Kysymys akuista

maadoitus

Minulla on veneessäni 2 akkua. Startti ja ns. hupiakku, jotka on maadoitettu samaan pisteeseen ja joita lataan aina koneajossa. Tähän järjestelmään on kytketty kaikki veneen normaalit sähkölaitteet.

Nyt haluaisin lisätä kolmannen akun lisälaitteille esim. plotteri yms. Tätä akkua lataisin aurinkopanelilla jatkuvasti. Nyt heräsi kysymys maadoituksesta. Onko haittaa (esim. virtavuodot) jos teen täysin oman sähköjärjestelmän tämän akun ympärille? Eli maadoitustatältä kolmannelta akulta ei tulisi olemassa oleville akuille eikä mikään uusi laite ole sähköisesti yhteydessä olemassa olevien kanssa. Syynä tässä on se että uusi akku ei mahdu olemassa olevien kanssa samaan tilaan ja koko sähköjärjestelmää en viitsisi alkaa uusimaan tässä vaiheessa.

7

306

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haittaa

jos uusi akku, ja sähköjärjestelmä on todellakin erotettu vanhoista.

• hmmmmmmm

siis en ymmärrä täysin miksi noin. itselläni on starttiakku erillään ja 2 akkua hupipuolella (molemmat sama kokoisia ja ikäisiä). näitä kahta hupiakkua lataa paneli ja aina paikoillaan ollessa virta tulee sieltä. kun likutaan laturi puskee virtaa laitteille. sinulla on mahdollisesti purjevene kysymyksestä päätellen? uskoisin silti vastaavan järjestelmän siinäkin toimivan ihan hyvin, koska sähkö ei ole purjehtiessa pakollista ja jos sitä kaipaa saa starttiakulla koneen käyntiin ja lataamaan. muutenkin 2 akun hupipuoli (ehkä noin 200ah) ei tyhjene ihan hetkessä jos et plasma telkkareita katsele ja pleikkaria pelaa.

• Sitten ehkä jos uuteen systeemiin liitetty plotteri esim keskustelee vanhaan hupiakkuun kytketyn kaiun kanssa voi ainakin teoriassa jotain ei-toivottuja potentiaalieroja niihin signaalijohtoihin tulla.
      Mulla on samanlainen systeemi mutta maat on yhdistetty. Jääkaapillani voi valita otetaanko sähkö aurinkoakusta vai kulutusakusta. CD-soitin toimii ainoastaan aurinkoakulla.

• akkuun

se toimisi niin, että laitat hupiakun ja aurinkopaneeliakun miinukset yhteen ja plussat yhteen. Ajaessasi vaihtokytkin on All asennossa ja pysäyksissä väännät kakkoselle, jonka takana on kaksi akkua, joita lataa aurinkopaneeli, ykkösen takana on starttiakku. Näistä kahdesta otetaan tällöin kaikki kulutus, eikä tule akkuihin mitään suurempia eroja, jännite pysyy samana, amppeeritunnit lisääntyvät esim 2x 60 Ah=120 Ah. Mulla on itelläni sama asia hankkeilla, ajattelin yhdistää sen metrin päässä olevan toisen akun navat 20neliön johdolla toiseen

• toimii....

mutta laittaisin mielummin yhden isomman akun.

• akkuun
        toimii.... kirjoitti:

mutta laittaisin mielummin yhden isomman akun.

ku ei sovi, ei ole tilaa

• edes vähän
        akkuun kirjoitti:

ku ei sovi, ei ole tilaa

isomman, kai nykytekniikalla saa amppeereja enemmän vastaavankokoiseen normi lyijyakkuun verrattuna. .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      594
      2341
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      410
      1862
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      22
      1700
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1438
    5. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1306
    6. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      64
      1257
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      122
      1174
    8. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      19
      927
    9. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      918
    10. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      843
    Aihe