TRATTA

Viisaammilta kysyjä

Olen yksityinen elinkeinon harjoittaja jolla menny laman vuoksi todella heikosti :-(

Olen kuitenkin pystynyt makselemaan ja lyhentelemään velkojani koska niistä on aina sovittu.

Nyt sain peritäyhtiöltä kirjeen jossa vaaditaan maksamaan 3400e. Tietenkin soitin ja ehdoin maksusuunnitelmaa. Sanoivat että heti on maksettava 500e. Sanoin etten pysty siihen tällä viikolla. Ellei asiakas maksa minulle en minäkään voi maksaa heille. Perintävirkailija sanoi että ellen maksa niin tulee tratta. Kyselin mikä se on ja miten toimii? Ei osannut oikein sanoa. Sanoi vaan että tulee kauppalehteen. En ymmärrä yhtään. Katsoin netistä mutta mistä voin tietää onko kysessä hiljainen tratta vai julkinen tratta. Jos saan tuon 500 e kokoon niin suostuvat tekemään sellainen maksusuunnitelman että kuukaudessa on maksettava koko summa. No ellen saa kokonaan maksettua ja osam kuitenkin ajallaan niin menee sillooinkin trattaan. Jos joku tietää jotakin näistä ja siitä mitä kaikkea tästä mahdollisesta tratasta minulle seuraan niin olen ikuisesti kiitollinen tiedoista!
Kiitos ja hyvää kesää!

12

6384

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tratasta vielä...

pelästy. Ei se sinällään johda vielä yhtään mihinkään.

Se on vain julkisuusuhkainen maksukehoitus. Niitä jaetaan lukuisille muillekin.

Sitten, kun käräjillä aletaan uhkailla, on syytä osoittaa jonkinmoista huolestuneisuutta...

• huolestua

sillä maksamattomasta tratasta voi tulla (tulee?) maksuviivemerkintä Asiakastiedon rekisteriin. Asiakastiedon luottorekisteriä käytetään puolestaan luottojen myöntämisessä, tiliasiakkuuksien myöntämisessä (käytännössä laskulle myymisessä) jne.

Yritä raapia se 500 euroa jostakin kokoon ja noudata perintäyhtiön maksuohjelmaa, niin säästyt varmasti suuremmilta harmeilta. Leikkiminen näiden asioiden kanssa voi huonolla tuurilla johtaa kohtuuttomiin ongelmiin alun velkasummaan nähden. Joillakin on tietysti hyvä tuuri, mutta yrittäjänä en riskeeraisi.

• asiaa tuosta
        huolestua kirjoitti:

sillä maksamattomasta tratasta voi tulla (tulee?) maksuviivemerkintä Asiakastiedon rekisteriin. Asiakastiedon luottorekisteriä käytetään puolestaan luottojen myöntämisessä, tiliasiakkuuksien myöntämisessä (käytännössä laskulle myymisessä) jne.

Yritä raapia se 500 euroa jostakin kokoon ja noudata perintäyhtiön maksuohjelmaa, niin säästyt varmasti suuremmilta harmeilta. Leikkiminen näiden asioiden kanssa voi huonolla tuurilla johtaa kohtuuttomiin ongelmiin alun velkasummaan nähden. Joillakin on tietysti hyvä tuuri, mutta yrittäjänä en riskeeraisi.

Siis maksamattomasta tratastako tulee vasta merkintää jonnekin? Eikös tratassakin ole ainakin viikko maksuaikaa? Huolestua toki kannattaa, mutta onhan vikkokin sentään jotain. Tai ehkä nyt käsittänyt tätä ihan oikein.

• epa123
        asiaa tuosta kirjoitti:

Siis maksamattomasta tratastako tulee vasta merkintää jonnekin? Eikös tratassakin ole ainakin viikko maksuaikaa? Huolestua toki kannattaa, mutta onhan vikkokin sentään jotain. Tai ehkä nyt käsittänyt tätä ihan oikein.

mulla tuli perintätoimistosta maksu että pittää maksaa 250€ muuten menee julkiseksi.
        mutta eihän mulla ole firmaa enää eikä se ole ollut 4 vuoteen käytössä vaan y tunnus.miksi ne sitten antaa laskulle tarkistaisivat tiedot ekaksi.
        ei ole rahaa maksaa siis menköön kaikki vaan mulla on ennestääkin maksuhäiriöitä en tiedä poistuuko ikinä
        ulosottomieskään ei pysty ottamaan mitään kun olen varaton.
        että silleen ei häti päiviä mennään päivä kerrallaan
        tv Tratta:)

• Asiakaspalvelupelle

Tratta on itse asiassa laiton uhkaus. Uhkaus siitä, että sinua solvataan julkisesti,
      ellet maksa. Tiedotetaan kaikille, että tällä yrittäjällä menee huonosti; välttäkää häntä ja hänen palveluitaan, ettei hän vaan missään tapauksessa saisi asioitaan kuntoon. Meillä töissä yrittäjäpariskunta lukee Kauppalehteä, kuin raamattua. Meillä on parisataa asiakasta "yhteistyökumppani" -nimikkeellä. Jos jokin niistä esiintyy tratat-listalla, ei tälle yrittäjälle saa enää antaa laskun päälle. Täytyy tunnustaa, että toisinaan hävettää helvetisti mennä moisia vaatimaan. Ovat nimittäin aina näiden vuosien (11v.) aikana saaneet loppupeleissä asiansa kuntoon, eikä julkisella solvaamisella varmasti ole ollut mitään tekemistä asian kanssa. Eiköhän elinkeinon pelastaminen ole aina ollut ensisijainen tavoite, ei niinkään maineen säilyttäminen.

• Säm2

Ei siinä mitään laitonta ole. Tratan teho perustuu siihen että negatiivinen julkisuus motivoi maksamaan (usein sitä rahaa on jonkin verran, mutta se priorisoidaan muualle kuin ko laskun maksuun). Jos tratta on aiheeton sen voi ajoissa kiistää jolloin asia siirtyy normaaliin oikeudelliseen perintään.

Olen itse yrittäjä ja on se helvetin ikävää olla omien laskujen kanssa lirissä kun asiakkaat eivät maksa omasta puolestaan. Sinänsä toimittajan ei tarvitse yhtään pyydellä anteeksi tai hävetä että hakee saataviaan - menot ne on kaikilla hoidettavana. Tratta on yksi tapa, ja toimii silloin kun summat eivät ole liian suuria eikä ostajalla aiempia luottomerkintöjä.

Alkuperäiselle neuvoksi: yritä sopia asia ja maksuaikataulu. Tai repiä jostain muualta luottoa jolla saat lisää peliaikaa. Jos et onnistu, seuraavaksi firmalle voi tulla se maksuviivemerkintä. Se vaikeuttaa monia asioita, luottoja ei tipu yms, mutta ei sekään maailmanloppu ole. Loppujen lopuksi kyse on vain siitä että saat kaupan käymään - kaikki järjestyy. Muussa tapauksessa lappu luukulle ennenkuin velkaannut liikaa. Yrityksiä menee ja tulee, ihmiset ne arvokkaita on ja pidä sen takia itsesi kunnossa.

• Er58
        Säm2 kirjoitti:

Ei siinä mitään laitonta ole. Tratan teho perustuu siihen että negatiivinen julkisuus motivoi maksamaan (usein sitä rahaa on jonkin verran, mutta se priorisoidaan muualle kuin ko laskun maksuun). Jos tratta on aiheeton sen voi ajoissa kiistää jolloin asia siirtyy normaaliin oikeudelliseen perintään.

Olen itse yrittäjä ja on se helvetin ikävää olla omien laskujen kanssa lirissä kun asiakkaat eivät maksa omasta puolestaan. Sinänsä toimittajan ei tarvitse yhtään pyydellä anteeksi tai hävetä että hakee saataviaan - menot ne on kaikilla hoidettavana. Tratta on yksi tapa, ja toimii silloin kun summat eivät ole liian suuria eikä ostajalla aiempia luottomerkintöjä.

Alkuperäiselle neuvoksi: yritä sopia asia ja maksuaikataulu. Tai repiä jostain muualta luottoa jolla saat lisää peliaikaa. Jos et onnistu, seuraavaksi firmalle voi tulla se maksuviivemerkintä. Se vaikeuttaa monia asioita, luottoja ei tipu yms, mutta ei sekään maailmanloppu ole. Loppujen lopuksi kyse on vain siitä että saat kaupan käymään - kaikki järjestyy. Muussa tapauksessa lappu luukulle ennenkuin velkaannut liikaa. Yrityksiä menee ja tulee, ihmiset ne arvokkaita on ja pidä sen takia itsesi kunnossa.

HUOM! Erittäin fiksu neuvo. Tästä opiksi !!

• vaihtoehtoa

Jos saatava on oikeutettu (uskot että velkoja voittaa asian käräjillä), ja jos yrityksesi maineella on sinulle merkitystä, sinun kannattaa pyrkiä maksamaan.

Jos et ole saatavasta jostain syystä samaa mieltä, ja uskot VARMASTI voittavasi sen oikeudessa, voit riitauttaa tratan protestoinnin jolloin tratta ei toteudu, mutta oikeuskäsittely on mahdollinen.

Tärkeää on arvioida oikeuden lopputulos ja tässä kohtaa kannattaa käyttää lakimiestä.

Kohdallasi saatavat olivat ilmeisesti oikeutettuja jos oikein ymmärsin. Asia lienee edennyt jo, kerro kuinka kävi?

• kyllästynyt yrittäjä

tratan lähettämisestä tulee jo maksuviivemerkintä, vaikuttaa siis luottoluokitukseen c-aaa. Ei varsinainen maksuhäiriö mutta ei mikään sulka hatussa. kokemusta ikävä kyllä on

• Saunan takana on ..

Vinkki : Tee asiasta riitainen, ihan millä vaan syyllä. On hyvän perintätavan vastaista periä riitaista asiaa !
      Sanoi minun perintätoimistoni, kun asiakas oli keksinyt tekaistun syyn olla maksamatta !

• KJHGF

Tratan asettamisen jälkeen sinulla on X päivää aikaa maksaa lasku. Ellet maksa, tulee luottotietoihin maksuhäiriömerkintä, eli sen jälkeen luottotietosi ovat menneet. Jos maksat tratan asettamisen jälkeen, todennäköisesi siitä seuraa luottotietoihin maksuviivemerkintä. Vaikka se on lievempi kuin luottotietojen menetys, on se periaatteessa ihan sama kun luottotiedoissa näkyy.

Sinulla muutama vaihtoehto:
      1. Yritä puhua ja slittää tilanne
      2. Maksa se 500 ja sovi lopuista sellainen suunnitelma mihin pystyt
      3. Voit myös ilmoittaa perintä toimistolle näin:

"Perimänne lasku SE JA SE on riidanalainen, ja laskua ei tulla maksamaan. Pyydän vahvistamaan tämän reklamaation".

Tällöin perintä päättyy, ja asia etenee oikeudelliseen perintään, eli menee käräjille. Näin saat maksuaikaa joitakin viikkoja, eikä luottotiedot välttämättä mene. Saat haastemieheltä postia / puhelun jossa haluaa toimittaa sinulle haasteen... venytä hakemista niin kauan kuin voit, sillä haasteen jälkeen on aikaa enää 14 tai 30 vuorokautta maksaa se. Jos ehtii siihen päivään että tulee käsittely, menetät luottotiedot.

• ..........

Pistä nyt kireesti tratta omille asiakkaalleisi, jos sun tulevaisuutesi on kiinni heidän maksuhaluttomuudestaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      20
      1026
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe