Kohta asuntolaina maksettu

Nuori maksaja

Olen 28-vuotias mies Etelä-Suomesta. Otin noin neljä vuotta sitten asuntolainan, heti kun valmistuin korkeakoulusta. Sain myös heti alaani vastaava työtä ja kohtuullisen hyvällä palkalla, joka on sittemmin myös hieman noussut.

Ostin heti valmistumisen jälkeen pienen rivitalo-osakkeen. Olen lyhentänyt lainaani suhteessa pääomaan suhteellisen nopeasti. Ylimääräisten lyhennyksien vuoksi keskimääräinen lyhennys kuukaudessa on ollut noin 1200 €. Siis lyhennys ja korot puuttuvat tuosta.

Laskin, että 1,5 vuoden päästä koko roska on maksettu.

Voi sen lainan näköjään nuorenakin maksaa pois, jos pääsee sopivaan työhön (sopiva tulotaso) ja muun elämän kustannukset ovat hallussa. Minulla on kuitenkin vielä harrastus joka syö aika paljon tilipussia.

Onko muilla kokemuksia hyvin nopeasta lainan takaisinmaksusta?

Tuntuu, että suurin osa palstalla olijoista taistelee vain lainoihin liittyvien ongelmien kanssa.

23

3930

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????????????????????

Onnittelen jo etukäteen!
      Näinä matalien korkojen aikana lainapääoma pienenee entistäkin vauhdikkaammin ja kokonaiskorkojen osuus jää pienemmäksi. Joillakin velallisilla tuntuu alenevien korkojen myötä lainanlyhennystahdin vain hidastuvan. Tämä ajatusmalli liittynee myös samaan asenteellisuuteen pitkien laina-aikojen suhteen.

Ylimitoitettua velkaa ja sen pituutta perustellaan usein asuntojen hinnoilla, elintason säilyttämisellä ja vertaamalla sitä vuokra-asumiseen.

Kyse on loppuenlopuksi vain lainan koosta, suhteessa tuloihin.

• Alkup.

"Kyse on loppuenlopuksi vain lainan koosta, suhteessa tuloihin."

Aivan. Näin minäkin olen sen nähnyt.

No, minulla ei ole perhettä. Ei menoa lapsista tai muusta. Työmatka todella lyhyt, josta ei kerry kustannuksia.

Olen säilynyt melko terveenä. Elämä on siis ilmeisesti tuurilla mennyt suhteellisen pienillä kustannuksilla (ei hajonneita pesukoneita tms.)

Kuukausittainen lainanlyhennys on ollut aika pieni, mutta olen pistänyt paljon säästöön ja kerran vuodessa tehnyt ison lyhennyksen, johon pankki on aina suostunut.

• hmmm mm m m
        Alkup. kirjoitti:

"Kyse on loppuenlopuksi vain lainan koosta, suhteessa tuloihin."

Aivan. Näin minäkin olen sen nähnyt.

No, minulla ei ole perhettä. Ei menoa lapsista tai muusta. Työmatka todella lyhyt, josta ei kerry kustannuksia.

Olen säilynyt melko terveenä. Elämä on siis ilmeisesti tuurilla mennyt suhteellisen pienillä kustannuksilla (ei hajonneita pesukoneita tms.)

Kuukausittainen lainanlyhennys on ollut aika pieni, mutta olen pistänyt paljon säästöön ja kerran vuodessa tehnyt ison lyhennyksen, johon pankki on aina suostunut.

"...kerran vuodessa tehnyt ison lyhennyksen, johon pankki on aina suostunut..."

outoa että ovat vielä suostuneet.....

• Jiii_

Olen 29v mies ja vastaavasti ostin kaksion kohtuupaikalta töölöstä alkuvuodesta 2005, jota sitten vähän rempattiin. Tilanne tänään on se että voisin maksaa käteisellä loput 50k lainaa pois, mutta pyrin pitämään nuo rahat sen sijaan sijoituksissa pääasiassa kotimaiset osakkeet (tällä hetkellä 80% cash eli kyttäilen pienestä kesädipistä ostoja). Onnittelut sulle hyvästä lyhennystahdista, velattomana lienee aina vähän kevyempi olo (ainakin ennen kuin vaihdat kalliimpaan lukaaliin).

• ..if true.

Jos olet lyhentänyt ylimääräistä 1200 egee joka kuukausi sekä peruslyhennykset ja korot päälle, lienet maksanut kuussa ainakin 2000 egee asumisestasi (pikkurivarissakin on hoitokustannuksia lainakustannusten lisäksi).

Sulla on pitänyt olla vähintään 5000 egen kuukausitulot (brutto), jotta tämä yhtälö on ollut mahdollinen. Se on aika hyvä tulotaso vastavalmistuneelle akateemiselle...

• Vonkamestari

Minullakin on melkein 2000 euron nettotulot, vaikka brutto on vain 2700. Neljäntuhannen palkasta jää käteen jo riittävästi muuhun elämiseen, vaikka pistääkin tuon 2000 asumiseen, varsinkin kun työmatka ei syö rahaa.

Tuosta aloittajasta tulee äkkiä varakas mies, kunhan asunto on maksettu.

• 2500 netto
        Vonkamestari kirjoitti:

Minullakin on melkein 2000 euron nettotulot, vaikka brutto on vain 2700. Neljäntuhannen palkasta jää käteen jo riittävästi muuhun elämiseen, vaikka pistääkin tuon 2000 asumiseen, varsinkin kun työmatka ei syö rahaa.

Tuosta aloittajasta tulee äkkiä varakas mies, kunhan asunto on maksettu.

Jos maksaa asunnosta 2000 euroa kuussa, kaikkeen muuhun kulutukseen jää 500 euroa kuussa 4 tonnin bruttopalkasta. Ei riitä normi-ihmiselle, vaikka autoa ei olisikaan.

• HKarpo

Alkuperäinen kirjoittaja kertoo keskimääräisen lyhennyksen olleen 1200 e/kk, ei 2000 e/kk. Tuo 1200 e/kk siis sisältäen ns. normilyhennyksen.

Olen itse aika vastaavassa tilanteessa. Aikomukseni on jättää nykyinen pieni kämppä vuokralle ja käyttää sitä vakuutena, jos tulee tarve siirtyä suurempaan tai muuttaa muualle. Velaton pieni kämppä yliopistokaupungissa on aika hyvä sijoitus, varsinkin kun sen mahdollinen myyntikin olisi verovapaata oman käytön jälkeen. Yksin (tai kaksin) asuvalle vähääkään raha-asioista kiinnostuneelle pienen asunnon maksaminen nopeaan tahtiin on suht helppoa ja suositeltavaakin. Se antaa vakaan pohjan suunnitella tulevaa talouttaan pidemmällä tähtäimellä.

Kaikki eivät suinkaan ole Ellos-lainojensa, pikavippiensä ja luottokorttilaskujensa kanssa ulosottoa ja velkajärjestelyä odottelevia hermoraunioita, vaikka näiltä palstoilta sen kuvan saattaisi saadakin. Suurin osa ihmisistä hoitaa edelleen taloutensa varsin mallikelpoisesti.

• Alkup.
        HKarpo kirjoitti:

Alkuperäinen kirjoittaja kertoo keskimääräisen lyhennyksen olleen 1200 e/kk, ei 2000 e/kk. Tuo 1200 e/kk siis sisältäen ns. normilyhennyksen.

Olen itse aika vastaavassa tilanteessa. Aikomukseni on jättää nykyinen pieni kämppä vuokralle ja käyttää sitä vakuutena, jos tulee tarve siirtyä suurempaan tai muuttaa muualle. Velaton pieni kämppä yliopistokaupungissa on aika hyvä sijoitus, varsinkin kun sen mahdollinen myyntikin olisi verovapaata oman käytön jälkeen. Yksin (tai kaksin) asuvalle vähääkään raha-asioista kiinnostuneelle pienen asunnon maksaminen nopeaan tahtiin on suht helppoa ja suositeltavaakin. Se antaa vakaan pohjan suunnitella tulevaa talouttaan pidemmällä tähtäimellä.

Kaikki eivät suinkaan ole Ellos-lainojensa, pikavippiensä ja luottokorttilaskujensa kanssa ulosottoa ja velkajärjestelyä odottelevia hermoraunioita, vaikka näiltä palstoilta sen kuvan saattaisi saadakin. Suurin osa ihmisistä hoitaa edelleen taloutensa varsin mallikelpoisesti.

"Alkuperäinen kirjoittaja kertoo keskimääräisen lyhennyksen olleen 1200 e/kk, ei 2000 e/kk. Tuo 1200 e/kk siis sisältäen ns. normilyhennyksen."

Näin siis juuri. En ole missään vaiheessa lyhtentänyt 2000 euroa kuukaudessa. Peruslyhennys on ollut noin sitten 700 €, mutta ylimääräisten lyhennysten vuoksi keskimääräinen lyhennys on ollut noin 1200 € ja korkojen osuus vaihdellut 50 - 300 euroon.

• Alkup.
        2500 netto kirjoitti:

Jos maksaa asunnosta 2000 euroa kuussa, kaikkeen muuhun kulutukseen jää 500 euroa kuussa 4 tonnin bruttopalkasta. Ei riitä normi-ihmiselle, vaikka autoa ei olisikaan.

tarkennus.

"Ylimääräisten lyhennyksien vuoksi keskimääräinen lyhennys kuukaudessa on ollut noin 1200 €."

Tuota summaa enempää en ole siis koskaan lyhentänyt. Bruttopalkkani on hieman vajaa 3000 €, josta käteen jää ehkä noin 2000.

Kaikkiin muihin kustannuksiin jää siis kuukaudessa karkeasti lyhennysten jälkeen 800 € / kk.

• köyhäpaska
        2500 netto kirjoitti:

mulla jää asumisen jälkeen 120e kuussa käteen. ei riitä mutta ei oo mielipideasia

• homma!

"Ylimääräisten lyhennyksien vuoksi keskimääräinen lyhennys kuukaudessa on ollut noin 1200 €. Siis lyhennys ja korot puuttuvat tuosta."

Tämä lauseesi aiheutti sekaannusta. Hyvä kun lopuksi korjasit asian!

• Alkup.

Mitä tekisitte tilanteessani, jos jossain vaiheessa ajattelen siirtyä isompaan asuntoon?

Minulla on periaatteessa kaksi vaihtoehtoa, josta kumpikin on omalla tavalla järkevä.

Vaihtoehdot:

1. Myyn asunnon ja sijoitain siitä saadun tuoton suoraan uuteen asuntoon.

2. En myy nykyistä asuntoani, vaan otan siihen vuokralaisen, joka maksaa minulle säännöllistä kuukausituloa. Tämä myös edellyttää sitä, että joudun rahoittamaan uuden asunnon kokonaan velkarahalla.

Näin ollen, joudun myös maksamaan enemmän korkoa, koska lainan pääoma tulee olemaan huomattavasti suurempi. Toisaalta, voin käyttää vanhasta asunnosta saatuja vuokratuloja uuden asunnon velanlyhennykseen.

Kumpi näistä kannattaisi valita?

Vai olisiko muita järkeviä tapoja?

• asuntosi

Tämänhetkisellä korkotasolla vuokratuotto tosin peittoaisi lainan koron, mutta kun korot aikanaan nousevat - ehkä korkeallekin - yhtälö kääntyy väärinpäin.

• Alkup.
        asuntosi kirjoitti:

Tämänhetkisellä korkotasolla vuokratuotto tosin peittoaisi lainan koron, mutta kun korot aikanaan nousevat - ehkä korkeallekin - yhtälö kääntyy väärinpäin.

Onhan se noinkin.

Mutta toisaalta minulla olisi kuitenkin vanha turvallinen kohde tuottamassa rahaa. Ja sen voi tarvittaessa myydä ilman, että joudun maksamaan veroa myyntivoitoista.

Jos ajatellaan, että nykyisen asuntoni arvo on esim. 70 000 €.

Tulevan asunnon arvo olisi 110 000 €.

Uskoisin saavani vuokraa vanhasta nykyisestä asunnostani noin 450 € vuokraa .

Voisiko joku tehdä jonkun kannattavuuslaskelman, mistä selviäisi kumpi oikeasti on kannattavampaa esim. 20 vuoden aikajanalla?

Kumassa ratkaisussa minulla on enemmän omaisuutta 20 vuoden päästä?

Riskejä on tietysti tuhansia esim. korot, mutta noin karkea arvio.

Nykyisestä asunnostani sen verran, että se on täydellisesti remontoitu 3 vuotta sitten mm. putket ja kaikki käyty läpi.

• HKarpo
        Alkup. kirjoitti:

Onhan se noinkin.

Mutta toisaalta minulla olisi kuitenkin vanha turvallinen kohde tuottamassa rahaa. Ja sen voi tarvittaessa myydä ilman, että joudun maksamaan veroa myyntivoitoista.

Jos ajatellaan, että nykyisen asuntoni arvo on esim. 70 000 €.

Tulevan asunnon arvo olisi 110 000 €.

Uskoisin saavani vuokraa vanhasta nykyisestä asunnostani noin 450 € vuokraa .

Voisiko joku tehdä jonkun kannattavuuslaskelman, mistä selviäisi kumpi oikeasti on kannattavampaa esim. 20 vuoden aikajanalla?

Kumassa ratkaisussa minulla on enemmän omaisuutta 20 vuoden päästä?

Riskejä on tietysti tuhansia esim. korot, mutta noin karkea arvio.

Nykyisestä asunnostani sen verran, että se on täydellisesti remontoitu 3 vuotta sitten mm. putket ja kaikki käyty läpi.

Itse pitäisin vanhan asunnon ja laittaisin sen vuokralle. Vuokratuoton pitäisi tietty olla järjellisessä tasossa, esim. yli 6 % pa. Asunnon vuokraamista puoltaa myös se, että sanomasi mukaan suurempia remontteja ei pitäisi olla tulossa. Riskiä pienentää lisäksi asunnon velattomuus. Riskiin vaikuttavat esim. asuntojen hintojen muutokset, korkotaso ja vuokralaisen pysyvyys/luotettavuus.

Yksi merkittävä etu on se, että saisit vähentää kaikki uuden asuntolainasi korot vuokra-asunnostasi saamasta pääomatulosta. Parempi etu kuin ansiotuloista tehtävä vähennys siis. Vuokra-asunnon tuottama kassavirta helpottaa ja nopeuttaa uuden asuntolainasi maksamista. Lisäksi vanhaa asuntoa voi käyttää tarvittaessa tulevaisuudessa sijoitus-/asunto-/tms. lainojen vakuutena.

Sijoitusvaihtoehtoja tuolle 70 ke:lle olisi tietty paljon muitakin, asunto vain yksi monien joukossa. Jos alat vuokraisännäksi, suosittelen myös hajauttamaan sijoituksia jossain vaiheessa muihinkin omaisuuslajeihin kuten käteiseen, joukkovelkakirjoihin ja osakkeisiin.

• Alkup.
        HKarpo kirjoitti:

Itse pitäisin vanhan asunnon ja laittaisin sen vuokralle. Vuokratuoton pitäisi tietty olla järjellisessä tasossa, esim. yli 6 % pa. Asunnon vuokraamista puoltaa myös se, että sanomasi mukaan suurempia remontteja ei pitäisi olla tulossa. Riskiä pienentää lisäksi asunnon velattomuus. Riskiin vaikuttavat esim. asuntojen hintojen muutokset, korkotaso ja vuokralaisen pysyvyys/luotettavuus.

Yksi merkittävä etu on se, että saisit vähentää kaikki uuden asuntolainasi korot vuokra-asunnostasi saamasta pääomatulosta. Parempi etu kuin ansiotuloista tehtävä vähennys siis. Vuokra-asunnon tuottama kassavirta helpottaa ja nopeuttaa uuden asuntolainasi maksamista. Lisäksi vanhaa asuntoa voi käyttää tarvittaessa tulevaisuudessa sijoitus-/asunto-/tms. lainojen vakuutena.

Sijoitusvaihtoehtoja tuolle 70 ke:lle olisi tietty paljon muitakin, asunto vain yksi monien joukossa. Jos alat vuokraisännäksi, suosittelen myös hajauttamaan sijoituksia jossain vaiheessa muihinkin omaisuuslajeihin kuten käteiseen, joukkovelkakirjoihin ja osakkeisiin.

Toit hyvin esiin juuri niitä argumentteja, joita minäkin olen pohtinut.

• Maja Koppi

Yksi vaihtoehto on "säästää" väliraha, ja ostaa isompi asunto ilman velkaa. Jos pystyit maksamaan asuntolainan neljässä vuodessa, niin pystyt kyllä lyhessä ajassa säästämään välirahan isompaan asuntoon. Vuokraanatajaksi en suosittele alkaa vain sen takia, että saisit maksatettua jollakin toisella isomman asuntosi.

• Sitten bailataa

Kaksi kerrostalo kämppä ollut ja nyt iso vanha ja kallis oma talo (240000€ ostettu 2006) jota rempattu 30000€(säästöillä) jo ja jatkuu..
      Velkaa otin 200000€(loput säästöillä)jota jäljellä 65000€ maksoin tosin kerrostalon myyntihinnan velkaa pois.
      Mut 1500€ on lyhennys/kk eli reilu 3 vuotta ja peli on selvä.Tavallaan kerrostalo kämppä josta saimme 80000€ ja loput lyhennyksillä ja koko velka kuitattu alle 7-vuoteen samalla rempattu.Jos jos ei nyt mitään satu...
      Itsellä on vaimo ja lapset jotka vievät ison osan kulutukseen lisää eli ei ole enää varaa ylimääräisiä lyhennellä.

• hkshfdjshk

Onnittelut ap:lle! Hienosti olet selvinnyt ja pärjännyt. Tuli vaan mieleen, että naisen on paljon vaikeampi saada säästöön rahaa kuin miehen, koska meillä on lukemattomia juttuja, joita on ostettava, toisin kuin teillä miehillä: meikit, ihonhoitotuotteet, hiustenhoitotuotteet, kampaaja, (kosmetologi..kasvo- ja vartalohoidot), korut, hiuspannat, -pompulat, -lenksut ym., sukkahousut, rintaliivit, siteet, tamppoonit, e-pillerit, korut, kynsienhoitotuotteet, rakennekynsienlaitot ja kaikki siihen kuuluva, jumppa/salivaatteet, urheilurintaliivit (sikakalliita), karvojenpoistojutut, sitten tietty vaatteet ja asusteet, laukut, saappaat, huivit, hanskat, hatut jnen jne jne . Varmaan unohdin listasta jotain, mutta mies säästää oikeasti lähes kokonaan tämän rimpsun verran rahaa, ainoastaan vaatteita täytyy kai miehenkin joskus ostaa, ja joskus joku shampoopullo marketista.

• annukka******

Naisen on yhtä helppo saada säästöön rahaa kuin miehenkin.. kyse on vain valinnoista. Minulla on puolisoni kanssa omakotitalo, josta maksetaan lainaa pois ripeää tahtia. Saan kodinhoitokulujen jälkeen säästöön mukavasti rahaa eikä minun ole mielestäni tarvinnut pihistää noissa mainitsemissasi tuotteissa. Kyse on vain valinnoista.

Minulla ei ole rakennekynsiä ja hoidan itse omat kynteni. Kerran minulla on ollut rakennekynnet (vuosi sitten), mutta viikonlopun halon hakkuussa ja pinoamisessa ne irtoilivat ja lentelivät kauniissa kaarissa. =) Nykyisin hoidan kynsiäni säännöllisesti itse ja ne ovat kauniimmat kuin muoviset tekokynnet.

Kuukautissiteistä ja tamppooneista pääsee eroon ostamalla kuukupin apteekista.. maksaa reilut 30 e, mutta kestää viitisen vuotta. Rehellisesti maailman paras keksintö! en ole käyttänyt mitään siteitä tai tamppooneita kolmeen vuoteen enkä aio niihin palata. Karvojen poistoon voi ostaa epilaattorin.. eipä ole höylällä tarvinnut pitkään aikaa jalkoja tms alueita hoitaa.

Laadukkaita meikkejä ostamalla säästää paljon. Ne ovat kalliita, mutta ne kestävät pidempään. Ostan paljon alennusmyynneistä vaatteita ja panostan laatuun (ostan pari laadukasta vaatetta kuukaudessa, mutta ne kestävät vuosia). Kenkiä minulla on yli 60 paria ja suurin osa nahkakenkiä, joita hoidan säännöllisesti -> pidentää käyttöikää. Koruja pyydän yleensä mieheltäni synttäri- ja joululahjaksi, en niitä juurikaan itse osta. Koruissakin painaa enemmän laadukkuus ja iättömyys kuin viimeisimmät trendit.. tiedän että koruja joita olen saanut, voin käyttää 20 vuoden kuluttua.

Säästämisessä ei ole kyse tavaroista tai palveluista luopumisesta, vaan järkevien kulutusvalintojen tekemisestä. Kävin puoli vuotta sitten silmäleikkauksessa joka maksoi 3300 euroa.. minulla on ollut silmälasit 5-vuotiaasta saakka (likinäköä -6). Tänä kesänä olisi ollut taas silmälasien vaihto, johon olisi todennäköisesti kulunut sankoineen ja hiottuine linsseineen yli 700 euroa (minulla on kallis maku). Pitkällä aikavälillä leikkaus tulee halvemmaksi ja se on muutenkin helpottanut valtavasti elämääni. Ikänäkö tulee joskus tietysti vaikuttamaan niin että joudun hankkimaan silmälasit, mutta silloin lähdetään läheltä nollanäköä. Niin ja ikää minulla on 27-vuotta.

• Maja Koppi
        annukka****** kirjoitti:

Naisen on yhtä helppo saada säästöön rahaa kuin miehenkin.. kyse on vain valinnoista. Minulla on puolisoni kanssa omakotitalo, josta maksetaan lainaa pois ripeää tahtia. Saan kodinhoitokulujen jälkeen säästöön mukavasti rahaa eikä minun ole mielestäni tarvinnut pihistää noissa mainitsemissasi tuotteissa. Kyse on vain valinnoista.

Minulla ei ole rakennekynsiä ja hoidan itse omat kynteni. Kerran minulla on ollut rakennekynnet (vuosi sitten), mutta viikonlopun halon hakkuussa ja pinoamisessa ne irtoilivat ja lentelivät kauniissa kaarissa. =) Nykyisin hoidan kynsiäni säännöllisesti itse ja ne ovat kauniimmat kuin muoviset tekokynnet.

Kuukautissiteistä ja tamppooneista pääsee eroon ostamalla kuukupin apteekista.. maksaa reilut 30 e, mutta kestää viitisen vuotta. Rehellisesti maailman paras keksintö! en ole käyttänyt mitään siteitä tai tamppooneita kolmeen vuoteen enkä aio niihin palata. Karvojen poistoon voi ostaa epilaattorin.. eipä ole höylällä tarvinnut pitkään aikaa jalkoja tms alueita hoitaa.

Laadukkaita meikkejä ostamalla säästää paljon. Ne ovat kalliita, mutta ne kestävät pidempään. Ostan paljon alennusmyynneistä vaatteita ja panostan laatuun (ostan pari laadukasta vaatetta kuukaudessa, mutta ne kestävät vuosia). Kenkiä minulla on yli 60 paria ja suurin osa nahkakenkiä, joita hoidan säännöllisesti -> pidentää käyttöikää. Koruja pyydän yleensä mieheltäni synttäri- ja joululahjaksi, en niitä juurikaan itse osta. Koruissakin painaa enemmän laadukkuus ja iättömyys kuin viimeisimmät trendit.. tiedän että koruja joita olen saanut, voin käyttää 20 vuoden kuluttua.

Säästämisessä ei ole kyse tavaroista tai palveluista luopumisesta, vaan järkevien kulutusvalintojen tekemisestä. Kävin puoli vuotta sitten silmäleikkauksessa joka maksoi 3300 euroa.. minulla on ollut silmälasit 5-vuotiaasta saakka (likinäköä -6). Tänä kesänä olisi ollut taas silmälasien vaihto, johon olisi todennäköisesti kulunut sankoineen ja hiottuine linsseineen yli 700 euroa (minulla on kallis maku). Pitkällä aikavälillä leikkaus tulee halvemmaksi ja se on muutenkin helpottanut valtavasti elämääni. Ikänäkö tulee joskus tietysti vaikuttamaan niin että joudun hankkimaan silmälasit, mutta silloin lähdetään läheltä nollanäköä. Niin ja ikää minulla on 27-vuotta.

Siinä mielessä 'hkshfdjshk' on kyllä oikeassa, että naisilla on enemmän sitä hekilökohtaista hankintaa kuin miehillä. Miehellä on toki parta/leuka, jonka hoito maksaa, mutta ehkä se on verrattavissa naisten karvojen ajeluun ja kynsien hoitoon. Mutta esimerkiksi mitään rintaliivejä vastaavaa raha reikää en miehelle keksi. Lisäksi muukin naiseellisuuteen liittyvä usein maksaa, kuten se hiusten leikkuu.

• Nainen itsekin

"meikit, ihonhoitotuotteet, hiustenhoitotuotteet, kampaaja, (kosmetologi..kasvo- ja vartalohoidot), korut, hiuspannat, -pompulat, -lenksut ym., sukkahousut, rintaliivit, siteet, tamppoonit, e-pillerit, korut, kynsienhoitotuotteet, rakennekynsienlaitot ja kaikki siihen kuuluva, jumppa/salivaatteet, urheilurintaliivit (sikakalliita), karvojenpoistojutut, sitten tietty vaatteet ja asusteet, laukut, saappaat, huivit, hanskat, hatut jnen jne jne ."

Oletkohan nyt ihan tosissasi? Toivottavasti et.

meikit = ~10e/kk panostuksella saa jo hyvät tuotteet, ne kun on riittoisia
        ihonhoitotuotteet = näitä käyttävät nykyään myös miehet
        hiustenhoitotuotteet = myös miehillä
        kampaaja = miesten lyhyitä hiuksiä pitää leikata paljon useammin kuin naisten pitkää
        (kosmetologi..kasvo- ja vartalohoidot) = Eipä ole kovin pakollisia.
        korut, hiuspannat, -pompulat, -lenksut ym. = ja kuinka usein näitä pitää ostaa?!
        sukkahousut = miehet ostaa sitten pitkiä kalsareita
        rintaliivit = Näitä saa halpoja noin kympillä, kalliimmat maksaa ~50e mutta kestääkin vuosia.
        siteet, tamppoonit = paketti siteitä tamppooneja ~ max 10e/kk
        e-pillerit = laita kumppani maksamaan puolet, yhteinen asiahan se ehkäisy on
        kynsienhoitotuotteet = ja nämäkin, kuinka usein niitä tarttee ostaa? Hyvä kynsilakka ~10e riittää vuodeksi.
        rakennekynsienlaitot ja kaikki siihen kuuluva = no huh huuh. Enpä tunne ketään joka käyttäisi. jumppa/salivaatteet = myös miehet tarvitsevat
        urheilurintaliivit (sikakalliita) = Satasen liivit kestää vuosia, kk-kustannus ~10e
        karvojenpoistojutut = samoin miehillä
        vaatteet ja asusteet, laukut, saappaat, huivit, hanskat, hatut = myös miehet pukeutuvat

Vain tämän listasi perusteella naisen kulut ovat muutaman kympin kuussa enemmän kuin miehillä. Mutta miehet usein maksavat kaikki auton kulut, ja niitä ei muutamalla kympillä kuussa kuitata. Eli älä syytä "naiseutta" siitä, jos et osaa hallita talouttasi ja tuhlaat johonkin hiton rakennekynsiin rahasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe