa sitä hevosta syödä vaikka minä sen siihen siirsin"...:)

Afrikan tähti ja monet noppa pelit on aina aikansa suosittuja, kunnes kyllästytään ja pistetään odottelemaan uusia aikoja.

Hyviä matkoja sinulle ja pienille ystävillesi.

T:189..

• Kamomilla!
        Otto-Vaan kirjoitti:

Kolme vilkasta poikaa, vanhin kymmenen ja toiset parinvuoden välein nuorempia.
        Ulkomaan elävien luo en kyllä hevillä lähde.Vanhempiensa kanssa ovat vähän reissailleet.Nytkin olivat etelä Euroopassa pariviikkoa, pojat eivät oikein olleet joka päivä viihtyneet esim ruoka ei oikein ollut maistunut siellä.Ensimmäinen kysymys olikin, kun olin kentällä vastassa.Onko sinulla ukki ruokaa valmiina.:)
        Ennen näitä painikavereita, siinä parikymmentä vuotta, asuntovaunun kanssa
        kierreltiin tätä omaa kotimaata parin kolmen jopa neljänkin vaunu porukan kanssa yhdessä lomilla ja viikonloppuisin.Nytten vaunu seistä tököttää paikallaan tuolla savon maisemissa.
        Nytkin pojat kovasti kinuavat vaunulle tai piilopirtille, mie vain en enää oikein tunnu jaksavan ajella pitkiä välimatkoja ja sitten vielä passata niissä olosuhteissa.

Shakkipeli on kovassa suosiossa jopa aivan nuorinta myöten.Ihmeen äkkiä he erilaiset nappuloitten siirrot oppivat.Keskenäänkin pelaavat aivan tosissaan, mitä nyt joskus tulee riitaa "et sinä saa sitä hevosta syödä vaikka minä sen siihen siirsin"...:)

Afrikan tähti ja monet noppa pelit on aina aikansa suosittuja, kunnes kyllästytään ja pistetään odottelemaan uusia aikoja.

Hyviä matkoja sinulle ja pienille ystävillesi.

T:189..

on minunkin lapsenlapseni tälläerää:8,4 ja 2v.Pienintä en ole vielä rohjennut matkoille ottaa,pidän tuota 4vuotta hyvänä rajana.
        Mieheni eläessä mekin vaunuiltiin monia vuosia.Valitettavasti taata ei ehtinyt tavata ainoatakaan lastenlastaan.Ehkä jotenkin haluan tehdä juuri niitä juttuja pienten kanssa,joita taata ja minä tehtiin omien lastemme kanssa.Mieheni vaan otti aina laskettelu ja uintireissuille muittenkin lapsia siitä numeroa tekemättä.Minä olen siihen arka ja en rehellisesti sanottuna jaksakaan.Näissä omissa on ihan tarpeeksi.
        Kyllähän se yksin lasten kanssa reissaamine voimille käypi, mutta ei kannata ottaa hirveitä ajotavoitteita ja hyvä on pysähtyä jonnekin edes pariksi päiväksi.Nyt viikon reissussa ajoin 1600 km.Asuntoauto on tosi hyvä ajettava,nautintoa suorastaan.
        Hienoa olisi,jos voisi lyödä jonkun toisen kanssa homman yhteen ja päästä sillä lailla vähän helpommalla.Yksi vaihtoehto olisi,että vaikka ajaisi eri kyydeillä niin reitti ja pysähdyspaikat olisi samat.Onkohan kellään kokemuksia moisesta,pitäisi varmaan kysellä tuolla matkailu palstoilla.
        En osaa shakkia itsekkään, mutta ilmeisesti se on pelien kuningas, kun täälläkin jo useampi on sitä kehunut.Ja taatusti älyllisesti kehittävää.
        Hyviä paineja vaan teidän porukalle - varo vaan ettei hartiat kastu!
        Mitä tarkoittaa toivotuksesi 189..? Tulin uteliaaksi

• Otto-:
        Kamomilla! kirjoitti:

on minunkin lapsenlapseni tälläerää:8,4 ja 2v.Pienintä en ole vielä rohjennut matkoille ottaa,pidän tuota 4vuotta hyvänä rajana.
        Mieheni eläessä mekin vaunuiltiin monia vuosia.Valitettavasti taata ei ehtinyt tavata ainoatakaan lastenlastaan.Ehkä jotenkin haluan tehdä juuri niitä juttuja pienten kanssa,joita taata ja minä tehtiin omien lastemme kanssa.Mieheni vaan otti aina laskettelu ja uintireissuille muittenkin lapsia siitä numeroa tekemättä.Minä olen siihen arka ja en rehellisesti sanottuna jaksakaan.Näissä omissa on ihan tarpeeksi.
        Kyllähän se yksin lasten kanssa reissaamine voimille käypi, mutta ei kannata ottaa hirveitä ajotavoitteita ja hyvä on pysähtyä jonnekin edes pariksi päiväksi.Nyt viikon reissussa ajoin 1600 km.Asuntoauto on tosi hyvä ajettava,nautintoa suorastaan.
        Hienoa olisi,jos voisi lyödä jonkun toisen kanssa homman yhteen ja päästä sillä lailla vähän helpommalla.Yksi vaihtoehto olisi,että vaikka ajaisi eri kyydeillä niin reitti ja pysähdyspaikat olisi samat.Onkohan kellään kokemuksia moisesta,pitäisi varmaan kysellä tuolla matkailu palstoilla.
        En osaa shakkia itsekkään, mutta ilmeisesti se on pelien kuningas, kun täälläkin jo useampi on sitä kehunut.Ja taatusti älyllisesti kehittävää.
        Hyviä paineja vaan teidän porukalle - varo vaan ettei hartiat kastu!
        Mitä tarkoittaa toivotuksesi 189..? Tulin uteliaaksi

Sinä oletkin pirteä hyväkuntoinen mummeli, kun noin pitkiä reissuja heität.
        Olet aivan oikeassa, kyllä reissut on aina helpompi heittää kun on "varakuski" mukana.
        Kerran olen ollut pulassa tai oikeammin toiset pulassa kun kuski (siis minä) sairastui kesken matkan.Aika immeiset pääsi kyllä jatkamaan matkaa, minä tulin sitten viikkoa myöhemmin viipyy autolla oman kunnan lasarettiin.Onneksi silloin ei ollut vielä painikaverit mukana kuvioissa.
        Kyllä siitä tapauksesta jäi vähän takaraivoon pientä varovaisuutta ja pelkoa.
        Aivan sen takia en mielelläni lähde yksin heidän kanssaan pitemmälle matkalle.

Mitähän numeroita minä mahdoin piirrellä.Kun oikein siristän silmiäni niin näyttäs olevan kun eräs viisinumeroinen jäsen numero.
        Eikö sinulla ole sellaista ?

• Kamomilla!
        Otto-: kirjoitti:

Sinä oletkin pirteä hyväkuntoinen mummeli, kun noin pitkiä reissuja heität.
        Olet aivan oikeassa, kyllä reissut on aina helpompi heittää kun on "varakuski" mukana.
        Kerran olen ollut pulassa tai oikeammin toiset pulassa kun kuski (siis minä) sairastui kesken matkan.Aika immeiset pääsi kyllä jatkamaan matkaa, minä tulin sitten viikkoa myöhemmin viipyy autolla oman kunnan lasarettiin.Onneksi silloin ei ollut vielä painikaverit mukana kuvioissa.
        Kyllä siitä tapauksesta jäi vähän takaraivoon pientä varovaisuutta ja pelkoa.
        Aivan sen takia en mielelläni lähde yksin heidän kanssaan pitemmälle matkalle.

Mitähän numeroita minä mahdoin piirrellä.Kun oikein siristän silmiäni niin näyttäs olevan kun eräs viisinumeroinen jäsen numero.
        Eikö sinulla ole sellaista ?

numeroa.Mieheni eläessä toki oli,mutta nyt teen asuntoautoreissun vain kerran vuodessa ja silloin vuokra-autolla.
        Nyt on herännyt sellainen pieni ajatuksenalku,että jos vuokraisi ihan pienen asuntoauton ja lähtisi syksyllä katsomaan oikein kunnon Lappia;ihan päälaelle asti ja käsivarteen.Kävisi kapuamassa pitkästä aikaa Saanan rinteillä ja syömässä vaikka Kaunispäällä munkkeja.Ja vieläköhän Jounilla on kauppa pystyssä?
        Olen vuorotteluvapaalla,että nyt olisi hyvä toteuttaa tuokin juttu.En tiedä tulisiko mökkimajoitus yksikseen kyllä halvemmaksi.Joskin tykkään,kun autossa saa keitellä kaffit ja ruuat milloin vaan ja saa syödäkseen mitä haluaa.

Kieltämättä olen ihan hyväkuntoinen mummeli,mutta ennenkaikkea oon niitä,jotka nauttii ajamisesta.Varsinkin myöhäinen ilta ja aikainen aamu on upeaa ajoaikaa.

Itseänikin pelottaa lähtea yksin lapsen kanssa ulkomaille juuri sen takia,että miten lapsi selviäisi,jos minulle sattuisi jotain.Kotimaassa matka lasten vanhempiin ei kuitenkaan ole tavoittamaton ja ihmiset ympärillä puhuu suomea.

Koitahan jaksaa sen triios kanssa.Minulla on tällä kertaa "hengähdystauko".Yksinolokin on välillä ihan kivaa!

• Minä ja mun lähisuku sekä paras ystäväni lapsineen, käymme perinteisesti vuokratulla pikkubussilla kotipaikkakunnallani perikunnan kesämökillä maalaislomaa viettämässä.

Muutoin lapsenlapsen kanssa kuljetaan uimassa maauimalassa ja uimahallissa. Saunotaan kerrostalosaunassa, pelataan pallopelejä, frisbeetä heitellään, rakennetaan leegoja, käydään ruotsinlaivoilla, fillaroidaan kauppakeskukseen ja syödään ulkona...

• Kamomilla!

kaikkea mukavaa yhdessä!Moni isovanhempi on varmaan kateellinen sinulle.On iso onni, kun voi elää lähellä lapsenlapsiaan.

Joskus 80-luvun lopulla teimme lastemme js siskoni perheen kanssa yhteisen pikkubussimatkan Ruotsi - etelä-Norja - pohjois-Norja -pohjois-Ruotsi-Suomen lappi.Voit arvata,että "linja-autossa" oli tunnelmaa.Ja mökeissä myös.Neljä aikuista ja neljä lasta:2-8v. Mutta silloin oltiin nuoria ja jaksavaisia.Sellaisilla matkoilla ystävyys punnitaan ja opitaan tuntemaan toisensa perinpohjin.

• Kamomilla! kirjoitti:

kaikkea mukavaa yhdessä!Moni isovanhempi on varmaan kateellinen sinulle.On iso onni, kun voi elää lähellä lapsenlapsiaan.

Joskus 80-luvun lopulla teimme lastemme js siskoni perheen kanssa yhteisen pikkubussimatkan Ruotsi - etelä-Norja - pohjois-Norja -pohjois-Ruotsi-Suomen lappi.Voit arvata,että "linja-autossa" oli tunnelmaa.Ja mökeissä myös.Neljä aikuista ja neljä lasta:2-8v. Mutta silloin oltiin nuoria ja jaksavaisia.Sellaisilla matkoilla ystävyys punnitaan ja opitaan tuntemaan toisensa perinpohjin.

Tää perinne on alkanut aikoinaan hautajaisista, sukua on etelässä ja vainajat kuljetetaan kotipaikkakunnalle sukuhautaan, niin on ollut hauskat saattomatkat. Vainaja ajaa taksinkyydillä arkussa saattajan kanssa edellä ja suku linja-autolla perässä.

Nyt lähisuku on pienentynyt ja vanhimmat ovat tädit huonossa kunnossa, joten pikkubussilla mennään nykyään, ja toistaiseksi ilman vainajia, heh heh...

• Kamomilla!
        miljoona kirjoitti:

Tää perinne on alkanut aikoinaan hautajaisista, sukua on etelässä ja vainajat kuljetetaan kotipaikkakunnalle sukuhautaan, niin on ollut hauskat saattomatkat. Vainaja ajaa taksinkyydillä arkussa saattajan kanssa edellä ja suku linja-autolla perässä.

Nyt lähisuku on pienentynyt ja vanhimmat ovat tädit huonossa kunnossa, joten pikkubussilla mennään nykyään, ja toistaiseksi ilman vainajia, heh heh...

hyvää surutyötä nuo teidän hautajaisreissut.
        Ja ihanaa,että niistä on nyt tullut hauskaa yhdessäoloa.

• lähteväni muutaman lapsenlapseni kanssa pohjoiseen, mutta se kariutui nyt tältä kesältä selkävaivaani, ajomatka on liian pitkä.

Tahtoisin opettaa heidät pitämään Lapista.

• vähemmän

koneella nii selkäkin kestää

• Kamomilla!

ajella? Olisitko vetänyt vaunua,ajanut asuntoautolla vai ajellut henkilöautolla ja yöpynyt mökeissä tai teltassa?

Just tollasissa tilanteissa olis hyvä,kun olis se matkakumppani(aikuinen).Toinen vois ajaa enemmän ja toinen viihdyttäis ajoaikana pitkästyviä lapsia.Ja ihana olisi pitemmän ajomatkan jälkeen panna silmät kiinni vaikka vain 15 minuutiksi.
        Niin ja ,jos laittelee sapuskaa levähdyspaikalla voisi toinen olla lasten kanssa ulkona ja kattaa pöytää,kun toinen kokoailisi.
        Olisikohan tuttavapiirissäsi ketään yksinäistä isovanhempaa,jolla olisi intoa lähteä kimppaan. Ihanteellisinta olisi ,jos se toinen olisi mies (auton tekniikkapuoli ja ne hankalimmat peruutukset),mutta eihän mies ja nainen voi tehdä mitään yhdessä ilman että on suhde tai ainakin ulkopuoliset pitää sitä itsestäänselvyytenä ja sitä juorurumbaa ei kukaan kestä.
        Lappi on ihana, mutta paljon nähtävää ja koettavaa on myös itäisessä Suomessa.
        Esim.Ilomantsi on täynnä näkemistä ja kokemista.

Mistäpäin Suomea oletkaan - tuli vaan mieleen?

• Pirre*
        vähemmän kirjoitti:

koneella nii selkäkin kestää

seisten mie nytki kirjoitan..

• Pirre*
        Kamomilla! kirjoitti:

ajella? Olisitko vetänyt vaunua,ajanut asuntoautolla vai ajellut henkilöautolla ja yöpynyt mökeissä tai teltassa?

Just tollasissa tilanteissa olis hyvä,kun olis se matkakumppani(aikuinen).Toinen vois ajaa enemmän ja toinen viihdyttäis ajoaikana pitkästyviä lapsia.Ja ihana olisi pitemmän ajomatkan jälkeen panna silmät kiinni vaikka vain 15 minuutiksi.
        Niin ja ,jos laittelee sapuskaa levähdyspaikalla voisi toinen olla lasten kanssa ulkona ja kattaa pöytää,kun toinen kokoailisi.
        Olisikohan tuttavapiirissäsi ketään yksinäistä isovanhempaa,jolla olisi intoa lähteä kimppaan. Ihanteellisinta olisi ,jos se toinen olisi mies (auton tekniikkapuoli ja ne hankalimmat peruutukset),mutta eihän mies ja nainen voi tehdä mitään yhdessä ilman että on suhde tai ainakin ulkopuoliset pitää sitä itsestäänselvyytenä ja sitä juorurumbaa ei kukaan kestä.
        Lappi on ihana, mutta paljon nähtävää ja koettavaa on myös itäisessä Suomessa.
        Esim.Ilomantsi on täynnä näkemistä ja kokemista.

Mistäpäin Suomea oletkaan - tuli vaan mieleen?

Itä-Suomessahan me ollaan. :)

Oli semmoinenkin suunnitelma, että lähettäisiin siskon kanssa hänen asuntoautollaan matkaan, muta siihen suunnitelmaan ei lapsien mukaan tulo kuulunut, naisporukalla oisi lähetty, - hänen mies kun matkusti tuonilmaisiin viime kesänä :(

Itekseni ajattelin jos oisin lähtenyt lasten kanssa , ja pyytänyt ystävättäreni toiseksi, mutta ei tänä suvena taijja kyvetä pitkille ajomatkoille, - pitäsi sopia seisomaan autossa osan matkaa :)

Ja, voisihan se olla aika riskaapeliakin lähteä ihan ennen tuntemattoman miespuolisenkin kanssa, ehkä pitäisi olla pitemmältä ajalta tietoa mitä hän on miehiään, sitä kun on kaikenlaista kulkijaa heissäkin...

• Kamomilla!
        Pirre* kirjoitti:

Itä-Suomessahan me ollaan. :)

Oli semmoinenkin suunnitelma, että lähettäisiin siskon kanssa hänen asuntoautollaan matkaan, muta siihen suunnitelmaan ei lapsien mukaan tulo kuulunut, naisporukalla oisi lähetty, - hänen mies kun matkusti tuonilmaisiin viime kesänä :(

Itekseni ajattelin jos oisin lähtenyt lasten kanssa , ja pyytänyt ystävättäreni toiseksi, mutta ei tänä suvena taijja kyvetä pitkille ajomatkoille, - pitäsi sopia seisomaan autossa osan matkaa :)

Ja, voisihan se olla aika riskaapeliakin lähteä ihan ennen tuntemattoman miespuolisenkin kanssa, ehkä pitäisi olla pitemmältä ajalta tietoa mitä hän on miehiään, sitä kun on kaikenlaista kulkijaa heissäkin...

mansikoita pakkaseen.Nappasen niitä lisää tuolta torilta,ota sinä vaikka vaniljajätskipaketti kioskilta ja tuu poikkeemaan,niin herkutellaan ja jutellaan.Taidat olla melki naapurista!Olen vuorotteluvapaanvietossa Ilomantsissa (toteutan yhtä unelmaani).
        Harmi,ettei reissunne toteutunut,olisi varmaan tehnyt tosi hyvää siskollesi.Tiedän mistä puhun.
        Selkävaivat ovat todella rasittavia ja elämää rajoittavia.Ja kun olet kipeä,et pysty etkä jaksa liikkua.Ja kun et liiku,selkä kangistuu ja kipeytyy entisestään.
        Asuntoautossa olisi se hyväpuoli,että voisi välillä olla ajonaikanakin pitkällään.

Oletko ortodoksi? Lähdepä Ilomantsiin ensi viikonloppuna praasniekoille!

• Pirre*
        Kamomilla! kirjoitti:

mansikoita pakkaseen.Nappasen niitä lisää tuolta torilta,ota sinä vaikka vaniljajätskipaketti kioskilta ja tuu poikkeemaan,niin herkutellaan ja jutellaan.Taidat olla melki naapurista!Olen vuorotteluvapaanvietossa Ilomantsissa (toteutan yhtä unelmaani).
        Harmi,ettei reissunne toteutunut,olisi varmaan tehnyt tosi hyvää siskollesi.Tiedän mistä puhun.
        Selkävaivat ovat todella rasittavia ja elämää rajoittavia.Ja kun olet kipeä,et pysty etkä jaksa liikkua.Ja kun et liiku,selkä kangistuu ja kipeytyy entisestään.
        Asuntoautossa olisi se hyväpuoli,että voisi välillä olla ajonaikanakin pitkällään.

Oletko ortodoksi? Lähdepä Ilomantsiin ensi viikonloppuna praasniekoille!

Tilasin 15 kg puhdistettuja marjoja, ja haen ne huomenna pakastettavaksi, ja ah hieman sulan vaniljajäätelön-, tai ihan maidon kanssa mansikkamaitona, mikä sen ihanampaa naminami..huomenna herkuttellaan rutosti :)

Liikuntaa minulla on ollut, ehkä liikaakin tässä työmaassani, - rappeumia ruodossa kuulemma ja ahtaumia juurikanavissa, eli ehkä puukkoa tarjoovat, kuhan käyn mangneetissa ensin ja nähään tilanne selvemmin.

Olen liikunnallinen ihminen ihan luonnostaan, olen tykännyt hiihtää, rullaluistella uida ja vaikka mitä, mutta luut taitaa pettää nyt :(, niihin ei auta mikkää - näköjään.

Meidän muu pere on ortodokseja, minä en - mutta se seurakunta minullekin läheisempi kuin omani. Praasniekoissa en ole koskaan käynyt, oisikin mielenkiintoista joksu nekin nähä ja kokea, - mutta tuttuja oisi varmasti sielläkin - luulen :))

• Kamomilla!
        Pirre* kirjoitti:

Tilasin 15 kg puhdistettuja marjoja, ja haen ne huomenna pakastettavaksi, ja ah hieman sulan vaniljajäätelön-, tai ihan maidon kanssa mansikkamaitona, mikä sen ihanampaa naminami..huomenna herkuttellaan rutosti :)

Liikuntaa minulla on ollut, ehkä liikaakin tässä työmaassani, - rappeumia ruodossa kuulemma ja ahtaumia juurikanavissa, eli ehkä puukkoa tarjoovat, kuhan käyn mangneetissa ensin ja nähään tilanne selvemmin.

Olen liikunnallinen ihminen ihan luonnostaan, olen tykännyt hiihtää, rullaluistella uida ja vaikka mitä, mutta luut taitaa pettää nyt :(, niihin ei auta mikkää - näköjään.

Meidän muu pere on ortodokseja, minä en - mutta se seurakunta minullekin läheisempi kuin omani. Praasniekoissa en ole koskaan käynyt, oisikin mielenkiintoista joksu nekin nähä ja kokea, - mutta tuttuja oisi varmasti sielläkin - luulen :))

koko pere vaan Iljan praasniekoille!Varmaan olis tuttuja ja tultais tutuiksi!Olen liittymässä ort.kirkkoon.

Jospa leikkauksen jälkeen pystyisit taas nauttimaan ainakin jostain liikunnasta.Uinti ja allasjuoksu ovat ainakin vois olla hyviä.Luulen,en tiedä.Itse sauvakävelen ja nyt täällä vaaramaastoissa oon pyöräillyt melkoisia matkoja. On vähän mäkisempää kuin mihin olen tottunut.Karhuilla vaan pohjalais"tyttöä" täällä pelottelevat.

• Pirre*
        Kamomilla! kirjoitti:

koko pere vaan Iljan praasniekoille!Varmaan olis tuttuja ja tultais tutuiksi!Olen liittymässä ort.kirkkoon.

Jospa leikkauksen jälkeen pystyisit taas nauttimaan ainakin jostain liikunnasta.Uinti ja allasjuoksu ovat ainakin vois olla hyviä.Luulen,en tiedä.Itse sauvakävelen ja nyt täällä vaaramaastoissa oon pyöräillyt melkoisia matkoja. On vähän mäkisempää kuin mihin olen tottunut.Karhuilla vaan pohjalais"tyttöä" täällä pelottelevat.

tuo leikkaus juttu..

Mutta Kiitos kutsusta, kylläkin tuleva viikonloppu on jo varattu menoille, pikku reisu Savon piäkaapunkkiin, - mennään perjantaina pikku sisävesiristeilijällä Savonlinnasta Kuopijjoon, ollaan yö hotellissa ja tullaan sitten maanteitse pois poikkeen..teatteria ja semmoista luvassa.

Muuten vaikka oisin pyyhätäny pruasniekkoihin, meijjän kielellä sannoin.

Mutta miets pohojalaanen on eksyny sisämuahan, ahistaako? :)

• Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

tuo leikkaus juttu..

Mutta Kiitos kutsusta, kylläkin tuleva viikonloppu on jo varattu menoille, pikku reisu Savon piäkaapunkkiin, - mennään perjantaina pikku sisävesiristeilijällä Savonlinnasta Kuopijjoon, ollaan yö hotellissa ja tullaan sitten maanteitse pois poikkeen..teatteria ja semmoista luvassa.

vihreitä tahtoo tulla kun yritän nopsaan kirjoittaa, sorry, toivottavasti sait selvää..

• Kamomilla!
        Pirre* kirjoitti:

tuo leikkaus juttu..

täällä on mukava asustella.Voisin vaikka jäädä!
        Miksi tulin tänne? Hulluuttani - varmaan.Ainakin muitten mielestä.
        Hyvä,ettet kysyny,että onko mulla mies täällä?Jokunen on kysynyt ja arvaat varmaan vastauksen.
        EI OO !!! Vapaita ja ok-tyyppejä yli 50v miehissä ei juuri oo.Eikä nekään sitten satu piittaamaan musta.Se on sitten siinä.
        Luonto ja haluni liittyä ortodoksikirkkoon - siinä syyt.Niin ja kunnon irtiotto.
        Sain lapset aikuisiksi, myin omakotitaloni,sain vuorotteluvapaan.Siitä se lähti.

Sullahan tuntuu olevan mukava viikonloppu tulossa.Toivotaan, että selkäsi unohtais vihoitella. Kivaa viikonloppua koko pereelle (ihana sana)!

• Pirre*
        Kamomilla! kirjoitti:

täällä on mukava asustella.Voisin vaikka jäädä!
        Miksi tulin tänne? Hulluuttani - varmaan.Ainakin muitten mielestä.
        Hyvä,ettet kysyny,että onko mulla mies täällä?Jokunen on kysynyt ja arvaat varmaan vastauksen.
        EI OO !!! Vapaita ja ok-tyyppejä yli 50v miehissä ei juuri oo.Eikä nekään sitten satu piittaamaan musta.Se on sitten siinä.
        Luonto ja haluni liittyä ortodoksikirkkoon - siinä syyt.Niin ja kunnon irtiotto.
        Sain lapset aikuisiksi, myin omakotitaloni,sain vuorotteluvapaan.Siitä se lähti.

Sullahan tuntuu olevan mukava viikonloppu tulossa.Toivotaan, että selkäsi unohtais vihoitella. Kivaa viikonloppua koko pereelle (ihana sana)!

sana on P -Karjalaks - "Perreelle" :)

Voipi olla kestämistä näissä viännöissä :))

• HTZA

Miltä ne näyttäis jos niitä olis.
      Lapset on aika eläväisiä, niistä ei ikinä tiedä minkä värisiä olisivat "Papan pienet kultit".
      Kolme lasta, kolme lastenlasta, hauskinta olisi pitää sylissä kaikkia yhtäaikaa, musta, punainen ja keltainen!
      :)

• Kamomilla!

ihanaa pitää niitä sylissään kaikkia yhtäaikaa.Näin kesällä lapset ovat kaikki illalla ruohonvihreitä ja hiekanruskeita ihonväristään riippumatta.Ja kaikissa on pehmeä uimaveden tuoksu!Ja heissä on auringon lämpöä vielä aamuun asti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      174
      1192
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      867
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      803
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      748
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      47
      634
    6. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      559
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      304
      558
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      231
      551
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      51
      529
    10. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      7
      510
    Aihe