Minulla on veneessäni 2 akkua. Startti ja ns. hupiakku, jotka on maadoitettu samaan pisteeseen ja joita lataan aina koneajossa. Tähän järjestelmään on kytketty kaikki veneen normaalit sähkölaitteet.
Nyt haluaisin lisätä kolmannen akun lisälaitteille esim. plotteri yms. Tätä akkua lataisin aurinkopanelilla jatkuvasti. Nyt heräsi kysymys maadoituksesta. Onko haittaa (esim. virtavuodot) jos teen täysin oman sähköjärjestelmän tämän akun ympärille? Eli maadoitustatältä kolmannelta akulta ei tulisi olemassa oleville akuille eikä mikään uusi laite ole sähköisesti yhteydessä olemassa olevien kanssa. Syynä tässä on se että uusi akku ei mahdu olemassa olevien kanssa samaan tilaan ja koko sähköjärjestelmää en viitsisi alkaa uusimaan tässä vaiheessa.
Kysymys akuista
7
332
Vastaukset
- haittaa
jos uusi akku, ja sähköjärjestelmä on todellakin erotettu vanhoista.
- hmmmmmmm
siis en ymmärrä täysin miksi noin. itselläni on starttiakku erillään ja 2 akkua hupipuolella (molemmat sama kokoisia ja ikäisiä). näitä kahta hupiakkua lataa paneli ja aina paikoillaan ollessa virta tulee sieltä. kun likutaan laturi puskee virtaa laitteille. sinulla on mahdollisesti purjevene kysymyksestä päätellen? uskoisin silti vastaavan järjestelmän siinäkin toimivan ihan hyvin, koska sähkö ei ole purjehtiessa pakollista ja jos sitä kaipaa saa starttiakulla koneen käyntiin ja lataamaan. muutenkin 2 akun hupipuoli (ehkä noin 200ah) ei tyhjene ihan hetkessä jos et plasma telkkareita katsele ja pleikkaria pelaa.
Sitten ehkä jos uuteen systeemiin liitetty plotteri esim keskustelee vanhaan hupiakkuun kytketyn kaiun kanssa voi ainakin teoriassa jotain ei-toivottuja potentiaalieroja niihin signaalijohtoihin tulla.
Mulla on samanlainen systeemi mutta maat on yhdistetty. Jääkaapillani voi valita otetaanko sähkö aurinkoakusta vai kulutusakusta. CD-soitin toimii ainoastaan aurinkoakulla.- akkuun
se toimisi niin, että laitat hupiakun ja aurinkopaneeliakun miinukset yhteen ja plussat yhteen. Ajaessasi vaihtokytkin on All asennossa ja pysäyksissä väännät kakkoselle, jonka takana on kaksi akkua, joita lataa aurinkopaneeli, ykkösen takana on starttiakku. Näistä kahdesta otetaan tällöin kaikki kulutus, eikä tule akkuihin mitään suurempia eroja, jännite pysyy samana, amppeeritunnit lisääntyvät esim 2x 60 Ah=120 Ah. Mulla on itelläni sama asia hankkeilla, ajattelin yhdistää sen metrin päässä olevan toisen akun navat 20neliön johdolla toiseen
- toimii....
mutta laittaisin mielummin yhden isomman akun.
- akkuun
toimii.... kirjoitti:
mutta laittaisin mielummin yhden isomman akun.
ku ei sovi, ei ole tilaa
- edes vähän
akkuun kirjoitti:
ku ei sovi, ei ole tilaa
isomman, kai nykytekniikalla saa amppeereja enemmän vastaavankokoiseen normi lyijyakkuun verrattuna. .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2512053- 841238
- 901067
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1171055- 123850
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa101809- 122779
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124716- 23701