Mikä eläin opiskelijalle?

Sanna

Mikä eläin olisi hyvä opiskelijalle, joka menee melkein joka viikonlopuksi kotipaikkakunnalleen? Eläin pitäisi siis olla helppo kuljettaa julkisilla kulkuneuvoilla tai sen pitäisi pärjätä pari vuorokautta omillaan. Viikolla aikaa eläimen hoitoon ja käsittelyyn on reilusti pahimpia tenttijaksoja lukuunottamatta. Toiveena on sellainen eläin, jota ei tarvitse tyytyä katselemaan pelkästään lasin tai kaltereiden läpi. Sen ei ole pakko olla sylissä viihtyvä söpöliini, muttei sellainen haitaksikaan olisi. Onko kellään mitään ehdotuksia?

36

9478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frodo-89

      Miten olis hiiret? Mahtuu pieneen tilaan, kuljettaminen on helppoa ja ne voi hyvin jättää muutamaksi päiväksi yksin. Niiden vipeltämistä on hauska kattoa etenkin lattialla ja ne tulee kyllä housun punttiin ja kädelle ja niitä voi silittää. Ja ne on myös aika lyhytikäisiä joten niistä ei saa elinikäistä riippakiveä, jos elämäntilanne muuttuu tai jotain.

    • lala

      ...rotat. Ne on yhtä helppo ottaa mukaan kuin hiirulaiset. Tosin kotipaikassasi pitää tietenkin olla niille jou varahäkki tms. tai sitten jätät ne viikonlopuksi kotiin. Ainakin minun mielestäni protat pärjäävät perjantai-illasta sunnuntaiaamuun keskenään, jos niille jättää kunnolla ruokaa, sekä tuore- että kuivamuonaa ja ehdottomasti täyttää vesipullon. Kannattanee ostaa kaksi vesipulloa siltä varalta, että toinen syystä tai toisesta hajoaa,esim.kuula jumittuu. Näin kävi joskus marsujeni juomapullolle, mutta huomasin sen onneksi heti.
      Rottia ja hiitiä kannattaa ehdottomasti ottaa kaksi. Yksinäinen rotta tai hiiri on surullinen näky, se kaipaa lajitoverin seuraa. Toki ihmisenkin seura on erityisesti rotalle tärkeää, mutta lajitoveria se ei korvaa. Rotat ovat seurallisia, elävät noin 2-2,5 vuotta, ovat nokkelia ja kiintyvät ihmiseen. Kannattaa harkita.

      • 1,5 < 2

        sisälukutaidon puute voi pahimmillaan koitua eläimen kohtaloksi. sanna halusi kuulla pärjääkö eläin yksinään 2 vuorokautta, ja vastaukseksi tulee että rotta pärjää perjantai illasta sunnuntai aamuun (1,5 vrk). jos sannallakin on huono sisälukutaito, se voi kuvitella että vastaus tarkoitti sitä kysymäänsä 2 vrk:ta.


      • lala
        1,5 < 2 kirjoitti:

        sisälukutaidon puute voi pahimmillaan koitua eläimen kohtaloksi. sanna halusi kuulla pärjääkö eläin yksinään 2 vuorokautta, ja vastaukseksi tulee että rotta pärjää perjantai illasta sunnuntai aamuun (1,5 vrk). jos sannallakin on huono sisälukutaito, se voi kuvitella että vastaus tarkoitti sitä kysymäänsä 2 vrk:ta.

        ...huomasin itse heti saman, kun olin vietin kirjoittanut. Trakoitin nimenomaan, että tuo puolitoista vuorokautta on maksimi, ei kahta tai useampaa. Hyvä että korjasit :)


    • Shame

      Minä suosittelisin marsua tai kahta :) Itselläni on aikoinaan ollut marsu ja se oli kerrassaan mahtava persoona ja siitä oli paljon seuraakin :) Meillä marsu oli asunnossa koko ajan vapaana, se osasi mennä tarpeilleen kakkalaatikkoonsa (mitä kaikki väittivät mahdottomaksi) joten asunto pysyi siistinä. Tietenkään ei voi olettaa, että kaikki tekisivät näin.. ;) Ja tunnetusti marsut pitävät sylissä oleskelusta ja hellimisestä kyllästymiseen asti!

    • että

      et tässä vaiheessa ota vielä mitään eläintä. Mitään elukkaa ei voi jättää yksin kahdeksi vuorokaudeksi ilman hoitajaa.

      Ota pehmolelueläin tai tamagotshi.

      • kyllästynyt

        opettele lukemaan viestit ennen kuin vastaat niihin. sanna antoi sen yksinolon vaihtoehdoksi helpon kuljetettavuuden eli sen ei täytyisi jäädä ilman hoitoa! ja voisit muutenkin tarkastaa tietosi koska olet väärässä. monikin eläin pärjää hyvin pari päivää yksin, esim. osan hämähäkeistä voi jättää yksin yli viikoksi kuten meillä tehdään. ja se ei ole lähelläkään eläinrääkkäystä vaan hämis pärjää hyvin kun sillä on ruokaa, lamppu automaattiajastimella ja automaattisumutin, joka pitää ilman kosteuden hyvänä!

        sitä paitsi olen ihan varma ettei monikaan normaali lemmikkieläin kärsi siitä jos sen jättää ilman ihmistä muutamaksi päiväksi. eläimellä täytyy vaan olla riittävän iso tila, ruokaa, vettä ym. ja lajista riippuen lajitoveri(e)n seuraa. ei ne jyrsijät ja muut ihmistä kaipaa.


    • Tiinu

      eläin sinulle olisi hamsteri. Se olisi hereillä vasta illalla eli saisi päivällä opiskella rauhassa ilman esim. juoksupyörän kolinaa. Sitä olisi erittäin helppo kuljettaa julkisilla ja se pärjää omillaan aivan mainiosti pari päivää. Kunhan ruokaa ja vettä on tarpeeksi. Hamsterit viihtyvät hyvin sylissä. Tosin n. 1/20 hamsterista pitää silittelystä, näistäkin vain urokset.
      Tämä on vähän hölmö ehdotella toiselle eläintä, koska tottakai kaikki ehdottavat omaa lajiaan. Se oma lemmikki on aina kaikista paras. Pian täällä on varmaan kaikkia lajeja ehdotettu.

    • Viivi

      Ainakin yleisimmät jyrsijät ja kanit pärjää hyvin viikonlopun yli. Mulla on itelläni 3 kania ja 2 marsua, ja ne on viikonloput yksikseen nyt kun olen tämän lukuvuoden kaukosuhteessa... Pidemmille lomille ne saa ihan kätsysti junaan kuljetusboxeissa ja häkit saa kyhättyä "taikakuutioista" (myydään Honkkarissa nimellä modulaarihyllystö), jotka menee tosi pieneen tilaan. Hätätilanteessa eläimet voi myös majoittaa vaikka vessaan tai pahvilaatikkoon (josta tosin kanit jyrsii itsensä hetkessä ulos).

      Kanit vastaa melkein koiria kun niiden antaa olla vapaana kämpässä (sähköjohdot ym. tietysti suojattava), aivan ihania sylipupuja ja tosi viisaita eläimiä... Oppii sisäsiistiksi ja kaikkea. Marsutkin on tosi kivoja, vaikka ne on häkkieläimiä niin niiden touhuja on kiva seurata. Suosittelen lämpimästi molempia, kani on helppohoitoinen koiran korvike niille jotka ei jaksa rämpiä lenkillä sateella ja pakkasella ja marsu sopii enemmän jyrsijäfaneille.

    • Ehkäpä

      Kissakin vois olla kiva. Minulla on kaksi kissaa ja olen opiskelija. Kissat oppivat kulkemaan kuljetuskopissa ja autossa, jos pennusta asti totuttaa siihen. Kissan hoito saattaa olla ehkä vähän kallista..lasketaanpa...kissanhiekkaa viikossa noin 5kg eli n.4€. Ruokapurkit maksaa alle euron ja niitä menee kahdelle kissalle viikossa 3 eli noin 3 euroa. ja kuivamuonaa menee laatikollinen parissa viikossa, noin4€. En tiedä sitten ottaavatko junat/linkat jotain maksua lemmikistä...
      Kissasta ainakin on seuraa ja lisää elämänlaatua :)

    • dansu

      akaattikotilo? Ne ei ole mitään seuraeläimiä, mutta kasvaa n. 10 sentin kokoisiksi ja niitä voi pitää kädessä (ne jopa oppii tuntemaan hoitajansa käden), ja ne voi viedä kesällä uloskin. Ne on myös todella helppohoitoisia ja ne voi jättää ilman ruokaa ja hoitoa vähän pidemmäksikin aikaa, koska sitten ne menee horrokseen... Ja ne saa heräteltyä takaisin lämpimällä vedellä, eli ei tarvitse odotella koska pikkukaveri päättää herätä. Kotilo elää jopa 10 vuotta, joten sen hoitoon on kyllä sitouduttava jos sen päättää hankkia... Mutta kaiken kaikkiaan se on halpa ja mukava lemmikki etenkin vähän laiskemmille ihmisille ja niille, joilla ei ole aikaa huolehtia lemmikistään joka päivä. Yksi kotilo pärjää hyvin jo 50 litran akvaariossa, joten se ei vie paljon tilaa ja on myös helppo kuljettaa, jos sen tahtoo vaikka viedä kotiin näytille.

      • Anneli

        kerro lisää niistä..mitä syö minkä värisiä ovat ym ym..kummalliselta vaikutti eläin..kiinostavalta..mistä saa paljon maksaa.a


      • Tiinu
        Anneli kirjoitti:

        kerro lisää niistä..mitä syö minkä värisiä ovat ym ym..kummalliselta vaikutti eläin..kiinostavalta..mistä saa paljon maksaa.a

        Korjaan, että akaattikotilo kasvaa n. 15-20 senttiseksi. Ei 10 senttikseksi. Ne ovat siis toiselta nimeltään jättiläismaakotilo. Niiden kuoren väri riippuu siitä mitä niille syöttää. Jos se saa syödäkseen paljon esim. tomaattia niin se on punaruskea, jos se saa paljon kurkkua siitä tulee vihertävä. Pääväri on kuitenkin tummanruskea. Tämä oli siis kuori. Itse henkilö kuoren sisällä on lähes (vaalean)ihmisen ihonvärinen, ehkä hieman vaaleampi tai tummempi. Akaattikotilot ovat kaikkiruokaisia, mutta kasvikset ovat kuitenkin pääravinnonlähde. Akaattikotiloita saa ainakin Faunattarista ja ne maksoivat 20 markkaa. En tiedä eurohintaa, koska ostin omani kun oli vielä markkoja. Kannattaa kysellä myös "kasvattajilta". Itselläni oli n. 140 poikasta ja ne menivät akaattikotilotukkuun. Kysy lisää. Kerron mielelläni.


      • dana

        Dansu ...sanot et sopii laiskemmallekin ihmiselle jolla ei ole aikaa huolehtia lemmikistä joka päivä...
        Mun mielestä asia on niin, et jos otat eläimen huolehdittavaksi (vaik kotilonkin) niin siitä kannetaan sit vastuu,eikä ajatella et se nyt on vaan tommonen et kyl se pärjää...


      • kotilon omistaja
        dana kirjoitti:

        Dansu ...sanot et sopii laiskemmallekin ihmiselle jolla ei ole aikaa huolehtia lemmikistä joka päivä...
        Mun mielestä asia on niin, et jos otat eläimen huolehdittavaksi (vaik kotilonkin) niin siitä kannetaan sit vastuu,eikä ajatella et se nyt on vaan tommonen et kyl se pärjää...

        oikeestaan kotilo vois sopiakkin laiskemmalle ihmiselle ei sille tartte joka päivä ruokaa antaa. Pidän omalle kotilolleni aina välillä parin joskus kolmenkin päivän paastoa se ei oo siitä moksiskaan eikåä se siihen kuole. Eikä sitä välttämättä tartte joka päivä sumuttaa mä teen joskus niin et esim. tänään sumutan sitä aamulla ja huomenna ei tartte se kosteus riitää ihan hyvin pitää vaan sumuttaa kunnolla. kaikki ei voi kaikkea tietää!!


      • kotiloiden ystävä
        kotilon omistaja kirjoitti:

        oikeestaan kotilo vois sopiakkin laiskemmalle ihmiselle ei sille tartte joka päivä ruokaa antaa. Pidän omalle kotilolleni aina välillä parin joskus kolmenkin päivän paastoa se ei oo siitä moksiskaan eikåä se siihen kuole. Eikä sitä välttämättä tartte joka päivä sumuttaa mä teen joskus niin et esim. tänään sumutan sitä aamulla ja huomenna ei tartte se kosteus riitää ihan hyvin pitää vaan sumuttaa kunnolla. kaikki ei voi kaikkea tietää!!

        Olen kanssasi eri mieltä. Kotilolle EI SAA pitää paastoa. Niille pitää vaihtaa ruoka päivittäin. Mietippä nyt jos, itse joutuisit olemaan pari päivää ilman ruokaa. Kotiloillakin on tunteet ei pelkästään Sinulla. Jos olet niin laiska, ettet pysty huolehtimaan kotilolostasi, niin siitä täytyy luopua! Hyvää jatkoa ja pidä huolta kotilostasi!


      • Vins 95
        Tiinu kirjoitti:

        Korjaan, että akaattikotilo kasvaa n. 15-20 senttiseksi. Ei 10 senttikseksi. Ne ovat siis toiselta nimeltään jättiläismaakotilo. Niiden kuoren väri riippuu siitä mitä niille syöttää. Jos se saa syödäkseen paljon esim. tomaattia niin se on punaruskea, jos se saa paljon kurkkua siitä tulee vihertävä. Pääväri on kuitenkin tummanruskea. Tämä oli siis kuori. Itse henkilö kuoren sisällä on lähes (vaalean)ihmisen ihonvärinen, ehkä hieman vaaleampi tai tummempi. Akaattikotilot ovat kaikkiruokaisia, mutta kasvikset ovat kuitenkin pääravinnonlähde. Akaattikotiloita saa ainakin Faunattarista ja ne maksoivat 20 markkaa. En tiedä eurohintaa, koska ostin omani kun oli vielä markkoja. Kannattaa kysellä myös "kasvattajilta". Itselläni oli n. 140 poikasta ja ne menivät akaattikotilotukkuun. Kysy lisää. Kerron mielelläni.

        Haluisn tietää pystyykö kotilot itse korjaamaan särön kouressa, mun kotilolla on siinä ihan kotilon reunassa on särö, netistä löytyy vähän ristiriitasta tietoo, ja sitte mua kiinnostaa et onks akaattikotiloiden parempi elää jos niitä on monta eikä vaan yksi? mulla ittelläni on yksi ja sen poksi on 35 litranen? sopiva?


      • 564322111
        Vins 95 kirjoitti:

        Haluisn tietää pystyykö kotilot itse korjaamaan särön kouressa, mun kotilolla on siinä ihan kotilon reunassa on särö, netistä löytyy vähän ristiriitasta tietoo, ja sitte mua kiinnostaa et onks akaattikotiloiden parempi elää jos niitä on monta eikä vaan yksi? mulla ittelläni on yksi ja sen poksi on 35 litranen? sopiva?

        En kyllä osaa vastata tohon! :O


      • kotilo piipu 95
        kotiloiden ystävä kirjoitti:

        Olen kanssasi eri mieltä. Kotilolle EI SAA pitää paastoa. Niille pitää vaihtaa ruoka päivittäin. Mietippä nyt jos, itse joutuisit olemaan pari päivää ilman ruokaa. Kotiloillakin on tunteet ei pelkästään Sinulla. Jos olet niin laiska, ettet pysty huolehtimaan kotilolostasi, niin siitä täytyy luopua! Hyvää jatkoa ja pidä huolta kotilostasi!

        Olen kanssasi osaksi samaa meiltä, kotilollakin on tunteet eikä ole hyvä pitää paastoa hoidosta jos ei ole pakko.. Mutta kyllä kotilon voi viikonlopuksi jättää kotiin kunhan katsoo että sillä on riittävästi vettä ja ruokaa. :>


      • omistan itsekkin
        Vins 95 kirjoitti:

        Haluisn tietää pystyykö kotilot itse korjaamaan särön kouressa, mun kotilolla on siinä ihan kotilon reunassa on särö, netistä löytyy vähän ristiriitasta tietoo, ja sitte mua kiinnostaa et onks akaattikotiloiden parempi elää jos niitä on monta eikä vaan yksi? mulla ittelläni on yksi ja sen poksi on 35 litranen? sopiva?

        Kyllä akaatti korjaa itte säröt kuorestaan. Ja tullee hyvin toimeen yksinään. Ainakaan likkajätkällä ei oo mitään ongelmaa. Ja terraario taitaa olla tommononen alta 30-litranen. Se on vaan vähän vaikeempi pitää puhtaana, mutta on viihtyny ja kasvanu.. Nyt about viis vuotta, en tiä tarkkaan ku sain sen aika äsken.. aiemmin ollu kaverilla


    • l.e.r.p.p.a

      pölykoira ei välttämättä tarvitse hoitoa laikaan
      voi myös opettaa sisäsiistiksi.

    • miuku

      viljakäärme on täydellinen opiskelijan lemmikki. helppohoitoinen, ei haise, kiltti, pärjää omillaankin :)

    • Kaisa

      kissa pärjää vkl yksin, kaipaa huomitota muttei pahastu jos sitä ei aina ehdi antaa, on helppo kuljettaa bussissa tai junassa ja on seurallinen. mulla itsellä on 2 kissaa, asun toisella p.kunnalla koulun takia vk:t mut vkl otan joko kissat mukaan, tai jätän asunnolle ruuan ja vesikupin(suuri) kera. mulla oli ikkunoissa verkot, jotta voin pitää ne auki, muttei kissat karkaat(metalli verkkoa naulattuina) kannattaa tehdä niinkin(jos saat, tai jos asunnon om. anna lupaa, laita luvatta, kuten minä ja ota muuttaessasi ne pois :D)!! kissa ja sinä saatte silloin nauttia vapaasti raittiista ilmasta, ja voit toki opettaa sitä kulkemaan valjaissa ulkona kanssasi!! voi olla aluksi hankalaa, mutta paljon ulkona, vähän kerrastaan niin kissa tottuu kyllä. ;D

    • Ranssu

      Pienikokoinen koirakin on mahdollinen opiskelijalle. Oma chihuahuani painaa nyt aikuisena vain vähän yli 2 kiloa (vain vähän enemmän kuin kääpiöluppakorvakani) ja kulkee kätevästi niin kuljetusboksissa kuin pyörän korissakin. Koiran kuljettaminen matkahuollon busseissa on kyllä opiskelijabudjettiin nähden kestämättömän kallista, mutta junassa siitä joutuu maksamaan vain 5 euroa, jos se ei tarvitse omaa paikkaa. Ja paikallisbusseissa koira kulkee ilmaiseksi ainakin täällä Turussa.

      Pienestäkin koirasta saa reippaan lenkkikaverin ja oma chihuni on todellakin iso koira pienessä koossa, energiaa riittää vaikka muille jakaa ja luonnetta löytyy reilusti. Pienikin koira on siis koira siinä missä isommatkin, se täytyy kouluttaa kunnolla ja lenkille on mentävä satoi tai paistoi... Vaikka koira myös sitoo selvästi enemmän kuin suurin osa muista eläimistä, mutta koiraihmiselle se oma pikku piski on moninkertaisesti kaiken vaivan arvoinen.

      • Pinja

        Maksaako todella sylikoiran kuljettaminen bussissa? Ei pitäisi maksaa. Ainoastaan siinä tapauksessa, että koira vie tilaa yhden_istumapaikan_verran, täytyy maksaa lastenlipun hinta. Tästäkin moni kuljettaja lipsuu. ;)

        Oma syliin mahtuva, 5-kiloinen koira, on aina matkustanut bussissa ilmaiseksi.


      • Heku
        Pinja kirjoitti:

        Maksaako todella sylikoiran kuljettaminen bussissa? Ei pitäisi maksaa. Ainoastaan siinä tapauksessa, että koira vie tilaa yhden_istumapaikan_verran, täytyy maksaa lastenlipun hinta. Tästäkin moni kuljettaja lipsuu. ;)

        Oma syliin mahtuva, 5-kiloinen koira, on aina matkustanut bussissa ilmaiseksi.

        Junassakin joutuu maksamaan eläinmaksun lisäksi lastenlipun hinnan, kun kuljettaa neljää hiirtä vaikka ne menee ihan sylissä... Aika usein tarkastaja heltyy lipsumaan säännöistä, mutta moni kyllä noudattaa sääntöjä pilkun päälle. Säännöt siis menee jotenkin niin, että jos yksi henkilö kuljettaa yli kahta eläintä niin kolmannesta, viidennestä jne. joutuu kustakin maksamaan lastenlipun hinnan.


    • Käpy___

      ehkä joku jyrsiä tai kani.

      • pikkupiipero

        Ei mitään lemmikkiä, jos kerta pitää olla sellainen mikä on helppohoitoinen eikä tarvitse huomioida? ;/
        Kannattaa aina miettiä, sillä kotilotkin ja kalat ovat tuntevia eläimiä, mistä monet ovat eri mieltä..


    • "Pimu"

      No viljakäärmettä on sinänsä aika vaikea kuljettaa erilaisilla kulku/ajoneuvoilla..
      Minä ehdottaisin kissaa..
      -------------------------------------------------

      • Gekko, kotilo rakas

        Miten olis jos ottaisit pari geggoa, ne ei tarvii jatkuvaa huomiota ruokaa ja vettä ne källäkin tarvii päivittäin mutta ei varmaan oo kivin suuri homma jos vähän sumuttaa ja laittaa ruokaa.. Suosittelen. :>>>>>>


    • :DD

      Miksi ihmiset vieläkin vastailevat 3 vuotta vanhaan aiheeseen :--DD
      Homma on ehkä jo ratkennut lemmikin suhteen.

      Tuli vain mieleen, että kissaa ei saa jättää yksin pariksi päiväksi, se pärjää itsekseen ehkä päivän, mutta ei sen pitempää >:0

      • Anonyymi

        Mää katon tätä 2021 lol


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mää katon tätä 2021 lol

        Same, koska oon opiskelija ja haluun lemmikin. :D


    • akaattikotilo

      musta akaattikoyilo ois loistava opiskelijalle oon ite opiskelija ja mulla on 4v akaattikotilo se menee horrokseen automatkan ajan ja on helppo ottaa mukaan ku nukkuu koko ajan ja jos ei nuku nii liikkuu ainakin hiljasesti aamulla pitää muistaa vaan ennen lähtöö sumuttaa terraario hyvin ja laittaa jotain ruokaa (akaattikotilo on kaikkiruokainen) joten se on ollu musta ainakin helppo , , o

    • jokujokaeitiedämitää

      HEI!! kissa pärjää 1 vuorokauden en tiedä kahdesta utta kantokoppakin on kätevä :)) Kissa selviää, riittää että on ruokaa ja vettä vaikka catnio (parasta ois) siellä jos myyriä on :))

    • Anonyymi

      Hamsteri. Niiden kuljetusboxit ovat todella pieniä. Myös hoitajan saa helpommin hamsterille kuin esim. koirille.

      Koirista joku sellainen joka mahtuu jalkojen väliin linja-autossa, esim. pieni seurakoira tai paimenkoira, vaikka gorgi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe