308 vai 6.5x55

njherfjk

Kiväärin hankinta olisi edessä. Kumpaa kaliiberia suosittelette yleisaseeksi (vähemmän isoa riistaa, sikajahti silloi tällöin kiinnostaisi)?

46

24723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .308 Win.

      .308 Win. (Toene mahollisuus tietennii .308 Norma Magnum).

      • Kumpi

        Molemmat toimii. Jos pääasia on latvalinnuissa, niin 6,5 mm. Siihen joku "kokovaippa", jossa lähdöt luokkaa 750-850m/s. Suosittelen Lapuan 9,3g itseladattuna...

        Hirven kohdalla olet 6,5mm kanssa samoilla rajoilla tehoissa kuin 308Win kanssa. Eli luoti 10-11g ja vauhdit 700-800m/s.

        308:n nopeat "Norma magnun" tai "Weatherby magnum" lienee lihan rikkojia parhaasta päästä ja soveltuu kauaiksi....

        Jos et muusta tiedä ota 30-06... Halpa ja kehityskelpoinen ainakin kotilataajan kannalta. Voi tehdä makkarat omiin tarpesiin...


    • sillä sitä potuttaa

      Tekisi mieli suositella tuota Ruotsin armeijan kiväärin kaliiperia, joka on hieno ballistisilta ominaisuuksiltaan, mutta kun ne villisiat voivat olla haavoittuneina aggressiivisia, niin ehkä tuo yli 7-millinen kolmenollakasi olisi varmempi valinta sikametsälle.

    • njherfjk

      Lähinnä olen miettinyt sitä, että jos latvalintua ampuu niin mihin asti se luoti menee...
      Olisiko siis niin, että 6.5 mm olisi tällaisessa tapauksessa turvallisempi vai onko vain saivartelua (aika pitkälle varmaan menee)?

      • P

        Kyllä 308 on parempi vaihtoehto, teeri tippuu 300 metriin varmasti kun on kunnon kiikari ja osaa hommansa ; ) Luotihan lentää ja etäs se on varmaa 308.n saa paljon eri luoti/ painovaihtoehtoja ja latauskin onnistuu.


      • älä tapa naapuriasi

        Pirun kauas lentää luoti kummassakin tapauksessa, voi mennä jopa 5 kilometriä jos sopivalla korolla ampuu. Että mielellään ei ammuta sinne kirkonkylälle päin.


      • 6,5x55
        P kirjoitti:

        Kyllä 308 on parempi vaihtoehto, teeri tippuu 300 metriin varmasti kun on kunnon kiikari ja osaa hommansa ; ) Luotihan lentää ja etäs se on varmaa 308.n saa paljon eri luoti/ painovaihtoehtoja ja latauskin onnistuu.

        Huomaa, että kaveri ei tiedä mistä puhuu.. Näytä mulle ykskin normi pulliainen " joka osaa hommansa " joka ampuu teeren 308:lla 300metriin :)
        Alkuperäseen kysymykseen vastaus.. Kumpaankin kalipetiin löytyy laaja panos valikoima.. Itellä oli alunperin 308 hirvi, peura ja kauris pyssynä, kun ostin 6,5x55 niin 308 on jäänyt pölyttymään... 6,5x55 on mainio kaliperi linnusta haaskaan ja haaskasta hirveen :)


    • käyttävän

      6,5 aikapaljon Virossa, en tiedä miksi. Voi ehkä johtua jostain vanhoista traditioista
      Kaikilla sika kuolee, kun on kunnon osuma
      Sinun sijassa voisit ajatella 30-06, jos haluat yleispyssyä. Nimittäin voi enempi pelata latauksilla. Ja savolaisten ei tarvihe kommentoija

      • Nimmerkki-Erkki.

        308 Win kuitennii parraen vaehtoehto. Onnii tässä muassa ylleesi ja yhä enemmä leviääp Hankosta Petsamoo.


      • big is better

        suosittelen 416 joko rem tai rigby


      • Äläkä väitä vastaan.

        Savolaisista nyt ei juuri kannata puhua jos totta puhutaan mutta asiaan, kyllähän se on 416 joka on ensimmäinen varteenotettava kaliiberi, muista voidaan kyllä puhua ja jutustella mutta jos haluaa pudotuksia tai kaatoja niin taulunpuhkojat voi ja pitää unohtaa..se vaan on niin!


    • njherfjk

      Lähinnä 6.5:sta mietin siinäkin mielessä, että yleispyssyllä vois harrastaa "tarkkuusammuntaa" radalla kenties vähän etemmäksikin?.
      Onko mitään ajatusta?


      • njherfjk

      • njherfjk kirjoitti:

        Tulkitaanko tuo kerroin niin, että 308:lla on suorempi lentorata vai miten?

        Mitä isompi lukema, sitä suoremman lentoradan luoti omaa. Käytännössä pidemmälle matkalle tarkempikin yleensä.

        Kaikkihan tietysti riippuu myös liike-energiasta ja massasta.

        Itse ottaisin 6.5 millisen. Niitähän 300m kasa-ampujatkin tahtovat nykyään eniten suosia.


      • njherfjk
        k0rh0nen kirjoitti:

        Mitä isompi lukema, sitä suoremman lentoradan luoti omaa. Käytännössä pidemmälle matkalle tarkempikin yleensä.

        Kaikkihan tietysti riippuu myös liike-energiasta ja massasta.

        Itse ottaisin 6.5 millisen. Niitähän 300m kasa-ampujatkin tahtovat nykyään eniten suosia.

        Tuohon 6,5 olen ollut alusta lähtien kallistumassa.
        Näyttää Normalla olevan ballistiikkaohjela...


      • 308

        kaliiperi on hyvä ja tarkka..suositumpi suomessa kuin ruotsin mauser..linnustukseen käy hyvin ja löytyy myös tarkkoja ratapatruunoita, joku ehdotti 30-06..olen sellaisen omistanut, on kuin turbo 308, pidän kyllä 308 tarkempana, siinä luodin ja hylsyn suhde sopiva..


      • 55s55

        Nykyään kaikki aseluvat ovat "kiven" takana. Jos olisi laki, että yhdellä henkilöllä olisi mahdollisuus vain kolmeen aseeseen (3:een). Tasan 50 v. kokemuksellani, ja paljon ylimääräisiä, turhia ostoksia välttäneenä, valintani olisi: 6.5X55 Swedish, haulikko ja .22 lr.. Olen ollut asesuunnittelijana 15 vuotta, aktiivi metsästäjänä 50 vuotta, ja edelleen... Kalib. .22 edustaa halpaa harjoitteluammuntaa (pienoiskivääri ja pistooli), sekä metsästystä tietyin rajoituksin. Haulikko mm., kettujahtia-, lintujahtia-, rata-ammuntaa-, ym. varten. 6,5X55 Swedish on erittäin sopiva yleis kaliberi, kaikkeen muuhun. Tottakai hitaat, raskaat kaliberit ovat hirvelle ym. parempia. 6.5X55 Swedish on hyvä kompromissi. Nämä ovat kuitenkin makuasioita... Kaiken perustana on kuitenkin yhteinen nimittäjä: kaava, mv2/2 ... M=luodin massa, v=luodin nopeus piipun suulla. Tämä määrää kaikaen... 55s55


      • tikullasilmään
        55s55 kirjoitti:

        Nykyään kaikki aseluvat ovat "kiven" takana. Jos olisi laki, että yhdellä henkilöllä olisi mahdollisuus vain kolmeen aseeseen (3:een). Tasan 50 v. kokemuksellani, ja paljon ylimääräisiä, turhia ostoksia välttäneenä, valintani olisi: 6.5X55 Swedish, haulikko ja .22 lr.. Olen ollut asesuunnittelijana 15 vuotta, aktiivi metsästäjänä 50 vuotta, ja edelleen... Kalib. .22 edustaa halpaa harjoitteluammuntaa (pienoiskivääri ja pistooli), sekä metsästystä tietyin rajoituksin. Haulikko mm., kettujahtia-, lintujahtia-, rata-ammuntaa-, ym. varten. 6,5X55 Swedish on erittäin sopiva yleis kaliberi, kaikkeen muuhun. Tottakai hitaat, raskaat kaliberit ovat hirvelle ym. parempia. 6.5X55 Swedish on hyvä kompromissi. Nämä ovat kuitenkin makuasioita... Kaiken perustana on kuitenkin yhteinen nimittäjä: kaava, mv2/2 ... M=luodin massa, v=luodin nopeus piipun suulla. Tämä määrää kaikaen... 55s55

        Miten löysit tuon kahdeksan vuotta vanhan ketjun?


      • Vällykärmes
        tikullasilmään kirjoitti:

        Miten löysit tuon kahdeksan vuotta vanhan ketjun?

        @tikullasilmään: eikö sulla hemmetti tosiaan oo muuta tekemistä kuin kyttäillä täällä kommenttien aikaleimoja?!?!

        Hommaa ny helvetissä itelles elämä...


      • Anonyymi
        55s55 kirjoitti:

        Nykyään kaikki aseluvat ovat "kiven" takana. Jos olisi laki, että yhdellä henkilöllä olisi mahdollisuus vain kolmeen aseeseen (3:een). Tasan 50 v. kokemuksellani, ja paljon ylimääräisiä, turhia ostoksia välttäneenä, valintani olisi: 6.5X55 Swedish, haulikko ja .22 lr.. Olen ollut asesuunnittelijana 15 vuotta, aktiivi metsästäjänä 50 vuotta, ja edelleen... Kalib. .22 edustaa halpaa harjoitteluammuntaa (pienoiskivääri ja pistooli), sekä metsästystä tietyin rajoituksin. Haulikko mm., kettujahtia-, lintujahtia-, rata-ammuntaa-, ym. varten. 6,5X55 Swedish on erittäin sopiva yleis kaliberi, kaikkeen muuhun. Tottakai hitaat, raskaat kaliberit ovat hirvelle ym. parempia. 6.5X55 Swedish on hyvä kompromissi. Nämä ovat kuitenkin makuasioita... Kaiken perustana on kuitenkin yhteinen nimittäjä: kaava, mv2/2 ... M=luodin massa, v=luodin nopeus piipun suulla. Tämä määrää kaikaen... 55s55

        55s55, Kun lasket kaiken piipun suun energian varaan et ole ollut kummoinen asesuunnittelija =))) ! Ota nyt hyvä mies mukaan itse luotirakenteen a) BC (Ballistic Coefficient) ja b) SD (Sectional Density) ja katso lisäksi mitä kunkin kaliiperin eri luotirakenteet tekevät c) eri riistaan osuessaan, d) eri kulmista, e) eri kohtiin kehoa (juu, ei kaikki osumat ole meillä kaikilla niitä täydellisiä, vaikka itse niillä kehuskelemme) ja f) eri etäisyyksillä, kun piipunsuun energia voi olla suuri, mutta osumaenergia pieni. Esimerkiksi pieni 6.5 Grendel hakkaa .308:n mennen tullen pitkillä matkoilla, kun luoti kantaa energiansa paremmin, myös tuulessa. Vielä, kun asesuunnittelijana otat huomioon vaikka tavallisimmat viisi-kuusi 6.5mm:n nykyvaihtoehdot (mm Grendel, Creedmoor, .26 Nosler, .264 Win Mag, 6.5 Rem Mag ym..) ja vertaat niiden lataus- ja luotirajoitteet meidän metsästysolosuhteisiin, niin et enää noin yksinkertaista monisäikeistä puheenaihetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        55s55, Kun lasket kaiken piipun suun energian varaan et ole ollut kummoinen asesuunnittelija =))) ! Ota nyt hyvä mies mukaan itse luotirakenteen a) BC (Ballistic Coefficient) ja b) SD (Sectional Density) ja katso lisäksi mitä kunkin kaliiperin eri luotirakenteet tekevät c) eri riistaan osuessaan, d) eri kulmista, e) eri kohtiin kehoa (juu, ei kaikki osumat ole meillä kaikilla niitä täydellisiä, vaikka itse niillä kehuskelemme) ja f) eri etäisyyksillä, kun piipunsuun energia voi olla suuri, mutta osumaenergia pieni. Esimerkiksi pieni 6.5 Grendel hakkaa .308:n mennen tullen pitkillä matkoilla, kun luoti kantaa energiansa paremmin, myös tuulessa. Vielä, kun asesuunnittelijana otat huomioon vaikka tavallisimmat viisi-kuusi 6.5mm:n nykyvaihtoehdot (mm Grendel, Creedmoor, .26 Nosler, .264 Win Mag, 6.5 Rem Mag ym..) ja vertaat niiden lataus- ja luotirajoitteet meidän metsästysolosuhteisiin, niin et enää noin yksinkertaista monisäikeistä puheenaihetta.

        Aika vanhaan viestiin vastailet, mutta minua kiinnostaa tuo kommenttisi " kantaa energiaansa paremmin tuulessa". Lähtöenergiahan pysyvyyteen ei vaikuta mikää muu kuin ballistinen kerroin, joka on periaatteessa ilmanvastus. Se on ainoa voima maan vetovoiman kanssa, mikä jarruttaa luodin nopeutta. Tuuli lisää vain ilmanvastusta, jos sattuu puhaltamaan etukulmilla. Takakulmilla se ei käsittääkseni lisää vastusta mitenkään. Mitä oikein tarkoiti?

        Lentoradoitaan molemmat kaliberit ovat käytännössä identtisiä normaaleilla ampumaetäisyyksillä.

        Jos vielä katsotaan alkuperäistä kysymystä hyvästä yleiskaliberista, niin kyllä .308 on aika vahvoilla. Sitä saa mistä vaan, hinta on edullinen, patruunavalikoima on erittäin monipuolinen, sille pesitettyjä aseita on todella paljon ja aseet säilyttävät hyvin arvonsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika vanhaan viestiin vastailet, mutta minua kiinnostaa tuo kommenttisi " kantaa energiaansa paremmin tuulessa". Lähtöenergiahan pysyvyyteen ei vaikuta mikää muu kuin ballistinen kerroin, joka on periaatteessa ilmanvastus. Se on ainoa voima maan vetovoiman kanssa, mikä jarruttaa luodin nopeutta. Tuuli lisää vain ilmanvastusta, jos sattuu puhaltamaan etukulmilla. Takakulmilla se ei käsittääkseni lisää vastusta mitenkään. Mitä oikein tarkoiti?

        Lentoradoitaan molemmat kaliberit ovat käytännössä identtisiä normaaleilla ampumaetäisyyksillä.

        Jos vielä katsotaan alkuperäistä kysymystä hyvästä yleiskaliberista, niin kyllä .308 on aika vahvoilla. Sitä saa mistä vaan, hinta on edullinen, patruunavalikoima on erittäin monipuolinen, sille pesitettyjä aseita on todella paljon ja aseet säilyttävät hyvin arvonsa.

        Kommenttini lause, johon tarrasit olisi voinut olla täsmällisemmin kirjoitettu. Kiitos, kun kiinnitit huomioni siihen. Tarkoitin, että Grendel hakkaa .308:n BC:n osalta ja se kantaa energiansa kauemmin. Lisäsi tarkoitin tuulen osalta, että Grendel on sivutuulessakin .308:a parempi.
        Olen kanssasi samaa mieltä, että Suomen oloissa tavispulliaisten (myös minä) normaaleilla ampumaetäisyyksillä .308 ja Grendel ulkoinen ballistiikka ovat samaa luokkaa. Toinen vain potkaisee vähemmän. Ja oikeat ampujat niin Suomessa, kuin maailmalla tunnustavat rekyylin vaikutuksen mm. osuman havaitsemiseen sekä mahdollisesti tarvittavan toisen laukauksen (auts, joo, mutta!) nopeuteen ja tarkkuteen.

        Vielä korjaus väittämääsi: ballistinen kerroin ei ole yksinään luotia jarruttavan ilmanvastuksen määre. Saman kaliiperin luodille tämä pitää paikkansa (kunhan määritellään, puhutaanko BC1 vai BC7 luokituksesta). Sen sijaan, kun verrataan eri kaliipereita, on syytä ottaa huomioon yhtä lailla SD, eli sectional density. Jos mennään vain BC:n mukaan, saman BC:n omaavat (esim. 290) 6.5mm (oikeasti 6.7mm, toki) ja .308 luodit osoittavat hyvin erilaista hidastuvuutta ilmanvastuksen johdosta.

        Vielä, mitä tulee ns. sivutuuleen, pidetään mielessä, että luodille kaikki sivutuuli (myös myötäsivutuuli)) on sivuttaisvastatuulta koska luodin nopeus on moninkertainen tuuleennähden.

        Mutta nyt takaisin aiheeseen: Asesuunnittelijaksi itsensä väittämä kommentoija (yllä) ei sitä ole. Tai samassa määrin, kuin minä lentokonesuunnittelija. Tämä oli kommenttini ydin. Kiitos vielä, kun haastoit ajattelemaan vastaustani toisen kerran.

        Hyviä erähetkiä!


    • njherfjk

      Olen tuohon 6,5 mm:n päätynyt. Tarkoitus olisi pääasiassa pienriistaa metsästää (ehkä etäskin). Ja kerran sadassa vuodessa isompaa.

      Olisko tuo x55 OK, vai onko parempia hylsykokoja tarjolla?

      • mauseristaja

        Nimenomaan juuri tuo 6,5x55, mikäli luodin koko on ehdottomasti rajattu 6,5 mm. Taitaapi olla myös ainoa "kuuspilkkuvitonen", jossa tehot riittävät myös hirvenmetsästykseen. Aseiden ja patruunoiden tarjonta (ja hinta) myös ylivoimaisesti suurinta muihin hylsykokoihin verrattuna.

        Muita 6,5 mm calibereja lähinnä nuo vanhat sotilascaliberit, kuten 6,5x54 ja 6,5x50. Näiden paukut suhteellisen pienitehoisia (ei riitä hirvelle), lentoradat swedumauseria huonommat, ja patruunat ja latauskomponentit kalliita. Muita on sitte sellaset kun 6,5x52R (lyhyenmatkan kaliberi pienriistalle, panokset kiven alla), ja 6,5x57R (suhteellisen yleinen caliberi vanhemmissa drillingeissä, pienelle ja keskisuurelle riistalle). Uusin "kuuspilkkuvitonen" on varmaan Lapuan kehittämä 6,5x47, joka on tarkoitettu rata-ammuntaan. Valmiita panoksia saa vaan Lapualta ja aseita tuskin moni valmistaja tekee.

        6,5x55 ainut vaihtoehto, mikäli sen täytyy tuota luodinkokoa olla.


      • Radial

        On niitä muitakin 6,5 millisiä. 6,5x57 marginaalisesti voimakkaampi. 6,5x68 lähtee lähes 1200 m/s. Viimeksi mainittu ei ole lintukaliiberi ja tuhoaa lihaa jos ammutaan peuraa tai hirveä. Hyvä lentorata.

        Tuossa 6,5x55 on suurempi hylsy kuin 308'ssa, jonka hylsy on vain 51 millinen. Siitä pienestä hylsystä johtuvat kaikki 308 vaivat.

        Jos ei itse lataa saa 6,5x55 paljon valmista patruunaa.

        308 kehuminen perustuu joko siihen että itsellä on tai asiantuntemattomuuteen.


    • sarana55

      7x57 Mauser.

    • kuuspuokki

      Voin suositella 6,5X55 Tikka T3 Kivääriä. Olen ampunut kyseisellä kaliberilla 2 Aikuista Karhuakin pakomatka alle 20m ja alle 40m, mahtava kaliberi myös linnustukseen. Karhulle ja Hirvella Lapua Mega 10,1g ja Kaurisjahtiin Naturalista ja kanalinnuille Lapua FMJ 6,5g.

      • Blaser-77

        No siinähän tosi mettämies! Kyllä saattais tosielämässä jäädä karhun teilaaminen tuolla kaliiberilla, kun hirven ampuminenkin on jo vähintäänkin kyseenalaista/rajamailla , vaikkakin siihen panos löytyy! Riistaeläintä nöyrästi kunnioittaen valitsen kaliberin mieluiten yli kuin ali. Mietin joskus että ostaisin aseen joka kattaisi kaiken riistan ja päädyin silloin 308 kivääriin. Kuuluin hirviporukkaankin muutaman vuoden mutta reissumiehenä ne hirmu saaliit jäi hyvin vähäiseksi! Nooh kävin tässä vuosi taakse päin paikallisessa aseliikkeessä ja myyjä esitteli blaserin 6.5x55 kiväärin peukalonreikä tukilla, jonka ulkonäköön ja käsiteltävyyteen rakastuin heti! Vaihdoin sen pölyttyneen sakon 308, (joka muuten pitää yllättävän hyvin arvonsa) tähän blaseriin ja en ole katunut... Oikein hyvä kaliiberi pienemmälle riistalle ja tarkkuusammuntaan, mutta jos puhutaan yleishyvästä aseesta kaikkeen, niin sellaista ei taida ollakkaan...


      • mistänäitäsikiää
        Blaser-77 kirjoitti:

        No siinähän tosi mettämies! Kyllä saattais tosielämässä jäädä karhun teilaaminen tuolla kaliiberilla, kun hirven ampuminenkin on jo vähintäänkin kyseenalaista/rajamailla , vaikkakin siihen panos löytyy! Riistaeläintä nöyrästi kunnioittaen valitsen kaliberin mieluiten yli kuin ali. Mietin joskus että ostaisin aseen joka kattaisi kaiken riistan ja päädyin silloin 308 kivääriin. Kuuluin hirviporukkaankin muutaman vuoden mutta reissumiehenä ne hirmu saaliit jäi hyvin vähäiseksi! Nooh kävin tässä vuosi taakse päin paikallisessa aseliikkeessä ja myyjä esitteli blaserin 6.5x55 kiväärin peukalonreikä tukilla, jonka ulkonäköön ja käsiteltävyyteen rakastuin heti! Vaihdoin sen pölyttyneen sakon 308, (joka muuten pitää yllättävän hyvin arvonsa) tähän blaseriin ja en ole katunut... Oikein hyvä kaliiberi pienemmälle riistalle ja tarkkuusammuntaan, mutta jos puhutaan yleishyvästä aseesta kaikkeen, niin sellaista ei taida ollakkaan...

        Ja nyt sitten päätit avautua vastaamaan neljä vuotta vanhaan viestiin....


      • Anonyymi
        mistänäitäsikiää kirjoitti:

        Ja nyt sitten päätit avautua vastaamaan neljä vuotta vanhaan viestiin....

        :)..


      • Anonyymi
        mistänäitäsikiää kirjoitti:

        Ja nyt sitten päätit avautua vastaamaan neljä vuotta vanhaan viestiin....

        Kyllä minä ainakin ammun silhuettiradalla itse lataamillani panoksilla ilmakivääritaulun renkgastusalueelle hyvällä säällä pussituelta kaikki 10 laukausta. Mauser 98 mod, kaliberi 308 win, piipunpituus 70 cm,... Peltipedattu... Hyvä metsästysase vahvalle miehelle, heikot älkööt vaivautuko:).. Vielä tässä 70 v kulkee hyvin metsissä ja soilla kun on leveä hyvä hihna kunnon pehmikkeellä ja selkään laitettaessa kääntyy hihnasta toiselle olkapäälle haaroitettava hihna. Siinä se kulkee jämäkästi kuin reppua kantaisi. Leipälaukku roikkuu kylkeä vasten ja paukut vyössä.
        Eikä ole vanha viesti.. :)


    • hirvi_mies

      577 tyrannosaur on suositeltavin yleiskaliiperi kaikkeen metsästykseen. Metsästäjäkurssillakin ukot sitä suosittelee.

    • Werhmacht

      8x57 Mauser

    • Olis 30-06 sillä olen pärjäillyt kaikki sorkkaelukat mutta olen kyllä harkinnut tuota 6,5×55 kaliiperia peuran ja kauriin kurittamiseen uskoakseni on ihan pätevä ase noille elukoille

    • kuulauuno

      308 on metalli pula-ajan tulos. Ei mietitty, miten patruuna toimii, vaan miten säästetään messinkiä. Joka oli kovassa hinnassa useita vuosia toisenmaailman sodan jälkeen USA:ssa. Winsun näppärät kaverit, sitten kehittivät 308 hylsystä vielä, huippu pienriista cal 243, Rem 222 vastineeksi. Ajansaatossa ruutien, luotien kehitys on tehnyt 308 patruunasta laadukkaan cal moneen käyttöön. Alunperin ko patruuna oli vain parvipäristin.

      • messinkilastuja

        Amerikassa mistä tuo patruuna on peräisin ei ollut mitään pula-aikaa. Siellä ei oltu toisen maailmansodan jälkeen köyhiä ja kipeitä vaan maa eli nousukautta ja oli voimansa tunnossa. 308 kehitettiin kun vanhemman 30-06 tilalle haluttiin pienempi patruuna. 30-06 tehosta ei haluttu kuitenkaan tinkiä niin aseista kuten M-14 tuli yhtä painavia kuin vanha Toisen maailmansodan aikainen 30-06 Garand. M-14 sekä 308 aika jäi kuitenkin lyhyeksi kun Vietnaminsodan aikana käyttöön tuli 5,56 ja M-16. Puutteistaan huolimatta tuo ase oli kuitenkin parempi vaihtoehto kun sotilas pystyi kantamaan mukanaan suuremman määrän patruunoita. Mulla itsellä on 308 hirvikiväärinä ja naturaliksen kanssa se on aivan toimiva. Sioista en tiedä mutta mitä olen lukenut niin isompi kaliiperi tuntuu olevan suosiossa siellä missä niiden metsästys on normaalia arkea. 9,3 voisi olla kova sana.


    • Anonyymi

      Uusien kupariluotien kuten Barnes TTSX aikakaudella molemmat 6.5 ja 308 ovat kelvollisia hirvipyssyjä. Osavaippaluotien aikakaudella olivat siinä ihan hilkulla mutta tappoteho parani kupariluodeilla melkoisesti.
      Jos olisin itse valitsemassa 1. asetta, niin ehkäpä tuo 6.5 swe tulisi hommattua.

    • Anonyymi

      . 658 Alienkiller, huomenna julkaistaan kaliiperi

      • Anonyymi

        Kuka näitä vanhoja ketjuja nostelee!!


      • Anonyymi

        Kyllä tuollainen täytyy olla jos meinaa villisikoja metsästää! 308 on nallipyssy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuollainen täytyy olla jos meinaa villisikoja metsästää! 308 on nallipyssy.

        Siis: Suosittelen ydiinpommia siis. Loppuu huolet ilmaston lämeämisestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis: Suosittelen ydiinpommia siis. Loppuu huolet ilmaston lämeämisestä

        Kiitos asiantuntemuksesta, mutta jospa menisit pois.


    • Anonyymi

      Nyt on näiden kevyempien kaliiperien tilanne parantunut kiitos toimivien kupariluotien. Siis tilanne hirvenmetsästyksessä.
      Noista aloituksen kahdesta vaihtoehdosta valitsisin tuo 6.5 koska silla on parempi ulkoballistiikka.
      7.62 on myös ihan kelvollinen johon 30-06 antaa enemmän pelivaraa varsinkin painavammilla luodeilla tuohon 308siin verrattuna.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1796
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1564
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1387
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe