Uskallatko elää ja etsiä uusia kokemuksia?

Eräänä aamuna., seesteisyys.

Mielen seesteisyys, rauhallinen ja elämään tyytyväinen olotila, sanoisinko onnellinen omalla tavallaan.
Paavo Kajanderin sanoin....
" Kaikki kun taasen nään, on sielullain pyhäpäivä,
valkoinen tupa sen, työn tomut laastu on pois,
kaikki on tyntä ja rauhaisaa, vaan rinta se sykkää,
muiston kellot kun kaukaa soi."

Joskus mielessä on kapinaa, se on kai tarpeenkin, koska ei ole hyvä vain alistua vahvempien edessä. Oma tahto on jokaisella, omat ajatukset on parempi kertoa, kuin antaa vaikutelma tahdottomasta, päättämättömästä ja ajatuksettomasta minuudesta.
Kaikkea ei ole tarpeen sanoa kerralla, muuten keskustelu loppuu.

Nyt makoilin tuossa viileällä lakanalla, ikkunat auki, hiljaisuus ihan käsin kosketeltavaa kun edes lokkien parvi ei tänä aamuna häirinnyt huudoillaan.
Mielessä kävin läpi elämän eri vaiheita,- kuin olisin lukenut elämäni vuosikirjaa takasivulta alkaen.

Eilen juuri puhuin ystäväni kanssa elämän elämisestä tässä ja nyt. Uusien kokemusten ja elämysten etsiminen ei ole koskaan liian aikaista, myöhässä on jo tässä iässä monestakin asiasta.
Enää ei jaksa valloittaa vuoren huippua, ei juosta maratonia, lukemattomia asioita joihin on jo liian vanha, tai liian voimaton.
Vastapainona on enemmän asioita joista vielä voi nauttia kun ja jos haluaa elää täysipainoista elämää. Olen taas innostunut monesta jutusta. Eipä jää aikaa kiukutella kenellekään kun on mielekästä tekemistä ja suunnitelmia uusista asioista.
Kaiken aikaa pitäisikin olla utelias elämälle, purjehtia täysin purjein kohti uusia rantoja, uusia kokemuksia ja elämyksiä.

L.Onerva kirjoitti ;...."ja tiettömillä reiteillä kun haimme tienhaaraa,
niin kokka tunsi komentonsa; aina kohti vaaraa!
ja purjehet puhelivat; reivata ei!"

Usein joudun kyllä sanomaan itsellenikin ettei kaikkia vaaroja kannata pelätä etukäteen.
Arkuus estää kokemasta monia asioita, koskenlasku yksi niistä jonka haluaisin kokea, mutta en vain uskalla.
Harkintaa ja taas harkintaa.... sellainen olen aina ollut, vaikka olen kyllä tehnyt muutamia äkkipäätöksiäkin ja ihme kyllä, omaksi hyödykseni ovat lopulta osoittautuneet.

Seesteisyys on kyllä sana joka kuvaa tapahtumattomuuttakin. Olotilaansa onnellinen, sitäkin, mutta voihan mielikuvissa silti elää uuden kokemisen halu, pyrkimys kokea vielä tuo ja tuo.... kun ikää kertyy joka päivä ja vaivojenkin summa, sekään ei ole enää vakio.

Ps. Nyt sitä uutta etsimään ja kokemaan, kiireinen viikko onkin edessä.

17

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuin vienoinen tuuli

      Elämän seesteisyys ja kaikkinainen harmonia sulautuen mielen tyyneyteen ynnä kaiken kattavaan humanismiin, ystävällisyyteen ja sisäiseen tasapainoon, se olkoon meidän kaikkien tavoitteena tässä vanhuutemme ovella, joka ovi jo on hieman raollaan tuonne ehtoopuolen hämärään, missä arvaamaton tulevaisuus meitä odottaa. Mutta sisäinen rohkeutemme, seesteisen mielemme siivilöimänä, auttaa kohtaamaan tulevaisuuden haasteet vapisematta, järkkymättä voimme luottaa aina Tuoksuvatun kaiken kattavaan humanismiin , jota toivon mukaan jokainen ohjenuoranaan ja kannustimenaan voi pitää. Kulkekaamme täälläkin palstalla Tuoksuvatun sulohengessä, hänen sanansa olkoon musiikkia korvillemme, sakramenttina kaikkeen hyvään pyrkiessämme.

      • Ihmetellen, kummastellen

        Edellisessä mielipide ja omia ajatuksia, sinä annat ohjeen, että kaikkien pitää ajatella samoin.

        Aloituksessa ei löydy ohjeita ajatteluun.

        Vastannut et mihinkään, halveksunta kuultaa rivi riviltä.


      • kirveli
        Ihmetellen, kummastellen kirjoitti:

        Edellisessä mielipide ja omia ajatuksia, sinä annat ohjeen, että kaikkien pitää ajatella samoin.

        Aloituksessa ei löydy ohjeita ajatteluun.

        Vastannut et mihinkään, halveksunta kuultaa rivi riviltä.

        ...käyttämään "delete"- nappulaa, olisin heti pyyhkinyt pois ihmettelijän "vastauksen". Mitä hän sitten vastasi?
        Itse yritän joka päivä kokea jotain uutta ja ihmeellistä, - muualla kuin täällä palstoilla tietysti.


      • *Kukkahame*
        kirveli kirjoitti:

        ...käyttämään "delete"- nappulaa, olisin heti pyyhkinyt pois ihmettelijän "vastauksen". Mitä hän sitten vastasi?
        Itse yritän joka päivä kokea jotain uutta ja ihmeellistä, - muualla kuin täällä palstoilla tietysti.

        Kaikenlasta tulle kokeiltua ja yritettyä, nyt on aikaa ja vielä riittää voimia.
        Entisiäkin on tunnusteltu miltä se nyt maistuu, meitä on sellainen pieni ryhmä tapaamme yhdessä ja erikseen, nuorena olimme 'tuullettumassa' 1x kk ja se on sellaista nautintoa jota ei hevin unohda.
        No sitähän piti verestää, ei tuntunut yhtään niin hyvältä, koko viikonloppu aivan eri paikkakunnalla ja olihan se toisenlaista kun kotona, vaan se jokin jäi puuttumaan, tietty nyt on vaan vapaata, sellaisia pyrähdyksiä ei ole tarpeen edes tehdä.
        Aina kehitellään uusia juttuja ja reissuja milloin minnekin, käsitöitä, aivan mitä milloinkin mieleen juolahtaa jos se vaan saa yhteisen hyväksynnän.
        Yksinkin voi nauttia, vapaudesta ja teatterista ym.. kokeilla pitää, eihän muuten tiedä.


      • pilvi*
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Kaikenlasta tulle kokeiltua ja yritettyä, nyt on aikaa ja vielä riittää voimia.
        Entisiäkin on tunnusteltu miltä se nyt maistuu, meitä on sellainen pieni ryhmä tapaamme yhdessä ja erikseen, nuorena olimme 'tuullettumassa' 1x kk ja se on sellaista nautintoa jota ei hevin unohda.
        No sitähän piti verestää, ei tuntunut yhtään niin hyvältä, koko viikonloppu aivan eri paikkakunnalla ja olihan se toisenlaista kun kotona, vaan se jokin jäi puuttumaan, tietty nyt on vaan vapaata, sellaisia pyrähdyksiä ei ole tarpeen edes tehdä.
        Aina kehitellään uusia juttuja ja reissuja milloin minnekin, käsitöitä, aivan mitä milloinkin mieleen juolahtaa jos se vaan saa yhteisen hyväksynnän.
        Yksinkin voi nauttia, vapaudesta ja teatterista ym.. kokeilla pitää, eihän muuten tiedä.

        ilman etsimistäkin kaikenlaista mukavaa.Eri ikäkausina etsiytyy itseään kiinnostaviin asioihin kuin itsestään.

        Koen vielä tässä,tai vasta tässä iässä olevani villinä ja vapaana,kunhan huolehdin itsestäni. Elämä on niin täynnä ihmeitä, ja mahdollisuuksia kun malttaisi lähtä lietsuun:

        Viihdyn kesät puutarhassani mökillä,vaikka nyt ajattelen jo Hels.kauppatoria- laivoineen

        kuunarit ruokatarjoiluineen,ja meren kimallusta lokkien kirkunaa-----siellähän jo kävin! :D
        Mikään ei estä lähtemästä...ei työt paina tällä hetkellä! On niin hyvä kaalikeitto tulossa
        että sitähän en jätä.... On tuo mielikuvitus siunattu asia-----"näin kaikki silmissäni !

        Luis Armstrongin laulama iki-ihana" And i think for my self, what a wonderfull world !

        tuli vielä mukaan :D Eletään----- ja nautitaan elämästämme.


      • ironian
        Ihmetellen, kummastellen kirjoitti:

        Edellisessä mielipide ja omia ajatuksia, sinä annat ohjeen, että kaikkien pitää ajatella samoin.

        Aloituksessa ei löydy ohjeita ajatteluun.

        Vastannut et mihinkään, halveksunta kuultaa rivi riviltä.

        poikasella,oli minun tulkintani tuosta soljuvan kaunokirjallisesta osallistumisesta.


      • Kaunoinensielu
        ironian kirjoitti:

        poikasella,oli minun tulkintani tuosta soljuvan kaunokirjallisesta osallistumisesta.

        Kun uskaltaisikin omalla nikillään näitä "hienostuneita" ladella, vaan ei, ei uskalla. Aina on joku marmattamassa, että mikäs luulet olevasi, ja mun alhaisissa lukemissa mataava itsetuntoni taas hetkeksi kutistuu, niin että koskee. Kipuherkäksi kun olen tullut.

        Ihanaa on todeta, että sielun sisaria siellä hymyilee!


      • sielu*
        Kaunoinensielu kirjoitti:

        Kun uskaltaisikin omalla nikillään näitä "hienostuneita" ladella, vaan ei, ei uskalla. Aina on joku marmattamassa, että mikäs luulet olevasi, ja mun alhaisissa lukemissa mataava itsetuntoni taas hetkeksi kutistuu, niin että koskee. Kipuherkäksi kun olen tullut.

        Ihanaa on todeta, että sielun sisaria siellä hymyilee!

        aina uskalla,kun ei saa vastakaikua,-----päinvastoin. Näin jaksetaan kuitenkin kivasti, kun tietää,että joku jossain on olemassa joka hienotunteisesti osaa ilmaista ajatuksensa. Hyvää jatkoa---- hymyillen.


    • itsesi-ilmaisukausi meneillään,kiva!

      En enää etsi mitään,en tarkoituksella uusia asioita,uusia ihmisiä.
      Täytyy sanoa,että mahdottoman rohkea olen ollutkin nämä viime vuodet...jotenkin kuin loppuliriä ottanut.
      Voiskohan sanoo,että ihan "villi ja vapaa",hehheh.

      Harkitseva,,,,mitenkähän tuohon,en tarkoituksella edes harkitse,tunnen vaan,että näin teen ja siis silloin näin teen. Ja oikein on kaikki mennyt,vaikka kai moneen tienhaaraan olen jäänyt pällistelemään,että mites minä tässä nyt.

      Seesteisyys ei varmaankaan kohdalleni ennätä milloinkaan,mutta onnelliset olotilat...kyllä.

      Kaikki seuraava kuvaannollisesti:
      Vuoren huipuille olen kiivennyt,kosketkin laskenut,benji-hypyt hypännyt,mereellä myrskyssä purjehtinut.
      Mutta oikeasti tuo purjehtiminen on vielä tarkoitus toteuttaa,jospa vielä törmään ihmiseen,jolla on purjevene...

      Niin,paljon olen ennättänyt...onko se sittenkin seesteisyyttä,kun en hae enää mitään.

      Kuten tuolla toisessa ketjussa taisin mainita,olen sellainen ihminen,jolle aina sattuu ja tapahtuu.

      • kun lukematta laitoin taas tekstin menemään,harkitsematta....en loppuliriä kuitenkaan viel,vaan loppukiriä!!


      • susmorsian kirjoitti:

        kun lukematta laitoin taas tekstin menemään,harkitsematta....en loppuliriä kuitenkaan viel,vaan loppukiriä!!

        hinku kokee uutta ,mutta nyt olen saanut mielestäni asiani hyvin kuntoon. Olen aikoinani matkustellutpaljon ,enään ei se kiinnosta . En kylläkään missään rannoilla ole loikoillut koskaan.
        Monta maata on tullut nähtyä.
        Varmaankin yksi syy vapauteen tehdä mielijohteesta "yhtä sun toista" on siinä kun olen nuorena jäänyt leskeksi. Ja kokeillut monta enkä oikeaa löytänyt. Ei ole kylläkään sattunut kohdalleni ketään tosi huonoa.Miehistä puheenollen ,en tykkää sellaisesta joka laittaa itsensä toisen yläpuolelle.
        Ja hyvin on mennyt ja kokemuksiani en antaisi pois,luulen että olen jo kaiken saanutkin.
        Tässä nyt sitten nautin ja muistelen menneitä.


      • ullamirjami kirjoitti:

        hinku kokee uutta ,mutta nyt olen saanut mielestäni asiani hyvin kuntoon. Olen aikoinani matkustellutpaljon ,enään ei se kiinnosta . En kylläkään missään rannoilla ole loikoillut koskaan.
        Monta maata on tullut nähtyä.
        Varmaankin yksi syy vapauteen tehdä mielijohteesta "yhtä sun toista" on siinä kun olen nuorena jäänyt leskeksi. Ja kokeillut monta enkä oikeaa löytänyt. Ei ole kylläkään sattunut kohdalleni ketään tosi huonoa.Miehistä puheenollen ,en tykkää sellaisesta joka laittaa itsensä toisen yläpuolelle.
        Ja hyvin on mennyt ja kokemuksiani en antaisi pois,luulen että olen jo kaiken saanutkin.
        Tässä nyt sitten nautin ja muistelen menneitä.

        Olenhan ollut rohkea uudistuksille. Aikoinani jätin suomenmaan Taakseni enkä katsele taakseni (Olikose lootin vaimo) jäihän sinne silloin nuoruuteni muitot ja paikat jotka olimme mieheni kanssa laittaneet yhdessä. Ehkä juuri siksi oli katsottava uuteen elämään.
        Ja nyt onkin kaikki tullut taasen purettua menneisyydestäni (melkein kaikki) jätänpä jotain toiseenkin kertaan :-) Heippa tai moro niinkun meillä tampereellakin pruukattiin sanoa.


      • Tähdykkä
        ullamirjami kirjoitti:

        Olenhan ollut rohkea uudistuksille. Aikoinani jätin suomenmaan Taakseni enkä katsele taakseni (Olikose lootin vaimo) jäihän sinne silloin nuoruuteni muitot ja paikat jotka olimme mieheni kanssa laittaneet yhdessä. Ehkä juuri siksi oli katsottava uuteen elämään.
        Ja nyt onkin kaikki tullut taasen purettua menneisyydestäni (melkein kaikki) jätänpä jotain toiseenkin kertaan :-) Heippa tai moro niinkun meillä tampereellakin pruukattiin sanoa.

        En tiedä onko tämä nyt vastaus mihinkään mutta kokemuksia on minullakin
        olen ollut ehkä nuorempana hyvin arkakin kaikkeen uuteen ja outoon mutta
        vanhetessa rohkeus kasvaa ja osaa paremmin nauttia hyvistä kokemuksista

        Olen kokenut iloja ja myös suurta surua joka melkein maahan saakka painoi
        mutta sieltä kohottuani olen vahvempi ja rohkeampi ja nykyään nautin
        elämästäni vaikka elän sitä yksin, myös kaiken uuden kokeileminen ei ole
        minulle vierasta, pitkäksi ei aikani tule on niin paljon mitä voin vielä tehdä
        vaikka paljosta olen myös joutunut luopumaan ikäni vuoksi, se tuo aina
        tullessaan rajoituksia joita on joskus vaikea hyväksyä, joku puhui seesteisyydestä, sen olen saavuttanut , no en ehkä aina sitä tavoita mutta kuitenkin usein,olen kiitollinen siitä että lapset ja heidän lapsensa ovat ilonani,
        kuitenkin joskus olen kaivannut vierelleni aikuista ihmistä jakamaan tätä kaikkea mistä voi vielä nauttia ja iloita seesteistä vanhuutta joka on myös rikkaus jos osaa sen oikein ottaa, kiitollisena elämälle ja sen antajalle. Tähdykkä.


      • ymmärrän
        Tähdykkä kirjoitti:

        En tiedä onko tämä nyt vastaus mihinkään mutta kokemuksia on minullakin
        olen ollut ehkä nuorempana hyvin arkakin kaikkeen uuteen ja outoon mutta
        vanhetessa rohkeus kasvaa ja osaa paremmin nauttia hyvistä kokemuksista

        Olen kokenut iloja ja myös suurta surua joka melkein maahan saakka painoi
        mutta sieltä kohottuani olen vahvempi ja rohkeampi ja nykyään nautin
        elämästäni vaikka elän sitä yksin, myös kaiken uuden kokeileminen ei ole
        minulle vierasta, pitkäksi ei aikani tule on niin paljon mitä voin vielä tehdä
        vaikka paljosta olen myös joutunut luopumaan ikäni vuoksi, se tuo aina
        tullessaan rajoituksia joita on joskus vaikea hyväksyä, joku puhui seesteisyydestä, sen olen saavuttanut , no en ehkä aina sitä tavoita mutta kuitenkin usein,olen kiitollinen siitä että lapset ja heidän lapsensa ovat ilonani,
        kuitenkin joskus olen kaivannut vierelleni aikuista ihmistä jakamaan tätä kaikkea mistä voi vielä nauttia ja iloita seesteistä vanhuutta joka on myös rikkaus jos osaa sen oikein ottaa, kiitollisena elämälle ja sen antajalle. Tähdykkä.

        hyvin sinua, paljon samaa on omassa elämässäni!
        Kaikkea hyvää!
        toivottelee Satu.


    • ihana ja mielenkiintoinen on tää sinun kirjoituksesi, minä en ole ollut arka olen laskenut koskenki ja nuorenpana tuli kyllä rajojaniki kokeiltuu.
      Olen hypännyt myöski hyppyri mäestä, veikan päältä, luulivat etten uskalla, olisi näitä kertomisia mutta nyt hiukkasen kiire joten palaillaan asiaan.
      Hyvää kesän jatkoo, unta ja näläkää, heipat

      • nytkin

        Lähdin uimareissulle ihanalle metsäjärvelle ja iloisena metsän vehreydestä poikkesin polulta ja ilokseni törmäsin kanttarelleihin. Ja kun silmäilin kauemmas näin rinteellä osaksi piilossa useamman rykelmän näitä iloisenkeltaisia herkkuja. - ja lopuksi vielä kävin pulahtamassa suloisenviileässä vedessä.


      • Katleija-1
        nytkin kirjoitti:

        Lähdin uimareissulle ihanalle metsäjärvelle ja iloisena metsän vehreydestä poikkesin polulta ja ilokseni törmäsin kanttarelleihin. Ja kun silmäilin kauemmas näin rinteellä osaksi piilossa useamman rykelmän näitä iloisenkeltaisia herkkuja. - ja lopuksi vielä kävin pulahtamassa suloisenviileässä vedessä.

        Kummallista kuinka nautin itseni "kiusaamisesta". Haluan kokeilla vieläkö jaksan ja vieläkö pystyn. Tämä tuli mieleen, kun tänään väsytin itseni äärimmilleen mustikkametsässä. Sinne oli poljettava kilometrikaupalla päivän helteessä. Ylämäkiäkin oli matkan varrella. Kuitenkin ihanaa oli aistia keskikesän tuoksuja. Keltainen kausi on alkanut luonnossa, keltamatarat, mäkikuismat ja kultapiiskut kukkivat. Piparjuurtakin kasvoi eräässä kohdin runsaasti. Siinä lie ollut talon paikka ennen kuin tie rakennettiin siihen.
        Metsään pääsin ja mustikoita poimin viisi litraa aika pieneltä alalta. Harmitti kun ei ollut poimuria mukana, niin runsaasti oli. Tuli talvimarjat kerralla. Mutta voi kuinka uupunut olin, eivät meinanneet jalat kantaa enää ja olin hikinen. Ihanaa kun paluumatkalla ylämäet muuttuivat alamäiksi ja vilvoittava ilmavirta viilensi kuumaa ihoani.

        Minä vain näin arkisesti aiheeseen yhdyin, käytännön ihminen kun olen.
        Ainahan muuten tietysti jotain ekstraa pitää itselle suunnitella, mutta mitään suurta ja radikaalia muutosta en kyllä enää halaja elämääni. Joskus kyllä käy mielessä asunnon vaihtaminen hieman pienempään, mutta tokko sitäkään vaivaa haluan enää koettavaksi. Kuitenkin avoin mieli ja valmiina kokemisiin, jos niitä eteen siunaantuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      423
      1826
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      186
      1475
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      156
      1358
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe