Liikkuva laajakaista

kalinka

Mietin tota Soneran Liikkuva laajakaista kotikäyttöön. Toimiiko se tikku normaalin pöytäkoneen kanssa?
tueko tavallinen kone näitä 3g verkkoja?

Kiitän etukäteen vastauksista!

PS sain paljon negatiivisia palautteita soneran liikkuvasta, olisko elisa yhtä parempi vaihtoehto?

26

5126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näiin

      Liikkuva laajakaista toimiin koneessa kuin koneessa kunhan tästä ko. koneesta löytyy USB-portti, eli se mihin yleensä liitetään digikamerat yms.

      Itse tietokonehan ei tue sen kummemmin 3g verkkoa kuin 2g verkkoa. Vaan "mokkula" tukee näitä yhteyksiä.

      Liikuvan laajakaistan toimivuus vaihtelee verkon laadun mukaan (3g, 2g jne.) Eri operaattoreiden sivuilta kannattaa käydää kattoon että minkälainen verkko niillä alueilla toimii, jossa mokkulaa aikoo käyttää.

      Toivottavasti oli apua :)

      • Kalinka

        Minä kiitän vastauksestasi.
        Olen tutkinu ero operaattoreiden verkkoja ja liittymiä, ja vaikutta siiltä että Elisa on ihan ylivoimainen meidän kylässä. haluaisin hankkia tuo 5mega, maksaa 35,90 kk
        ainoa negatiivinen puoli että se tikku maksaa 150e.. tikun saa ilmaiseksi jos teet 24kk sopimus, mut en tie kannattako..


      • liikkuvat
        Kalinka kirjoitti:

        Minä kiitän vastauksestasi.
        Olen tutkinu ero operaattoreiden verkkoja ja liittymiä, ja vaikutta siiltä että Elisa on ihan ylivoimainen meidän kylässä. haluaisin hankkia tuo 5mega, maksaa 35,90 kk
        ainoa negatiivinen puoli että se tikku maksaa 150e.. tikun saa ilmaiseksi jos teet 24kk sopimus, mut en tie kannattako..

        koeajasta eli että voi paketin palauttaa kuluitta jos homma ei skulaa. Ne yhteydet ei ole vielä sitä mitä luvataan kovinkaan monessa paikassa.

        Kuulostaa itsestään selvyydelle että voisi perua mutta näin ei tosiaan ole, ainakaan näissä 24kk paketeissa


      • Keltiäinen
        Kalinka kirjoitti:

        Minä kiitän vastauksestasi.
        Olen tutkinu ero operaattoreiden verkkoja ja liittymiä, ja vaikutta siiltä että Elisa on ihan ylivoimainen meidän kylässä. haluaisin hankkia tuo 5mega, maksaa 35,90 kk
        ainoa negatiivinen puoli että se tikku maksaa 150e.. tikun saa ilmaiseksi jos teet 24kk sopimus, mut en tie kannattako..

        Antavat koekäyttöön 14 päivän ajaksi
        Ministerin määräystä on noudatettava, muuten tulee tyytymättömiä asiakkaita
        Entiset haukkuu jo ihan tarpeeksi.
        Lainaa erään totuuden, ota kiinteä jos vain saat ?

        Mokkula yhteydet ovat hyvinkin herkkiä pieniinkin virheisiin ja rikkomuksiin kuten jos vaikka lataat windows päivitystä niin joltain toiselta saattaa katketa netti koska viet silloin kapasiteettiä yli sen rajan joka on lähettimelle asetettu.


      • 3G käyttäjä

        > Liikuvan laajakaistan toimivuus vaihtelee verkon laadun mukaan (3g, 2g jne.)
        > Eri operaattoreiden sivuilta kannattaa käydää kattoon että minkälainen
        > verkko niillä alueilla toimii, jossa mokkulaa aikoo käyttää.

        Sen verran tarkennusta tuohon sinun sanomaasi, että toki tuo käytetty verkko jotakin osviittaa antaa. Mutta pitää muistaa, että juurikin Soneralla on ihan ylibuukattuja noi niitten tukiasemat monessa paikkaa jolloin täydellä kentällä ja 3G tukiaseman alueella ei välttämättä saa ruuhka-aikaan edes vanhoja modeemi nopeuksia.

        Soneran myyjät ei luonnollisesti kerro sinulle muuta kuin jonkun teoreettisen nopeuden, jolla se yhteys saattaisi jossain ihanne mailmassa toimia 3G peittoalueella, mutta realismi on monesti karua kertomaa.

        Itse pidän Soneran nykyistä 3,6Megan 3G kampanjaa täysin moraalittomana kuluttajien kusettamisena sillä juurikin Soneralla on ne markkinoiden huonoimmat 3G yhteydet ja "liikkuva laajakaista" takuulla hitain yhteys mitä markkinoilla on edes saatuvilla.

        Tätä kirjoittaessa on Saunalahden hitain 384 kbit/s mobiililaajakaista yhteys nopeampi kuin Soneran 3.6 Mbit/s. Soneran tikulla on omaan tukiasemaansa jopa paremmat kentät, mutta nyt on niin paljon vielä Soneran tukiasemalla käyttäjiä kun ei ihmiset ole nukkumassa että ei nopeus ole häävi.


      • gprs
        3G käyttäjä kirjoitti:

        > Liikuvan laajakaistan toimivuus vaihtelee verkon laadun mukaan (3g, 2g jne.)
        > Eri operaattoreiden sivuilta kannattaa käydää kattoon että minkälainen
        > verkko niillä alueilla toimii, jossa mokkulaa aikoo käyttää.

        Sen verran tarkennusta tuohon sinun sanomaasi, että toki tuo käytetty verkko jotakin osviittaa antaa. Mutta pitää muistaa, että juurikin Soneralla on ihan ylibuukattuja noi niitten tukiasemat monessa paikkaa jolloin täydellä kentällä ja 3G tukiaseman alueella ei välttämättä saa ruuhka-aikaan edes vanhoja modeemi nopeuksia.

        Soneran myyjät ei luonnollisesti kerro sinulle muuta kuin jonkun teoreettisen nopeuden, jolla se yhteys saattaisi jossain ihanne mailmassa toimia 3G peittoalueella, mutta realismi on monesti karua kertomaa.

        Itse pidän Soneran nykyistä 3,6Megan 3G kampanjaa täysin moraalittomana kuluttajien kusettamisena sillä juurikin Soneralla on ne markkinoiden huonoimmat 3G yhteydet ja "liikkuva laajakaista" takuulla hitain yhteys mitä markkinoilla on edes saatuvilla.

        Tätä kirjoittaessa on Saunalahden hitain 384 kbit/s mobiililaajakaista yhteys nopeampi kuin Soneran 3.6 Mbit/s. Soneran tikulla on omaan tukiasemaansa jopa paremmat kentät, mutta nyt on niin paljon vielä Soneran tukiasemalla käyttäjiä kun ei ihmiset ole nukkumassa että ei nopeus ole häävi.

        Menin ojasta allikkoon kun vaihdoin saunalahteen(elisan verkko). Lähin Elisan tolppa on vain gprs vaikka kartat näyttää mitä vain. Koeaika olisi tarpeellinen. Ruuhka-aikana ei saa edes yhteyttä auki. Onko kellään kokemusta mokkulaa lisäantennilla ja toimiiko ehkä etäisempi edge-tolppa.
        Ilmaispuhelun käyttäjät ilmeisesti vie koko tolpan kapasitettin!!


      • Sonera FTW
        3G käyttäjä kirjoitti:

        > Liikuvan laajakaistan toimivuus vaihtelee verkon laadun mukaan (3g, 2g jne.)
        > Eri operaattoreiden sivuilta kannattaa käydää kattoon että minkälainen
        > verkko niillä alueilla toimii, jossa mokkulaa aikoo käyttää.

        Sen verran tarkennusta tuohon sinun sanomaasi, että toki tuo käytetty verkko jotakin osviittaa antaa. Mutta pitää muistaa, että juurikin Soneralla on ihan ylibuukattuja noi niitten tukiasemat monessa paikkaa jolloin täydellä kentällä ja 3G tukiaseman alueella ei välttämättä saa ruuhka-aikaan edes vanhoja modeemi nopeuksia.

        Soneran myyjät ei luonnollisesti kerro sinulle muuta kuin jonkun teoreettisen nopeuden, jolla se yhteys saattaisi jossain ihanne mailmassa toimia 3G peittoalueella, mutta realismi on monesti karua kertomaa.

        Itse pidän Soneran nykyistä 3,6Megan 3G kampanjaa täysin moraalittomana kuluttajien kusettamisena sillä juurikin Soneralla on ne markkinoiden huonoimmat 3G yhteydet ja "liikkuva laajakaista" takuulla hitain yhteys mitä markkinoilla on edes saatuvilla.

        Tätä kirjoittaessa on Saunalahden hitain 384 kbit/s mobiililaajakaista yhteys nopeampi kuin Soneran 3.6 Mbit/s. Soneran tikulla on omaan tukiasemaansa jopa paremmat kentät, mutta nyt on niin paljon vielä Soneran tukiasemalla käyttäjiä kun ei ihmiset ole nukkumassa että ei nopeus ole häävi.

        "Tätä kirjoittaessa on Saunalahden hitain 384 kbit/s mobiililaajakaista yhteys nopeampi kuin Soneran 3.6 Mbit/s. Soneran tikulla on omaan tukiasemaansa jopa paremmat kentät, mutta nyt on niin paljon vielä Soneran tukiasemalla käyttäjiä kun ei ihmiset ole nukkumassa että ei nopeus ole häävi."

        Se on riippuu tietysti siitä missä käytät, itsellä tuo 3,6 mbit/s mokkula antaa mittarin mukaan (ei soneran) reilut 2 megaa... Millähän logiikalla tuo 384 yhteys sit olis nopeempi :D

        Sit tietty jos hintaakin lähtee vertaan, niin megan netti saunalahdella maksaa 19,90 ja soneralla tosiaan vaan ton 12,90€/kk, vaikka se toimiskin vaan reilun megan nopeudella...


      • Kypsä Soneraan
        Kalinka kirjoitti:

        Minä kiitän vastauksestasi.
        Olen tutkinu ero operaattoreiden verkkoja ja liittymiä, ja vaikutta siiltä että Elisa on ihan ylivoimainen meidän kylässä. haluaisin hankkia tuo 5mega, maksaa 35,90 kk
        ainoa negatiivinen puoli että se tikku maksaa 150e.. tikun saa ilmaiseksi jos teet 24kk sopimus, mut en tie kannattako..

        Testaa ensin, ota koeajalle. Itse olen olut Saunalahteen erityisen tyytyväinen palvelun tuottajana ja asiakkaisiin suhtautumisessa - se korostuu varsinkin Soneran öykkärimäisen asiakkaitten kohtelun jälkeen mitä kaikki soneran asiakkaana olleet lähipiirissäni kokivat. Enää kukaan heistä ei ole Soneran asiakas.

        Soneran motto tuntuu olevan: "Mahdollisimman vähän mahdollisimman kalliilla"


      • ADSL vielä toistaiseksi
        Keltiäinen kirjoitti:

        Antavat koekäyttöön 14 päivän ajaksi
        Ministerin määräystä on noudatettava, muuten tulee tyytymättömiä asiakkaita
        Entiset haukkuu jo ihan tarpeeksi.
        Lainaa erään totuuden, ota kiinteä jos vain saat ?

        Mokkula yhteydet ovat hyvinkin herkkiä pieniinkin virheisiin ja rikkomuksiin kuten jos vaikka lataat windows päivitystä niin joltain toiselta saattaa katketa netti koska viet silloin kapasiteettiä yli sen rajan joka on lähettimelle asetettu.

        ovat monet edushenkilöt sanoneet. Eli tee 24 kk sopimus, jos on ongelmia, tee reklamaatio.

        Homma todennäköisesti etenee reklamaatiosta siten, että mokkula vaihdetaan toiseen, yritetään väittää, että vika on koneessasi ja "no can do".


      • hans k
        Kalinka kirjoitti:

        Minä kiitän vastauksestasi.
        Olen tutkinu ero operaattoreiden verkkoja ja liittymiä, ja vaikutta siiltä että Elisa on ihan ylivoimainen meidän kylässä. haluaisin hankkia tuo 5mega, maksaa 35,90 kk
        ainoa negatiivinen puoli että se tikku maksaa 150e.. tikun saa ilmaiseksi jos teet 24kk sopimus, mut en tie kannattako..

        Kannattaa ottaa se mikä toimii parhaiten siellä missä sinun sitä tarvitsee käyttää. Jos tiedät, että Elisa pelaa esim. naapureiden kokemuksen mukaan niin ota joku liittymä mikä toimii Elisan verkossa. Sillä ei ole kuuluvuuden/nopeuden suhteen mitään väliä minkä liittymän otat, jos verkko on sama (kts. taulukko sivulla http://www.mobiililaajakaista.com/ )

        Meidän kylässä itseasiassa Sonera on paras kuuluvuudeltaan (kyllä! testattu on), joten otin sen ihan kuuluvuuden takia.


    • Alkusoitto

      Asun Tampereen keskustassa, silti nettitikku ei toimi kunnolla. Yhteys pätkii ja nopeus on kaukana luvatusta 1 megasta. Tosin kuten Soneran asiakaspalvelu ystävällisesti minua valisti: "Palvelulle ei voida taata tiettyä nopeutta, vaan ilmoitetut nopeudet ovat teoreettisia maksiminopeuksia." Eli nopeus siis saa olla mitä tahansa 0-1 megan välillä, kuukausimaksu tietenkin pysyy nopeudesta huolimatta samassa.
      Huomaattehan myös, että: "Soneran palveluiden yleiset toimitusehdot kuluttaja-asiakkaille mukaisesti Sonera ei takaa palveluiden ja liittymän toimivuutta kaikkialla verkon peittoalueella." Eli oikeastaan koko paskan ei tarvitse toimia ollenkaan.
      Ja tällaisen sopimuksen olen kuulemma mennyt itse allekirjoittamaan. Hassua kun mun sopimuskappaleessani ei näitä tietoja kuitenkaan ole näkyvissä.

      • Sipuliko itkettää

        Minäkin menin halpaan. Hankin Telefinlandin tikun kesäkuun lopussa. Sen jälkeen en ole nettiin päässyt että saisi edes laskut maksettua. Tein rekkulan mutta vastaus oli ettei sopimusta voi purkaa kun paketti on avattu. Miten muuten olisin sen voinut testata? Olen tumpelo ja nyt tosi avuton kun en edes osaa selittää asiaani oikein. Eli, köyhällä ei olisi varaa ostaa halpaa...


      • lämmittäjä
        Sipuliko itkettää kirjoitti:

        Minäkin menin halpaan. Hankin Telefinlandin tikun kesäkuun lopussa. Sen jälkeen en ole nettiin päässyt että saisi edes laskut maksettua. Tein rekkulan mutta vastaus oli ettei sopimusta voi purkaa kun paketti on avattu. Miten muuten olisin sen voinut testata? Olen tumpelo ja nyt tosi avuton kun en edes osaa selittää asiaani oikein. Eli, köyhällä ei olisi varaa ostaa halpaa...

        Katsokaa KULUTTAVIRASTON sivulta ohjeita
        Operaattorit yrittää huijata tahallaan tai vahinkossa ?
        Asiapalvelut saa rahaa myymistään liittymistään
        Onko rehellisyys on katoamassa ?

        http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/70c44d29-c546-4ba3-a56d-600ed679b0a3.aspx


      • Soneristi
        lämmittäjä kirjoitti:

        Katsokaa KULUTTAVIRASTON sivulta ohjeita
        Operaattorit yrittää huijata tahallaan tai vahinkossa ?
        Asiapalvelut saa rahaa myymistään liittymistään
        Onko rehellisyys on katoamassa ?

        http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/70c44d29-c546-4ba3-a56d-600ed679b0a3.aspx

        Joopajooo, mainoksessahan kerrotaan nopeuden olevan max. 3.6Mb... eli voi olla vaikka 500kb todellisuudessa....


      • etanasonera
        Soneristi kirjoitti:

        Joopajooo, mainoksessahan kerrotaan nopeuden olevan max. 3.6Mb... eli voi olla vaikka 500kb todellisuudessa....

        oisin ihan tyytyväinen jos ois ees lähellä tota 500Kb. Mutta ei, nopeus on jotain 0-120kB, lisäks yhteys pätkii koko ajan joten streaming videoitten kattelu on ihan tuskaa samoin ihan tavallinen surffailu kun sivut jää jäkkiin ku data ei liiku mihinkään suuntaan. soneran teknisestä tuesta kateltiin että pitäis olla kenttää ym mut onko se sit soneran vai ton paskamokkulan vika ku ei pelitä ni en tiä.


      • fasfafewrgeheh
        Soneristi kirjoitti:

        Joopajooo, mainoksessahan kerrotaan nopeuden olevan max. 3.6Mb... eli voi olla vaikka 500kb todellisuudessa....

        No ei tuo 3.6MB kyllä olekkaan mikään siirtonopeus, muunna se Mbps niin saat sen imutus nopeuden. Visiin joku 450kb/s ja toikin on teoreettinen.

        Hyvällä säkällä jos saat 80-90% teoreettisesta. Kaverilla on sama liittymä kun mulla ja vaikka 300m kämppien välillä niin on eroo niin imutuksessa ~120kt/s (8m kiintee yhteys)


    • J

      Moi,

      3G -radiotekniikassa on yksi hassu piirre: radiosolun (= tukiaseman kattavuus) pumppaa. Eli mitä enemmän tukiaseman alueella on käyttäjiä, sitä pienemmäksi tukiaseman kattavuus samalla bittinopeudella on.

      Elikkäs, jos liikkuvan 3G mokkulan ottaa kotikäyttöön, voi olla, että se toimii tänään jollain nopeudella, mutta eipä ole takeita, että se toimisi huomenna.

      Nimensä mukaisesti, mokkulat on tehty liikkuvaan käyttöön: käytän sillointällöin sieltä-sun-täältä. Kotikäytössä vain kiinteä DSL (tai vastaava) takaa jonkinmoisen stabiilin nopeuden.

      J

    • pettynyt, mutta toiveikas

      Olen käyttänyt liikkuvaa laajakaistaa noin kuukauden verran ja sanoisin mainoksen olevan liioittelua. Asun keskikokoisen kaupungin keskustassa, joten verkon kattavauuden pitäisi olla varsin hyvä. Aluksi kun kokeilin pelkällä nettitikulla sisällä niin sain kestävän yhteyden (niin ettei yhteys pätkinyt) vain käyttämällä gsm-verkkoa jolloin latausnopeus oli n. 100 kbit/s. Sillä pystyi selaamaan nettisivuja hyvin hitaasti ja verkkopankki pätki aina välillä laskuja maksaessa.

      Hankin pienen ympärisäteilevän magneettiantennin ja laitoin sen parvekkeelle asunnon ulkopuolelle. Tällöin pystyin käyttämään jo 3g-verkkoa ilman pahempaa pätkimistä (näyttää kaitkaisevan muutaman kerran päivässä) ja nopeus on keskimäärin luokkaa 512 kbit/s. Korkeimmillaan nopeus on käynyt n. 190 kbit/s eli 1,5 Mbps. Kertaakaan ei nopeus siis ole ollut yli 1,5 Mbps. Soneran kartoilta katselin niin missään päin Suomea ei näyttäisi olevan edes yli 2 Mbps nopeutta, ei edes pääkaupunkiseudulla. On siis hyvin härskiä myydä nopeutta joka ei ole mitenkään realistisesti mahdollista. Saman tien Soneran kannattaisi myydä kiinteitä nettejä 100/100 Mbps nettinä, siten että 100/100 olisi maksiminopeus ja toimisi vaikkapa vähintään 1/1 Mbps nopeudella, mikä olisikin nopeus minkä kaikki saisivat. Tämä ei poikkeiasi nykyisestä myyntitavasta kovinkaan paljon.

      Pitää vaan toivoa, että kun ihmiset valittavat niin Soneran on pakko parantaa 3g:n tehoja ja kaikki saisivat hieman paremman liikkuvan laajakaistan joskus tulevaisuudessa.

    • vittuuntunut

      On täysin lelu. Asun kartan mukaan keskellä 3G aluetta,mutta nopeus on huimat 300-500kb\s.Minulle myytii se pöytäkoneeseen,mutta kun olen asiasta reklamoinut,vastaus oli että mokkula on tarkoitettu pääasiassa kannettavaan koneeseen,eikä nopeutta voida taata pöytäkoneeseen. Nyt olen 2 vuotta jumissa tämän paskan,hitaan yhteyden kanssa,jolla ei edes soneran oma opetusvideo pyöri kuin 3 s pätkissä,saati youtube..Kun tämä 2 vuotta päättyy,en aio enää koskaan asioda kyseisen huijari firman kanssa,joka lupaa paljon,mutta ei pysty tuottamaan niitä palveluja joista maksetaan. EN SUOSITTELE SONERAN MOKKULAA KENELLEKÄÄN!

      • Vitux meni

        Minulla on ollut DNA 1M mokkula miltei 2 vuotta. Todellinen nopeus on 0,3-0,7M. Hyvänä puolena on se ettei pätkimisiä tapahdu.
        Testasin Elisan 5M mokkulaa nyt 2 viikkoa. Todellinen nopeus pyörii 1,4 - 3,3M välissä keskiarvon ollessa n 2,8M. Yhteys ei pätki, mutta verkkoa on vaikea löytää ( vaikka asun Espoossa Länsiväylän lähellä) eli yhteyden ottaminen kestää tuskastuttavan kauan.


      • Zeddy

        Kumpaakohan sä tarkoitit :o mikäli tarkoitit 500kB/s niin sit on turha valittaa :D


      • Sonera sucks
        Zeddy kirjoitti:

        Kumpaakohan sä tarkoitit :o mikäli tarkoitit 500kB/s niin sit on turha valittaa :D

        Sonera liikkuva laajakaista on lähinnä huono vitsi! Ehkä huonoin netti mitö ikinä oon käyttäny... Ennen oli Elisa ja tulee myös takaisin. Elisalla sentään pääsee 3 megan nopeuksiin.


    • pettynyt..

      Mullakin Soneran liikkuva laajakaista 24 kk:n sopimuksella ja mulle riittäisi joku pienempikin nopeus kuin tuo 3,6 mutta kun tää pätkii koko ajan. Jatkuvasti menee ne kbps-luvut 0.00 ja tosiaan silloin ei netti toimi. En olisi uskonut, että voi näin SURKEAA nettiä olla. Raivostuttaa edes olla netissä kun ei yhtään tiedä milloin taas pätkii. Nyt tänä iltana pätkinyt oikein urakalla, hetken toimii ja sitten taas yhteys katki.

      Pari päivää sitten taisi katketa yhteys vain pari kertaa... oli oikeeta juhlaa.

      Mutta vielä lopuksi, hankkikaa jonkun muun operaattorin nettitikku. Soneraa en suosittele kenellekään!

      • Raipe92

        Mulla on ollu soneran 3.6 megaa nyt pari viikkoa ja keskinopeus ollu n. 1.5 megaa mikä riittää mulle vallan mainiosti ja kun ottaa huomioon hinnan 9.90e/kk jos vertaa esim. saunalahdella vastaava 384 kbit/s 9.90e/kk.


    • Shark

      Toimiihan se koneella kuin koneella, paitsi että muuten soneran mokkula ei toimi, pätkii ja todella hidas laajakaista liittymäksi, kokemuksen mukaan DNA mokkula toimii paljon paremmin ja nopeammin ainakin siellä missä minä olen näitä mokkuloita käyttänyt. Soneraa en suosittele kenellekään, sopimusta on tosi vaikeia purkaa ja muutenkin asiakaspalvelu on sieltä itsestään. ÄLÄ OSTA SONERAN MOKKULAA.

      • Yessherr

        3G alueella ja välillä näkyy 3.5 verkko (Lohja) asustelen ja otin juuri N900 kaveriksi ton 3.6 megasen netin.
        Speedtest.net testin mukaan parhaimmillaan keskellä yötä on tullut 2.48mb/s download ja 0.34mb/s uppia.
        Juuri nyt tein tuon testin ja tulokset olivat: 1.83mbs/ ja 0.34mb/s
        sama testi kotikoneella DNA:n 10/1 megasella kaapelilla:
        9.80mb/s ja 0.76mb/s

        mutta toki riippuu mitä ja mistä sitten lattaa matskua, perus nettisivut aukeaa ihan hyvää vauhtia,
        mitään 3.6 mbs nopeutta en odottanutkaan, mutta 9,90€ kuussa siitä että tälläkin nopeudella voi aina tarvittaessa käydä netissä katsomassa sähköpostia, aikatauluja ja no mihin kaikkeen nettiä nyt voi tarvitakkaan, kaikenlaiseen googlettamiseen ja tietenkin N900 on todella tarkka kartta, jos sattuu eksymään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe