Kuka sen masennuksen toteaa?

vittumainen äiti

Kaikki ärsyttää, väsyttää, mikään ei huvita... Olen muuttunu aika paskamaiseksi ihmiseksi. Tai sitten olen masentunu.

Mutta kuka sen masennuksen toteaa? Asun oikeastaan ulkomailla, joten olen neuvolasysteemistä ulkona. Kukaan ei ole tainnut synnytyksen jälkeen kysellä, että kuinka minulla itselläni menee. Nyt Suomessa lomalla voisin mennä vaikka yksityiselle lääkärille, mutta kenelle? Yleislääkärille, psykiatrille...? Ja kuinka kauan siinä diagnosoinnissa kestää? Ottaako ne jotain kokeita?

Vauva on jo vuoden, ja onhan tässä ollut kaikenmaailman elämänmuutosta, mutta kun tuntuu ettei saa oikein elämänpäästä kiinni. Ja sitten syyttää kaikkia läheisiä ja kadehtii kavereita.

3

341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jsiuus

      lääkärille taikka perheneuvola ehkä vielä parempi, ne laittaa sieltä sitten psykiatrille tms. ei oteta kokeita täytät vaan muutaman lapun missä arvioit itseäsi ja lääkäri lukee ne ja sanoo minkä asteen masennus on kyseessä. ite kävin n. puoli vuotta sitten ja oli papereiden mukaan vakava masennus. sain reseptit lääkkeisiin, jotka eivät tehonnut ja väsyttivät ihan hirveästi. sain uuden reseptin vahvempiin ja ne auttoi ehkä vähän, mutta jätin kuurin kesken koska mieleni pikkaisen koheni enkä kokenut lääkkeitä hyväksi koska olin jo ennestään väsynyt ja ne väsytti vielä enemmän ja piti hoitaa puolivuotiasta poikaani. ja lääkkeet vievät sen todellisuuden tajun ja niihin voi jäädä koukuun. nykyään otan lääkkeen silloin tällöin jos ei meinaa saada nukutuksi.

    • Apua saa

      Men mielenterveystoimistoon tai soita sinne ensin ja varaa aika. Kerro siellä huolesi niin he miettivät sinun kanssa yhdessä mitä kannattaa tehdä.

      On hyvä jos itse tunnistaa tarvitsevansa apua. Joskus se vain voi vaikuttaa työntekijöihin ja he saattavat vähätellä tilannettasi mutta ole vahvana vaadi apua.

    • hanzq

      Omaan terveyskeskukseen otat yhteyttä, sieltä saat ajan lääkärille/hoitajalle, joka ohjaa eteenpäin.

      Kovasti jaksamista!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2703
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2290
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2040
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      14
      1775
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe