Alkoholi ja terveys

viinisieppo 57 v

Kun täällä on nyt kovin hiljaista, yritän virittää keskustelua alkoholin lopettamisen vaikutuksista terveyteen. Yleensä tuodaan esille psyykkiset seikat, mielialan ja unen paraneminen.

Itse käytän viiniä yli sallitun rajan (14 annosta) useimpina viikkoina, joskus taas en. Sehän tekee vain 2 annosta/päivä, joka kuluu ruokailun yhteydessä helposti. Ja sitä harvemmin ylitän. Mutta parantamisen varaa siis on, joskaan alkoholisti en ole.

Minulla on verenpainetauti (sukurasite) ja lääkitys siihen. Tiedän että alkoholi ja verenpaine eivät sovi yhteen. Sanotaan että verenpainearvot laskevat melko nopeasti, kun lopettaa alkoholin käytön. Tapahtuuko sukurasitepaineissa näin, en tiedä. Voishan sitä tietenkin omakohtaisesti kokeilla.

Onko kellään kokemuksia asiasta? Entä, onko havaintoja muista mitattavista arvoista, ovatko parantuneet? Lähtikö paino heti putoamaan? Itse olen huomannut semmoisen seikan, että makeanhimo ja napostelu lisääntyvät, jos se viinilasillinen jää pois ruokailun yhteydestä.

Tallaisten asioiden tiedostaminen saattaa myös avittaa joitain raitistumisen tielle.

6

461

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle,

Itsellä lienee sukurasitteena korkea verenpaine, sillä molemmat vanhemmat kärsivät siitä, ja olivat lääkityksellä. Sen periytyvyyteen en tosin ole tutustunut.
      Juoma-aikoina verenpaineet olivat huipussaan, kun sattuneesta syystä toista vanhempaani auttaessa piti muutama vuosi rampata terveyskeskuksessa ja apteekissa, joissa koneella samalla mittasin omat paineet.
      Tuurijuoppona silloin pidin useamman viikon pausseja, mutta vielä pari viikkoa putken jälkeen paineet olivat kovat, ja vasta sen jälkeen alkoivat palautumaan.
      Liikunta auttoi siinäkin.

Toista vuotta ilman kunnon kännejä, ja verenpaineet pysyvät ideaaliarvoissa alle 120/80. Osatekijä on varmasti säännöllinen liikunta.

Viinanjuonnin lopettamisen jälkeen piti syödä päivässä suklaata levykaupalla pari kuukautta häiriintyneen aivojen mielihyväkeskuksen takia, mutta vähitellen sekin hinku hiipui.

• putos

En koskaan ollut painoni kyttääjä ja vaakaa en käytä, mutta kyllä ne kilot lähtivät muutamassa kuukaudessa raitistuttuani. Hivelevää myös ainakin naisen näkökulmasta oli se, että ihmiset alkoivat huomautella, että oletpas hoikistunut. Tosiasiassahan se turvotus lähti ja kuntoilukin tuli kuin automaattisesti kuvioihin, johonkin oli saatava purettua ylimääräistä energiaa. Suklaata ja muuta makeaa menee kyllä, mutta paino ilmeisesti laski, kun vaatteet suurenivat.

Verenpaine laski myös, mutta paha kolesteroli nousi. Se lekurin mukaan johtui alkoholin lopettamisesta, mutta en ala sen takia nappailemaan a-juomia enää.

• kaffeemuki

Jos tarkastelen omaa vointiani nyt, kun 7 kk raittiutta alkaa olla kasassa (en tissutellut päivittäin, vaan join alkoholistisesti viikonloput ja lomat, harvoin enää jätin yhteen iltaan):

Fyysiset muutokset:

- Paino pudonnut noin 6 kg, lähtenyt ennen kaikkea vyötäröltä (olen mies)
      - Naama näyttää terveemmältä
      - Kädet ja pää eivät vapise pitkin viikkoa
      - Unenlaatu parantunut, ts. nukahtaminen helppoa, nukun yhtäjaksoisesti enkä valvo kuten juomaputkien jälkeen

Psyykkiset muutokset:

- Tunnen olevani terve, suunnilleen normaalijärkinen ihminen. Juodessani toimin kuin mielenvikainen (en aggressiivisesti, mutta toimin periaatteitani ja omatuntoani vastaan ja hankin monenlaisia vaikeuksia kaikilla elämänalueilla). Selvänä olin masentunut tai kävin ylikierroksilla.

• Satunnainen sieppo.

Olin tossa täysraittiin ajan yli 16 vuotta kun päätin etten sairasta krapulaa aivan lähipäivinä.Mulla on samaa sukurasitetta,verenpainetta myös,ja liikaa painoa
      oli 15 kg sekä kakkostyypin diabetes tulossa.
      Lääkäri piti puhuttelun että tarttee tehdä jotain joten laihdutin edellä olevan määrn kiloja pois.verenpainelääkkeet vähenivät 1/4 osaan alkuperäisestä.Mitä tein?
      Lenkkeilyn otin käyttöön säännöllisesti.Ruokavalio kuriin,pois suuret kalomääräiset ruuat ja hiilihydraattipitoiset myös.Painon tarkkailu viikottain ja olen kuin uusi mies vaikka ikää on yli 50-vuotta.Ei diabetes vaaraa enää myöskään.Alkoholia satunnaisesti ja mieluummin "kirkkaita,"niin eivät ole "pahoja"kaloripommeja.
      verenpaine on säilynyt edelleen 75-80/120-127 arvoissa.Viriili on lisääntynyt vaimon kanssa."Stondaa enemmän."Minun kokemukseni on tämä.

• kiitos ei enää

vähensin ja en ole edes ollut suurkuluttaja,mutta aloin kärsiä paniikintunteesta.
        Tuli ihan yllättäen pelkotiloja,ilman syytä?

Ei sovi alkoholi minulle ja tämä oire tuli vasta yli viiskymppisenä.

• tällainen palalute

kannustaa raittiuden tielle. Kyllä positiivisuudellakin on puolensa. Ja kiva kuulla että moni on onnistunut. Lisää tällaisia kannanottoja.

Toivotaan että tällainen keskustelu jatkuu palstalla.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4260
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      153
      1799
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1258
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1056
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      823
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe