valokatkaisijan kytkentä

lightpower

Valokatkaisijalle on vedetty 3x1,5mm2 (rusk, sin, maa) kattorasiasta, jonne tulee kattovalojen syöttö, Mten kytken katkaisijan?

1. Vedänkö vaiheen (rusk) katkaisijalle ja sinisellä takaisin?

2. Vedänkö nollan (sin) katkaisijalle ja ruskealla takaisin?

Kummasakin tapauksessa tulee väriongelma, eli joudun kytkemään sinisen ja ruskean toisiinsa kattorasiassa. Olisiko tässä erkkarin paikka?

Tarviiko suojamaata vetää katkaisijalle ollenkaan?

22

39426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeejorma

      Täytyneepä sanoa suoraan, jos et tuota osaa itse tehdä, niin tuskimpa saat edes sähkötöitä tehdä.

      • lightpower

        En tosiaan kaipaa täällä viisastelijoita, joiden tieto perustuu opittuun irtotietoon. Tälläinen asenne tuntuu olevan yleisesti vallalla "sähkömiesten" keskuudessa. Itse päättelen asioita perustuen teoreettisiin lähtökohtiin ja sähkötekniikan osaamiseen. Eli vastaan itse kysymykseeni:

        Vaihtoehto 1 on vastaus eli vaihe katkasitaan. Värit sekoittuvat paluujohtimen suhteen mutta sininen johdin voidaan merkitä esim. rusk. teipillä kattorasiassa. Suojamaata ei tarvitse katkaisijalle vetää.


      • tai sitten toisin
        lightpower kirjoitti:

        En tosiaan kaipaa täällä viisastelijoita, joiden tieto perustuu opittuun irtotietoon. Tälläinen asenne tuntuu olevan yleisesti vallalla "sähkömiesten" keskuudessa. Itse päättelen asioita perustuen teoreettisiin lähtökohtiin ja sähkötekniikan osaamiseen. Eli vastaan itse kysymykseeni:

        Vaihtoehto 1 on vastaus eli vaihe katkasitaan. Värit sekoittuvat paluujohtimen suhteen mutta sininen johdin voidaan merkitä esim. rusk. teipillä kattorasiassa. Suojamaata ei tarvitse katkaisijalle vetää.

        Itse merkkaisin sinisen ja kytkisen sen vaiheeseen ja siitä kytkimelle ja kytkimen takaa paluujohtona ruskea lampulle. Jos kytket toisnpäin, niin sulla tulee lampulle kaksi sinistä johtoa ja se aiheuttaa hämmästystä aina valaisinta vaihtaessa, teippihän siitä johdosta kuitenkin häviää jossain vaiheessa.


      • mustaa
        lightpower kirjoitti:

        En tosiaan kaipaa täällä viisastelijoita, joiden tieto perustuu opittuun irtotietoon. Tälläinen asenne tuntuu olevan yleisesti vallalla "sähkömiesten" keskuudessa. Itse päättelen asioita perustuen teoreettisiin lähtökohtiin ja sähkötekniikan osaamiseen. Eli vastaan itse kysymykseeni:

        Vaihtoehto 1 on vastaus eli vaihe katkasitaan. Värit sekoittuvat paluujohtimen suhteen mutta sininen johdin voidaan merkitä esim. rusk. teipillä kattorasiassa. Suojamaata ei tarvitse katkaisijalle vetää.

        Oikein päätelty! On helpompi tapa merkata sininen johdin mustalla tussilla. Pysyy ja näkyy.


      • -B-
        mustaa kirjoitti:

        Oikein päätelty! On helpompi tapa merkata sininen johdin mustalla tussilla. Pysyy ja näkyy.

        Ruskeaa johdinta käytetään nykyään "suoran sähkön" johtimena, mustaa,harmaata,mustavalkoista sen sijaan käytetään ohjatun/katkaistun vaiheen johtimena. Eli se sininen johdin merkataan kytkimellä ja jakorasialla esim. mustalla teipillä. (Itse suosin mustaa tussia).

        Tämä on hyvän asennustavan mukaista vaikka ei siitä mitään asetusta olekaan. Aivan kuten vaihe kytketään pistorasiassa oikealle puolelle.


      • -B-
        -B- kirjoitti:

        Ruskeaa johdinta käytetään nykyään "suoran sähkön" johtimena, mustaa,harmaata,mustavalkoista sen sijaan käytetään ohjatun/katkaistun vaiheen johtimena. Eli se sininen johdin merkataan kytkimellä ja jakorasialla esim. mustalla teipillä. (Itse suosin mustaa tussia).

        Tämä on hyvän asennustavan mukaista vaikka ei siitä mitään asetusta olekaan. Aivan kuten vaihe kytketään pistorasiassa oikealle puolelle.

        ...vastasin, sorry


      • niin näin
        -B- kirjoitti:

        Ruskeaa johdinta käytetään nykyään "suoran sähkön" johtimena, mustaa,harmaata,mustavalkoista sen sijaan käytetään ohjatun/katkaistun vaiheen johtimena. Eli se sininen johdin merkataan kytkimellä ja jakorasialla esim. mustalla teipillä. (Itse suosin mustaa tussia).

        Tämä on hyvän asennustavan mukaista vaikka ei siitä mitään asetusta olekaan. Aivan kuten vaihe kytketään pistorasiassa oikealle puolelle.

        Vaikkakin ruskeata käytetään suoran sähkön johtimena, tässä tapauksessa on parempi laittaa ruskea kytkimeltä lampulle juuri tämän kahden sinisen johdon takia.


      • sähkäri
        lightpower kirjoitti:

        En tosiaan kaipaa täällä viisastelijoita, joiden tieto perustuu opittuun irtotietoon. Tälläinen asenne tuntuu olevan yleisesti vallalla "sähkömiesten" keskuudessa. Itse päättelen asioita perustuen teoreettisiin lähtökohtiin ja sähkötekniikan osaamiseen. Eli vastaan itse kysymykseeni:

        Vaihtoehto 1 on vastaus eli vaihe katkasitaan. Värit sekoittuvat paluujohtimen suhteen mutta sininen johdin voidaan merkitä esim. rusk. teipillä kattorasiassa. Suojamaata ei tarvitse katkaisijalle vetää.

        mikset käyttänyt sinistä kymillle menoo paluuna ja ruskeaa suora sähkönä tai nollana. ei tuu sekaannusta.


      • Anonyymi
        -B- kirjoitti:

        Ruskeaa johdinta käytetään nykyään "suoran sähkön" johtimena, mustaa,harmaata,mustavalkoista sen sijaan käytetään ohjatun/katkaistun vaiheen johtimena. Eli se sininen johdin merkataan kytkimellä ja jakorasialla esim. mustalla teipillä. (Itse suosin mustaa tussia).

        Tämä on hyvän asennustavan mukaista vaikka ei siitä mitään asetusta olekaan. Aivan kuten vaihe kytketään pistorasiassa oikealle puolelle.

        ruskea L1, musta L2, harmaa L3. toki olet oikeessa, mutta vaihe värit menee näin


    • joka osaa

      Jos et ole alan miehiä et saa kytkeä tuota ja jos olet, niin et kyselisi tuolaisia.

      Sininen johto pitää merkitä teipillä

      • Anonyymi

        Riåuskea jatkuvaan vaiheeseen sininen lå kytkimen y akaa lampulle kevi johdin kierretään s i nisen ympärille merkiksi että sininen on pen johdin.

        Näinkin voisi tehdä


    • töpselin kääntäjä

      1-vaihevirrassa/valovirrassa aivan sama kumminpäin kytkee nollan ja vaiheen.
      Laitteet toimii oli töpseli seinässä kummin päin tahansa.

      Vaikea edes tietää milloin töpseli on seinässä oikeinpäin.

      Suojamaata/Keltavihreää pitää vaan varoa sotkemasta.

      • AT

        Nolla vasemmalle puolelle, ei ollu sama ku auton lämmitysjohto iski toisesta johtimiesta suojamaahan läpi ja poltti sulakkeen. Johtoo pysty käyttää ku laitto seinään aina sen läpilyönen puoliskon vasemmalle kunnes lopulta vaihdoin uuden pistotulpan ja valoin possumassaa täyteen.

        btw. Märän possumassan erisysvastus yli 60mega ohm...


      • Anonyymi

        Valovirta on tärkeääkin tärkeämpi termi vankilakundien elämänkoulun myötä tutuksi tullut sana. Eix se valovirta tule tösselistä ja voimavirta pienjännitegeneraattorista kuluttajalle.


    • jämät

      Kun pistää johdot nippuun, virta kulkee joka suuntaan, eikä katkoksia pääse syntymään.

      • jorkka

        Mä oon laittanut johon puuhun ja toisen pään maahan, se on hyvä kytkentä,esim jos hluuaa langattoman lennättimen asentaa kenttäolosuhteissa

        t. sähkärin valan tehnyt


    • Knakkertton

      1 on oikein eikä tartte mitään teipata.

    • ---

      Ite en teippaile ikinä noita ykköskytkentöjä. Kyllä ammattisähkärin pitäs toi tunnistaa kun näkee sinisen ja ruskean yhdessä rasiassa

    • sakuu

      Vedä vittu vaihe päähäs

    • Eikun sinimustaruskeaa keviteippiä peliin.
      Kyllä hyvä tulee.

    • Anonyymi

      Palsta valaistunut tämän noston ansiosta

    • Anonyymi

      Meidän pitää lopettaa tämä kapitalismi.
      Se tappaa meidät.
      koska kapitalismin sisällä on vaatimus että talous kasvaa koko ajan.
      ilman sitä kapitalismi ei toimi.
      kapitalismissa kaikki raha on lainaa.
      pankit luovat rahaa lainaamalla sitä.
      jos on lainaa. pitää tehdä enemmän rahaa jotta voit maksaa korot.
      Kapitalismissa kasvu on ehdoton vaatimus.
      Mutta maapallo on kuitenkin rajallinen.
      Kapitalismista pitää luopua jos haluamme että elämä maapallolla jatkuu

      N.Hardwick

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7917
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      176
      1744
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      61
      1015
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      191
      934
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      910
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      876
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      813
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      704
    Aihe